CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Mauser




Antall Innlegg : 14
Registration date : 21.03.2011

Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Empty
PosteTema: Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell   Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Icon_minitimeLør 11 Jun 2011 - 19:07

Etter å ha lest diverse tråder på dette utmerkede forum om bremser som hogger ble jeg motivert til å sette meg litt mer inn i sakene og gjøre noe med det.

Bakgrunn: Jeg kjøpte en gammel vogn i fjor (1980 Tabbert Princess 5,5 TK), og rakk så vidt å ta et par turer før det ble vinter igjen. Den var i utgangspunktet grei å trekke, og gjorde ikke så mye av seg bak der. Under vårpussen i år rengjorde jeg så draget, og smurte påløpet. Når det nå gled mye lettere enn før begynte vogna å lugge noe voldsomt over fartsdumper og ved nedbremsinger. Det var lett å slå fast at bremsene tok sent (lang vandring på kulekoblingen), og min første tanke var å stramme bremsestaget. Heldigvis sjekket jeg her inne først ...

Her er hva jeg gjorde i stedet:

1. Jeg jekket opp vogna på en side (en meterlang 2"x6" under akslingene, og garasjejekken midt under den igjen), og tok av et hjul.

Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Bremsejustering01


2. Jeg ville gjerne se tilstand på bremsebånd og nøyaktig hvordan strammemekanismen fungerte. Da måtte trommelen av - splint gjennom aksling og mutter ut, mutter av, trommel av med trearmet avdrager. Den sitter ikke veldig fast, så det gikk greit. Det er to lagre i trommelen - et rett i bakkant og et konisk i forkant. Det koniske sitter løst og faller ut når trommelen trekkes av - ikke la det falle ned i grusen.

Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Bremsejustering03


4. Slik ser det ut inni. Det var nok belegg igjen på bremseskoene, og trommelen så også grei ut. Strammemekanismen til høyre er den som må justeres etterhvert som bremsene slites, slik at bremseskoene ligger så tett inntil trommelen som mulig uten at det subber.

Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Bremsejustering02


5. Nærbilde av strammemekanismen. Det blanke tannhjulet er en vanlig høyregjenget mutter, som skrur ut (eller inn) en bolt som endrer avstanden mellom bremseskoene. For å stramme bremsene må tannhjulet dermed dreies i pilens retning, knepp for knepp.

Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Bremsejustering05


6. Det jo uvanlig tungvint å måtte av med hjul og bremsetrommel hver gang man skal justere bremsene, men det har de tenkt på. På baksiden av bremseplaten er det nemlig et lite hull (dekket av en gummipropp), hvor man akkurat kan skimte to tenner på tannhjulet. Når man så vet hvilken vei hjulet skal dreies (se forrige bilde), kommer man akkurat til med en flat skrutrekker og får vippet hjulet rundt, en tann av gangen. Håndbrekket må være av, og kulekoblingen bør være trukket fram slik at det ikke er noe som strammer noe sted. Så strammer man knepp for knepp samtidig som man dreier hjulet rundt med hånden. Etterhvert kjenner man at bremsene begynner å subbe. Men det er fortsatt mye å gå på - ved å trekke til håndbrekket ganske hardt og slippe det ned igjen blir bremseskoene automatisk sentrert, og på min vogn kunne jeg justere videre til subbing to ganger til. Siste gangen fortsatte det å subbe etter håndbrekktrikset, så da stilte jeg to knepp tilbake og hadde frittløpende hjul igjen (viktig, ellers vil bremsene gå varme og kan ødelegge både bremsesko og hjullagre).

Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Bremsejustering04
Den oppmerksomme leser vil se at at dette bildet er tatt på motsatt side av vogna ift de andre bildene.

Samme prosedyre på andre siden av vogna, og nå tar håndbrekket på andre/tredje knepp. Påløpet begynner å ta i løpet av første tredjedel av vandringen, mot siste tredjedel før justeringen. Og staget har jeg ikke justert i det hele tatt.

En kjapp prøvetur ga følgende resultat: Luggingen er nesten borte, men ikke helt. Kulekoblingen beveger seg nesten helt uten motstand før bremsene begynner å ta, og det tyder på at påløpsdemperen har sett bedre dager. Den er jo da også 31 år gammel. Så da har jeg bestilt ny (originaldemper på Ebay.de til 39 €, mot 1150 kroner her hjemme). Jeg regner med at når den er på plass blir den siste nappinga borte.


Skriv gjerne kommentarer dersom noe av det jeg har skrevet her er uklart eller feil, så skal jeg rette det opp. Selv om det er mye man kan gjøre selv er sikkerheten det viktigste av alt.

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell   Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Icon_minitimeLør 11 Jun 2011 - 19:25

Sånt liker jeg, meget godt forklart og underbygget med bilder. Topp.
Kan ikke se at det er noe som er feil med forklaringen, har ikke spesiellt god greie på bremser og setter pris på gode forklaringer. Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
pappa_wolf
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 86
Age : 51
Localisation : Nakkerud
Registration date : 12.03.2010

Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell   Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Icon_minitimeLør 11 Jun 2011 - 19:35

eneste kommentar jeg har er.

flott jobbet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell   Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Icon_minitimeSøn 12 Jun 2011 - 23:09

Et litr spm: du skrev at du justerte et par knepp tilbake. Er dette basert på "feeling", eller har du funnet noe som Alko anbefaler? Jeg postet en beskrivelse om justering av BPW, men siden strømmen er borte så får jeg ikke sett hva BPW anbefaler.
Ellers en kjekk beskrivelse for de som ønsker å prøve. Jeg har en del lugging når jeg drar igang vogna, og det er jo ikke klossene som gjør det. Antar det blir et lite verkstedbesøk til uka som kommer.
Til Toppen Go down
Mauser




Antall Innlegg : 14
Registration date : 21.03.2011

Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell   Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 10:24

Jeg har ikke funnet detaljer fra Alko, så det er som du sier 'feeling'. Jeg vil ikke risikere varmgang, men det er mulig at jeg kunne justert dem ennå strammere uten at det hadde gjort noe.

Hvis det ikke er bremseskoene på din vogn, kan det være påløpsdemperen som har tatt kvelden??
Til Toppen Go down
Mauser




Antall Innlegg : 14
Registration date : 21.03.2011

Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell   Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 13:22

Og det stemmer bra med offisiell prosedyre:

From ALKO website:
1. Brake Adjustment Procedure
The brakes fitted to an axle or independent rubber suspension system
supplied by AL-KO International are adjusted prior to supply. A brake
clean and adjustment should be carried out between the first 300 to 1000
kilometres and then at the service intervals recommended on Page 8.
Located in the back of the brake backing plate is a small opening covered
by a protective plug. With the trailer wheels off the ground, rotation of the
star wheel, will result in correct brake adjustment.
With a screw driver rotate the star wheel until the brake drag
makes it difficult to turn the wheel. The star wheel can then be turned in
the opposite direction to allow the trailer wheel to turn 3/4 to 1 revolution
freely when spun.


NB: Hjulet må alltid dreies i kjøreretningen, hvis ikke vil reverseringsmekanismen slå inn og lage krøll i justeringen.

Mer om justering av håndbrekk, kabler etc: http://www.thomson-caravans.co.uk/advice/maintenance/pdf/braking-operation.pdf



Sist endret av Mauser den Man 13 Jun 2011 - 16:00, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell   Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 15:35

Mauser: tror neppe det er bremseskoene som gjør at det lugger når jeg drar igang. Og da er det ikke så mye annet å velge. Skal snakke med forhandleren her og spørre om det stemmer. Og da er det vel bare å bestille da, dette går vel neppe på reklamasjon vil jeg tro, selv om vogna knapt ble brukt på veien de 2 første åra.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell   Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 18:10

Støttelabber lugger under kjøring om de er nede....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell   Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 18:21

Prøvde det en gang, og du har rett. Det lugger. Spesiellt om det er de fremre...

Men om man har den rette bilen så merker man intet før lugginga går inn i en ny fase! affraid
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell   Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 18:23

Lugget litt her også:

Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell   Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Icon_minitimeSøn 6 Okt 2013 - 23:09

Dette var god forklaring!
(Altså ikke videoen, men bildene...)

Har vi noen dager med fint vær som jeg har ledig tid, så skal dette gjøres på min Solifer 580 Goldie!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Empty
PosteTema: Re: Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell   Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bremsejustering
» ny hobby gammelt telt???
» Gammelt penta fortelt på "ny" hobby vogn
» Understell på VW Multivan/Caravelle
» Støt fra understell/chassis

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: