CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)

Go down 
+6
kjetil
Jan
Legacy
Johnny
Pondus
Lars Egil
10 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeMan 25 Jun 2007 - 9:13

Noe jeg har lurt litt på er hva som er å foretrekke av o.n. varmetyper?
De svenske vognene har vel til felles at de har vannbåren varme, mens f.eks. Bjølseth ikke har det. Stemmer ikke det?
Hva er pluss og minus med disse to prinsippielle forskjellene?

PS. Regner med at vi kaller en spade for en spade og et gulv for et gulv?

Question

LEV
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeMan 25 Jun 2007 - 9:27

LEV.

Hva som er best,strides vel de lærde om.Jeg har hatt begge deler i mange vogner,og heller vel mot folien jeg hadde i Bjølseth.

Den gir den samme jevne varmen hele tida,mens vannvarmen varierer etter hvor mye panna arbeider.Under oppvarming av vogna,når panna jobber for fullt,vil du merke at vannvarmen virker kraftigere enn folien,mens når temperaturern er nådd,og panna ikke lenger behøver å jobbe så mye,vil du kjenne at varmen på gulvet avtar,og nesten virker fraværende.

Fordelen med vannvarmen er jo at du ikke behøver 220v strøm for å få den til å funke,om du vil villcampe f.eks.

De nordiske vognene har gjennom årene hatt forskjellig praksis med gulvvarme.Kabe har konsekvent hatt vannvarme siden '87,mens f.eks. Polar har variert innen samme årsmodell,alt etter hvilken størrelse vogna har.
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeMan 25 Jun 2007 - 10:52

He he.... ja da er vi i gang med denne diskusjonen igjen da. Waterheating for ever Exclamation Exclamation Exclamation

(for det gir minst global oppvarming, da det kan drives med gass)

Ellers blir det varmt og godt på gulvet av begge systemene da.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeMan 25 Jun 2007 - 11:19

Er det ulike typer folie? På vogna mi (Adria) har jeg varme i gulvet, men tror det kanskje er noen slags kabler.
Eneste funksjonen til de er vel at en ikke skal fryse så mye når en trør på gulvet, for jeg klarer ikke å kjenne at "ja, her er det varmekabler!".

Er liksom på jakt etter noe som kan gi en lun og god varme. Noe som gjør at jeg kan gå uten sokker og være god og varm på beina.

Fungerer det slik?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeMan 25 Jun 2007 - 12:32

Pondus skrev:
He he.... ja da er vi i gang med denne diskusjonen igjen da. Waterheating for ever Exclamation Exclamation Exclamation

(for det gir minst global oppvarming, da det kan drives med gass)

Ellers blir det varmt og godt på gulvet av begge systemene da.

pondus

ja, det mobile gasskraftverket ditt er vel kjempemiljøvennlig det....
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeMan 25 Jun 2007 - 12:36

numpsey skrev:
Pondus skrev:
He he.... ja da er vi i gang med denne diskusjonen igjen da. Waterheating for ever Exclamation Exclamation Exclamation

(for det gir minst global oppvarming, da det kan drives med gass)

Ellers blir det varmt og godt på gulvet av begge systemene da.

pondus

ja, det mobile gasskraftverket ditt er vel kjempemiljøvennlig det....

Jepp...... slipper ut det samme som du puster ut....... vanndamp.
Eneste forskjellen på gassverket mitt og deg nump, er at verket mitt har alkoholfritt utslipp Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) 928394 Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) 928394

Ellers er både folie og vannbåren meget behaglig å sette bena på da Lev. Kan fint gå berrføtt på disse gulv uten å fryse.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeMan 25 Jun 2007 - 12:40

nånånånå!!!!! hehehe holder med deg siden vi har samme.

men gulvvarme bør det være, uansett. føttene er kroppens termostat.
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeMan 25 Jun 2007 - 13:07

numpsey skrev:
nånånånå!!!!! hehehe holder med deg siden vi har samme.

men gulvvarme bør det være, uansett. føttene er kroppens termostat.

Nemlig....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeMan 25 Jun 2007 - 16:23

LEV skrev:
Er det ulike typer folie? På vogna mi (Adria) har jeg varme i gulvet, men tror det kanskje er noen slags kabler.
Eneste funksjonen til de er vel at en ikke skal fryse så mye når en trør på gulvet, for jeg klarer ikke å kjenne at "ja, her er det varmekabler!".

Er liksom på jakt etter noe som kan gi en lun og god varme. Noe som gjør at jeg kan gå uten sokker og være god og varm på beina.

Fungerer det slik?

Burde vel være så man kjenner varmen. La selv inn varmefolie i mi vogn for bruk vinterstid og det kjennes når man går på gulvet.
Hvordan det er i Adria vet jeg ikke men om det er folie eller kabler i gulvet så burde det kjennes at varmen er på.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeMan 25 Jun 2007 - 17:06

Adriaselgeren (Kabas) sa at varmen som var i gulvet kun var god nok til at det ikke frøys under oss. Eller sagt på en annen måte at vi nok ikke ville merke at her var det varme i gulvet. Og det stemmer ganske godt med vår egen erfaring.

Men som de sier. Det er godt nok til oss. Sånn foreløpig.

Smile
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeMan 25 Jun 2007 - 17:22

LEV skrev:
Adriaselgeren (Kabas) sa at varmen som var i gulvet kun var god nok til at det ikke frøys under oss. Eller sagt på en annen måte at vi nok ikke ville merke at her var det varme i gulvet. Og det stemmer ganske godt med vår egen erfaring.

Men som de sier. Det er godt nok til oss. Sånn foreløpig.

Smile


Ok. kjekt å vite dette lev. Regnet liksom med at når de reklamerte for golvvarme så var det såpass det ble komfortabelt å gå barbeint i vogna selv ved noen kuldegrader.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeMan 25 Jun 2007 - 18:18

LEV.

På de Bjølsethene vi hadde,gikk nok folien lenger ut mot kantene,enn på den tyske vognene og muligens Adria,slik at man slapp å bli kald på beina ved f.eks. kjøkkenbenken,og ved rundsitteren.

Jeg vet ikke her og nå hvor mange cm. de forskjellge fabrikantene bruker med folie,men kanskje Vegard har litt peil her.

Jeg har sjelden satt min fot i en Hobby på vinteren,så det blir mer hva jeg har hørt av andre.

Det du vil oppleve med vannvarme,er at det varmer heftig på gulvet når panna jobber for fullt,men som sagt i mitt forrige innlegg,så vil jo dette variere, ettersom gulvvarmen er endel av det samme systemet som går rundt i konvektorene.

Og det jeg vet Vegard flere ganger har nevnt,er at når man er mange i vogna,og personene utvikler mye varme,så behøver jo ikke panna å jobbe så mye for å nå angitt temperatur i rommet.Da blir jo vannet i gulvet og smålunkent.

Kan forøvrig anbefale formsydde matter eller slike løpere av god kvalitet på gulvet om vinteren.Litt vanskeligere da angående renhold,men god komfort for fotan.
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Antall Innlegg : 339
Registration date : 19.07.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 20:25

jeg er ingen ekspert, men Solifervogna mi blir da VARM å sette beina på gølvet på morran ?

Veldig praktisk med varme om noen av unga durer inn i vogna med møkkete støvler også. Etter en time er det tørt, og gølvet kan børstes, så slipper man vaskefilla hele tiden.

( ja, jeg VET man skal ta av seg på beina. 3 åringen husker det bare ikke alltid, f.eks når dobesøket haster VELDIG... )
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 20:31

Legacy skrev:
jeg er ingen ekspert, men Solifervogna mi blir da VARM å sette beina på gølvet på morran ?

Veldig praktisk med varme om noen av unga durer inn i vogna med møkkete støvler også. Etter en time er det tørt, og gølvet kan børstes, så slipper man vaskefilla hele tiden.

( ja, jeg VET man skal ta av seg på beina. 3 åringen husker det bare ikke alltid, f.eks når dobesøket haster VELDIG... )

Skrevet noe om dette tidligere også. Blant de garvete veteranene her så nevnes det at vannbåren varme er bra saker. Eneste aberet noen har nevnt er feks om vinteren med mange personer inne i vogna blir det så varmt at alden reduserer kraftig på varmen og dette kan gå utover varmen i gulvet. Tror ikke at dette er noe stort problem.
Har selv el varme i gulvet som er ettermontert og dette hjelper selvsagt på komforten men tror at neste vogn har vannbåren varme i gulvet sliksom di vogn
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Antall Innlegg : 339
Registration date : 19.07.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 20:45

går det an å " kortslutte " thermostaten på noe vis ? Sånn at varmeren går på full futt hele tiden ?

Jeg har iallefall kraner for å skru på gulvvarme eller radiatorvarme eller begge. Eller stenge begge. Veit ikke om det er vanlig ?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 20:47

Legacy

Jeg er en av de her på forumet som sverger til vannbåren varme i vogna, men ikke i gulvet.... Der vil jeg ha El-gulv.

Grunnen til dette, er at gulvet da ikke går via fyres termostat, og gulvet kan kjøres enten separat, eller uavhengig av fyrens termostat....

Jeg ser ingen fordeler med vannbåren gulvvarme i vogn, bortsett fra at du kan ha varme i gulvet uten å ha strøm tilgjengelig...
Men hvor ofte er det aktuelt? Så godt som aldri, i praksis....

Men den elektriske gulvvarmen må være skikkelig lagt, slik at det ikke er 10-15 cm kaldfelter ut mot benker etc.

Vi blei skuffa over vannbåren gulvvarme, ved besøk i ei ny Kabe... Vi oppdaget dette, som noe vi ikke hadde tenkt på.....

Det hjelper ikke om det er 27 grader i vogna, om gulvet oppleves som kjølig....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 20:48

Legacy skrev:
går det an å " kortslutte " thermostaten på noe vis ? Sånn at varmeren går på full futt hele tiden ?

Jeg har iallefall kraner for å skru på gulvvarme eller radiatorvarme eller begge. Eller stenge begge. Veit ikke om det er vanlig ?

Her må nok noen andre med kjennskap til alden svare deg.
Regner med at du får svar i løpet av kvelden.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 21:01

Legacy

Du har vel kraner for å stenge gulvet, men ikke for å kunne kjøre bare gulvet??

Du enger da ikke kortslutte termostaten, er det ikke bare å skru den helt på fullt?
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Antall Innlegg : 339
Registration date : 19.07.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 21:15

jo, jeg stenger radiatorene eller hva det heter, og da blir bare gulvet varmt. Denne sitter rett inni sko-luka ved inngangsdøra. Kranene til varmegulvet sitter mer kronglete til, neddi ved varmtvannstanken, der rørene går ned i gulvet..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 21:26

Legacy skrev:
jo, jeg stenger radiatorene eller hva det heter, og da blir bare gulvet varmt. Denne sitter rett inni sko-luka ved inngangsdøra. Kranene til varmegulvet sitter mer kronglete til, neddi ved varmtvannstanken, der rørene går ned i gulvet..

Oki...

har ikke vært borti at det er sånn før.... er du sikker på at dette ikke er noe som er montert av en tidligere eier?
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Antall Innlegg : 339
Registration date : 19.07.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 21:37

kan godt sjekke, oppfattet det dithen at det var sånn fra fabrikk. Det er bare en vanlig kran ( 3/4" tror jeg ) som stenger sirkulasjonen i radiatorene

Skal ta et bilde, så kan du titte selv.


L...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 21:46

Legacy

en kan jo her bare sette inn ei kran maken til den orginale til gulvet...

Hvordan er dette forriglet da? Det skal nemlig ikke være mulighet for å kunne la pumpa gå, mens all mulighet for sirkulasjon er stengt.... Derfor har en bare kunnet stenge ei av vannsløyfene, og vanligvis er det gulvet
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Antall Innlegg : 339
Registration date : 19.07.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 21:49

tja,
åffer skal man ikke kunne stenge begge da ? Og; i så fall sirkulerer jo vannet gjennom varmtvannstanken ?
Blir det for varmt, kobler jo thermostaten ut hele stasen.. ?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 22:09

Legacy skrev:
tja,
åffer skal man ikke kunne stenge begge da ? Og; i så fall sirkulerer jo vannet gjennom varmtvannstanken ?
Blir det for varmt, kobler jo thermostaten ut hele stasen.. ?

Berederen sitter jo inne i fyren, og trenger ingen sirkilasjon. pumpa sitter utenfor selve fyren, og skaper ingen sirkulasjon når kraner stenger gulv og konvektorer (radiatorer), vannet står bre da og stanger.... og har du 230 v pumpe, så drives skovlene ikke av en aksel, men magnetisk.... denne klarer ikke å sentrere seg om ikke vannet får sirkulere, og kan lettere ryke....

For det er vel Alde Compakt 3000 vi snakker om?

Primus kjenner jeg lite til, om det er det du har.....
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Antall Innlegg : 339
Registration date : 19.07.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 22:14

det er Primus varmer i Soliferen min ja...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 22:19

Legacy

Da kan du glemme det jeg har skrevet... mente Compakt 3000 kom med Solifer sin 2000 mod, men mulig jeg bommer et år på dette...

Primus kan jeg ikke....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 23:12

Vegard skrev:
Legacy

Da kan du glemme det jeg har skrevet... mente Compakt 3000 kom med Solifer sin 2000 mod, men mulig jeg bommer et år på dette...

Primus kan jeg ikke....
primus er vel sånn man lager mat på for deg lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTor 19 Jul 2007 - 23:30

Jan skrev:
Vegard skrev:
Legacy

Da kan du glemme det jeg har skrevet... mente Compakt 3000 kom med Solifer sin 2000 mod, men mulig jeg bommer et år på dette...

Primus kan jeg ikke....
primus er vel sånn man lager mat på for deg lol! lol!

Jan

jepp.... stormkjøkken er primus....

Primus Optima.....
Til Toppen Go down
kjetil

kjetil


Antall Innlegg : 8
Age : 50
Localisation : Molde
Registration date : 08.08.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeOns 29 Aug 2007 - 12:46

hei...

I vogna vår er det litt varierende varme i gulvet, noen områder er direkte kalde og det kan være mitt på gulvet.....

Har tenkt på å legge ny matte og gulvbelegg oppå, noen som har gjordt det?
evt bør det legges innunder sittegruppa?
Hva med skruene som den sitter fast med, er det ikke ugunstig om de står igjennom varme matta?
og hva meg sokkelen til sittegruppa? har det noen betydning at det blir kraftig press der?

Har bare tenkt tanken og undret litt på hvordan det kan gjøres...

Mvh
Kjetil
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeOns 29 Aug 2007 - 13:08

Hei Kjetil. La slik universal varmefolie i mi vogn. Hadde ikke gulvvarme fra før. Tapet den fast oppå gulvbelegget og la teppe oppå der igjen.
Eneste gangen vi frøs på beina sist vinter var da jeg hadde glemt å koble inn gulvvarmen.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTir 23 Okt 2007 - 13:24

Johnny U skrev:
Legacy skrev:
jeg er ingen ekspert, men Solifervogna mi blir da VARM å sette beina på gølvet på morran ?

Veldig praktisk med varme om noen av unga durer inn i vogna med møkkete støvler også. Etter en time er det tørt, og gølvet kan børstes, så slipper man vaskefilla hele tiden.

( ja, jeg VET man skal ta av seg på beina. 3 åringen husker det bare ikke alltid, f.eks når dobesøket haster VELDIG... )

Skrevet noe om dette tidligere også. Blant de garvete veteranene her så nevnes det at vannbåren varme er bra saker. Eneste aberet noen har nevnt er feks om vinteren med mange personer inne i vogna blir det så varmt at alden reduserer kraftig på varmen og dette kan gå utover varmen i gulvet. Tror ikke at dette er noe stort problem.
Har selv el varme i gulvet som er ettermontert og dette hjelper selvsagt på komforten men tror at neste vogn har vannbåren varme i gulvet sliksom di vogn

Har også hørt disse salmeversene Sleep om at vannbåren varme er så dårlig, har ikke samme inntrykket selv..om det er fordi vi mest bruker spikerteltet til oppholds rom og derved ikke bidrar med kroppsvarme,eller om det er fordi jeg setter varme kolben på 1000watt og termostaten på fullt og aldri oppnår termostat temperaturen med den følge at kolbe/pumpe går mere vet ikke jeg. Men saken er den at gulvet føles varmt, skal jeg klage på noe så tar det ganske mange timer før gulvet er så gjennomvarmt at det er varmt overalt.. Laughing
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTir 23 Okt 2007 - 13:33

Vannbåren varme fungerer utmerket det.... og det er vel kanskje slik Ronny skriver at noen har opplevd det annerledes uten at det nødvendigvis er negativt.

Tendensen blant de som uttaler seg her inne er at det de selv har er best. Noen eksempler er klarere en andre, uten at jeg skal gå i detalj om hvem det er utenom meg selv da Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) 897742
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTir 23 Okt 2007 - 13:35

Ronny.

Om du stiller inn sirkulasjonspumpa på termostatstyring,vil du merke at gulvvarmen på den vannbårne varianten er mer ujevn.

Viste til en test her for en stund siden hvor gulvet på en ny Kabe varierte i temperatur mellom 14,5 og 23 grader når alt var termostatstyrt.Ved å sette sirkulasjonspumpa på konstant vil du oppleve litt jevnere varme,men ikke så jevn som på den elektriske gulvvarmen,som gir jevn og god varme hele tida.

Vi merka stor forskjell i helga da vi overnatta både i Kabe og Bjølle i løpet av et par døgn.Har og oplevd dette i mange av de andre vognene våre og.Noen med vannvarme og noen med elektrisk.Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker.Elektrisk varme er jevnest.

Men om man villcamper,er jo vannvarmen best,da man kan fyre på gass,og få varmt gulv.
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTir 23 Okt 2007 - 13:40

Lars Egil skrev:
Noe jeg har lurt litt på er hva som er å foretrekke av o.n. varmetyper?
De svenske vognene har vel til felles at de har vannbåren varme, mens f.eks. Bjølseth ikke har det. Stemmer ikke det?
Hva er pluss og minus med disse to prinsippielle forskjellene?

PS. Regner med at vi kaller en spade for en spade og et gulv for et gulv?

Question

LEV

Det er jo helt riktig dette svensken har gulvvarme og normann har elektretisk varme.

Pluss er at svenskene fortsatt produserer vogner, minus er at norsk vognproduksjon er historie.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitimeTir 23 Okt 2007 - 13:43

Pondus.

Puh,gå og dusj 'a !!!!!!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Empty
PosteTema: Re: Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)   Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?) Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vannbåren varme eller el i gulvet (dørken?)
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Vannbåren varme i isocamp
» Vannbåren gulvvarme i Tec
» Elektrisk gulvvarme kontra vannbåren gulvvarme - synspunkter
» Varme på 12v
» Gulvet har gitt etter på Hobby 720 Ukfe 2011

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: