| Rengjøring av vanntank | |
|
+4Ronny Jan Ole Jan Simsalabim 8 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Simsalabim CAMPER
Antall Innlegg : 30 Registration date : 10.05.2007
| Tema: Rengjøring av vanntank Tor 10 Mai 2007 - 23:04 | |
| Bruker man klor eller er ikke det litt drastisk? | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Tor 10 Mai 2007 - 23:05 | |
| Simsalabim
jeg har etter anbefaling fra forhandleren i alle år brukt klorin..... og skyllet grundig etterpå!
Vegard |
|
| |
fred Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Tor 10 Mai 2007 - 23:08 | |
| Tørr jeg da slenge inn spørsmålet?
- Hvor ofte gjøres dette? sånn grovt da.... er jo veldig rent vann her. |
|
| |
Simsalabim CAMPER
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Tor 10 Mai 2007 - 23:09 | |
| - Vegard skrev:
- Simsalabim
jeg har etter anbefaling fra forhandleren i alle år brukt klorin..... og skyllet grundig etterpå!
Vegard Synest bare det hørtes litt drastisk ut... burde man ha nedi litt sånn aquastop etterpå eller... | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Tor 10 Mai 2007 - 23:09 | |
| - Vegard skrev:
- Simsalabim
Vegard Hei. Fant denne på "et forum".... Hei Vi viser til din henvendelse og kan opplyse at du kan bruke Klorin. Nedenfor finner du en doseringsløsning og fremgangsmåte: Rengjøring av vanntank: 1 liter Klorin til 100 liter vann. La stå 1 døgn, skyll 2 ganger. Desinfisering av drikkevann: 1/4 dl til 1000 liter vann. Hilsen Lilleborg Forbrukerservice |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Tor 10 Mai 2007 - 23:10 | |
| Fred
Vannet kan være så reint som bare det, uansett vil du utover sommeren få et sleipt belegg i tanken, og dette er alger.... jo varmere det blir, jo mere kommer... Derfor er det lurt å tømme tanken om sommeren også. det er disse algene du kverker med klor
Vegard |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Tor 10 Mai 2007 - 23:12 | |
| Bubbe
Jeg så den, men jeg ville nok ikke latt det stå så lenge.... vet ikke hvor heldig det er for pumper etc....
Jeg lar det stå 2-4 timer, og resultatet er bra
Vegard |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Tor 10 Mai 2007 - 23:14 | |
| - Vegard skrev:
- Bubbe
Jeg så den, men jeg ville nok ikke latt det stå så lenge.... vet ikke hvor heldig det er for pumper etc....
Jeg lar det stå 2-4 timer, og resultatet er bra
Vegard Enig i det, høres sterkt ut det der. |
|
| |
Simsalabim CAMPER
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Tor 10 Mai 2007 - 23:21 | |
| Hva gjør man med denne slangen da? Skal man kjøre klor gjennom den også da eller er det bare tanken som skal klores? Ps! Ja, jeg er helt grønn når det gjelder dette | |
|
| |
Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Tor 10 Mai 2007 - 23:22 | |
| med tanke på at vassverk klorer vannet de sender ut på nettet ved behov er det ikke så drastisk som det høres ut. selv rent vann er skadelig i for store mengder | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Tor 10 Mai 2007 - 23:26 | |
| - Jan skrev:
- med tanke på at vassverk klorer vannet de sender ut på nettet ved behov er det ikke så drastisk som det høres ut.
selv rent vann er skadelig i for store mengder Ja en får gjøre som svigerfar...... Tynne ut vannet 50/50 med Vodka. |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Tor 10 Mai 2007 - 23:26 | |
| - Simsalabim skrev:
- Hva gjør man med denne slangen da? Skal man kjøre klor gjennom den også da eller er det bare tanken som skal klores?
Ps! Ja, jeg er helt grønn når det gjelder dette Velkommen! Sørg for at varmen er av i varmtvannstanken. Kjør det gjennom allt av slanger og kraner. La stå 2-4 timer. Tapp ned, eller kjør pumpe til det er tomt. Gjenta gjennomkjøring av allt en to-tre ganger med rent vann. Stikk nasa borti springen og kjenn etter klor lukt mens det renner. Når det ikke kommer noe lukt kjører du en full tank til. Det blir veldig bra. Lykke til. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Tor 10 Mai 2007 - 23:39 | |
| - Bubbe skrev:
- Jan skrev:
- med tanke på at vassverk klorer vannet de sender ut på nettet ved behov er det ikke så drastisk som det høres ut.
selv rent vann er skadelig i for store mengder Ja en får gjøre som svigerfar...... Tynne ut vannet 50/50 med Vodka. kutt ut hele vannet. det er til vask og for å skylle ned i do drikke har vi andre varer til | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 11 Mai 2007 - 6:12 | |
| - Simsalabim skrev:
- Hva gjør man med denne slangen da? Skal man kjøre klor gjennom den også da eller er det bare tanken som skal klores?
Ps! Ja, jeg er helt grønn når det gjelder dette Simsalabim jeg kjører kor ut i alle kraner, samt i berederen, som da jo er kald.... må få klor ut i alt vannanlegg... for å ta kverken på det som måtte være der. Vegard |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 11 Mai 2007 - 6:29 | |
| Noen som husker Balle Klorin fra supperådet.Heide Steen fra 60-tallet.
Hehe,for en skrue det var. |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 11 Mai 2007 - 6:33 | |
| Arve
Bare ikke legg ballene i klorin....
Vegard |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 11 Mai 2007 - 6:34 | |
| Vegard.
Nei,og de er jo ikke like skitne som fantasien min uansett.Hadde jo vært for jævlig det og. |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 11 Mai 2007 - 6:43 | |
| Arve
Da ville det vært vanskelig å få tak i nok klor.... for der er det masse skitne tanker å bleke....
Vegard |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 11 Mai 2007 - 6:48 | |
| Vegard.
Ja,der er du inne på noe. |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Søn 2 Sep 2007 - 10:02 | |
| Hei!! Alle softis marskiner blir vasket med klorinvann en gang i uka. Har selv fartstid i varehandlen så jeg vet. Så det Lilleborg her sier er helt rett.. T.H.O. |
|
| |
Ronny BARON!
Antall Innlegg : 2184 Age : 56 Localisation : Rognan Registration date : 26.09.2007
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Tor 27 Sep 2007 - 18:00 | |
| Så om man klorer hele vann systemet skal det være rent og sikkert og drikke av rett fra springen?. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Tor 27 Sep 2007 - 22:29 | |
| - Ronny skrev:
- Så om man klorer hele vann systemet skal det være rent og sikkert og drikke av rett fra springen?.
Ronny ja, det er reint.... Vi klorer tanken, pluss at jeg aldri lar vogna stå med vann i tanken når den ikke er i bruk..... Vi har drukket vannet fra kranene siden vi begynte med vogn i 92.... Hva skal en med vannkraner i ei vogn, om en ikke kan drikke vannet da????? |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 28 Sep 2007 - 7:11 | |
| Ronny.
Et godt tips om du vil ha iskaldt vann i vogna,er jo å fylle en flaske eller mugge med vann,og sette det i kjøleskapet.Ingen revolusjonerende opplysning kanskje.Hehe.
Men jeg synes ofte vannet blir litt lunkent om det har ligget noen timer i ferskvannstanken,i romstemperatur.
Vi tømmer og tanken hver gang,og drar over med ei rein fille innvendig,for å få med oss evnt. belegg.
Vær litt forsiktig med å bruke papir,da det kan løse seg opp i vannrestene,og bli med inn i pumpa når du bruker kranene neste gang.Bruk i så fall tørkerull av god kvaitet,og ikke dassrull.Dassrullene løser seg garantert opp i hvert fall. |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 28 Sep 2007 - 8:04 | |
| Kaldt vann finnes det jo også egne tanker som kan lage - drikkedunker på inntil 10 liter om en ønsker det. Her har de: http://www.dct-vejle.dk/ Søk på : GIO'STYLE DRIKKEDUNK OLÈ 10 LTR. (kss a' 4 stk) - koster 245........ finnes flere forhandlere som fører disse produktene i norge |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 28 Sep 2007 - 8:08 | |
| May-Britt.
Slettes ikke dum,den der. |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8912 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 28 Sep 2007 - 8:09 | |
| Vi gjør som arve og har drikke vann på flaske stående i kjølen. Spesielt vinterstid når vi har varmen på så blir det jo ganske varmt i ei hobby og dermed blir vannet i tanken noe varmt. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 28 Sep 2007 - 8:31 | |
| Johnny. Regner med at du er nede i vanntanken og henter ut isbiter til whiskyen din på vinteren. |
|
| |
Antall Innlegg : 8912 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 28 Sep 2007 - 8:32 | |
| | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 28 Sep 2007 - 8:35 | |
| Johnny.
Agree.Den skal tas BAR !!!
Du som er sånn Yankee-boy,drikker vel helst Jack Daniels og da vel !!! |
|
| |
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 28 Sep 2007 - 8:36 | |
| - ARVE skrev:
- Johnny.
Agree.Den skal tas BAR !!!
Du som er sånn Yankee-boy,drikker vel helst Jack Daniels og da vel !!! Å det hender innimellom at det ramler inn noe sånt her. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 28 Sep 2007 - 8:41 | |
| Johnny.
Når jeg tar frem el-gitaren,og drar noen blå blues-toner,mens Jack-flaska står ved siden av,og glasset er fylt opp,er det ikke så gæærnt å leve nei.
Jack Daniels er liksom sånn offisiell rock 'n' roll whisky. |
|
| |
Ronny BARON!
Antall Innlegg : 2184 Age : 56 Localisation : Rognan Registration date : 26.09.2007
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 28 Sep 2007 - 14:22 | |
| Jeg blir imponert av hvor raskt man får svar her! Arve: Har jo to løse 20l dunker til vann tank i soliferen så belegg i tanken er ikke noe problem,tenkte mest på å få klor igjennom slanger og kraner...jeg drikker vann allerede i vogna men tanken var å få renset hele systemet for ulumskheter. Vegard: Helt enig vannsystemet er jo til for å brukes! men i mitt tilfelle er det jo 15 år gammelt og det er jo hyggeligere å drikke vann fra kranen om man vet det er rent!..... May-Britt: Så jo ut som en god ide det der, setter du hele tanken på kjøling i kjøle skapet eller??. Er forresten litt sur i dag , kona skal opp i vogna med barna mens jeg må sitte hjemme å ha vakt på sykebilen..ja ja skal opp neste helg 3 dager så jeg får holde ut til da ..har en ny flaske med brunt innhold der oppe som skulle vært konsument testa...+en terasse utvidelse som skulle vært gjort ferdig før snøen kommer.. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 28 Sep 2007 - 14:57 | |
| Ronny
Hei forresten....
Den vanndunken jeg snakker om er en kjøledunk som skal holde drikken kald. Er litt usikker på om den går på 12v eller ikke. Har ikke prøvd den - tenkte ei stund i sommer på å kjøpe en men det ble ikke noe av.
Når det er varmt så blir jo vannet i vanndunkene lunkent på et blunk og jeg har 4 unger som drikker vann og bare et lite kjølskap i vogna så der er aldri plass til noe vannmugge. |
|
| |
Ronny BARON!
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 28 Sep 2007 - 15:16 | |
| Har samme problemet selv med lite kjøleskap og mat til 5 personer som skal inn der..men de så kanskje litt for billige ut til å være 12v kjøling på de?.. Hei selv forresten!! | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank Fre 28 Sep 2007 - 16:47 | |
| - ARVE skrev:
- Ronny.
Et godt tips om du vil ha iskaldt vann i vogna,er jo å fylle en flaske eller mugge med vann,og sette det i kjøleskapet.Ingen revolusjonerende opplysning kanskje.Hehe.
Men jeg synes ofte vannet blir litt lunkent om det har ligget noen timer i ferskvannstanken,i romstemperatur.
Vi tømmer og tanken hver gang,og drar over med ei rein fille innvendig,for å få med oss evnt. belegg.
Vær litt forsiktig med å bruke papir,da det kan løse seg opp i vannrestene,og bli med inn i pumpa når du bruker kranene neste gang.Bruk i så fall tørkerull av god kvaitet,og ikke dassrull.Dassrullene løser seg garantert opp i hvert fall. Arve Med to tenåringsberter, pluss kona og svært bad i vogna, har du alltid kaldt vann på tanken, med mindre en slår på varmt vann...... de har jo funnet dusjen da kan en si..... |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Rengjøring av vanntank | |
| |
|
| |
| Rengjøring av vanntank | |
|