CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Bremsejustering

Go down 
+6
Mauser
Sten Rune
Thomas
Torbo2
Jørn O
Jan Ole
10 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bremsejustering Empty
PosteTema: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeSøn 30 Jan 2011 - 8:03

Hvor ofte bør dette utføres?
Vogna mi har gått litt over 10 tusen km og jeg føler det er på tide, forhandler avviser dette og sier det er for tidlig.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jørn O
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Jørn O


Antall Innlegg : 236
Localisation : Brumunddal
Registration date : 19.06.2008

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeSøn 30 Jan 2011 - 8:59

Etter 10000 km. bør du så absolutt legge etter bremsebånd mener jeg. Kan jo variere mye hvor mye det er å legge etter da det kommer mye an på åssen kjøring det har vært.

Iflg. serviceboka til min Kabe skal dette justeres en gang pr år uansett sammen med smøring av alle smørenipler på akslinger og påløp. Gjøres selvfølgelig bare på vogner som kjøres med.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeSøn 30 Jan 2011 - 9:38

Ok, setter det på to do lista. Cool

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Torbo2




Antall Innlegg : 3
Registration date : 15.06.2011

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeOns 15 Jun 2011 - 23:59

Det er ikke bare snakk om kjørelengde, men alder. Bremsene kan sette seg på grunn av korrosjon.
Jeg ville som med moin bobil ta av tromlene hvert 4. år for å gå over de bevegelige delene.
Smøre forsikitg på uraflige stedene.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeTor 16 Jun 2011 - 20:35

Jeg skal legge inntil båndene nå i helga. Snakket med lokal forhandler, og siden jeg et liten slarke når jeg drar igang så vil dette fort forsterke seg. Passer man ikke på må støtdemperen byttes, noe jeg ikke se noen grunn til. Har sjekket trommel på vogna, og det stemmer med manualen jeg la inn link til for noen dager siden fra BPW. Har en momentnøkkel så det kan være greitt å gå over de viktigste mutterne og se om de er festet.

Jeg skal gjøre det slik som min forhandler sa, og det var at det kan subbe bittelitt når en er ferdig. Men det skal ikke være mye, så får en prøve seg frem og se hvordan det blir.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeFre 17 Jun 2011 - 19:50

Har lest at de bør ettersees minst én gang pr år. Litt avhengig av hvor man kjører. Med mye kjøring på vestlandsveier er kanskje det for sjelden. Hvis man bare cruiser rundt i Danmark så er det mer enn nok med én gang. Det er vel ikke mange norske som BARE kjører på danske veier da....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 18 Jun 2011 - 17:43

Ferdig med både justering og test, ble veldig bra.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 18 Jun 2011 - 20:20

Ferdig med justering. Var noe ujevnt. Har ikke tid til prøvetur i kveld, tørsten kom sigende. Og grillen er tent. Prioriterer å overleve kvelden, vogna klarer sikkert en tur i morgen også.

Var det mye å etterjustere hos deg, Jan Ole? Et av hjulene mine gikk litt tregt før jeg begynte, og litt ujenvt. Men la det litt inntil og det ser ut til at det ble ok.

PS: Ringte på plassen i dag tidlig, kom ikke igjennom, bare svarer. Skal prøve i morgen også.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 18 Jun 2011 - 20:58

Ca 3,25 omdreininger på alle. Var bra, ble bedre, nå er vogna på plassen sin igjen.


Teletopia? Da er det en feil i retningsnummeret, det skal tas bort et tall har noen erfart. Suspect

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 18 Jun 2011 - 21:37

Så så, har jobbet med telefonsentraler og slikt i 20 år, vet at noen nr skal bort. Fikk bare en svarer som babler "Velkømmin te XXXXX camping, vi har öppet mellom 1 og 13" osv. (XXXXX er ikke synonymt med naturistcamp om noen skulle få den ideén...)

Men ellers er det godt å ikke ha ferie snart, men maten ble aldeles fenomenal. Bor sammen med ei som kan å lage mat, så får jeg heller legge inn bremsebånd. Greitt å gjøre det man kan best, dvs; det kan jeg ikke heller, men får prøve meg frem da.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 18 Jun 2011 - 22:51

Hehe, var en annen med mer enn inngående kjennskap til telefonbruk også, men han brukte noen dager på å plukke bort riktig siffer for å si det sånn. Bremsejustering 928394 Hot

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 18 Jun 2011 - 23:02

Er ikke helt sikker på hvem du sikter til, men samme det når magen er god og mett, og summetonen er her fortsatt. Bremsejustering 928394
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 9:54

Jan Ole: hvordan jekket du opp vogna? Har du montert spesialfester for jekk på ramma, eller bruker du garasjejekk. Jeg plasserte den på bakre aksel, men det var ikke lett å få jekket opp vogna siden jekken må langt inn under vogna.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 10:14


Han løftan bare med støttelabbene og batteridrill ler

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Bremsejustering Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 10:50

Et mulig alternativ, men ikke å anbefale tror jeg. Shocked
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 11:53

Garasjejekk under bakerste aksel, må ligge på magen og det er ganske tungt ja, skal invistere i en litt større på sikt tror jeg.
Ellers er jo donkraft et alternativ, men den er ikke så stødig, fikk jo faktisk brukt hjulklossene som jeg frakter rundt på hele tiden.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 12:04

Da blir det omtrent som jeg gjorde det. Satte inn en støttebukk på hver aksel også, samt at labbene ble sveivet ned på ei lecablokk. Bedre å sikre seg litt ekstra.

Problemet med jekken jeg brukte er at det nesten ikke er noe frigang til å pumpe med, da jekken må ganske lang inn under vogna. Alko sin jekk ser flott og grei ut, men vet ikke om den passer på min ramme.


Sist endret av JanP den Søn 19 Jun 2011 - 12:39, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Mauser




Antall Innlegg : 14
Registration date : 21.03.2011

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 12:25

JanP skrev:
Da blir det omtrent som jeg gjorde det. Satte inn en støttekukk på hver aksel
Suspect

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 12:41

Jada jada, skriveleifen er rettet. Men støttebukk er sannsynligvis litt mere stabilt enn en støtteXukk, Bremsejustering 742796 hva det nå enn er? affraid
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 12:43

Labbene nede? Ikke redd for øket belastning/vridning når du løfter da? Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 13:53

Mauser skrev:
JanP skrev:
Da blir det omtrent som jeg gjorde det. Satte inn en støttekukk på hver aksel
Suspect

ler ler

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Bremsejustering Caravan
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 13:54

Jeg var i verkstedet å tittet på når de la etter bremsene på vogna vår. Det er AL-KO chassis på den.

De jekket opp vogna på hver side og brukte støttelabben bak på motastt side av jekkingen som et slags mothold, så satte de støttebukker under "bjelkene" ca en meter på hver side av akslingen og slapp vogna ned på den. Så jekket de opp på andre siden og satte under bukker der.

Da var det en som snurret hjulet rundt og en som la etter til hjulet ikke kunne snurres ved håndmakt. Så var det 6 knepp tilbake. Dette ble gjort på begge sider. Så sjekket de påløpets vandring med å presse inn draget. Da var det en vandring på ca 25 mm. På BPW skulle det være litt lengre vandring.

Vogna var i alle fall fin å kjøre med etter den justeringen Wink

Og forrige gang de gjorde det ble den også fin å kjøre med.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 15:36

Jan Ole skrev:
Labbene nede? Ikke redd for øket belastning/vridning når du løfter da? Shocked

Labbene var bare nedpå, løftet ikke vogna. Var inne på å gjøre som arneO beskrev over, men har bare 2 støttebukker
(med B Very Happy ). Og så er jeg usikker på hvor mye en kan belaste ramma også, og om det er gunstig å legge ramma nedpå bukkene.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeFre 9 Sep 2011 - 23:09

Jeg må gjøre bremsejustering på min totalt bremseløse Solifer Finlandia 670 NS boggivogn...
Brekket virker, men det går så langt opp at det går bakover før bremsene går på...
Når jeg bråbremser med bilen så blir jeg påkjørt bakfra...

Har forstått at man ikke skal etterjustere påløpsstaget, men legge ut båndene?

Noen tips?


Hvordan gjøres dette, må tromlene av?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeFre 9 Sep 2011 - 23:24

JanP skrev:
Jan Ole skrev:
Labbene nede? Ikke redd for øket belastning/vridning når du løfter da? Shocked

Labbene var bare nedpå, løftet ikke vogna. Var inne på å gjøre som arneO beskrev over, men har bare 2 støttebukker
(med B Very Happy ). Og så er jeg usikker på hvor mye en kan belaste ramma også, og om det er gunstig å legge ramma nedpå bukkene.


Vurderer å la vogna sitte på hengerfestet. Det går rimelig fort å demontere bremsestangen. Da stikker vogna antakelig ikke av lenger, noe som har vist seg å være en betydelig utfordring.


//Ole
Til Toppen Go down
Mauser




Antall Innlegg : 14
Registration date : 21.03.2011

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 10 Sep 2011 - 9:38

Redneck skrev:
Jeg må gjøre bremsejustering på min totalt bremseløse Solifer Finlandia 670 NS boggivogn...
Brekket virker, men det går så langt opp at det går bakover før bremsene går på...
Når jeg bråbremser med bilen så blir jeg påkjørt bakfra...

Har forstått at man ikke skal etterjustere påløpsstaget, men legge ut båndene?

Noen tips?


Hvordan gjøres dette, må tromlene av?

https://caravan.norwegianforum.net/t2862-bremsejustering-gammelt-al-ko-251-s-understell

Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 10 Sep 2011 - 18:04

Redneck skrev:
Jeg må gjøre bremsejustering på min totalt bremseløse Solifer Finlandia 670 NS boggivogn...

....og allikevel under tråden Drivstofforbruk skriver du (skryter) du av forbruket på Autobahn i hastigheter i 90-140 km/t!

Skal det settes på kontoen for idioti eller galskap?

Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 10 Sep 2011 - 18:56

trivesivogn skrev:
Redneck skrev:
Jeg må gjøre bremsejustering på min totalt bremseløse Solifer Finlandia 670 NS boggivogn...

....og allikevel under tråden Drivstofforbruk skriver du (skryter) du av forbruket på Autobahn i hastigheter i 90-140 km/t!

Skal det settes på kontoen for idioti eller galskap?

fordeler likt på begge
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 10 Sep 2011 - 19:03

Slikt skryt hører ikke hjemme her på forumet. Ingen imponeres av slikt idioti, og heller ikke at din vogn er totalt bremseløs. Måtte du bli stoppet og levert inn kortet for alltid som en passende belønning!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 10 Sep 2011 - 19:08

Må ikke la dere trekke opp, det går sikkert over av seg selv.... ler ler ler

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 10 Sep 2011 - 19:09

Tvilsomt!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 10 Sep 2011 - 19:34

Lever i allefall opp til "nicket" Laughing

https://www.youtube.com/watch?v=4z_W1-nOKpk&feature=related

Edit: Endret link.


Sist endret av jkl den Lør 10 Sep 2011 - 19:49, endret 3 ganger
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 10 Sep 2011 - 19:40

Jan Ole skrev:
Må ikke la dere trekke opp, det går sikkert over av seg selv.... ler ler ler
er stor fare for det ja
får bare håpe han ikke tar med seg noen andre på turen rett til skogs, eller fjellveggen, eller hvor det nå ender opp
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 10 Sep 2011 - 19:47


Gjør vel uansett ikke saken bedre av at den bilen har hengervekt på 450kg uten brems og det er det vel en grunn til.... Rolling Eyes

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Bremsejustering Caravan
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitimeLør 10 Sep 2011 - 19:54

å? er bilen for liten og lett altså? lol!
nei disse bilene er jo kjent for å IKKE ha bremser som er dimensjonert etter vekta på bilen slik som vi er vant til på europeiske og asiatiske biler
de er nok en god del svakere desverre
ikke det at de ikke stopper bilen, men de blir fortere varme, og mister bremseeffekt
Til Toppen Go down
Sponsored content





Bremsejustering Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering   Bremsejustering Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Bremsejustering
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: