CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 LED-lyslister

Go down 
+14
Viti
Tasle
ArneO
Truls
lysdiode
André
Runerask
Jan Ole
joka
Remi
Sten Rune
Espen V
Ronny
ovev
18 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

LED-lyslister Empty
PosteTema: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 20:45

Vurderer om jeg skal montere LED lyslister i vogna, under overskap i rudsitteren, samt under overskap i kjøkken og under skapseng på soverom i Adriaen vår. Har set at ClasOhlson har slike lister til en brukbar pris. Se Miniflex på siden http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251538&_path=251882;251433;251138;251538.

Noen som har montert slike i ei vogn? Eller har sett andre som har slike?


Sist endret av ovev den Ons 19 Nov 2008 - 21:17, endret 1 gang (Reason for editing : typo og signatur)
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 56
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 21:11

Står lignende montert i Adria'n min, en slags u-formet plastkanal som er limt fast og så er lys-slangen dytta opp i den..skal montere led slange ved side vinduene også når jeg får tid og råd..
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 21:19

Ronny skrev:
Står lignende montert i Adria'n min, en slags u-formet plastkanal som er limt fast og så er lys-slangen dytta opp i den..skal montere led slange ved side vinduene også når jeg får tid og råd..

Hvordan syns du lyset er fra lysslangen? Er det LED-lys forresten?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 21:20

Åssen er lys-fargen på dette da????? det bør jo ikke være noe kaldt lys, om det skal bli pent.....

Har ikke enda sett LED-lys med en farge som er såpass at jeg kunne tenke meg å ha den i vogna, selv om det begynner å hjelpe...... skal jo være litt kose-belysning der.....
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 21:37

Vegard skrev:
Åssen er lys-fargen på dette da????? det bør jo ikke være noe kaldt lys, om det skal bli pent.....

Har ikke enda sett LED-lys med en farge som er såpass at jeg kunne tenke meg å ha den i vogna, selv om det begynner å hjelpe...... skal jo være litt kose-belysning der.....
En får stort sett velge mellom hvitt og litt hvitere ja..
Har begynt å komme seg i det siste, men jeg synes også det er et lite stykke igjen. Megaman har noen lysrørpærer som i alle fall sg bruker i sine utendørs spotter. De har en farge som jeg synes ser bra ut, men de er jo ikke dimbare, så det gjør seg jo bare i utelys synes jeg. 7 watt er jo ikke så galt.. Smile
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 21:38

Vil heller ikke ha noe kalt lys i vogna. Det står oppført 3500K fargetemperatur og dette skal vel noenlunde tilsvare halogenlys farge. Halogen har jeg mye av i vogna og det gir helt ok lys.

Har forresten spurt produsent om det går å dimme disse led-lysene med en vanlig 12V dimmer, men har ikke fått svar ennå.

Ingen som har erfaringer med disse lysene?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 21:44

ovev skrev:
Vil heller ikke ha noe kalt lys i vogna. Det står oppført 3500K fargetemperatur og dette skal vel noenlunde tilsvare halogenlys farge. Halogen har jeg mye av i vogna og det gir helt ok lys.

Har forresten spurt produsent om det går å dimme disse led-lysene med en vanlig 12V dimmer, men har ikke fått svar ennå.

Ingen som har erfaringer med disse lysene?

Halogen syntes jeg er for hvitt, til koselys.... det er greit til leselamper etc, men til kos, bør og de dimmes litt etter min mening..... jeg mene nok det er for hvitt til vinduene, og er glad jeg har vanlige gløde-pærer der.... de er på 2W
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 21:55

Jeg har tenkt å montere dimmer på halogenspottene i taket over rundsitteren. Har 3 stk 15W spotter som gir et godt lys når det trengs, men som nok kan være noe kraftig til tider.

Har forresten fått opplyst fra produsent at lyslisten som Clas Ohlsen selger trekker 6W/m, noe som er relativt mye for en LED-list. Hvis ikke den kan dimmes er den nok uaktuell.
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:02

Såvidt jeg har skjønt så er det vi i nord-europa som er mest opptatt av at lyset ikke skal være så hvitt, men heller litt varmere, dermed er det masse led og annet lys (men mest led fordi det er så nytt enda) på markedet som får mange av oss til å rygge når vi ser det..

Jeg har en list med halogenspotter over benken i vogna.. 3x20 watt, bruker mere strøm enn alt annet i vogna affraid rikelig med arbeidslys LED-lyslister 928394
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:03

ovev skrev:
Vurderer om jeg skal montere LED lyslister i vogna, under overskap i rudsitteren, samt under overskap i kjøkken og under skapseng på soverom i Adriaen vår. Har set at ClasOhlson har slike lister til en brukbar pris. Se Miniflex på siden http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251538&_path=251882;251433;251138;251538.

Noen som har montert slike i ei vogn? Eller har sett andre som har slike?

Kjøp IKKE miniflexen for der er lysfargen blå og ikke koselig.
Har kjøpt selv !
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 56
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:10

ovev skrev:
Ronny skrev:
Står lignende montert i Adria'n min, en slags u-formet plastkanal som er limt fast og så er lys-slangen dytta opp i den..skal montere led slange ved side vinduene også når jeg får tid og råd..

Hvordan syns du lyset er fra lysslangen? Er det LED-lys forresten?

Tror det er led,vi bruker lyset som kose lys på kveldene...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:13

Espen V skrev:
Såvidt jeg har skjønt så er det vi i nord-europa som er mest opptatt av at lyset ikke skal være så hvitt, men heller litt varmere, dermed er det masse led og annet lys (men mest led fordi det er så nytt enda) på markedet som får mange av oss til å rygge når vi ser det..

Jeg har en list med halogenspotter over benken i vogna.. 3x20 watt, bruker mere strøm enn alt annet i vogna affraid rikelig med arbeidslys LED-lyslister 928394

Espen V

det har vel med at vi bor i en del av verden, hvor det er mere mørke, og mere inne-tid, og derved ikke bare arbeidslys som trengs.....

Lys er en kunst, faktisk et stort fag, og lys kan lett bli forurensning, med feil farge.....
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:14

Hei

Vurderte også miniflex'n, men endte opp med tradisjonelle lister med 2w "rør-pærer". Mye kosligere lys...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








LED-lyslister Caravan
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:15

Vegard skrev:
Espen V skrev:
Såvidt jeg har skjønt så er det vi i nord-europa som er mest opptatt av at lyset ikke skal være så hvitt, men heller litt varmere, dermed er det masse led og annet lys (men mest led fordi det er så nytt enda) på markedet som får mange av oss til å rygge når vi ser det..

Jeg har en list med halogenspotter over benken i vogna.. 3x20 watt, bruker mere strøm enn alt annet i vogna affraid rikelig med arbeidslys LED-lyslister 928394

Espen V

det har vel med at vi bor i en del av verden, hvor det er mere mørke, og mere inne-tid, og derved ikke bare arbeidslys som trengs.....

Lys er en kunst, faktisk et stort fag, og lys kan lett bli forurensning, med feil farge.....
Ja, er nok mere koselys enn i resten av verden ja. Smile
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:15

Vegard skrev:
Espen V skrev:
Såvidt jeg har skjønt så er det vi i nord-europa som er mest opptatt av at lyset ikke skal være så hvitt, men heller litt varmere, dermed er det masse led og annet lys (men mest led fordi det er så nytt enda) på markedet som får mange av oss til å rygge når vi ser det..

Jeg har en list med halogenspotter over benken i vogna.. 3x20 watt, bruker mere strøm enn alt annet i vogna affraid rikelig med arbeidslys LED-lyslister 928394

Espen V

det har vel med at vi bor i en del av verden, hvor det er mere mørke, og mere inne-tid, og derved ikke bare arbeidslys som trengs.....

Lys er en kunst, faktisk et stort fag, og lys kan lett bli forurensning, med feil farge.....

Det kan faktisk være forskjellen på om kjøttet i kjøttdisken ser ferskt eller bederva ut....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








LED-lyslister Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:20

Sten Rune skrev:
Vegard skrev:
Espen V skrev:
Såvidt jeg har skjønt så er det vi i nord-europa som er mest opptatt av at lyset ikke skal være så hvitt, men heller litt varmere, dermed er det masse led og annet lys (men mest led fordi det er så nytt enda) på markedet som får mange av oss til å rygge når vi ser det..

Jeg har en list med halogenspotter over benken i vogna.. 3x20 watt, bruker mere strøm enn alt annet i vogna affraid rikelig med arbeidslys LED-lyslister 928394

Espen V

det har vel med at vi bor i en del av verden, hvor det er mere mørke, og mere inne-tid, og derved ikke bare arbeidslys som trengs.....

Lys er en kunst, faktisk et stort fag, og lys kan lett bli forurensning, med feil farge.....

Det kan faktisk være forskjellen på om kjøttet i kjøttdisken ser ferskt eller bederva ut....

jepp...... Jeg lurte i et lysrør en gang her på badet, med feil farge, fordi det var det eneste jeg hadde liggende..... det gikk så noen dager før jeg fikk tak på et riktig, og skal si de tre som sminka seg der innevar i dragehumør....... de gjorde seg slik at de syntes de var fine, i det lyset, og da de kom ut i normalt lys, så de jo ut som rund-hjulte luddere...... da var det ampert her......
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:21

Tom skrev:
ovev skrev:
Vurderer om jeg skal montere LED lyslister i vogna, under overskap i rudsitteren, samt under overskap i kjøkken og under skapseng på soverom i Adriaen vår. Har set at ClasOhlson har slike lister til en brukbar pris. Se Miniflex på siden http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251538&_path=251882;251433;251138;251538.

Noen som har montert slike i ei vogn? Eller har sett andre som har slike?

Kjøp IKKE miniflexen for der er lysfargen blå og ikke koselig.
Har kjøpt selv !

Takker. Det var det jeg var redd for. Litt rart da at fargetemperaturen er oppgitt til 3500K. Shocked Shocked
Skal holde meg unna den.
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:22

Sten Rune skrev:
Hei

Vurderte også miniflex'n, men endte opp med tradisjonelle lister med 2w "rør-pærer". Mye kosligere lys...

Hva er disse 2W rør-pærene for noe? Question Question
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:23

Vegard skrev:
Sten Rune skrev:
Vegard skrev:
Espen V skrev:
Såvidt jeg har skjønt så er det vi i nord-europa som er mest opptatt av at lyset ikke skal være så hvitt, men heller litt varmere, dermed er det masse led og annet lys (men mest led fordi det er så nytt enda) på markedet som får mange av oss til å rygge når vi ser det..

Jeg har en list med halogenspotter over benken i vogna.. 3x20 watt, bruker mere strøm enn alt annet i vogna affraid rikelig med arbeidslys LED-lyslister 928394

Espen V

det har vel med at vi bor i en del av verden, hvor det er mere mørke, og mere inne-tid, og derved ikke bare arbeidslys som trengs.....

Lys er en kunst, faktisk et stort fag, og lys kan lett bli forurensning, med feil farge.....

Det kan faktisk være forskjellen på om kjøttet i kjøttdisken ser ferskt eller bederva ut....

jepp...... Jeg lurte i et lysrør en gang her på badet, med feil farge, fordi det var det eneste jeg hadde liggende..... det gikk så noen dager før jeg fikk tak på et riktig, og skal si de tre som sminka seg der innevar i dragehumør....... de gjorde seg slik at de syntes de var fine, i det lyset, og da de kom ut i normalt lys, så de jo ut som rund-hjulte luddere...... da var det ampert her......

He he.... hormonene fikk rørt på seg ja....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








LED-lyslister Caravan
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:26

ovev skrev:
Sten Rune skrev:
Hei

Vurderte også miniflex'n, men endte opp med tradisjonelle lister med 2w "rør-pærer". Mye kosligere lys...

Hva er disse 2W rør-pærene for noe? Question Question

http://www.kamafritid.se/pdf/06002N.pdf side 20

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








LED-lyslister Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:27

ovev skrev:
Sten Rune skrev:
Hei

Vurderte også miniflex'n, men endte opp med tradisjonelle lister med 2w "rør-pærer". Mye kosligere lys...

Hva er disse 2W rør-pærene for noe? Question Question

Vanlige glødepærer som sitter i lyslistene i vognene...... jeg har vel 56 stk av de over vinduer og seng i vogna...... sånne med tilkobling i hver ende..... 12V 2W......
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:37

Vegard skrev:
ovev skrev:
Sten Rune skrev:
Hei

Vurderte også miniflex'n, men endte opp med tradisjonelle lister med 2w "rør-pærer". Mye kosligere lys...

Hva er disse 2W rør-pærene for noe? Question Question

Vanlige glødepærer som sitter i lyslistene i vognene...... jeg har vel 56 stk av de over vinduer og seng i vogna...... sånne med tilkobling i hver ende..... 12V 2W......


Kan de dimmes?
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:40

ovev skrev:
Vegard skrev:
ovev skrev:
Sten Rune skrev:
Hei

Vurderte også miniflex'n, men endte opp med tradisjonelle lister med 2w "rør-pærer". Mye kosligere lys...

Hva er disse 2W rør-pærene for noe? Question Question

Vanlige glødepærer som sitter i lyslistene i vognene...... jeg har vel 56 stk av de over vinduer og seng i vogna...... sånne med tilkobling i hver ende..... 12V 2W......


Kan de dimmes?

Ja

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








LED-lyslister Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:43

ovev skrev:
Vegard skrev:
ovev skrev:
Sten Rune skrev:
Hei

Vurderte også miniflex'n, men endte opp med tradisjonelle lister med 2w "rør-pærer". Mye kosligere lys...

Hva er disse 2W rør-pærene for noe? Question Question

Vanlige glødepærer som sitter i lyslistene i vognene...... jeg har vel 56 stk av de over vinduer og seng i vogna...... sånne med tilkobling i hver ende..... 12V 2W......


Kan de dimmes?

Javisst, alle vanlige glødepærer kan det, men disse på 2W vil du ikke føle behov for å dimme.....
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:46

Noen som har montert lysslangen E05-07 ev E05-08 på side 16 i http://www.kamafritid.se/pdf/06002N.pdf. Ser ut til å gi omtrent like mye lys som BLP-listene, men koster mye mindre.


Sist endret av ovev den Ons 19 Nov 2008 - 22:48, endret 1 gang (Reason for editing : Lagt kmm om pris)
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:52

ovev skrev:
Noen som har montert lysslangen E05-07 ev E05-08 på side 16 i http://www.kamafritid.se/pdf/06002N.pdf. Ser ut til å gi omtrent like mye lys som BLP-listene, men koster mye mindre.
Det er vel dette som er "standard" slangen som finnes i mange vogner. "Riktig" lys.
Har sett slikt til salgs som metervare, mener det var hos en lokal CV forhandler
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:56

Jeg har den E05-121B, men det er mere enn 7 pærer i de, og det er forskjellig lengde, med forskjellig ant pærer over de forskjellige vindu...
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 22:59

Remi skrev:
ovev skrev:
Noen som har montert lysslangen E05-07 ev E05-08 på side 16 i http://www.kamafritid.se/pdf/06002N.pdf. Ser ut til å gi omtrent like mye lys som BLP-listene, men koster mye mindre.
Det er vel dette som er "standard" slangen som finnes i mange vogner. "Riktig" lys.
Har sett slikt til salgs som metervare, mener det var hos en lokal CV forhandler

Får høre med forhandler i morra. Nå er det køyetid for meg, skal tidlig på jobb. Sleep Sleep Sleep

Takker for alle svar!
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeOns 19 Nov 2008 - 23:24

finnes mye her:
http://www.ledteknikk.no/

bl.a led-strips på inntil 5 meter, varmhvit...
men varmhvit led er vel også "kald" ?
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeSøn 30 Nov 2008 - 21:26

Hmmmmm, lyslista i Snowen er faktisk 230V, forhandleren oppdaget dette under testing, det var noen mørke pærer, så nå byttes den ut med 12Volt

Låner bilde av vogna til Morten E, den ligger jo til salgs på finn.no annyway What a Face
LED-lyslister 05_1872884223
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeMan 1 Des 2008 - 7:51

Nå har jeg bestilt 10m med "led-strip" på ebay. De trekker ikke mer enn 4,8W/m så totalt forbruk hvis jeg bruker alle 10m er kun 48W. De kan dimmes og har en fargetemperatur på ca 3000K, noe som er bare litt høgere enn vanlige glødepærer. De er bare 8mm breie og 2,4mm høge og kan derfor enkelt gjemmes bakom en liten kant. De kan også kuttes av for hver 5cm og er derfor enkle å tilpasse i lengden.

Det tar vel ca 14dg før jeg får dem. De skal sendes fra Hong-Kong.
Venter spent.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeMan 1 Des 2008 - 8:17

ovev skrev:
Nå har jeg bestilt 10m med "led-strip" på ebay. De trekker ikke mer enn 4,8W/m så totalt forbruk hvis jeg bruker alle 10m er kun 48W. De kan dimmes og har en fargetemperatur på ca 3000K, noe som er bare litt høgere enn vanlige glødepærer. De er bare 8mm breie og 2,4mm høge og kan derfor enkelt gjemmes bakom en liten kant. De kan også kuttes av for hver 5cm og er derfor enkle å tilpasse i lengden.

Det tar vel ca 14dg før jeg får dem. De skal sendes fra Hong-Kong.
Venter spent.

Forventer utførlig rapport. study study cheers

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeMan 1 Des 2008 - 8:41

Skal legge ut bilder når jeg får montert dem.
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 1:11

Da har jeg endelig fått tatt noen bilder av led-listene. Gamle kameraet desverre kvelden for noen dager siden og jeg måtte kjøpe nytt. Jeg er ikke vant til det nye kameraet ennå så bildene er ikke av beste kvalitet. (Det er de første bildene jeg har tatt med kameraet)

Led-listene er kjøpt i 5 meters lengde på ebay herfra http://www.led-depot.co.uk/epages/es111582.sf. Websiden har en butikk på ebay også. Kvaliteten på disse led-lysene er god i motsetning til en billigere variant som jeg kjøpte et annet sted. Led-listene fra Led-Depot gir fra seg et naturlig lys i motsetning til det gul-grønne lyset fra billigvarianten.
Led-listene er oppgitt til å trekke 4.8W/m, men jeg har målt dem til å trekke 4.2W/m. De er levert i 5 meters lengde, men kan kuttes for hver 5 cm. I kjøkkenskuffer har jeg brukt 10cm lengder, mens hver hylle i hylleskapet er belyst med kun 5cm lengde. Over rundsitter, i kjøkkenskap og i soverom er det lagt kontinerlige lengder.
Alle led-lister og kabler er lagt i kabelkanaler kjøpt på Biltema. Kablene blir skjult av lokket på kabelkanalene.

Led-lysene er delt inn i 4 kurser. En kurs går under overskap i rundsitteren, en i overskap i kjøkkenet og i telt, en kurs er på soverommet og en kurs dekker alle skap. Denne siste kursen er den jeg jobber med nå. Jeg har lagt lys i hylleskap, garderobeskap, kjøkkenunderskap, kjøkkenskuffer og i skap under kjøleskap. Er er i gang med å installere lys i skap over rundsitteren og skal også legge lys i lasterom, toalettluke og kanskje også gasskassen.

De første tre kursene styres av en led-dimmer kjøpt på www.molectric.com. Denne bruker en fjernkontroll til lysstyring. Disse kursene får 12V fra en 50W led-trafo kjøpt på www.sparelys.no.
Den siste kursen får strøm fra batteriet i vogna. Kursen blir styrt av hovedbryteren i vogna og blir regulert av en liten spenningsregulator kjøpt på www.ultraleads.co.uk. En bryter montert i hvert skap og hver skuffe styrer av/på av lys.

Noen bilder:

Under rundsitter:
Før:

Photobucket

Etter:

Photobucket

Kjøkkenoverskap:
Før:

Photobucket

Etter:

Photobucket

Soverom:
Før:

Photobucket

Etter:

Photobucket

Kjøkkenunderskap:
Før:

Photobucket

Etter:

Photobucket

Flere bilder:

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

PS! En del av lysene ser skarpe ut på bildene, men det må tilskrives min svært begrendede erfaring med mitt nye kamera.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 10:56

Ovev

Kjempeflott!!! cheers

Ligger LED-lista bare trykket inn i kanalen, og lokket begynner der ledningene er?

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








LED-lyslister Caravan
Til Toppen Go down
Sponsored content





LED-lyslister Empty
PosteTema: Re: LED-lyslister   LED-lyslister Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
LED-lyslister
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: