CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fyring med truma

Go down 
+6
Thomas
Rashid
Johnny
Jan Ole
Black Betty
P@ssat TDI
10 posters
AvInnlegg
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

Fyring med truma Empty
PosteTema: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeFre 7 Nov 2008 - 20:47

Hei

Lurer på angående bruk av truma. Fortalte en kompis på jobb att jeg fyrte med truma(gass) hele døgnet nar jeg høst/vintercamper. Han virket ganske sjokkert og spurte om jeg virkelig turte og bruke trumaen mens jeg sov uten gassdetektor. Har i ettertid spurt mange jeg kjenner som camper og det virker som om det er veldig masse delte meninger om dette? Er ganske ny i camping(kjøpte vogn i sommer) så lurer på hva dere mener om dette?? Og har også tenkt på og få ettermontert gulvarme, men er usikker på hva dette vil koste? scratch
Virker som et fin forum med masse nyttig info....
På forhånd takk.... afro
Til Toppen Go down
Black Betty
GENERAL!
GENERAL!
Black Betty


Female
Antall Innlegg : 3178
Age : 61
Localisation : Nøtterøy
Registration date : 04.12.2007

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeFre 7 Nov 2008 - 20:50

Hei og velkommen! cheers

Ser ikke noe problem i å fyre med gass om natta, men jeg ville absolutt fått montert en gassalarm da!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeFre 7 Nov 2008 - 20:51

P@ssat TDi.

Om gass-slanger og annet utstyr er sjekka og funnet inntakt,skal dette gå greit,men om du er i tvil,koster vel ikke en gassalarm all verden.

Gulvvarme,løs fole,med omformer,får du vel til rundt 3000,-

Mange år siden jeg kjøpte dette nå,og ga vel rundt 2.500,- for 10 år siden.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeFre 7 Nov 2008 - 20:52

Velkommen.

Har du hatt ettersyn av vogna, såsom tetthets test av gass anlegget?
Ny eller gammel vogn?
Du kan jo montere ultraheat på Trumaen og fyre med elktrisk om ike det er veldig kaldt.
Ettermontering av el-jet ovner er også populært.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeFre 7 Nov 2008 - 20:56

Joda hadde kontoll på vogna når jeg kjøpte den og han sjekket både fukt og gass og dette var helt fint( kommer til og gjøre dette hvert år.) Vogna er en 2001 Hobby 560kmfe.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeFre 7 Nov 2008 - 20:57

Go for it.Er jo meningen det skal brukes det der.
Til Toppen Go down
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeFre 7 Nov 2008 - 20:58

J.O. skrev:
Velkommen.

Har du hatt ettersyn av vogna, såsom tetthets test av gass anlegget?
Ny eller gammel vogn?
Du kan jo montere ultraheat på Trumaen og fyre med elktrisk om ike det er veldig kaldt.
Ettermontering av el-jet ovner er også populært.

el jet ovner? Dyrt?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeFre 7 Nov 2008 - 20:58

P@ssat TDI skrev:
Hei

Lurer på angående bruk av truma. Fortalte en kompis på jobb att jeg fyrte med truma(gass) hele døgnet nar jeg høst/vintercamper. Han virket ganske sjokkert og spurte om jeg virkelig turte og bruke trumaen mens jeg sov uten gassdetektor. Har i ettertid spurt mange jeg kjenner som camper og det virker som om det er veldig masse delte meninger om dette? Er ganske ny i camping(kjøpte vogn i sommer) så lurer på hva dere mener om dette?? Og har også tenkt på og få ettermontert gulvarme, men er usikker på hva dette vil koste? scratch
Virker som et fin forum med masse nyttig info....
På forhånd takk.... afro


Hei på deg. Å fyre med gass hele natta er ikke noe problem. Men ville nok fått sjekket gassystemet på vogna dersom det er noen år siden det er gjort.
Har selv lagt inn varmefolie beregnet for bruk i caravan og bobiler og lagt teppe oppå. Er 48v omformer til varmefolien. Ga nok et par tusen for den rullen med folie og omformer for et par år siden hos en lokal caravan forhandler.
I tillegg så har jeg 2 el-jet ovner montert nede i sittegruppa som brukes som hovedvarme i vogna.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeFre 7 Nov 2008 - 21:13

P@ssat TDI skrev:
Hei

Lurer på angående bruk av truma. Fortalte en kompis på jobb att jeg fyrte med truma(gass) hele døgnet nar jeg høst/vintercamper. Han virket ganske sjokkert og spurte om jeg virkelig turte og bruke trumaen mens jeg sov uten gassdetektor. Har i ettertid spurt mange jeg kjenner som camper og det virker som om det er veldig masse delte meninger om dette? Er ganske ny i camping(kjøpte vogn i sommer) så lurer på hva dere mener om dette?? Og har også tenkt på og få ettermontert gulvarme, men er usikker på hva dette vil koste? scratch
Virker som et fin forum med masse nyttig info....
På forhånd takk.... afro


Hvor mange Truma anlegg er levert i bil, caravan etc. ? Vil anta at Truma ikke ville kunne levere et anlegg som ikke skulle kunne brukes mens folk sover. Ville blitt stort i rettsalen det.

Men jøsses, jeg ville jo foreta inspeksjon av slanger etc. Kanskje koste på meg en detektor eller to.
Til Toppen Go down
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeFre 7 Nov 2008 - 21:43

Rufus skrev:
P@ssat TDI skrev:
Hei

Lurer på angående bruk av truma. Fortalte en kompis på jobb att jeg fyrte med truma(gass) hele døgnet nar jeg høst/vintercamper. Han virket ganske sjokkert og spurte om jeg virkelig turte og bruke trumaen mens jeg sov uten gassdetektor. Har i ettertid spurt mange jeg kjenner som camper og det virker som om det er veldig masse delte meninger om dette? Er ganske ny i camping(kjøpte vogn i sommer) så lurer på hva dere mener om dette?? Og har også tenkt på og få ettermontert gulvarme, men er usikker på hva dette vil koste? scratch
Virker som et fin forum med masse nyttig info....
På forhånd takk.... afro


Hvor mange Truma anlegg er levert i bil, caravan etc. ? Vil anta at Truma ikke ville kunne levere et anlegg som ikke skulle kunne brukes mens folk sover. Ville blitt stort i rettsalen det.

Men jøsses, jeg ville jo foreta inspeksjon av slanger etc. Kanskje koste på meg en detektor eller to.


Joda sant det, men ble bare litt skeptisk i og med att det var så delte meninger rundt dette. Muttern og fattern fyrte jo med truma hver vinter i rundt ti år uten problem før de kjøpte en detleffs for to år siden. Takker for gode svar alle sammen sunny Da forsetter jeg nok med trumaen.
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeFre 7 Nov 2008 - 21:51

Har altid fyrt med gass om natta når behov for varme har vært tilstede og strøm ikke tilgjengelig. Uten gassalarm montert. Men lekkasjetest av gassanlegg og skifting av gasstilførselsslanger har blitt gjort forskriftsmessig.
Har ikke skjenket problemstillingen om mulig fare ved dette en tanke.
Sovet godt har vi også gjort. afro
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeFre 7 Nov 2008 - 21:55

P@ssat TDI skrev:
Rufus skrev:
P@ssat TDI skrev:
Hei

Lurer på angående bruk av truma. Fortalte en kompis på jobb att jeg fyrte med truma(gass) hele døgnet nar jeg høst/vintercamper. Han virket ganske sjokkert og spurte om jeg virkelig turte og bruke trumaen mens jeg sov uten gassdetektor. Har i ettertid spurt mange jeg kjenner som camper og det virker som om det er veldig masse delte meninger om dette? Er ganske ny i camping(kjøpte vogn i sommer) så lurer på hva dere mener om dette?? Og har også tenkt på og få ettermontert gulvarme, men er usikker på hva dette vil koste? scratch
Virker som et fin forum med masse nyttig info....
På forhånd takk.... afro


Hvor mange Truma anlegg er levert i bil, caravan etc. ? Vil anta at Truma ikke ville kunne levere et anlegg som ikke skulle kunne brukes mens folk sover. Ville blitt stort i rettsalen det.

Men jøsses, jeg ville jo foreta inspeksjon av slanger etc. Kanskje koste på meg en detektor eller to.


Joda sant det, men ble bare litt skeptisk i og med att det var så delte meninger rundt dette. Muttern og fattern fyrte jo med truma hver vinter i rundt ti år uten problem før de kjøpte en detleffs for to år siden. Takker for gode svar alle sammen sunny Da forsetter jeg nok med trumaen.

Hei

vi bruker og gassen, men uten varsler, men passerpå at gassen kan renne vekk fra vogna om det oppstår lekkasje, dvs god lufting rundt vogna, og gass er som vann, det renner vekk langs bakken.....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeFre 7 Nov 2008 - 21:58

Noen med mer nøyaktige priser på el-jet enn meg kanskje?
Vi snakker vel drøy 1000-ing for tiden eller?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeFre 7 Nov 2008 - 21:59

J.O. skrev:
Noen med mer nøyaktige priser på el-jet enn meg kanskje?
Vi snakker vel drøy 1000-ing for tiden eller?

ja, sånn ca..... er det ikke ca 1000-1300 da????
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeLør 8 Nov 2008 - 0:24

Ang el-jet. Det er en fyr inne i Bærum som selger varmerør inne på finn. Gå inn på caravanutstyr og søk på varmerør el.l. Jeg skal handle her. Disse koster bare noen få 100-lapper og er beregnet til bruk i f.eks. vogn.
Til Toppen Go down
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeLør 8 Nov 2008 - 0:36

Noen som har erfaring med kun truma i -20 grader? Ligger fast på fagernes og er ganske kalde vintere her. Er som sagt første vinteren i vogn men har enda ikke vært kaldere -5(holdt godt varmen da) så er litt spent på hvordan det vil bli med -20.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeLør 8 Nov 2008 - 6:59

P@ssat TDI skrev:
Noen som har erfaring med kun truma i -20 grader? Ligger fast på fagernes og er ganske kalde vintere her. Er som sagt første vinteren i vogn men har enda ikke vært kaldere -5(holdt godt varmen da) så er litt spent på hvordan det vil bli med -20.

Funker helt sikkert greit ved -20 også. Skal sies at jeg ikke var nede på -20 tallet med egen Truma.

Min erfaringer med 07 Hobby og Truma er at det blir varmt som fy rundt ved Truma ovnen, mens det blir kjøligere ellers i vogna. Vår truma var montert nederst i et klesskap. I skapet ble det varmt som en viss plass.

Vi hadde selvfølgelig slanger for å flytte varmlufta rundt i vogna. Det kunne oppleves som et visst tap i disse slangene. Resultatet var at det var kjølig rundt i vogna med et veldig varmt klesskap.

Greier du å skape sirkulasjon vil dette bli bedre. Mange monterer ekstra vifter i slangene for å får bedre lufttransport. Du kan f.eks. gå på Clas Olsson å kjøpe deg vifter til dette.

Her har du noen fine linker som beskriver danskenes forsøk på få ei bedre vintervogn ut av bla en Adria og Hobby:

http://www.campingferie.dk/h13_udstyr/s/Optimering.asp

http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/varmeanlaeg.asp

http://www.campingferie.dk/h14_vintercamping/s/vinteroptimering_adria_adora_552uk_2007_01.asp
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeLør 8 Nov 2008 - 8:38

P@ssat TDI skrev:
Noen som har erfaring med kun truma i -20 grader? Ligger fast på fagernes og er ganske kalde vintere her. Er som sagt første vinteren i vogn men har enda ikke vært kaldere -5(holdt godt varmen da) så er litt spent på hvordan det vil bli med -20.

Hei

Varmen holder du nok garantert..... men du hadde økt varme-komforten mange hakk med å sette inn noen El-jet, det kan jo bli ganske kaldt på Fagernes..... Jeg ville ansett de som vel anvendte penger, og jeg hadde holdt meg til El-jet, som er et produkt vi kjenner og har erfaing med.
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeLør 8 Nov 2008 - 13:55

P@ssat TDI skrev:
Noen som har erfaring med kun truma i -20 grader? Ligger fast på fagernes og er ganske kalde vintere her. Er som sagt første vinteren i vogn men har enda ikke vært kaldere -5(holdt godt varmen da) så er litt spent på hvordan det vil bli med -20.
Å holde varmen er ikke noe problem. Jeg har lagt med familien i -30-35 i en gammel hobby med truma, og så lange faren min fikk fyre som han ville var det en 25-30 grader inne i vogna affraid er jo sånn det er godt å komme seg ut innimellom når han fyrer selv.. lol!
Men, som vegard sier, varmekomforten vil nok øke med noen el-jet ovner. Wink
Til Toppen Go down
P@ssat TDI
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
P@ssat TDI


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 41
Localisation : sogn
Registration date : 02.11.2008

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeSøn 16 Nov 2008 - 19:41

Vegard skrev:
P@ssat TDI skrev:
Noen som har erfaring med kun truma i -20 grader? Ligger fast på fagernes og er ganske kalde vintere her. Er som sagt første vinteren i vogn men har enda ikke vært kaldere -5(holdt godt varmen da) så er litt spent på hvordan det vil bli med -20.

Hei

Varmen holder du nok garantert..... men du hadde økt varme-komforten mange hakk med å sette inn noen El-jet, det kan jo bli ganske kaldt på Fagernes..... Jeg ville ansett de som vel anvendte penger, og jeg hadde holdt meg til El-jet, som er et produkt vi kjenner og har erfaing med.


Har sett litt rundtom nå og har bestemt meg for og kjøpe 2 stk el jet ovner. Mulig dumt spm, men hvor er det normalt og henge/sette disse ovnene. Er jo begrenset med plasser man kan ha dem uten att disse blir "veldig synlige"? scratch
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeSøn 16 Nov 2008 - 19:57

Hos meg sitter de på yttervegg nede i sittegruppa. Varmen sirkulerer da opp bak ryggen i salongen og skaper god varme.
Har ca 2- 3 cm åpning mellom salongrygg og vegg. Viktig med luftspalter nede ved gulvet slik at luft kan komme inn til eljetene og skape god sirkulasjon. Termostat på veggen et lite stykke i fra salongen.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeSøn 16 Nov 2008 - 20:44

Jeg ville nok ikke satt de ovnene via termostat. Hadde satt de på lav effekt så de ga en behagelig varmluftstrøm opp langs veggen hele tiden.
Jeg har Primus-fyren liggende inne med 1050w hele tiden og termostaten legger bare inn det siste trinnet ved behov, på den måten har jeg aldri kaldras fra veggen.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Fyring med truma Caravan
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeSøn 16 Nov 2008 - 20:56

Sten Rune skrev:
Jeg ville nok ikke satt de ovnene via termostat. Hadde satt de på lav effekt så de ga en behagelig varmluftstrøm opp langs veggen hele tiden.
Jeg har Primus-fyren liggende inne med 1050w hele tiden og termostaten legger bare inn det siste trinnet ved behov, på den måten har jeg aldri kaldras fra veggen.


Fungerer greit med termostat og ikke full effekt på ovnene. Da er det enkelt å senke tempen nattestid via termostaten. Ellers så må en ned i sittegruppa og stille effekten ned om kvelden og opp om morgenen.
Setter heller ned termostaten på 7-10 grader nattestid og opp igjen når vi står opp. Fyrer da opp trumaen en halvtime i tillegg for raskt å få ønsket temperatur dagtid
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeSøn 16 Nov 2008 - 20:59

Johnny

Ser den. På fredag kveld måtte jeg skru av gulvvarmen og ha det ene vinduet i salongen på gløtt, da det dro seg opp over 25 grader og det er for varmt. Satte på gulvarmen igjen på morran...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Fyring med truma Caravan
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeSøn 16 Nov 2008 - 21:01

Sten Rune skrev:
Johnny

Ser den. På fredag kveld måtte jeg skru av gulvvarmen og ha det ene vinduet i salongen på gløtt, da det dro seg opp over 25 grader og det er for varmt. Satte på gulvarmen igjen på morran...


Er av dem som må ha det litt kjølig når vi sover. Har som regel et vindu på gløtt. Savner mer lufting på soverommet. Har bare en liten takventil der.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
EirikN
CARAVANER
CARAVANER
EirikN


Male
Antall Innlegg : 66
Age : 47
Localisation : Bergen
Registration date : 23.04.2009

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeSøn 26 Apr 2009 - 21:30

Hei!

Er helt ny med cv, så dette kan jeg ingenting om-1

Får ikke Truma ovnen til å starte på gass. Hører vifta går når jeg slår den på strøm når jeg prøver det.
Har åpnet reduksjonsventilen og gasstilførselen, holder nede termostatbryteren for å slippe fram gass, men ingenting skjer.

Har skiftet batteriene nede i "kassetten", tenkte kanskje de var gåen. Men likevel kommer det ikke noe lys i lampen ved siden av, den skal vel lyse, og blinke sakte når det tid for batteriskift?

Er lite strøm på batteriet til vogna nå, har ikke ladet det siden vi startet oppussingen av vognen for vel en mnd siden, men skal det ha noe å si?

Vogna er en Hobby Prestige 535 fra 1986.

Om noen har noen gode tips her, eller ser om det er jeg som er helt på jordet på måten jeg forsøker å starte den på blir jeg veldig glad for det!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeSøn 26 Apr 2009 - 21:32

fyren skal starte selv om batteriet til vogna står hjemme.
går kun på vifta den
hadde samme problemet med vår vogn, og det er rett og slett rusk i systemet inni ovnen
tok servicemannen 20 minutter å fikse det
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeSøn 26 Apr 2009 - 22:13

EirikN skrev:
Hei!

Er helt ny med cv, så dette kan jeg ingenting om-1

Får ikke Truma ovnen til å starte på gass. Hører vifta går når jeg slår den på strøm når jeg prøver det.
Har åpnet reduksjonsventilen og gasstilførselen, holder nede termostatbryteren for å slippe fram gass, men ingenting skjer.

Har skiftet batteriene nede i "kassetten", tenkte kanskje de var gåen. Men likevel kommer det ikke noe lys i lampen ved siden av, den skal vel lyse, og blinke sakte når det tid for batteriskift?

Er lite strøm på batteriet til vogna nå, har ikke ladet det siden vi startet oppussingen av vognen for vel en mnd siden, men skal det ha noe å si?

Vogna er en Hobby Prestige 535 fra 1986.

Om noen har noen gode tips her, eller ser om det er jeg som er helt på jordet på måten jeg forsøker å starte den på blir jeg veldig glad for det!

Hei. har erfart det sammen selv. Den kasetten batteriene ligger i kan mange ganger være vanskelig eller vrien å få god kontakt på når du setter den inn. Har måtte lirke og lure den slik at det nåes kontakt.
Er etter noen år et vanlig problem detta. Så bare prøv deg litt frem med denna kasetten , prøv å presse litt på den så ser du om indikatoren begynner å blinke. Indikatoren skal blinke når tenneren prøver å tenne trumaen.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeSøn 26 Apr 2009 - 22:15

EirikN skrev:
Hei!

Er helt ny med cv, så dette kan jeg ingenting om-1

Får ikke Truma ovnen til å starte på gass. Hører vifta går når jeg slår den på strøm når jeg prøver det.
Har åpnet reduksjonsventilen og gasstilførselen, holder nede termostatbryteren for å slippe fram gass, men ingenting skjer.

Har skiftet batteriene nede i "kassetten", tenkte kanskje de var gåen. Men likevel kommer det ikke noe lys i lampen ved siden av, den skal vel lyse, og blinke sakte når det tid for batteriskift?

Er lite strøm på batteriet til vogna nå, har ikke ladet det siden vi startet oppussingen av vognen for vel en mnd siden, men skal det ha noe å si?

Vogna er en Hobby Prestige 535 fra 1986.

Om noen har noen gode tips her, eller ser om det er jeg som er helt på jordet på måten jeg forsøker å starte den på blir jeg veldig glad for det!

.... og det er gass på tanken? .. Om ventilen har vært av flaska kan det ta lang tid før gassen kommer frem. Du skal høre at det tikker (gnist) når du trykker ned.
Til Toppen Go down
EirikN
CARAVANER
CARAVANER
EirikN


Male
Antall Innlegg : 66
Age : 47
Localisation : Bergen
Registration date : 23.04.2009

Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitimeSøn 26 Apr 2009 - 23:09

Tusen takk for gode tips! Blir rett ut etter jobb i morgen til nytt forsøk...

Det er gass på tanken, kjøpte helt ny beholder innen forsøkene startet hehe.

Har samme problemet med kjøleskapet, får ikke det til å starte heller. Da har jeg åpnet ventilen, holder inne knappen med termostat på som skal få frem gassen samtidig som jeg trykker to ganger hurtig på kanppen for gnist...Begynner lure på om det er jeg som er helt treig, om det finnes noen flere ventiler å åpne for gass som jeg ikke vet om annet enn de tre som er plassert under kjøleskapet og i gasskassen på selve gassdunken. Men alle tre gassbluss på komfyren får jeg jo til, så gass er det jo. Kjøleskapet får jeg heller ikke til å starte på 12v (er ikke koblet til 220 før vi har fått inn vogna på det som skal bli fast plass om en ukes tid). Har også fylt opp vanndunken uten at det er noe liv i kranene når jeg forsøker dem.... Kan det hele ha sammenheng med lite strøm på hovedbatteriet?

På kjøleskapet har jeg tenkt det kanskje er en tett ventil som må blåses åpen, men hvor sitter den?

Forresten, tusen takk for et veldig nyttig forum, har plukket opp og funnet ut av mye bare ved å bruke tid her inne. Glad det finnes mange med god erfaring å dele her:o)
Til Toppen Go down
Sponsored content





Fyring med truma Empty
PosteTema: Re: Fyring med truma   Fyring med truma Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Fyring med truma
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Trøbbel med Truma Ultraheat og Truma vannvarmer.
» Er Truma bra nok på fjellet?
» truma...
» Truma duomatic L Plus
» Truma varmer

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: