CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vannlekkasje

Go down 
+5
hpk
Bjolseth530
Harald
CGJ
Tommy B
9 posters
AvInnlegg
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B


Male
Antall Innlegg : 50
Age : 50
Localisation : Kleppe
Registration date : 12.03.2008

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeFre 6 Feb 2009 - 21:52

Hallo, atter en gang. Tenkte jeg skulle fortsette tråden med forsikringer her.. Nytt tema.. Takk for svarene jeg fikk, var nok litt "dum" når jeg fortalte forsikringen at pakningen var gåen.. Lærer så lenge man lever..

Nytt spørsmål følger:
Har undersøkt ventilen over senga, bak i vogna, og pakningen ser okei ut. Har ikke demontert den, men ved første øyekast ser alt greit ut. Slik jeg har sett, og forstått konstruksjonen til disse lufteventilene (ikke takluker), så skal det normalt ikke være mulig for vann å trenge inn. Er det noen som mot all formodning har opplevd at vindretning og mye vind har ført til at vann har trengt inn gjennom ventilen?

Har aldri opplevd dette før, og ikke etterpå heller.. Ser ut som det var et engangstilfelle!? Ser ingen fuktskader rundt ventilen i taket (foreløpig)..

Håper dere kan (nok en gang), gi meg noen ledetråder..

Mvh. ikke utlært, og undrende vogneier. Question study
Til Toppen Go down
CGJ
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
CGJ


Female
Antall Innlegg : 1389
Age : 53
Localisation : Brandbu, Oppland
Registration date : 07.04.2008

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeFre 6 Feb 2009 - 21:55

Har du vært oppe på taket og sjekket da??? Vår ventil var plutselig bortevekk etter møte med en lavthengende gren på en campingplass i Sverige.... Tok litt tid før vi oppdaget det....
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B


Male
Antall Innlegg : 50
Age : 50
Localisation : Kleppe
Registration date : 12.03.2008

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeFre 6 Feb 2009 - 21:59

CGJ skrev:
Har du vært oppe på taket og sjekket da??? Vår ventil var plutselig bortevekk etter møte med en lavthengende gren på en campingplass i Sverige.... Tok litt tid før vi oppdaget det....

Jada, ventilen er der.. Vogna står fastmontert..
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeFre 6 Feb 2009 - 22:00

hei,tomben, Var vel bjølle du hadde?? eg hadde en 690 og der var skruene litt for hardt tilskrudd (de tre blanke du ser innenfra) dette medførte at ventilen ble traktformet og vannet rant inn, prøv å løsne disse litt om de muligens er for mye tilskrudd, bare spør igjen om du ikke forstår forklaringen min.
Til Toppen Go down
CGJ
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
CGJ


Female
Antall Innlegg : 1389
Age : 53
Localisation : Brandbu, Oppland
Registration date : 07.04.2008

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeFre 6 Feb 2009 - 22:01

Jeg hadde nok demontert ventilen jeg da, og heller satt det sammen igjen eller montert ny. Vi betalte vel 500,- pluss masse for å få ny. Da var alt med. Nå vet jeg ikke hva slags vogn du har, men vi har en Hobby 650 KFU 2002.
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B


Male
Antall Innlegg : 50
Age : 50
Localisation : Kleppe
Registration date : 12.03.2008

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeFre 6 Feb 2009 - 22:08

Harald skrev:
hei,tomben, Var vel bjølle du hadde?? eg hadde en 690 og der var skruene litt for hardt tilskrudd (de tre blanke du ser innenfra) dette medførte at ventilen ble traktformet og vannet rant inn, prøv å løsne disse litt om de muligens er for mye tilskrudd, bare spør igjen om du ikke forstår forklaringen min.

Tok den, skal sjekke neste helg når jeg er oppe.. Og ja, det er selvfølgelig Bjølle Cool
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeFre 6 Feb 2009 - 22:23

tomben skrev:
Hallo, atter en gang. Tenkte jeg skulle fortsette tråden med forsikringer her.. Nytt tema.. Takk for svarene jeg fikk, var nok litt "dum" når jeg fortalte forsikringen at pakningen var gåen.. Lærer så lenge man lever..

Nytt spørsmål følger:
Har undersøkt ventilen over senga, bak i vogna, og pakningen ser okei ut. Har ikke demontert den, men ved første øyekast ser alt greit ut. Slik jeg har sett, og forstått konstruksjonen til disse lufteventilene (ikke takluker), så skal det normalt ikke være mulig for vann å trenge inn. Er det noen som mot all formodning har opplevd at vindretning og mye vind har ført til at vann har trengt inn gjennom ventilen?

Har aldri opplevd dette før, og ikke etterpå heller.. Ser ut som det var et engangstilfelle!? Ser ingen fuktskader rundt ventilen i taket (foreløpig)..

Håper dere kan (nok en gang), gi meg noen ledetråder..

Mvh. ikke utlært, og undrende vogneier. Question study

Tomben

en lekkasje i pakningen vil du uansett ikke se uten å demontere ventilen, eller hva det måtte være, og ikke sikkert du ser det da heller, men skal en se noe, må det demonteres

Har du en av de runde ventilene, så har jeg vært borti at fin snø har fokket inn der, ved et par tilfeller, så det er absolutt en mulighet det er noe der..........

en fuktmåler er jo noe som kan hjelpe deg med lokaliseringen av om det er i pakningen... har det kommet inn via pakningen, vil det da gi utslag i taket rundt ventilen
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeFre 6 Feb 2009 - 22:27

du har også en stoppring på ventilen som kan fjernes, da får du lukket hatten mer, men da må du på taket......men ikke sikkert du har det, tror det er ett nytt krav om at du ikke skal kunne lukke denne grunnet lufting, snakket med fabrikken og de sa at de pleide å fjerne denne stoppringen tidligere før de leverte vognene, eg fjernet min ring......
Til Toppen Go down
Bjolseth530
CAMPER
CAMPER
Bjolseth530


Male
Antall Innlegg : 31
Age : 33
Localisation : Valdres
Registration date : 26.01.2009

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeLør 7 Feb 2009 - 1:12

Har vært borti det samme på min Bjølseth, før jeg fjernet stoppringen! Det er ofte at "puddersnø" kan blåse innunder hatten på de ventilene:)
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 10:49

Kaster inn en liten brannfakkel: Kasser over takluker og ventiler opprettholder ventilasjonen og hindrer bl.a. innblåring av snø.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 11:20

Tanken på kasser over ventilen måtte være bedre enn å tette dem til. Lufting i vogna er vel dimensjonert i forhold til hvor mange som skal være der inne? Kondens og annet vil vel kunne være en konsekvens om man tetter igjen også?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 11:42

hpk skrev:
Kaster inn en liten brannfakkel: Kasser over takluker og ventiler opprettholder ventilasjonen og hindrer bl.a. innblåring av snø.

Under forutsetning av at det er nok lufting i kassa, oppretholder det ventilajonen..... innblåsing av snø, har jeg opplevd en gang på alle årene vi har vært på vintecampingpå fjellet, altså er det unntaket, ikke hovedregelen..... kassene er oså stygge som pokker, og det er fare for at de skader egen, eller andres utstyr også....

et spørsmål; dersom kassene er så geniale som enkelte vil ha det til, hvorfor får en da ikke kjøpt disse ferdige????? utstyrsleverandørene er jo ellers verdensmestere i å tilby oss alt unyttig og nyttig tilbehør......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 13:39

Vi er en av di som bruker kasser....Noen ganger kommer vi ganske så seint opp til vogna og vogna blir ikke måka. Men som hovedregel så blir og skal det gjøres. Sønn vår lånte vogna nå for litt siden og ga han totalforbud å gå opp på vogntaket, må si vi har spikerbu da så vi må opp på vogntaket for å få all snøen av. På den store heiki luka har vi denne gangen valgt å hvere uten da disse kassene vi har laget er rimlig tunge....Vi har brukt forskalingsplater å lage di av.......
Men hvordan blir det med denne tvangsluftiga som di fleste vogner er utstyrt med. Kram fuktig snø som legger seg rundt luka.

Akkurat det spørsmålet der Vegard kunne hvert artig å spurt om. Hmmm....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 13:40

Må si vi har en luftespalte på veggen i soveromsdelen, akkurat slik Solifer`n har og den står også åpen hele tia....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 13:55

Tove skrev:
Vi er en av di som bruker kasser....Noen ganger kommer vi ganske så seint opp til vogna og vogna blir ikke måka. Men som hovedregel så blir og skal det gjøres. Sønn vår lånte vogna nå for litt siden og ga han totalforbud å gå opp på vogntaket, må si vi har spikerbu da så vi må opp på vogntaket for å få all snøen av. På den store heiki luka har vi denne gangen valgt å hvere uten da disse kassene vi har laget er rimlig tunge....Vi har brukt forskalingsplater å lage di av.......
Men hvordan blir det med denne tvangsluftiga som di fleste vogner er utstyrt med. Kram fuktig snø som legger seg rundt luka.

Akkurat det spørsmålet der Vegard kunne hvert artig å spurt om. Hmmm....

Hei

vedr luftingen og luker..... vi fyrer opp vogna formiddagen før vi ankommer vogna, og det er ytterst skjelden at lukene ikke har latt seg åpne ved ankomst..... straks det er varme i vogna, tiner det jo av rundt lukene, pga varmen via denne tvangsluftingen...... denne gang var det ca 20 cm snø på taket, men lukene var tint fri....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 14:14

Kunne hvert greit å prøvd i en vinter man har jo en viss peiling hvor lukene er og samtidig sparer man jo taket for en god del vekt........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 14:26

Tove

å finne lukene har ikke her vært noe problem her, jeg de er jo tint av, så jeg ser de nedi hull i snøen....... men om en ikke setter på varme før en kommer, og vil fjerne snøen med en gang, skjønner jeg jo det kan være et problem......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 14:27

Tove

å finne lukene har ikke her vært noe problem her, jeg de er jo tint av, så jeg ser de nedi hull i snøen....... men om en ikke setter på varme før en kommer, og vil fjerne snøen med en gang, skjønner jeg jo det kan være et problem......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 14:31

Vegard

Det å ikke ha fått på varmen hender en skjelden gang, bare di gangene vi har reist på impuls. Men hvis du mener vi ser di lett kunne det gått ann å prøvd. Funker så langt helt greit med den store luka...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 14:34

Tove

tja..... her kommer det ikke noe hatter på vogna, og ingen har det heller..... det første jeg gjør ved ankomst, er alltid å gløtte på lukene...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 14:41

Vegard

Du lukker opp alle.....Vi gjorde det slik før at vi reiste fra med en luke åpen også så vi fikk den gjennom strømniga med luft. Blei mye gjevnere varme når vi kom, synes jeg da....men som sagt nå får vi jo det også på Kabe`n i og med luftespalten i veggen står åpen til en hver tid....
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 15:21

Tove skrev:
Vegard

Det å ikke ha fått på varmen hender en skjelden gang, bare di gangene vi har reist på impuls. Men hvis du mener vi ser di lett kunne det gått ann å prøvd. Funker så langt helt greit med den store luka...

Har også varmen på ca ett døgn før ankomst, og det har aldri vært problemer med å se hvor ventiler/luke er i snøen da..... for der er det smelta....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Vannlekkasje Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 15:48

Har sett ferdige plasthatter for plassering over lukene til salgs på Lillehammer Caravan for noen år siden.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 18:54

Har som kjent ny vogn og det har medført at jeg har tatt en ventil hatt og en plast duppedings som sitter i railsn på taket..har nå tatt bilde av taket uten snø og ser på dette før jeg måker...begynner foran og graver med hendene når jeg begynner og nærme meg neste luke/ventil og bruker myk kost for å få snøen av taket..

Har forøvrig bedt om å få montert en bedre ventil enn den som jeg ødela (Avsug kjøkken) helst av elektrolux type ettersom de er ekstremt solide..
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 21:50

Spør om vannlekkasje og vogna renner full før du får svar.
Nevn kasser over lukene og det blir full
Vannlekkasje Flammerrv2

Må være et av det hotteste temaene på forumet. lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 22:05

..... nest etter Tine-produkter.... he he

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Vannlekkasje Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 22:07

Sten Rune

he-he...... men du er jo en som selv har rapportert om hatter på vandring i vinden.......
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 22:10

Vegard skrev:
Sten Rune

he-he...... men du er jo en som selv har rapportert om hatter på vandring i vinden.......

Jepp..... til skrekk og advarsel... Vannlekkasje 928394 Vannlekkasje 928394 Vannlekkasje 928394

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Vannlekkasje Caravan
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B


Male
Antall Innlegg : 50
Age : 50
Localisation : Kleppe
Registration date : 12.03.2008

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 22:13

Dokk e go, me mange tips...

Får vel investere i ei lensepumpe Vannlekkasje 105954
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 22:15

Tommy B skrev:
Dokk e go, me mange tips...

Får vel investere i ei lensepumpe Vannlekkasje 105954

Gjør som de gjorde på Kabe på nittitallet, borr hull i underkant så vannet renner utigjen også. lol! lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 22:20

J.O

He he..... veit om en Sævsjø i Lillesand som det er borret flere dreneringshull i gulvet.....

Skulle visst byttes ut i år.... he he

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Vannlekkasje Caravan
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B


Male
Antall Innlegg : 50
Age : 50
Localisation : Kleppe
Registration date : 12.03.2008

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 22:21

J.O. skrev:
Tommy B skrev:
Dokk e go, me mange tips...

Får vel investere i ei lensepumpe Vannlekkasje 105954

Gjør som de gjorde på Kabe på nittitallet, borr hull i underkant så vannet renner utigjen også. lol! lol! lol!


Det enkle er ofte det beste?! elephant
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeSøn 8 Feb 2009 - 23:32

J.O. skrev:
Tommy B skrev:
Dokk e go, me mange tips...

Får vel investere i ei lensepumpe Vannlekkasje 105954

Gjør som de gjorde på Kabe på nittitallet, borr hull i underkant så vannet renner utigjen også. lol! lol! lol!
Nå b'yner det å bli klasse over svarene som har med vannlekkasje å gjøre.lol! lol! lol! lol!

Siden det er så vanskelig å få tak i ferdiger kasser skal jeg starte en egen tråd med utførlig beskrivelse av hvordan man kan snekre noen selv. Er jeg riktig heldig så kanskje den havner i Wiki'en også Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitimeMan 9 Feb 2009 - 8:08

hpk
Gode tegninger og bilder så skal jeg ta wikien jeg Vannlekkasje 653975 Vannlekkasje 928394
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vannlekkasje Empty
PosteTema: Re: Vannlekkasje   Vannlekkasje Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vannlekkasje
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vannlekkasje ved takluke
» Vannlekkasje fra tak LMC, 2002

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: BJØLSETH-
Gå Til: