Har nå, etter en meget strabasiøs påske fått litt orden på vogna, men jeg er redd noe arbeid gjennstår til sommeren.
Første synet som møtte oss da vi kom dit var en våt ovemadrass i soveavdelingen (sittegruppen) bak. Det har visst regnet mer enn noen gang i manns minne siden sist vi var der, og vann hadde klart å lurt seg ned ved siden av ventilen, og hadde reist langs listen som går tvers over i taket. Mulig taket bake må skiftes siden platen var våt, men det er kun snakk om en uke siden sist vi var der, så vannet har ikke fått ligge så lenge.
Jeg tok imedlertidig av lista, og tørket så godt jeg kunne. Veggtapeten møtes ved lista bak, så det er en sprekk der. Varmevifta fikk kjørt seg godt, og de fleste ventiler på taket ble tettet rundt med tec-7. Håper ikke mer vann har dryppet ut siden jeg ikke tok på lista da vi dro, for at det skulle få tørke litt ekstra. Det virket dog tørt de 2-3 siste nettene vi var der.
Så var det over til varmtvanntanken.. og puh for et strev. Vi fikk et tank til alde 2957 av forhandler, denne var dobbelt så stor som den gamle ødelagte, men alle rør og slanger hadde samme diameter. Her var det bare å kutte slanger å koble av. Koblingen til lufteskruen øverst hadde dog sprengt seg fast i den gamle, så her måtte man ta i bruk en hammer og et spist gjern.. og mye tålmodighet. Men etter litt fikk jeg slått av toppen på hele mannjskiten og røska den ut.
Etter noen arbeidstimer, litt blod og et par kalde importøl var den nye varmtvanntanken på plass. Fylte opp med frostveske (50-50) for kalde netter, og fyrte i gang systemet. Gleden var kortvarig, for når tanken hadde fått varmet seg opp, og metallet hadde utvidet seg, begynte det å leke frostveske fra slangen som kommer ned og går ut i radioatorer. Slangeklemmen satt ikke godt nok. Etter å ha demontert hele vasken bak, tørka opp 4-5 liter frostveske fra gulvet, samt teita slangeklemmen så godt som det kan gjøres, ble faenskapen fyrt opp igjen. Og joda, nå ser alt ut til å fungere bra, vannet blir varmet opp og transportert ut til radioatorørene.
Det eneste minuset er at sirk. pumpa på 220v ikke ser ut til å fungere. Har bare prøvd en liten time, men det kommer ikke varmt vann ut i rørene selv om jeg skrur termostaten på max. Med når jeg setter den på 12v skjer det ting. Eneste minuset er å 12v vifta bråker litt. Elkolben ser ut til å fungere. Slik som jeg har forstått sitter 220v vifta på elkoblen, så kanskje det bare en snakk om noen dårlige strømkabler..
Gleden er i hvertfall at varmen og vannet fungerer. Nå er det bare å hold pusten til neste gang og håpe at vogna enda er tett. Er forsåvidt snakk om en gammel kabe veteran fra 84.