CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??

Go down 
+5
Lars
mr.T
Ronny
Jan Ole
Per Olav
9 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 19:36

Da har batteriet i reisevogna tatt kvelden.....

Jeg ender vel opp med en 75 - 100 amp.
Men hva merke / type fritidsbatteri skal jeg kjøpe?

Kravet er at batteriet skal holde så pass høy spenning at Alden fungerer etter 3 dager med fri camp. på fjellet.
Vi bruker minimal med strøm til lys osv..

Noen som har erfaringer med dyr vs. billig batteri??

Kan selvfølgelig veie batteriet, men er det god nok indikator på kvalitet??
(min. 300 gram bly pr. amp. i flg. min "batterimann")
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 19:49

Hei JKL. Jeg har 2 av disse: http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=6&sc=3&pid=1099

De er vedlikeholdsfrie, ingen væske å fylle på og ingen gasser. Stod inne i vinter i 2-3 mnd uten lading. Da jeg koblet på lader gikk den rett over på vedlikeholdslading; dvs så og si ikke noe spenningstap på den tiden. Jeg betalte ca. 1600 stk; nå på tilbud. Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Suspect

Fordelene er flere: takler mange og dype utladinger, er anbefalt til caravan, og ikke noe vedlikehold. Lang levetid, 10 år om du passer på det.

Anbefales å isolere under batteriet på vinters tid, 3-5 cm isopor er ok. Koster en del mer enn et vanlig blybatteri, men oppveies mot lang levetid og høyere kapasitet enn de vanlige på 50-60 Ah. Dobbel kapasitet til 50% høyere pris, og dobbel levetid gir deg et enkelt valg! (Like enkelt som TTE!)
Til Toppen Go down
Per Olav
CARAVANER
CARAVANER
Per Olav


Male
Antall Innlegg : 70
Age : 64
Localisation : Molde
Registration date : 04.11.2007

Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeSøn 15 Aug 2010 - 0:39

Bruk et gelebatteri!
Du slipper gassing, og det tåler dyputlading.
Det er forskjellige butikker som leverer disse.
Sjekk hos Biltema.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeSøn 15 Aug 2010 - 9:43

Per Olav skrev:
Bruk et gelebatteri!
Du slipper gassing, og det tåler dyputlading.
Det er forskjellige butikker som leverer disse.
Sjekk hos Biltema.

Nei, hold deg langt unna GEL batteri på campingvogn!! Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_evil De er sårbare for rystelser. Det var defor jeg kjøpte AGM. De har også en høy indre motstand og har begrensninger mht. ladestrøm! Og Biltemas batterier har jeg lest dårlige tester om, så jeg tror at Biltema og GEL-batteri er det minst egnet til campingvogn som skal ut å kjøre! Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Affraid

Se her: http://www.sunwind.no/content/pages/about/readAbout.asp?mc=1&sc=14
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeSøn 15 Aug 2010 - 10:43

Har hatt GEL batteri i vel to år nå, funker perfekt så langt, etter en del bruk uten tilførsel av strøm har ikke spenningen gått nevneverdig ned. Blir spennende å se hvor lenge det holder.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av Jan Ole den Søn 15 Aug 2010 - 11:48, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeSøn 15 Aug 2010 - 11:01

Biltema batterier er nok litt gambling........
De sender ut ordren på anbud og billigste produsent får leveransen. Det betyr at det er veldig store avvik i folks erfaringer med biltema batterier og med god grunn!! Noe er tett på søppel og noe er veldig bra!

Nytt for meg at GEL ikke tåler rystelser. De bruker jo mye i f.eks. off-road biler?
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeSøn 15 Aug 2010 - 12:20

JanP skrev:
Per Olav skrev:
Bruk et gelebatteri!
Du slipper gassing, og det tåler dyputlading.
Det er forskjellige butikker som leverer disse.
Sjekk hos Biltema.

Nei, hold deg langt unna GEL batteri på campingvogn!! Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_evil De er sårbare for rystelser. Det var defor jeg kjøpte AGM. De har også en høy indre motstand og har begrensninger mht. ladestrøm! Og Biltemas batterier har jeg lest dårlige tester om, så jeg tror at Biltema og GEL-batteri er det minst egnet til campingvogn som skal ut å kjøre! Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Affraid

Se her: http://www.sunwind.no/content/pages/about/readAbout.asp?mc=1&sc=14

Har hatt gel batteri på motorsykkelen i 5 år og der kan jeg garantere at et batteri får juling..tror de tåler vibrasjon bra jeg..
Til Toppen Go down
mr.T
CARAVANER
CARAVANER
mr.T


Male
Antall Innlegg : 109
Age : 56
Registration date : 13.08.2008

Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeSøn 15 Aug 2010 - 15:12

Mener de sa på video fra Antons at Adria kun skulle ha Gel da lader var tilpasset gel
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeSøn 15 Aug 2010 - 17:26

Ronny skrev:
Har hatt gel batteri på motorsykkelen i 5 år og der kan jeg garantere at et batteri får juling..tror de tåler vibrasjon bra jeg..

Sjekket litt rundt dette da jeg kjøpte batteri, og da leste jeg det som Sunwind skrev. Har du hatt dette i 5 år bør det da holde i ei vogn også!

Det med høy indre motstand osv er noe som en ikke merker så godt. Her blir det litt synsing. Antar at det som står på Sunwind's sider er dekkende, de selger jo både GEL og AGM.
Til Toppen Go down
Lars
CAMPER
CAMPER
Lars


Male
Antall Innlegg : 41
Localisation : Hordaland
Registration date : 16.08.2008

Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeSøn 15 Aug 2010 - 22:59

Ser hva Sunwind skriver, men andre mener faktisk det stikk motsatte. Gel batterier skal visstnok være svært velegnet mht. vibrasjoner.
Fant litt info. på Varta sine sider. Oversiktelig og greit....

Gel batterier
http://www.varta-automotive.com/index.php?id=105&L=14

AGM batterier
http://www.varta-automotive.com/index.php?id=381&L=14

Ikke bruk startbatteri til bil, men fritidsbatteri...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeSøn 15 Aug 2010 - 23:14

Ikke lett å orientere seg i batterijungelen.....
Hella skriver at GEL er det opptimale fritidsbatteri og 6 gange bedre enn vanlige......

Søkte litt på et par båtforum ang. batterier og her var det sterke meninger og efaringer, både for og imot det meste med begge typer.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeLør 7 Mai 2011 - 18:58

Hva er et sikkert tegn på at batteriet er i ferd med å ta kveld...?

Åpnet batterikassen og la merke til at det var begynt å lekke litt på toppen. Luktet litt sånn batterisyre. Tipper det er et litt dårlig tegn? Har jo hatt det i 5 år, så kanskje det er på tide med noe nytt?

Det som står montert der nå er et Sønnak Nautilus.

Gode forslag til nytt batteri eventuelt?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeLør 7 Mai 2011 - 19:57

Tar ikke sjansen, blir så lett bitt hodet av........
Men jeg har ikke noe negativt å si om gel. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeLør 7 Mai 2011 - 20:12

Jan Ole. Sikker på at det hodet ditt ikke smaker godt. Så jeg vil ikke bite i det. Very Happy
Og syre er noe drit.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeLør 7 Mai 2011 - 21:05

Er jeg nødt til å lese mellom linjene nå... Very Happy
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeLør 7 Mai 2011 - 22:10

Lars Egil skrev:
Er jeg nødt til å lese mellom linjene nå... Very Happy
ja........................................... lol!
Til Toppen Go down
Rudeboy
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 116
Localisation : På landeveien
Registration date : 05.02.2011

Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeSøn 8 Mai 2011 - 10:47

-Skjønner ikke hvorfor GEL-batterier ikke skal tåle shaking and a-moving, de står jo i forsvarets feltvogner og div andre kjøretøy og som vegnettet her til lands er utført skal det ikke mange milene til for at ei normal feltvogn har fått ristet seg "litt".

I og med at store deler av maskinparken også går uttafor vei, føler jeg hang til å tro påstanden faller på sin egen urimelighet, men hva veit vel jeg ?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??   Batteri.. Hva skal jeg kjøpe?? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hva skal vi kjøpe ?
» Hva skal man kjøpe??
» Hvilket batteri bør jeg kjøpe?
» Skal kjøpe Bobil
» Vintertelt, hva skal man kjøpe??

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: