CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Alde og TEC 710 RDK -06

Go down 
+2
ArneO
TTB
6 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeMan 14 Sep 2009 - 13:15

Starter en ny tråd siden dette ble litt irrelevant i Glykol-tråden. Kopierer innleggene derfra.



Sitat :
Thomas skrev:
Ble litt paff her nå.. Har vært ute og dullet og kjælt litt med min kjære... Dvs Burstneren!!! Tenkte jeg skulle sette meg litt inn i hvordan denne berømte Alden fungerer, hadde vært ok å vite det før man ligger midt i snøkavet og -15 gr.. Slo på panelet og hørte en merkelig surrelyd. Det viste seg da at det var tomt for væske!! Er rimelig sikker på at det var masse rød guffe på tanken da vi kjøpte vogna. Dette er da en væske som ikke kan fordampe med det første?? Lekkasje?

Eh... Jeg duller også og skal prøve å sette meg inni denne Alden. Får liksom ikke helt skikkelig opp temperaturen hverken i gulv eller ellers. Og jeg har en voldsom dure-lyd under sittegruppa fremme. Jeg har tenkt at det er Alden som bråker slik jeg, men vil det bety at det er tomt inni der????? Hjeeeelp!! Hvor ser jeg om det er tomt? Har ikke helt sett meg inni hvor det ene eller det andre er, annet enn panelet

Thomas:
Hva slags vogn har du da? Jeg har i hvertfall tanken inne i kleskapet på Burstneren. Min og surret litt ekstra når pumpa gikk på luft!! Men ikke noen voldsom durelyd hos meg.. Har du åpnet og sett hva som er under sittegruppen da?? Smile
_________________
*TorunnB*
Har en Tec 710 RDK. Var og kikka litt nå, fant ut at tanken var inne i klesskapet ja og den står på MAX. Og nei - har ikke åpna og sett under sittegruppa . Skal se om jeg gjør det når jeg går ut for å sjekke tempen om en stund, der var 15,5 i vogna nå og ganske kaldt gulv. Har sett tempen på 5 (aner ikke hvor mange grader det skal være, vet bare at den prikken er 22), får se om tempen har økt om en time eller to. Så slår jeg heller av og prøver å finne ut av det en annen dag, eller vente til gubben kommer hjem så slipper jeg å tenke mer på det

Thomas:
Jeg har latt min stå på i tre dager nå. Og min er konstant på 23,2 gr når den er innstilt på 22 gr. Virker glimrende!! Det tok 3 t før det var temp på 33 gr i vogna. Da stod den på max og det var vel ca 15 gr ute.

Jan Ole.
Skulle ikke forundre meg om duringen kommer fra gulvvarmepumpa, den er fremme på LMC 720 RDK i alle fall.
Alden din er ganske sikkert en annen plass nærmere midten av vogna.

*TorunnB*:
Jan-Ole, er det vanlig at varmepumpa durer slik da? Synes å ha lest her inne et eller annet sted om noen som hadde pumpa under senga og den laget for mye lyd. Det er derfor jeg har trodd at duringen vår kan være det siden vi ikke har senga fremme men sittegruppa. Den er jo faktisk litt irriterende, er det noe å gjøre med det? Kanskje ikke rette stedet å stille spørsmålet da men...

Jeg har funnet Alden, den er i midten ja, i klesskapet.

Jan-Ole:
Om pumpa ligger borti noe kan du legge noe mykt i mellom, men har som du, hørt om dette før. Var innom en LMC RDK, men der hørte jeg den uten at jeg syns det var for ille. Skulle bare låne den en kortere periode og da.


Torunn:
Nå når jeg var ute hadde varmen tatt seg opp til 18,3 grader. Skrudde termostaten ned til 22 grader så får jeg se hva slags varme der er i morga.

Nå ble dette et helt feil tema inne i denne tråden, men jeg har likevel et spørsmål til når jeg først er i sving. Og dette er et dumt et, for jeg kan fiiiiint lite om strøm og sånt. Skal/kan jeg sette Alden på 3 volt nå når jeg er tar strøm fra huset? Har den stående på 2 nå...

Torunn:

Nå når jeg var ute hadde varmen tatt seg opp til 18,3 grader. Skrudde termostaten ned til 22 grader så får jeg se hva slags varme der er i morga.

Nå ble dette et helt feil tema inne i denne tråden, men jeg har likevel et spørsmål til når jeg først er i sving. Og dette er et dumt et, for jeg kan fiiiiint lite om strøm og sånt. Skal/kan jeg sette Alden på 3 volt nå når jeg er tar strøm fra huset? Har den stående på 2 nå...


Sten:
Du har følgende strømforbruk på de forskjellige trinnene:

Trinn 1 1050 Watt
Trinn 2 2100 Watt
Trinn 3 3150 Watt

M.a.o høøyt strømforbruk på trinn 3. Du bør ha 16 Ampere på kursen som du tar ut strøm fra.

Fyren kobler selvølgelig ut når innstilt temp er oppnådd, men det bør holde med trinn 1 i natt (er vel plussgrader ute hos deg og... sunny )

*TorunnB*:
Nå når jeg var ute hadde varmen tatt seg opp til 18,3 grader. Skrudde termostaten ned til 22 grader så får jeg se hva slags varme der er i morga.

Nå ble dette et helt feil tema inne i denne tråden, men jeg har likevel et spørsmål til når jeg først er i sving. Og dette er et dumt et, for jeg kan fiiiiint lite om strøm og sånt. Skal/kan jeg sette Alden på 3 volt nå når jeg er tar strøm fra huset? Har den stående på 2 nå...


Sten:
Det er jo litt avhengig av hvor kaldt det var i vogna før du begynte å fyre, og hvor kaldt det er ute når det gjelder å få opp nok temperatur (kjapt nok).

Trinn 2 gir deg jo dobbel effekt kontra trinn 1. La den stå på toeren hvis du synes det går seint med trinn 1.


*TorunnB*:
Men vil ikke få kjempehøy strømregning heller, spørs om mannen blir så glad da når han kommer hjem. \"Kona fyrte i vogna for moro-skyld og jeg må betale moroa! Hmprf!!\"


Sten:
..spørs om ikke du må bo vogna ei stund da... ...du får fyre med gass da... cheers


*TorunnB*
Eldste guttungen flytter gjerne i vogna, så kanskje vi må gjøre det for noen døgn så jeg kan rettferdiggjøre strømregninga

Gass tør jeg ikke for det har jeg ikke fått noen innføring i enda, og jeg diller ikke med noe jeg ikke aner hva jeg diller med

*TorunnB* skrev:
Eldste guttungen flytter gjerne i vogna, så kanskje vi må gjøre det for noen døgn så jeg kan rettferdiggjøre strømregninga

Gass tør jeg ikke for det har jeg ikke fått noen innføring i enda, og jeg diller ikke med noe jeg ikke aner hva jeg diller med

Sten:
Les brukerVILLedningen ( affraid )nøye, så fikser du gassfyringa også. Er enig i det der å ikke dille med det som ikke dilles skal... go natt


*TorunnB*:
Satte den på trinn 1 nå. Men nå var gulvvarmen borte, selv om pumpa går og bryteren lyser. Det knepper litt når jeg kommer nesten opp på 5, kanskje der er en termostat som ikke funker helt skikkelig eller jeg ikke forstår det helt. Tok sjansen og satte tempen opp nå i natt, så får jeg se hvordan den er i morga. Får sette meg ut dit og brette bleier når barna er i barnehagen



Jan-Ole:
Torunn
For at gulvvarmen skal virke må romtermostaten være stillt så høyt at sirkulasjonspumpa til Alden går, alt. Aldesirkulasjonpumpa blir satt på konstantsirkulasjon.
Dette for at det i det hele tatt skal være noe varm glycol tilgjengelig for gulvvarmepumpa å sirkulere i guvet.


*TorunnB*:
Den står på konstant.


Jan Ole:
Gulvvarmen borte? Lyden av pumpa eller følbar varme?
Om det er følbar varme er du borti det som er ankepunktet mot denne typen gulvvarme, her ville el-varme gitt varme uansett.
Smak og behag hva som er best.


*TorunnB*:
Vogna hadde 17 grader i dag tidlig, den har stått på trinn 1, konstant og mellom 4 og 5 på termostaten. Gulvet synes jeg var kald, lyden av pumpa like tydelig. I går kveld da jeg hadde satt det på trinn 2 var det god varme i gulvet. Ellers er jeg enig med deg i det med el-varme, at jeg da kunne hatt på bare gulvvarme, ikke sant? Men nå har vi jo denne, tenker vi skal bli passe fornøyd med den enn så lenge



Sist endret av *TorunnB* den Man 14 Sep 2009 - 13:26, endret 1 gang
Til Toppen Go down
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeMan 14 Sep 2009 - 13:15

...


Sist endret av *TorunnB* den Man 14 Sep 2009 - 13:26, endret 1 gang
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeMan 14 Sep 2009 - 13:22

Rufus har forfattet en oppsummering knyttet til Alde og sirkulasjonspumpe. tror den kan være relevant her også Wink
http://wiki.caravan.norwegianforum.net/index.php/Alde_-_Normal_eller_konstant_drift
Til Toppen Go down
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeMan 14 Sep 2009 - 13:29

ArneO skrev:
Rufus har forfattet en oppsummering knyttet til Alde og sirkulasjonspumpe. tror den kan være relevant her også Wink
http://wiki.caravan.norwegianforum.net/index.php/Alde_-_Normal_eller_konstant_drift
Joda, denne er relevant Smile Men dette har jeg forsåvidt funnet ut, nå må jeg bare finne ut hvorfor jeg ikke får opp varmen skikkelig. Det kan jo bare være at den må få kjørt seg opp først før den klarer å vedlikeholde den, men synes jo det er rart at den ikke klarer å komme seg fra 15 til 22 grader. Og gulvvarmen er kald når jeg ikke har watt innstilt på trinn 2.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeMan 14 Sep 2009 - 13:34

Når du måler temperaturen i vogna, gjør du det hvor temperaturføleren til Alden er, eller måler du et annet sted i vogna? Kanskje det er slik at den tror det er varmere enn det egentlig er?
Til Toppen Go down
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeMan 14 Sep 2009 - 13:37

Hvor ER temperaturføleren til Alde da??? Dumt spørsmål igjen kanskje og jeg skulle nok lest instruksjonen bedre, men jeg ble usikker nå. Embarassed Temperaturinnstillingen er jo på panelet, du mener ikke den? Og når jeg måler temperaturen så har jeg en vanlig temp.-måler i midten av vogna.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeMan 14 Sep 2009 - 13:44

Det er en føler i panelet. Om den står på skapet hvor Alden er inni kan det jo være at det er så varmt i skapet at den stopper å varme mer. Det kan også være koblet til en ekstern sensor, f.eks. i skapene over rundsittegruppen.

Her er bilde av en slik "knapp"

Alde og TEC 710 RDK -06 3010238
Til Toppen Go down
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeMan 14 Sep 2009 - 13:47

ArneO skrev:
Det er en føler i panelet. Om den står på skapet hvor Alden er inni kan det jo være at det er så varmt i skapet at den stopper å varme mer. Det kan også være koblet til en ekstern sensor, f.eks. i skapene over rundsittegruppen.

Her er bilde av en slik "knapp"

Alde og TEC 710 RDK -06 3010238
Da må jeg kanskje gå å lete etter en slik knapp da. Panelet er festet i skapet der den boksen står med alle rørene (ja, veldig intelligent formulering her Alde og TEC 710 RDK -06 Flau ). Da er det kanskje sansynlig at denne sensoren er der da.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeMan 14 Sep 2009 - 13:51

Prøv å ha termometeret på baksiden av panelet kanskje. Se om det blir varmere i vogna om du åpner skapdøra...
Til Toppen Go down
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeMan 14 Sep 2009 - 13:58

Var ut der nå og jeg ser ingen slik knapp som du viser bilde av. Det jeg også opplever, er at det virker ikke som det skjer noe når jeg har satt på Alden og skrur temp.bryteren slik at den knepper. Altså, når jeg ikke har slått på gulvvarmen så virker det rett og slett ikke som om det er noe som slår seg på. Er dette normalt? I mitt hode så tenker jeg at når jeg slår på en "varmeovn" så vil jeg høre litt susing i rørene om ikke annet. Jeg har også merket meg at det ikke blir noe særlig varmt i den kolben? i klesskapet når varmen står på, ei heller kjenner jeg noe varme komme strømmende opp fra bak sittegruppen. Bør det ikke komme en slags varme opp der?
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeMan 14 Sep 2009 - 14:08

Vi har elektrisk gulvvarme, så jeg vet ikke hvordan det er med vannbåren gulvvarme. Når jeg slår på Alden så hører ikke jeg noe ekstra sus, men min bedre halvdel hører litt sus i den (Jeg hører gresshoppene hele året...). Om jeg setter på at jeg vil ha det varmere i vogna (har elektronisk panel) setter f.eks. på 22 grader så "knepper" det litt i konvektorene når de blir varme og jeg kjenner varm luft smyger seg opp bak sittegruppen, den svære på badet blir varm og i soverommet smyger det varm luft opp i sprekkene. Jeg har bare kjørt på automatisk drift av pumpa. Så etter en stund blir det varmt og pumpa stopper, men siden konvektorene er varme og vogna er liten så går temperaturen oppover til 23,5 grader. Dette er slik jeg har erfart det i vår og sommer med 10 - 15 varme grader ute.

Du kan jo prøve å fylle vann på og kjøre vann inn i varmtvannsberederen. Så skal jo det bli varmt også...
Til Toppen Go down
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeMan 14 Sep 2009 - 14:11

Jeg tror det er noe som ikke fungerer som det skal ja, for den varmen du beskriver får vi IKKE i vogna. Det ser ut som det er bare gulvvarmen som slår seg på. Tror det hele bare får vente til mannen kommer hjem, det er nemlig ikke umulig at mitt ulne hodet ikke gjør alt slik det skal...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeMan 14 Sep 2009 - 21:39

Du kan jo bare prøve å sette Alden på tre, full effekt, om det går en sikring i huset tenker jeg det er automatsikringer?
Med for lav tilført effekt, en eller kanskje to kw, blir det nok varmt i vogna, men selve glycolen får ikke så høy temperatur at du merker den gode varmen som er beskrevet, spesiellt siden du har ganske mye gulvflate som også bidrar til oppvarmingen og som skal ha sin del av effekten fra Alden.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeMan 14 Sep 2009 - 22:10

Jeg kan jo la være å slå på gulvvarmen kanskje... Får bli i morga, i kveld er det valgvake Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeTir 15 Sep 2009 - 21:36

Kan det tenkes at det er ei kran et eller annet sted som er stengt?

På den første Soliferen vi hadde fikk vi kun gulvvarme og ikke varme i konvektorene (radiatorene) hvis ei bestemt kran var stengt.

På den forrige og den nye er det ei kran rett "etter" ekspansjonstanken som kan stenges for å ikke varme opp sovedelen bak i vogna.

Du bør følge rørene fra Alden og videre for å se etter ei evt. stengt kran en eller annen plass.
Til Toppen Go down
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 9:11

Jeg skal sjekke over litt i morga eller i kveld. Må jo ringe selgeren om det skulle vise seg at noe ikke er som det skal. Ikke har vi fått stanga som mangler til markisa heller, må uansett ringe han.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 13:32

Er du sikker på at det er vannbåren varme i vogna di ?
Er bra sikker på at TEK ikke fikk vannbåren varme før i 2007.

Etter det jeg har sett i manualer for TEK har vogna ingen avstegningskraner for gulvvarmen.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 14:33

TEC hadde vannboren som tilvalg i alle fall, om ikke som standard, tidligere enn 2007.
At Torunn har Alde i sin vogn er det nok ikke noen tvil om. bounce bounce

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 18:01

Såpass vet jeg, at det er Alde Wink Har prøvd igjen i dag, og ingen varmestråling bak seteryggen eller fra den store radiatoren på do. Jeg vet ikke om noen kraner, ikke orker jeg å følge hele røropplegget heller for å finne noe. Jeg må jo bare ringe selger og si fra om problemet, angrefristen går vel ut om ikke lenge regner jeg med - om det skulle vise seg å være noe veldig galt med dette. Eller så kan vi jo prate med forhandleren vår som er Lema Caravan eller selgers forhandler som er BBC Fritid - som da godkjente denne vogna i mai i år...

At det er noe problem med den, kan kanskje forklare hvorfor vi våknet til kulde den ene natten vi har brukt den. Mannen trodde vi hadde stilt inn riktig og ble derfor veldig stuss. Men vi endte opp med at vi sikkert hadde gjort noe feil likevel. Kjenner jeg blir litt sur, og forvirret - kan jo hende det er jeg som overser noe her.
Til Toppen Go down
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 18:02

Og gulvvarmen virker altså - på trinn 2 og med termostat stilt inn på høy temperatur.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 18:37

Litt tynt grunnlag, men det kan virke som hovedsirkulasjonspumpen ikke går. Kan være bare en sikring eller det kan være mer komplisert.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 18:51

Hvor finner jeg den sikringen? Sikringene i klesskapet er ok alle sammen...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 18:55

Usikker, men kanskje i/på Alden?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 18:58

Har prøvd å se der, men finner ingen sikringer der. Ikke umiddelbart i alle fall. Nå skal det sies at jeg er fint lite teknisk anlagt, så det er IKKE umulig at jeg overser noe. Men jeg har sjekket de sikringene jeg ser. Utover det tror jeg at jeg skal la være å begi meg utpå noe, så jeg plutselig ikke ødelegger hele vogna Wink Om dere ikke kommer på noe kjempelurt og kjempe-enkelt som selv jeg kan klare Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 19:11

*TorunnB* skrev:
Har prøvd å se der, men finner ingen sikringer der. Ikke umiddelbart i alle fall. Nå skal det sies at jeg er fint lite teknisk anlagt, så det er IKKE umulig at jeg overser noe. Men jeg har sjekket de sikringene jeg ser. Utover det tror jeg at jeg skal la være å begi meg utpå noe, så jeg plutselig ikke ødelegger hele vogna Wink Om dere ikke kommer på noe kjempelurt og kjempe-enkelt som selv jeg kan klare Very Happy

Hmmm....... .....sett vogna i nærheten av Gardermoen, så får den første av oss som kommer eller reiser tatt en titt.... afro
Til Toppen Go down
harrystein
CARAVANER
CARAVANER
harrystein


Male
Antall Innlegg : 90
Age : 50
Localisation : Koppang
Registration date : 07.08.2008

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 20:09

på alde 3010 sitter det to sikringer under det svarte plastlokket oppå fyren,fyren din sitter under sofaen ved siden av kjøkkenbenken...er det en pumpe oppå ekspansjonstanken i klesskapet? og er du sikker på at det er nok væske på anlegget? skal da ikke være no hokus pokus og få varme i vogna....
Til Toppen Go down
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 20:16

harrystein skrev:
på alde 3010 sitter det to sikringer under det svarte plastlokket oppå fyren,fyren din sitter under sofaen ved siden av kjøkkenbenken...er det en pumpe oppå ekspansjonstanken i klesskapet? og er du sikker på at det er nok væske på anlegget? skal da ikke være no hokus pokus og få varme i vogna....
Trodde fyren var den store firkanta boksa som sitter i skapet ved siden av kjøkkenet jeg, men det er kanskje det samme. Pumpe på ekspansjonstanken... er det det røret som stikker ut kanskje? Og der er nok væske, det står på "max".
Til Toppen Go down
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 20:16

Sten skrev:
*TorunnB* skrev:
Har prøvd å se der, men finner ingen sikringer der. Ikke umiddelbart i alle fall. Nå skal det sies at jeg er fint lite teknisk anlagt, så det er IKKE umulig at jeg overser noe. Men jeg har sjekket de sikringene jeg ser. Utover det tror jeg at jeg skal la være å begi meg utpå noe, så jeg plutselig ikke ødelegger hele vogna Wink Om dere ikke kommer på noe kjempelurt og kjempe-enkelt som selv jeg kan klare Very Happy

Hmmm....... .....sett vogna i nærheten av Gardermoen, så får den første av oss som kommer eller reiser tatt en titt.... afro
Jodda - du ser deg for meg med vogna på slep ned til Gardermoen lol!
Til Toppen Go down
harrystein
CARAVANER
CARAVANER
harrystein


Male
Antall Innlegg : 90
Age : 50
Localisation : Koppang
Registration date : 07.08.2008

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 20:17

men hvis du hører pumpa godt så skulle en nesten tro det var luft i anlegget....hadde luft i vogna vår og da bråka 220volt pumpa veldig, har du to pumper? i såfall bør det sitte en bryter det står 220volt/12volt på som du kan prøve og slå over... fader og, får nesten lyst til og kjøre til sunnmøre bare for og finne ut hvorfor du ikke får varme i vogna.... scratch
Til Toppen Go down
harrystein
CARAVANER
CARAVANER
harrystein


Male
Antall Innlegg : 90
Age : 50
Localisation : Koppang
Registration date : 07.08.2008

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 20:20

*TorunnB* skrev:
harrystein skrev:
på alde 3010 sitter det to sikringer under det svarte plastlokket oppå fyren,fyren din sitter under sofaen ved siden av kjøkkenbenken...er det en pumpe oppå ekspansjonstanken i klesskapet? og er du sikker på at det er nok væske på anlegget? skal da ikke være no hokus pokus og få varme i vogna....
Trodde fyren var den store firkanta boksa som sitter i skapet ved siden av kjøkkenet jeg, men det er kanskje det samme. Pumpe på ekspansjonstanken... er det det røret som stikker ut kanskje? Og der er nok væske, det står på "max".
ja det stemmer nok,jeg ser på bilde av vogna di at avgassrøret til fyren er rett ved siden av kjøleskapgitterne og fyren sitter jo rett inn der...
Til Toppen Go down
TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!



Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 20:21

harrystein skrev:
men hvis du hører pumpa godt så skulle en nesten tro det var luft i anlegget....hadde luft i vogna vår og da bråka 220volt pumpa veldig, har du to pumper? i såfall bør det sitte en bryter det står 220volt/12volt på som du kan prøve og slå over... fader og, får nesten lyst til og kjøre til sunnmøre bare for og finne ut hvorfor du ikke får varme i vogna.... scratch
Jeg har vel to pumper, en til gulvet og en til resten? Og den 220/12volts-bryteren, skal den stå på 220 kanskje og det er mulig den står på 12 volt? Da burde jeg på alle vis se om jeg finner den. Jeg tror jeg skal ta meg en tur i vogna og ta litt bilder, så kanskje dere ser litt. Og ja - hadde vært greit om noen bare kom og fiksa det for meg ja Very Happy Det er sikkert noe enkelt jeg rett og slett bare ikke ser.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 20:32

Nevnte ikke luft siden du får varme i gulvet.
Gulvpumpa er neppe like kraftig som hovedpumpen(e) og når den gir varme til gulvet sirkulerer glycolen i alle fall delvis.
Ta bilder du så løser det seg nok.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 20:34

*TorunnB* skrev:
Sten skrev:
*TorunnB* skrev:
Har prøvd å se der, men finner ingen sikringer der. Ikke umiddelbart i alle fall. Nå skal det sies at jeg er fint lite teknisk anlagt, så det er IKKE umulig at jeg overser noe. Men jeg har sjekket de sikringene jeg ser. Utover det tror jeg at jeg skal la være å begi meg utpå noe, så jeg plutselig ikke ødelegger hele vogna Wink Om dere ikke kommer på noe kjempelurt og kjempe-enkelt som selv jeg kan klare Very Happy

Hmmm....... .....sett vogna i nærheten av Gardermoen, så får den første av oss som kommer eller reiser tatt en titt.... afro
Jodda - du ser deg for meg med vogna på slep ned til Gardermoen lol!
jeg skal jo nedover til helga så jeg kan ta den med lol!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 20:34

*TorunnB* skrev:
harrystein skrev:
men hvis du hører pumpa godt så skulle en nesten tro det var luft i anlegget....hadde luft i vogna vår og da bråka 220volt pumpa veldig, har du to pumper? i såfall bør det sitte en bryter det står 220volt/12volt på som du kan prøve og slå over... fader og, får nesten lyst til og kjøre til sunnmøre bare for og finne ut hvorfor du ikke får varme i vogna.... scratch
Jeg har vel to pumper, en til gulvet og en til resten? Og den 220/12volts-bryteren, skal den stå på 220 kanskje og det er mulig den står på 12 volt? Da burde jeg på alle vis se om jeg finner den. Jeg tror jeg skal ta meg en tur i vogna og ta litt bilder, så kanskje dere ser litt. Og ja - hadde vært greit om noen bare kom og fiksa det for meg ja Very Happy Det er sikkert noe enkelt jeg rett og slett bare ikke ser.

Du kan ha tre pumper også, ikke uvanlig at det er en 230V og en 12V pumpe til selve oppvarmingen og i ditt tilfelle som du selv sier, en til gulvvarmen i tillegg.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 20:34

et par runder på rudskogen og kanskje for å sjekke hvor solid den egentlig er Twisted Evil lol!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Alde og TEC 710 RDK -06 Empty
PosteTema: Re: Alde og TEC 710 RDK -06   Alde og TEC 710 RDK -06 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Alde og TEC 710 RDK -06
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Alde 2920 eller alde 2910?
» Alde 30 00
» Sirkulasjonspumpe Alde 12V
» alde til spikertelt
» Alde 3000

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: