CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Markise vs. solseil.

Go down 
+12
tottla
joergt
Campingoutlet.se
Truls
Ronny
Johnny
ArneO
Kermit
hpk
Jan Ole
Lars Egil
ole
16 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 18:42

Vi har ei Knaus Royale 580.
Denne brukes til reisevogn.
Pr. idag har vi et 3 meters fortelt, men synest det er for mykje å dra med/sette opp for en helgatur.
Tenker derfor å kjøpe markise eller solseil.

Kva er best av desse to?
Og kva sort bør vi velge?
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 20:49

Etter 14 dager på tur med markise på vogna og et nedpakket universaltelt som var med "for sikkerhets skyld", og i bruk et døgn, vet iallefall jeg hva jeg skal ha Smile . Her blir det Fiamma ZIP neste. Stopper du for en kortere periode setter du ut markisa på 2-3 minutter. Blir du lenger kan du henge på vegger etter behov. Solsegl har jeg ingen erfaring med, blir litt for mye som å sette opp telt for meg... Cool
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 20:55

Vi har vel det som egentlig er et solseil, et Isabella Zenith. Vi bruker det som telt. Er kjapt å sette opp, men kan selvføgelig ikke måle seg med en markise.

Vi har også en markise som vi bruker på kortere turer. Skal vi kun ligge en natt, blir det markise. For en helgetur blir det som regel kun markise, selv om det har skjedd at også teltet/solseilet har kommet opp på slike korte turer.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 21:04

Har sagt det før, men kan godt si det igjen, er strålende fornøyd med denne løsningen. Det er også Truls som har vogna til høyre, han har Zip som han kun bruker som markise. Derfor har vi fått laget åpning i lista oppe på taket slik at vi kan trekke ut og inn markisen sammenrullet.

Markise vs. solseil. Plass
Foto: Truls

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 22:55

Jeg har erfaring med telt, markise, zip markise og Isabella solseil. Man sitter bedre beskyttet mot regn og vind under et solseil enn under ei markise. Et Isabella solseil med komposittstenger tar lite plass, veier ikke mange kg og er mye raskere å sette opp og ta ned enn et telt. I tillegg er det mye lettere å håndtere i våt tilstand og få tørket enn et telt.
For helgeturer ville jeg valgt vanlig markise evt. med en løs vegg. Jeg syntes zip markise var noe ordentlig herk. Den er tung og tar mye plass i nedpakket tilstand og duken puster ikke. Mye arbeid å sette opp.
For turer der man skal ligge opp mot en uke rolig ville jeg valgt solseil. Vi hadde ikke annet i flere år.

Nå kjører vi med markise og bruker 3m telt kun i ferien da vi som regel ligger et par uker på samme sted.

Ser at det er fler og fler som bruker de lette teltene som Jan Ole har lagt ut bilde av. Det er nok noe som kommer til å bre om seg og som jeg kunne tenkt meg å prøve selv.
Til Toppen Go down
Kermit

Kermit


Male
Antall Innlegg : 15
Registration date : 22.07.2010

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 3 Aug 2010 - 7:41

No er eg ny på forumet og ganske fersk i caravanlivet etter berre vår andre sesong med vogn på slep. Men vi har samme type vogn som trådstarter (utan at det har betydning), og vår erfaring er berre med bruk av zip markise.

Vi har derimot reist saman med andre som har solseil og nokre med fortelt, og eg ville aldri valgt vekk zip`en.
Den er rask og enkel å sette opp og gjer god ly for vêr og vind når veggane er montert.

Dei som vi har reist med som bruker solseil har det fint med større plass enn oss under tak, men det er begrensa kor mykje det beskytter dersom det blir dårleg vêr med regn og vind.

Dei som har telt har jo eit "hav" av plass under tak når det er satt opp, men eg trur ikkje eg hadde gidda satt det opp for berre eit par netter, for det er nok noko meir plunder med stenger etc...

Som sagt er dette berre mi synsing sidan erfaringane mine er noko begrensa.
Smile
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 3 Aug 2010 - 8:39

Jeg vil i alle fall ikke bytte ut Rolli markisen med en Zip Wink
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 3 Aug 2010 - 10:01

Har brukt markise i hele sommer og angrer ikke et øyeblikk på at vi kjøpte markise. Kjøpte også endevegger men har så langt bare brukt den ene.
I fjor sommer dro vi med oss universalteltet på ferie. Det var rein dødvekt. Ble aldri brukt. På ferie da skal jeg ha ferie. Å sette opp fortelt det er arbeid det.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 3 Aug 2010 - 11:15

ArneO skrev:
Jeg vil i alle fall ikke bytte ut Rolli markisen med en Zip Wink

Er vel det samme... bare dyrere, og sikkert bedre...?? Wink Burde jeg gå for denne istedet for ZIP mener du?
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 3 Aug 2010 - 13:03

ole
Du har jo en markise, det kommer jo an på hva du vil ha.

For det meste er vi bare to voksne på tur og bruker som regel bare taket. Er det drittvær trenger vi egentlig ikke plassen utenfor. Med (små) unger tror jeg at jeg ville hatt et reisetelt kanskje slik som Jan Ole og Truls. Tror det er viktig å ta hensyn til forutsetningene som råder for de enkelte.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 56
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 3 Aug 2010 - 15:53

Jan Ole skrev:
Har sagt det før, men kan godt si det igjen, er strålende fornøyd med denne løsningen. Det er også Truls som har vogna til høyre, han har Zip som han kun bruker som markise. Derfor har vi fått laget åpning i lista oppe på taket slik at vi kan trekke ut og inn markisen sammenrullet.

Markise vs. solseil. Plass
Foto: Truls

Føles det ikke trangt inni der med bord og stoler? tenker da på bueformen på fronten.


Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 3 Aug 2010 - 16:36

Det såg jo veldig greit ut Jan Ole.

Men korleis er det sammenslått da?
Må du plukke ned heile greia??
Kan du bruke det uten sideveggane?
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 3 Aug 2010 - 18:14

ArneO skrev:
ole
Du har jo en markise, det kommer jo an på hva du vil ha.

For det meste er vi bare to voksne på tur og bruker som regel bare taket. Er det drittvær trenger vi egentlig ikke plassen utenfor. Med (små) unger tror jeg at jeg ville hatt et reisetelt kanskje slik som Jan Ole og Truls. Tror det er viktig å ta hensyn til forutsetningene som råder for de enkelte.

Vi har to barn på 5 og 8 år så plassen utenfor er gull verdt. Som jeg skrev litt lenger opp har vi med et universaltelt i tillegg til markisa. Markisa ble mest brukt på turen men av og til kom ønsket om litt mer skjerming og tror dette er mer fleksibelt med markisetelt.
Har vel allerede bestemt meg for markisetelt så min kommentar til ditt innlegg gikk vel mer på Rolli vs ZIP. Har jo hørt at ZIP lett blir fuktig innvendig og at Rolli skal være bedre på det Smile
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 3 Aug 2010 - 19:04

Ole

Begge typene har vært på caravanmessen på Lillestrøm. Om du kan vente til da kan du sikkert se begge typene, og det kan også være at det er noe tilbud der.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 3 Aug 2010 - 20:10

Fantorangen skrev:
Det såg jo veldig greit ut Jan Ole.

Men korleis er det sammenslått da?
Må du plukke ned heile greia??
Kan du bruke det uten sideveggane?

Opplever det ikke som trangt i det hele tatt.
Dørene i endene er doble, myggnett og dør utenpå, kan rulles inn.
Alle tre frontfeltene kan rulles opp til og med vinduet, alt. settes rett ut med to stenger i hjørnene, følger med ett sett.

Hele teltet må ned ved kjøring, ligger i en kompakt bag, veier 17kg.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av Jan Ole den Tir 3 Aug 2010 - 21:19, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Truls
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Truls


Male
Antall Innlegg : 314
Age : 55
Localisation : Florø. Vogna er plassert på Gloppen Camping, Sandane
Registration date : 15.10.2007

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 3 Aug 2010 - 20:15

I sommer dro vi rundt på markise og et reisetelt. Neste sommer blir det bare reiseteltet. Jeg ser fordelen med markise ved en enkelt overnatting, men ved flere så ville jeg foretrukket reiseteltet. Vi ble kontaktet nesten hver dag, av folk som spurte oss ut om teltene. Jeg skrev en liten epistel om teltet på campingdagboka, for dem som måtte ha interresse av det. http://www.campingdagboka.com/index.htm?blogentryid=4563434
Til Toppen Go down
http://www.campingdagboka.com
Gjest
Gjest




Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 3 Aug 2010 - 20:36

Regner med at neste¨års modell blir forbedret, vet ikke hva som ikke funket ifølge Jonas. Med en oppgradering blir det. Men sannsynligvis ikke noe stort, da dette teltet har solgt i bøtter og spann og produsentene var utsolgt for ei god stund siden. Kanskje kommer det på messa, blir vel alltids en mulighet å få sett det.

Teltmestern tar en god del høyere pris enn Jonas i Jönköping, ca 4500 kr her hjemme. Prisen på ca 4100 svenske lar seg absolutt høre.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 3 Aug 2010 - 21:38

Når tid kommer neste års modell i salg da?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 3 Aug 2010 - 22:31

Vet ikke, sjekk hjemmesidene til Jonas en gang utpå høsten. Blir sikkert ikke i salg før en gang på nyåret. Er ikke mye fart i teltsalg midtvinters. Send ham ev. en e-post etter Elmia i Jönköping midten av september. Men det er flere som importerer reiseteltene, Kama-butikken i Strömstad f.eks. Prisen er den samme (var).

Se www.campingoutlet.se
Til Toppen Go down
Campingoutlet.se
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
Campingoutlet.se


Antall Innlegg : 25
Registration date : 20.07.2010

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 3 Aug 2010 - 22:49

Hejsan.
Magnum 390 och Futura 390 är slutsålt sedan ungefär 2 månader tillbaka.

Magnum kommer till nästa år i en förbättrad modell och Futura blir oförändrad

Så snart vi vet mer och när vi återigen har dessa på lager så kommer all information att stå på vår hemsida.

Vi har den Svenska generalagenturen för Dorema/Starcamp vad det gäller fortelt men på reisetelten finns det tyvärr fler precis som JanP skriver.

//Jonas
Til Toppen Go down
http://campingtillbehör.se/
joergt

joergt


Male
Antall Innlegg : 16
Localisation : Vesterålen
Registration date : 06.08.2010

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeFre 6 Aug 2010 - 2:27

Hei

Er ganske fersk i caravan livet, kjøpt min første vogn i år. Da vi skal bruke vogn hver frihelg til å kjøre på tur har vi valgt markisetelt. Vi kjøpt en Wigo Rolli på 3,5m. Ta ikke lang tid å montere og gi oss 3 nok plass.
Negativ inntil nu er at vi fikk problemer med vind. Valgt å ikke bygge opp forteltet pga litt vind 12-15 m/s. Likevel small denne "pølse" først på taket og så mot veggen inn til jeg fikk festet denne pølsen med tau til understell.
Oppdaget så etterhvert at pølsen også har lagt seg opp på taket mens vi kjørte.
Har nu begynt å taue pølsen fast under kjøring...

Noen andre med samme erfaring?
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeMan 9 Aug 2010 - 20:31

Da ble det kjøp av brukt ZIP her i gården Smile . Turen gikk til Bø og "teltet" ble satt opp på ca 30 minutter da jeg måtte sortere litt i plugger og annet tilbehør Cool . Regner med ca. 20 min når alt er på stell. Størrelsen er 4,10 m da dette er det største som får plass pga knekken foran på Hobby`n. Størrelsen innvendig passer oss fire godt og teltet virker veldig greit. Vi får se hvordan fortsettelsen blir..... Laughing

Skal hente kona og barna der i morgen så får vi se om jeg er like fornøyd når jeg skal pakke det ned igjen... Wink
Til Toppen Go down
tottla
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
tottla


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 52
Localisation : Kløfta
Registration date : 30.07.2009

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 10 Aug 2010 - 12:29

Jan Ole skrev:
Har sagt det før, men kan godt si det igjen, er strålende fornøyd med denne løsningen. Det er også Truls som har vogna til høyre, han har Zip som han kun bruker som markise. Derfor har vi fått laget åpning i lista oppe på taket slik at vi kan trekke ut og inn markisen sammenrullet.

Markise vs. solseil. Plass
Foto: Truls

Da har vi kjøpt det samme teltet, testet det i helga! Kjempe fornøyd!!!
Til Toppen Go down
Truls
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Truls


Male
Antall Innlegg : 314
Age : 55
Localisation : Florø. Vogna er plassert på Gloppen Camping, Sandane
Registration date : 15.10.2007

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 10 Aug 2010 - 14:56

tottla skrev:
Jan Ole skrev:
Har sagt det før, men kan godt si det igjen, er strålende fornøyd med denne løsningen. Det er også Truls som har vogna til høyre, han har Zip som han kun bruker som markise. Derfor har vi fått laget åpning i lista oppe på taket slik at vi kan trekke ut og inn markisen sammenrullet.

Markise vs. solseil. Plass
Foto: Truls

Da har vi kjøpt det samme teltet, testet det i helga! Kjempe fornøyd!!!

Gratulerer ! Hvor kjøpte du det? Jeg har noen kjente som er på jakt etter et slikt, men det virker som at det kan være vanskelig i år. Kjøpte du 260 eller 390? Teltet er alle tiders Very Happy
Til Toppen Go down
http://www.campingdagboka.com
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 10 Aug 2010 - 15:46

Så det var en svenske for et par dager siden som kjøpte det nest siste fra England, eller fra en spesiell forhandler der da. De hadde altså ett igjen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
tottla
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
tottla


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 52
Localisation : Kløfta
Registration date : 30.07.2009

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 10 Aug 2010 - 15:51

Truls skrev:
tottla skrev:
Jan Ole skrev:
Har sagt det før, men kan godt si det igjen, er strålende fornøyd med denne løsningen. Det er også Truls som har vogna til høyre, han har Zip som han kun bruker som markise. Derfor har vi fått laget åpning i lista oppe på taket slik at vi kan trekke ut og inn markisen sammenrullet.

Markise vs. solseil. Plass
Foto: Truls

Da har vi kjøpt det samme teltet, testet det i helga! Kjempe fornøyd!!!

Gratulerer ! Hvor kjøpte du det? Jeg har noen kjente som er på jakt etter et slikt, men det virker som at det kan være vanskelig i år. Kjøpte du 260 eller 390? Teltet er alle tiders Very Happy

Vi kjøpte teltet hos Fritidsspesialisten på Kløfta. Vi kjøpte 390 teltet og betalte noe over 4000,- for det. ser at det koster noe mindre i Sverige ,,
i og med at vi bor på kløfta kjøpte vi det der..
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 10 Aug 2010 - 19:57


Tre sesonger med Zip fikk oss i fjor til å bli lei. Zip'n er grei på korte stopp, m en den er IKKE morsom når den skal av og på vogna. Og den er forferdelig stiv når det er kaldt.
Derfor forsøkte vi oss i år med et Isabell Sun Blue med karbon stenger. Det fungerer suverent! Vi bruker rundt en halv time på selve teltet, hvilket er betydelig lenger enn å sette opp Zip markisa, men veldig mye mer bekvemt enn å sette opp Zip med to vegger:-)

Aldri mer Zip for oss

NB!
Jeg har fjernet bildet, fordi jeg ikke har tilgang på bildet fra jobb. Men det var jo ganske tydelig, da?


Sist endret av campist den Ons 11 Aug 2010 - 15:33, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 10 Aug 2010 - 20:28

var litt vanskelig å se med så lite bilde lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 10 Aug 2010 - 20:32

Campist: Du må skalere ned dette bildet, er jo aldeles umulig å se noe annet på denne siden om du ikke krymper bildet. Dessuten er det stort i MB og tar lang tid å laste!!!!!!
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 10 Aug 2010 - 20:52

Dægen god plass under solseilet sier nå jeg Wink
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 42
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 10 Aug 2010 - 21:34

Har også et Isabella solseil, men ikke med sånne fancy carbonstenger. Meget godt fornøyd med dette, syns det virker veldig robust og godt sammenlignet med de markisene jeg har vært borti på Caravelle/ Transportere. Har visst glemt å ta bilde av det ennå...
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeTir 10 Aug 2010 - 21:43

bildet er egentlig ikke noe problem når man bruker opera
klikker nede i høyre hjørne og skalerer bildet til skjermbredden
gjort på 1 sekund
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeOns 11 Aug 2010 - 9:08

Vi er meget godt fornøyd med zip-en, forøvrig Campist's gamle zip.
Markisa er nok absolutt mest brukt, men teltet har også blitt brukt noen ganger, spesielt i dårlig vær. Merker også at teltet blir noe stivt i kulde, men vi bruker da heller ikke vogna om vinteren så det er ikke noe problem for oss.

Vi har ikke noen store problemer med å ta av og på markisen da teltskinnen på vogna har flere åpninger der vi kan tre markisa inn. Vi trenger bare å rulle markisa litt ut av posen og så tre posen inn på skinna. Nå er det uhyre sjelden vi har behov for å fjerne markisen også, da vi har helt sluttet å bruke det ordinære forteltet vårt. Det er rett og slett for mye arbeid å sette opp. Nå skal det dog sies at det er sjelden vi er mer enn 3-4 dager på samme plass.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeOns 11 Aug 2010 - 15:45

campist skrev:

Tre sesonger med Zip fikk oss i fjor til å bli lei. Zip'n er grei på korte stopp, m en den er IKKE morsom når den skal av og på vogna. Og den er forferdelig stiv når det er kaldt.
Derfor forsøkte vi oss i år med et Isabell Sun Blue med karbon stenger. Det fungerer suverent! Vi bruker rundt en halv time på selve teltet, hvilket er betydelig lenger enn å sette opp Zip markisa, men veldig mye mer bekvemt enn å sette opp Zip med to vegger:-)

Aldri mer Zip for oss

NB!
Jeg har fjernet bildet, fordi jeg ikke har tilgang på bildet fra jobb. Men det var jo ganske tydelig, da?

He he, det finnes jo langt værre brølere å gjøre. Bildet var jo så stort at en kunne se det over mange skjermer, og å få følelsen av å kunne sitte mange sammen under markisen. Selv om det var bare et bilde da..Markise vs. solseil. Lol

Du kunne vel ha skalert det i ettertid da, koselig med bilder.Markise vs. solseil. Icon_smile Markise vs. solseil. Icon_smile
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitimeOns 11 Aug 2010 - 16:41

Markise vs. solseil. Garda079k

Uploaded with ImageShack.us
Sånn, nå er det tilbake..
Fremdeles kan dere se litt av utsikten - til Gardasjøen fra i sommer:-)
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Sponsored content





Markise vs. solseil. Empty
PosteTema: Re: Markise vs. solseil.   Markise vs. solseil. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Markise vs. solseil.
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Solseil/ Markise/ Telt
» A-mål solseil?
» Markise
» Erfaringer Zip Markise
» markise

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: