CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 12v kretskort

Go down 
3 posters
AvInnlegg
650 umfe
CAMPER
CAMPER
650 umfe


Antall Innlegg : 37
Registration date : 16.02.2011

12v kretskort  Empty
PosteTema: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeTor 3 Mar 2011 - 12:59

er det noen som har et koblingsskjema for 12v kretskortet som er montert i klesskapet!?

kablene/kretskortet er merket med bokstaver og tall! har en kontakt som ikke er tilkoblet, ser ut som den skal inn på s 21 på kortet eller noe sånt! kabelnummer er 06 tror jeg!

har også en "lys"bryter i klesskapet som jeg ikke skjønner hva er til.


sven
hobby 650 umfe 2007


Sist endret av 650 umfe den Man 7 Mar 2011 - 20:51, endret 1 gang
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeTor 3 Mar 2011 - 23:43

"Lysbryteren" i klesskapet er hovedbryteren for batteriet. Den styrer reléet i batteriladeren som kobler batteriet til og fra det elekriske anlegget.
Til Toppen Go down
650 umfe
CAMPER
CAMPER
650 umfe


Antall Innlegg : 37
Registration date : 16.02.2011

12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeFre 4 Mar 2011 - 0:00

hpk skrev:
"Lysbryteren" i klesskapet er hovedbryteren for batteriet. Den styrer reléet i batteriladeren som kobler batteriet til og fra det elekriske anlegget.

ok!
hva er poenget ved det!? skal den være på eller av !? må ha det inn med teskje skjønner du Wink

sven
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeFre 4 Mar 2011 - 0:18

Poenget er å kunne skru av strømmen og skille batteriet fra det elektriske anlegget i vogna. Om hovedbryteren for batteriet står på over lengre tid uten at vogna er tilkoblet strøm vil batteriet tappes og til slutt bli helt flatt for det er alltid noe som stjeler litt strøm, selv om du skrur av hovedbryteren på styrepanelet for lys med mer.

Så svaret er at når du ikke bruker vogna og den ikke står koblet til 230V skal bryteren være av. Når du bruker vogna skal bryteren være på. Da vil omformeren automatisk koble over på batteridrift dersom 230V ikke er tilstede.
Til Toppen Go down
650 umfe
CAMPER
CAMPER
650 umfe


Antall Innlegg : 37
Registration date : 16.02.2011

12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeFre 4 Mar 2011 - 0:36

hpk skrev:
Poenget er å kunne skru av strømmen og skille batteriet fra det elektriske anlegget i vogna. Om hovedbryteren for batteriet står på over lengre tid uten at vogna er tilkoblet strøm vil batteriet tappes og til slutt bli helt flatt for det er alltid noe som stjeler litt strøm, selv om du skrur av hovedbryteren på styrepanelet for lys med mer.

Så svaret er at når du ikke bruker vogna og den ikke står koblet til 230V skal bryteren være av. Når du bruker vogna skal bryteren være på. Da vil omformeren automatisk koble over på batteridrift dersom 230V ikke er tilstede.

den er grei!
jeg la også merke til at styringspanelet til alden var aktiv da jeg tok ut 230 volten!, så her må jeg huske å slå av bryteren når jeg reiser fra vogna..

takker!
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeFre 4 Mar 2011 - 9:43

Når du drar ut 230V'en virker alt som går på 12V i vogna fordi batteriet automatisk kobles inn dersom "lysbryteren" i klesskapet står på. Alden sin elektronikk er aktiv og 12V sirkulasjonspumpa kobles inn.

Men det er også en annen hovedbryterfunksjon som det virker som om du ikke er klar over. Den store runde Hovedbryter-knappen midt på styrepanelet.

Den har to funksjoner:
1. Trykker du kort på den slukker alt lyset som styres av dette panelet. Trykker du kort på den igjen slås lyset på igjen slik det var før du trykket på knappen. Også innstilt nivå på dimming beholdes. Lys som ikke styres av panelet, f.eks på kjøkkenvifta, slukkes ikke.

2. Trykker du på knappen 2-3 sekunder slår du av hovedbryteren for 12V inne i omformeren. Da blir vogna helt mørk, strømmen til Alden brytes, strømmen til vifta brytes, gulvvarmen slås av. Kjøleskapet som går på 230V vil virke og det vil fortsatt være spenning i 230V kontakter.

Det er dette som er den egentlige Hovedbryteren i vogna. Nå vil heller ikke omformeren ta strøm fra batteriet og sende ut i vogna, men fordi det er noe elektronikk som stjeler bittelitt strøm må du i tillegg skru av "lysbryteren" i klesskapet for at batteriet ikke skal tappes over tid.
Til Toppen Go down
650 umfe
CAMPER
CAMPER
650 umfe


Antall Innlegg : 37
Registration date : 16.02.2011

12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeFre 4 Mar 2011 - 10:03

hpk skrev:
Når du drar ut 230V'en virker alt som går på 12V i vogna fordi batteriet automatisk kobles inn dersom "lysbryteren" i klesskapet står på. Alden sin elektronikk er aktiv og 12V sirkulasjonspumpa kobles inn.

Men det er også en annen hovedbryterfunksjon som det virker som om du ikke er klar over. Den store runde Hovedbryter-knappen midt på styrepanelet.

Den har to funksjoner:
1. Trykker du kort på den slukker alt lyset som styres av dette panelet. Trykker du kort på den igjen slås lyset på igjen slik det var før du trykket på knappen. Også innstilt nivå på dimming beholdes. Lys som ikke styres av panelet, f.eks på kjøkkenvifta, slukkes ikke.

2. Trykker du på knappen 2-3 sekunder slår du av hovedbryteren for 12V inne i omformeren. Da blir vogna helt mørk, strømmen til Alden brytes, strømmen til vifta brytes, gulvvarmen slås av. Kjøleskapet som går på 230V vil virke og det vil fortsatt være spenning i 230V kontakter.

Det er dette som er den egentlige Hovedbryteren i vogna. Nå vil heller ikke omformeren ta strøm fra batteriet og sende ut i vogna, men fordi det er noe elektronikk som stjeler bittelitt strøm må du i tillegg skru av "lysbryteren" i klesskapet for at batteriet ikke skal tappes over tid.

takker! du er utrolig god til å forklare! Very Happy kan jeg kjøre varme fra alden bare via batteriet?
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeFre 4 Mar 2011 - 10:12

Du kan fyre om vogna ikke er tilkoblet strøm. Dette er en av fordelene med å ha batteri. Men da må du fyre med gass. De elektriske elementene i Alde'n går på 230V og vil ikke virke.

Til Toppen Go down
650 umfe
CAMPER
CAMPER
650 umfe


Antall Innlegg : 37
Registration date : 16.02.2011

12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeFre 4 Mar 2011 - 10:17

hpk skrev:
Du kan fyre om vogna ikke er tilkoblet strøm. Dette er en av fordelene med å ha batteri. Men da må du fyre med gass. De elektriske elementene i Alde'n går på 230V og vil ikke virke.


selvfølgelig! Embarassed
Til Toppen Go down
650 umfe
CAMPER
CAMPER
650 umfe


Antall Innlegg : 37
Registration date : 16.02.2011

12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeMan 7 Mar 2011 - 20:59

hpk skrev:
Poenget er å kunne skru av strømmen og skille batteriet fra det elektriske anlegget i vogna. Om hovedbryteren for batteriet står på over lengre tid uten at vogna er tilkoblet strøm vil batteriet tappes og til slutt bli helt flatt for det er alltid noe som stjeler litt strøm, selv om du skrur av hovedbryteren på styrepanelet for lys med mer.

Så svaret er at når du ikke bruker vogna og den ikke står koblet til 230V skal bryteren være av. Når du bruker vogna skal bryteren være på. Da vil omformeren automatisk koble over på batteridrift dersom 230V ikke er tilstede.

bryteren virker ikke slik at lyset og diverse slukker når jeg skrur den av! (230 koblet fra) jeg har sjekket at det er 12v i den og den bryter strømmen (12v) når jeg tykker på den.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeMan 7 Mar 2011 - 21:09

Litt vanskelig å forklare, men hvis du måler direkte på bryteren er det når du måler 12V over bryteren at den er av. Jeg regner med at du har testet med bryteren i begge posisjoner og at strømmen ikke brytes uansett.

Da må du sjekke at batteriet og omformeren er riktig koblet til laderen. Send meg epostadressa di på PM så skal jeg sende deg et enkelt koblingsskjema som jeg har liggende.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeMan 7 Mar 2011 - 21:09

hpk skrev:



2. Trykker du på knappen 2-3 sekunder slår du av hovedbryteren for 12V inne i omformeren. Da blir vogna helt mørk, strømmen til Alden brytes, strømmen til vifta brytes, gulvvarmen slås av. Kjøleskapet som går på 230V vil virke og det vil fortsatt være spenning i 230V kontakter.

Det er dette som er den egentlige Hovedbryteren i vogna. Nå vil heller ikke omformeren ta strøm fra batteriet og sende ut i vogna, men fordi det er noe elektronikk som stjeler bittelitt strøm må du i tillegg skru av "lysbryteren" i klesskapet for at batteriet ikke skal tappes over tid.

HPK: fikk beskjed av han som solgte vogna til min bror om at han måtte frakoble batteriet ved lengre tids fravær for å unngå at batteriet tappes. Ikke et ord om at dene kanppen har en dobbelfunksjon. Jeg tenkte å montere en hovedbryter i vogna til helga for å slippe å skru av dene ene polen til batteriet, men det er da altså helt unødvendig om det er som du sier?
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeMan 7 Mar 2011 - 21:15

JanP skrev:
hpk skrev:



2. Trykker du på knappen 2-3 sekunder slår du av hovedbryteren for 12V inne i omformeren. Da blir vogna helt mørk, strømmen til Alden brytes, strømmen til vifta brytes, gulvvarmen slås av. Kjøleskapet som går på 230V vil virke og det vil fortsatt være spenning i 230V kontakter.

Det er dette som er den egentlige Hovedbryteren i vogna. Nå vil heller ikke omformeren ta strøm fra batteriet og sende ut i vogna, men fordi det er noe elektronikk som stjeler bittelitt strøm må du i tillegg skru av "lysbryteren" i klesskapet for at batteriet ikke skal tappes over tid.

HPK: fikk beskjed av han som solgte vogna til min bror om at han måtte frakoble batteriet ved lengre tids fravær for å unngå at batteriet tappes. Ikke et ord om at dene kanppen har en dobbelfunksjon. Jeg tenkte å montere en hovedbryter i vogna til helga for å slippe å skru av dene ene polen til batteriet, men det er da altså helt unødvendig om det er som du sier?

Det er "lysbryteren" i klesskapet som er hovedbryteren som sørger for at batteriet ikke tappes, vel å merke om vogna du snakker om har den samme Toptron laderen som vi snakker om over her. Har den en "vanlig" uoriginal batterilader og batteriet koblet direkte til omformeren må du montere en hovedbryter på batteriet fordi omformeren stjeler litt strøm, som jeg har skrevet i siste avsnittet av det du har sitert.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeMan 7 Mar 2011 - 21:26

Skal sjekke om det er en lysbryter i skapet. Har ikke noe peiling på det elektriske på Hobby. Pakken var en Autark med 600VA omformer, og batteriet er også utstyrt med det nye IBS-systemet fra Hella.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeMan 7 Mar 2011 - 21:43

JanP skrev:
Skal sjekke om det er en lysbryter i skapet. Har ikke noe peiling på det elektriske på Hobby. Pakken var en Autark med 600VA omformer, og batteriet er også utstyrt med det nye IBS-systemet fra Hella.
Jeg kjenner ikke detaljert til den Autark pakka, men mener den skal inneholde et eget kontrollpanel for batteri/lading. Den 600VA omformeren er den samme som sitter i vogna mi. Jeg har ikke Autark pakke - bare batteripakke. Jeg er ganske sikker på at laderen og kabelopplegget i vogna mi er montert fra fabrikk og at batteriet blir montert av norsk forhandler. Autark pakka blir trolig montert komplett på fabrikken.

Uansett er det merkelig om det ikke sitter en hovedbryter et sted. Kan jo være at det er et annet opplegg en "lysbryter" i klesskapet på de nyeste vognene. Forresten ikke sikkert den sitter i klesskapet heller. Du må finne ut hvor laderen sitter for bryteren sitter antakelig i nærheten av laderen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeMan 7 Mar 2011 - 21:58

Det er riktig det du sier om batteriet. Ble valgt bort til et mye større pga fricamping.
Selger poengterte dette med å koble fra den ene polen, men det kan også hende at han ikke vet alt. Og det gjorde han nok ikke heller. På den ene senga var det en liten føler som lignet på min eksterne føler for Alden. Selger trodde det var en sensor for propan, men var slett ikke sikker. Tror ikke en sensor for propan er 15-18 mm i diameter.
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeMan 7 Mar 2011 - 22:35

JanP skrev:
På den ene senga var det en liten føler som lignet på min eksterne føler for Alden. Selger trodde det var en sensor for propan, men var slett ikke sikker. Tror ikke en sensor for propan er 15-18 mm i diameter.
Kan det være en ekstern temp sensor for Ultraheat'en?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitimeMan 7 Mar 2011 - 22:47

T_Rex: Var inne på den tanken selv, men i brukermanualen til vogna står det at sensorene er på baksiden av betjeningspanelet et eller annet sted, samt under vogna ved døraområdet.

Men alle manualer (nesten) innholder en del faktafeil, og om det er et nytt panel så trenger ikke all info være korrekt. Takk for innspill! Smile

Edit: ved litt tenkeaktivitet tror jeg at du kan være inne på noe. Muligens som en ekstra sikkerhet om det skal bli for varmt foran Truma'n. Er plassert ca 1 m foran, på den ene senga 20 cm over gulvet eller sånn ca. det.
Til Toppen Go down
Sponsored content





12v kretskort  Empty
PosteTema: Re: 12v kretskort    12v kretskort  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
12v kretskort
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» rep kretskort
» Kretskort som ryker
» Kretskort til Alde 3000

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: