CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Kretskort som ryker

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Newbie

Newbie

Female
Antall Innlegg : 4
Registration date : 01.06.2009

Kretskort som ryker Empty
PosteTema: Kretskort som ryker   Kretskort som ryker Icon_minitimeMan 1 Jun 2009 - 12:20

Vi har kjøpt oss en Hobby 560 2007 modell. Da vi kom hjem etter å ha henta vogna såg vi at det lyste inne i vogna. Prøvde å slå av lysene med betjeningspanelet, men det gikk ikke. Koblet vogna fra bilen og koblet til 220v, da tikket det noe voldsomt inne i den hvite boksen i skapet og det var bare taklampe og veggspotter som virket. Etter mye om og men fant vi ut at det var kretskortet som var gåent. Skiftet det og alt virket når vogna var tilkoblet 220v. Har i mellomtiden vært på service med vår opel vectra 2007 mod. Vi fikk dem til å skjekke at alt var greit med vår 13 pols kontakt.
I går skulle vi flytte vogna og koblet til kontakten til bilen og så røyk for .... kretskortet igjen. Noen som har opplevd det samme???
Nå er vi tilbake til start igjen med bare to lys som virker, jævlig irriterende.

Må legge til at det ikke er batteri og lager i vogna.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Kretskort som ryker   Kretskort som ryker Icon_minitimeMan 1 Jun 2009 - 20:08

Jeg ville tro at du får 12 Volt fra bilen til drift av f.eks. kjøleskap.

Antagelig er pluss og minus byttet om fra bilen... mot vogna...
Enten er feilen gjort i i bilen eller i vogna.

Litt avhengig av innredning finner du en sikkert en koblingsboks heilt framme i vogna. Her er det koblet inn fra b.l.a hengerkontakten. Herfra går det en sort og en hvit ledning mot batteriinngangen på omformeren og dette kortet du snakker om. Disse kan være byttet om. Selv har jeg greid å gjøre dette k..stykket selv om jeg liksom er fagmann. :-)

Hobby bruker etter min erfaring hvit som minus og sort som pluss. Dette gjorde at jeg ikke hentet multimeteret fra garasjen 10 meter unna. Resultatet var litt røyk og defekt kort. Eneste lyss som funket var de som er drevet via 230 VAC direkte.

Lang historie; men jeg reparerte selv kortet ved å skifte 10 stk transistorer.

Håper du finner feilen.
Til Toppen Go down
Newbie

Newbie

Female

PosteTema: Re: Kretskort som ryker   Kretskort som ryker Icon_minitimeMan 1 Jun 2009 - 21:28

Da må denne koblingsboksen være under senga siden vi har en ufe. Skal skjekke med en gang.
Takk for svar Smile
Til Toppen Go down
Newbie

Newbie

Female

PosteTema: Re: Kretskort som ryker   Kretskort som ryker Icon_minitimeMan 1 Jun 2009 - 22:36

Inne i den hvite boksen i skapet er ledning nr 18 (vorzelt kuchte) snudd motsatt vei i forhold til de andre ledningene. Var i vogna til nabo`n som også har en hobby 2007. Der står alle ledninger samme vei. Kan dette være årsak til at kortet ryker. Må jo i så fall være feil fra fabrikk.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan

Male
Antall Innlegg : 15679
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Kretskort som ryker   Kretskort som ryker Icon_minitimeMan 1 Jun 2009 - 23:01

Newbie skrev:
Inne i den hvite boksen i skapet er ledning nr 18 (vorzelt kuchte) snudd motsatt vei i forhold til de andre ledningene. Var i vogna til nabo`n som også har en hobby 2007. Der står alle ledninger samme vei. Kan dette være årsak til at kortet ryker. Må jo i så fall være feil fra fabrikk.
garantisak da kanskje?
Til Toppen Go down
Newbie

Newbie

Female

PosteTema: Re: Kretskort som ryker   Kretskort som ryker Icon_minitimeMan 1 Jun 2009 - 23:23

Fikk jo første kortet på garantien, så jeg håper det samme skjer nå også.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Kretskort som ryker   Kretskort som ryker Icon_minitime

Til Toppen Go down

Kretskort som ryker
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» rep kretskort
» 12v kretskort