CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Tips om 12V Dimmere?

Go down 
+4
ArneO
Tasle
Jan Ole
Remi
8 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tips om 12V Dimmere?   Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Icon_minitimeFre 10 Okt 2008 - 8:17

Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Empty
PosteTema: Endevendere   Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Icon_minitimeTir 25 Nov 2008 - 21:43

Hei
Har et par brytere (endevendere heter det visst på fagspråket) i vogna som styrer de 3 15W halogenspotene over rundsitteren. Ene bryteren står ved døra, mens den andre er plassert like over ryggputa i rundsitteren. Er nok laget slik at man kan enkelt slå av lyset når man bruker rundsitteren som seng.

Jeg kunne godt tenkt meg å fått skiftet ene bryteren med en dimmer. Noen som vet om dette lar seg gjøre?

PS! Har Berker brytere fra før i vogna.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tips om 12V Dimmere?   Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Icon_minitimeTir 25 Nov 2008 - 23:03


_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tips om 12V Dimmere?   Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Icon_minitimeTir 25 Nov 2008 - 23:22

Du kan nok ikke uten videre bytte en endevender med en dimmer. En endevender er en bryter som kobler om strømmen mellom to ledere vekselvis.

Men det du kan gjøre, er å sette inn en dimmer enten like foran de 3 lampene (i elektrisk sammenheng, det blir etter den siste endevenderen), eller foran den første endevenderen der spenninga kommer inn til første endevender fra batteriet/spenningskilden.

(Kanskje du trenger en tegning, det er litt vanskelig å bare forklare..)

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tips om 12V Dimmere?   Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Icon_minitimeOns 26 Nov 2008 - 7:52

Tasle skrev:
Du kan nok ikke uten videre bytte en endevender med en dimmer. En endevender er en bryter som kobler om strømmen mellom to ledere vekselvis.

Men det du kan gjøre, er å sette inn en dimmer enten like foran de 3 lampene (i elektrisk sammenheng, det blir etter den siste endevenderen), eller foran den første endevenderen der spenninga kommer inn til første endevender fra batteriet/spenningskilden.

(Kanskje du trenger en tegning, det er litt vanskelig å bare forklare..)

Ikke så vanskelig å skjønne. Fant et koplingskjema med endevendere på nettet og ser da at dimmeren jeg ønsker også må kunne fungere som endevender. Jeg vet ikke om noe slikt eksisterer en gang. Alternativt kan jeg gjøre som du foreslår.

Takker for forslaget. Smile
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tips om 12V Dimmere?   Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Icon_minitimeOns 26 Nov 2008 - 7:57

ovev skrev:
Tasle skrev:
Du kan nok ikke uten videre bytte en endevender med en dimmer. En endevender er en bryter som kobler om strømmen mellom to ledere vekselvis.

Men det du kan gjøre, er å sette inn en dimmer enten like foran de 3 lampene (i elektrisk sammenheng, det blir etter den siste endevenderen), eller foran den første endevenderen der spenninga kommer inn til første endevender fra batteriet/spenningskilden.

(Kanskje du trenger en tegning, det er litt vanskelig å bare forklare..)

Ikke så vanskelig å skjønne. Fant et koplingskjema med endevendere på nettet og ser da at dimmeren jeg ønsker også må kunne fungere som endevender. Jeg vet ikke om noe slikt eksisterer en gang. Alternativt kan jeg gjøre som du foreslår.

Takker for forslaget. Smile
Har aldri sett en dimmer som kan virke som en endevender.
Er jo også litt spesielt når man skal ha 12V utstyr, utvalget blir jo enda mindre Neutral
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tips om 12V Dimmere?   Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Icon_minitimeOns 26 Nov 2008 - 8:11

Remi skrev:
ovev skrev:
Tasle skrev:
Du kan nok ikke uten videre bytte en endevender med en dimmer. En endevender er en bryter som kobler om strømmen mellom to ledere vekselvis.

Men det du kan gjøre, er å sette inn en dimmer enten like foran de 3 lampene (i elektrisk sammenheng, det blir etter den siste endevenderen), eller foran den første endevenderen der spenninga kommer inn til første endevender fra batteriet/spenningskilden.

(Kanskje du trenger en tegning, det er litt vanskelig å bare forklare..)

Ikke så vanskelig å skjønne. Fant et koplingskjema med endevendere på nettet og ser da at dimmeren jeg ønsker også må kunne fungere som endevender. Jeg vet ikke om noe slikt eksisterer en gang. Alternativt kan jeg gjøre som du foreslår.

Takker for forslaget. Smile
Har aldri sett en dimmer som kan virke som en endevender.
Er jo også litt spesielt når man skal ha 12V utstyr, utvalget blir jo enda mindre Neutral

du må vel ha dimmeren i tillegg til endevenderene.....
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tips om 12V Dimmere?   Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Icon_minitimeOns 26 Nov 2008 - 10:47

Jeg må sikkert det. Jeg kan jo også få fatt i et Berker dobbeldeksel slik at bryter og dimmer ser ut som en enhet.
Jeg får få fatt i en dimmer og deksel samt dra fram måleapparatet og se hva jeg finner ut om dette. Hadde vært jysla kjekt å kunne dimme de 3 spottene.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tips om 12V Dimmere?   Tips om 12V Dimmere? - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Tips om 12V Dimmere?
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Bytte lysbrytere i vogna fra AV/PÅ til dimmere?
» Tips og råd..
» Tips om 540 UKF/UFK
» Poi- tips til gps TomTom
» Tips om punktering

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: