CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Bil til å trekke 650KFU

Go down 
+8
leifr
Legacy
Ronny
Hansen
thor_egil
hoto
Jan Ole
Petter
12 posters
AvInnlegg
Petter




Antall Innlegg : 4
Registration date : 01.07.2007

Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeTir 4 Sep 2007 - 22:12

Halloen. Kjøpte en 650kfu tidligere i år. Bilen vi har i dag kan ikke trekke den så vi satser på å skifte før våren en gang. Det jeg lurer på er hva dere andre med samme vogna/størrelse trekker med og hvilke erfaringer dere måtte ha. Tenker på kjørekomfort, trekk kapasitet, støy, drivstoff forbruk etc.

Så på forhånd takk Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeTir 4 Sep 2007 - 22:36

Petter

Khørte for noen dager siden ei 650 KFU de 21 milene til fjells med min Santa-fe CRDI VGT.... merka nesten ikke den hang bakpå....

Trekker jo til vanlig ei 790 med denne bilen.... flott trekker...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeTir 4 Sep 2007 - 23:06

Petter.

Har gode erfaringer med MB E-klasse,Audi A6,Toyota Hi-ace,og Nissan X-Trail,for å nevne noen.

En sterk turbodiesel med bra moment på lave turtall,pluss 4x4,er ikke dumt når vogna henger bak.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeOns 5 Sep 2007 - 10:39

Hei. Jeg har en 2005 mod Nissan X-trail med 136 hk og 314 Nm. Trekker en 2006 Kfu og har kjørt ca 4500-5000 km med vogn i sommer. Har montert sykkelstativ for 2 sykler bak på vogna og har i tillegg en kule på draget for 1-2 sykler. Forbruk på bilen i sommer lå på ca 1,1 til 1,2. Mener X-trailen er en helt grei bil å trekke den type vogn som du etterspør.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeOns 5 Sep 2007 - 11:21

Petter skrev:
Halloen. Kjøpte en 650kfu tidligere i år. Bilen vi har i dag kan ikke trekke den så vi satser på å skifte før våren en gang. Det jeg lurer på er hva dere andre med samme vogna/størrelse trekker med og hvilke erfaringer dere måtte ha. Tenker på kjørekomfort, trekk kapasitet, støy, drivstoff forbruk etc.

Så på forhånd takk Smile

Jeg har en -00 Caravelle tdi syncro. Dette er en lang utgave og dermed lang akselavstand. Bilen er veldig stødig fin å dra med.
Komforten er ikke verst, men sikkert bedre på mer "jordnære" biler, hadde Passat -99 syncro før og dro samme vogn med. Nesten lovlig, men det føles veldig mye tryggere med Caravellen.

Støy er et problem på en sånn bil.

Forbruket tror jeg var ca 1 liter på mila, er en stund siden jeg var på tur med vogna. Ligger rundt 0,85 til vanlig uten vogn.

102 hp og 250 nm er ikke allverden, men det går ganske bra faktisk og chip er jo et mulig alternativ. Skulle være mye å gå på i den motoren der.

Totalt sett med to tre unger er dette en glimrende bil for oss. Har nettopp fått en ny barnevognbruker og det er helt suverent med så mye plass.

Å sitte høyt i traffikken er jo etter min mening en stor fordel.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hoto
CARAVANER
CARAVANER
hoto


Male
Antall Innlegg : 56
Age : 58
Localisation : Spikkestad
Registration date : 08.05.2007

Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeOns 5 Sep 2007 - 12:07

Trekker en -07 650 kfu med en -06 suzuki grand vitara ddis.Har også montert sykkelstativ bak på cv uten at dette har gjort noe med vogntogets kjøre egenskaper,selv om noen mener dette er fy-fy.Bilen har en common rail dieselmotor med 129 hk og 300 nm.Konstant firehjulstrekk med reduksjons kasse.Kan virke litt stumpete pga kort aksel avstand(2,44).Hengervekt på 2000 kg i dieselutgave.Snitt forbruk nå i sommer med vogn lastet til totalvekt(1900 kg og litt til) 0,98,uten vogn 0.85.Har litt høyt støynivå ved belastning noe jeg tror er normalt med common rail diesel.Personlig mening,en bil som liker og dra vogn, og eier er stor fornøyd. Very Happy:
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/hobby650
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 58
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeTor 13 Sep 2007 - 23:22

Trekker en 2006 650 KMFe med 2001 Sharan 115 Hk. Det er en grei kombinasjon, men jeg kunne ønsket meg mer overskudd i motoren. Det positive er drivstofforbruket - 0,85 l/mil med vogn.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeLør 15 Sep 2007 - 5:32

hei
jeg trekker en kfu, med en Volvo V70 126hk, bilen kan riktignok bare dra 1800kg men greide fint å holde meg under det på vogna! og vekta var ingen problem for denne bilen!
skulle jeg komme med en anbefaling så kan den nye V70`n dra 2t med 185 hesteren og automat, da har du så det holder av krefter!
for ikke å snakke om komfort da! veldig bra.
min bil lå rundt literen med vogna bak, litt avhengig av min kjøring!!
Til Toppen Go down
Hansen
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Hansen


Male
Antall Innlegg : 308
Age : 53
Localisation : Sarpsborg/Lødingen
Registration date : 27.09.2007

Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeLør 29 Sep 2007 - 20:47

Hei trekker en 650 kfu med MB 220 cdi 04 mod, det er bare en ting og si om den bilen "RÅ trekkvogn", men nå venter vi på 720 vogna
Til Toppen Go down
http://www.viptrafikkskole.no
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 56
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeSøn 28 Okt 2007 - 17:49

Hva med nye Mondeo? 130tdci og 6trinns automat... 2000kg på kroken..burde vel klare med en skarve 650kfu..
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Antall Innlegg : 339
Registration date : 19.07.2007

Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeOns 5 Mar 2008 - 8:14

er det i det hele tatt MULIG å strippe en 650KFU så den veier under 1600kg ?
Bort med alt vann,ut med gassflasker, telt, og alt annet som er tungt..
Skal muligens transportere en sånn vogn, og har maks 1600 på kroken på Urabus`en...

For den oppgitte egenvekten har vel økt gjennom årene ?
Vogna er en 2003 model..

Legay
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeOns 5 Mar 2008 - 8:42

Egenvekten er jo i seg selv et optimistisk tall og skal du komme under denne må du fjerne noe som ikke er regnet med der.
Vann og gassflasker er ikke med fra før så det hjelper ikke på egenvekten.
Du må rett og slett fjerne originalt utstyr, så som puter og madrasser.
Det sies også at vognene er tyngre i regnvær, men det er ikke min påstand altså.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Antall Innlegg : 339
Registration date : 19.07.2007

Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeOns 5 Mar 2008 - 8:44

ja,ser nå jeg blandet litt med egenvekt og kjørevekt.
hm-vi får få lånt en egnet trekkvogn et sted...

Legacy
Til Toppen Go down
leifr




Antall Innlegg : 2
Registration date : 05.03.2008

Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeOns 5 Mar 2008 - 12:06

Sakset fra Vegvesenets sider ang tillhenger osv:

Spørsmål:
Hvilken tilhenger vekt kan en trekke med førerkort klasse B?
Svar:
Førerkortbestemmelsene: Alle bilførerkortklasser (BC1CD1D) kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750. Klasse B kan trekke tilhenger også med tillatt totalvekt over 750 kg, hvis tilhengers tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt + tilhengers og bilens samlede tillatte totalvekt ikke overskrider 3500 kg. Tekniske begrensninger: Selv om OK etter førerkortbestemmelsene, må man i bilens vognkort sjekke bilens maksimale aktuelle tilhengervekt som ikke må overskride uansett hvilke førerkortklasser man har.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeTor 6 Mar 2008 - 13:14

Legacy skrev:
er det i det hele tatt MULIG å strippe en 650KFU så den veier under 1600kg ?
Bort med alt vann,ut med gassflasker, telt, og alt annet som er tungt..
Skal muligens transportere en sånn vogn, og har maks 1600 på kroken på Urabus`en...

For den oppgitte egenvekten har vel økt gjennom årene ?
Vogna er en 2003 model..

Legay

Legacy

når jeg hentet min kfu i fra forhandleren kjørte jeg innom biltilsynets vekt her i Haugesund. vekta var da 1580kg det var riktignok tomme tanker men jeg hadde litt ekstra utstyr i den, i tilleg til standard utstyret som følger med vogna! dette gjorde jeg for å se hva vogna veide helt tom uten alt pikk pakket mitt!
så i teorien kan du nok strippe vogna ned til under 1600kg,
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeTor 6 Mar 2008 - 21:46

Morten t skrev:
Legacy skrev:
er det i det hele tatt MULIG å strippe en 650KFU så den veier under 1600kg ?
Bort med alt vann,ut med gassflasker, telt, og alt annet som er tungt..
Skal muligens transportere en sånn vogn, og har maks 1600 på kroken på Urabus`en...

For den oppgitte egenvekten har vel økt gjennom årene ?
Vogna er en 2003 model..

Legay

Legacy

når jeg hentet min kfu i fra forhandleren kjørte jeg innom biltilsynets vekt her i Haugesund. vekta var da 1580kg det var riktignok tomme tanker men jeg hadde litt ekstra utstyr i den, i tilleg til standard utstyret som følger med vogna! dette gjorde jeg for å se hva vogna veide helt tom uten alt pikk pakket mitt!
så i teorien kan du nok strippe vogna ned til under 1600kg,

Hvis det kun er snakk om transport/flytting er det jo bare å dra ut alt som er av puter, madrasser, sofa- og sengebunner etc. Det blir overraskende fort kg'er ut av det..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeTor 6 Mar 2008 - 22:34

Morten t skrev:
Legacy skrev:
er det i det hele tatt MULIG å strippe en 650KFU så den veier under 1600kg ?
Bort med alt vann,ut med gassflasker, telt, og alt annet som er tungt..
Skal muligens transportere en sånn vogn, og har maks 1600 på kroken på Urabus`en...

For den oppgitte egenvekten har vel økt gjennom årene ?
Vogna er en 2003 model..

Legay

Legacy

når jeg hentet min kfu i fra forhandleren kjørte jeg innom biltilsynets vekt her i Haugesund. vekta var da 1580kg det var riktignok tomme tanker men jeg hadde litt ekstra utstyr i den, i tilleg til standard utstyret som følger med vogna! dette gjorde jeg for å se hva vogna veide helt tom uten alt pikk pakket mitt!
så i teorien kan du nok strippe vogna ned til under 1600kg,
om eg skal være litt pirkete Morten t,var vel dette uten kuletrykk???
den skal jo også tas med geek geek
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Antall Innlegg : 339
Registration date : 19.07.2007

Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeTor 6 Mar 2008 - 22:51

jeg tror jeg neppe demonterer vogna før jeg kjører med den.
Skal sjekke om jeg kan få veid den, er det snakk om å fjerne litt propantanker, telt og reservehjul er det greit, er det snakk om å demontere vogna,får jeg la det være
Da bruker jeg enten GW`en, eller så rapper jeg Patfhinderen til slekta. 175HK diesel er forresten AKKURAT passe å dra en tung henger med.

Legacy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeTor 6 Mar 2008 - 22:56

Harald skrev:
Morten t skrev:
Legacy skrev:
er det i det hele tatt MULIG å strippe en 650KFU så den veier under 1600kg ?
Bort med alt vann,ut med gassflasker, telt, og alt annet som er tungt..
Skal muligens transportere en sånn vogn, og har maks 1600 på kroken på Urabus`en...

For den oppgitte egenvekten har vel økt gjennom årene ?
Vogna er en 2003 model..

Legay

Legacy

når jeg hentet min kfu i fra forhandleren kjørte jeg innom biltilsynets vekt her i Haugesund. vekta var da 1580kg det var riktignok tomme tanker men jeg hadde litt ekstra utstyr i den, i tilleg til standard utstyret som følger med vogna! dette gjorde jeg for å se hva vogna veide helt tom uten alt pikk pakket mitt!
så i teorien kan du nok strippe vogna ned til under 1600kg,
om eg skal være litt pirkete Morten t,var vel dette uten kuletrykk???
den skal jo også tas med geek geek


Fa.. så pirkete du skal være da Harald... geek lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeTor 6 Mar 2008 - 22:57

Men er forøvrig enig med Legacy der, begynne å demontere ting for å få vogna med seg.... Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeFre 7 Mar 2008 - 13:03

om eg skal være litt pirkete Morten t,var vel dette uten kuletrykk???
den skal jo også tas med geek geek[/quote]

Harald du er håpløs hehe'

men når det er sagt så veide jeg ikke kule trykket før jeg hengte den på bilen men med tanke på hvor bak tung en kfu er så kan det ikke ha vært så mange kiloene på draget hehe! tipper den var under 20 kilo jeg, så den var nok innen for de prosentene de har i feilmargin hehe!

geek geek geek sjæl lol! lol!
Til Toppen Go down
haa-la3
CARAVANER
CARAVANER
haa-la3


Antall Innlegg : 48
Localisation : Brønnøysund.Vinterplass Hemavan
Registration date : 08.01.2011

Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeFre 28 Jan 2011 - 19:39

Seat alhambra 1.9TDI 90 hk 2002


Sist endret av haa-la3 den Lør 16 Jul 2011 - 21:33, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Magne1
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Magne1


Male
Antall Innlegg : 172
Age : 54
Localisation : Sunndalsøra
Registration date : 27.01.2009

Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeLør 29 Jan 2011 - 10:08

Hmm,dette bringer frem problemstilliger jeg ikke har trengt å uroe meg noe for det siste året.
Hadde nemlig en Sharan 1,9 tdi som trekker foran min Burstner 720, funket bra som trekker den men, var altid på grensa og kanskje på feil side ofte når det er snakk om vekt.
Etter at jeg byttet til Caravelle trenger jeg hverken å bekymre meg for vekt eller plass...herlig!
Jeg har fem barn ,så jeg trenger plassen selv uten vogn bakpå også.
En Sharan ville nok klart 650èn godt den(hengervekt 2t) men ,den har stor begrensing
når det kommer til vogntogvekt(4t)

Magne1
Til Toppen Go down
Thomas_75

Thomas_75


Male
Antall Innlegg : 9
Age : 48
Localisation : Lillehammer
Registration date : 02.06.2011

Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 0:09

Jeg har en Nissan Pathfinder. Den drar 650`n min som bare det.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Bil til å trekke 650KFU Empty
PosteTema: Re: Bil til å trekke 650KFU   Bil til å trekke 650KFU Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Bil til å trekke 650KFU
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» trekke campingvogn med 1,8L bmw 3 serie
» Hobby 650KFU ny tråd
» Vannlekasje 650KFU 2007
» Lengde dobbeltseng i 650KFU
» 2003 650kfu

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: