CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Empty
PosteTema: Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?   Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Icon_minitimeOns 16 Mar 2011 - 17:32

Har nå bestilt en ny Pajero (Instyle) som her en integrert GPS i dashbordet. Nå er det jo mange biler som har akkurat det, men det jeg lurer på er hvilke oppdateringmuligheter som brukes for disse? Laster man ned eksempelvis nye kart, brenner på CD / DVD og deretter mater oppdateringen til GPS'en, via meny e.l.?

Glemte å spørre forhandleren om dette.. Rolling Eyes

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Empty
PosteTema: Re: Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?   Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Icon_minitimeOns 16 Mar 2011 - 17:46

Etter det jeg vet så må du kjøpe en DVD med årlig oppdatering, ikke kvartalsvis som TomTom, Navigon etc. Og prisen var i 2010 var ca. 1700. Så du må nok belage deg på en halv årsavgift bare på kartoppdatering. Twisted Evil (Om det ikke er endret da).

Det samme er det for Toyota, jeg kjøpte istedet en egen enhet, Navigon. Denne blir oppdatert inntil 4 ggr pr år. Toyota tar omtrent det samme om du bestiller i butikk. På Internett via en egen side er det noen hundrelapper å spare.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Empty
PosteTema: Re: Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?   Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Icon_minitimeOns 16 Mar 2011 - 17:49

Tatt bort pga feil link. flower


Sist endret av JanP den Ons 16 Mar 2011 - 19:22, endret 1 gang
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Empty
PosteTema: Re: Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?   Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Icon_minitimeOns 16 Mar 2011 - 18:55

JanP skrev:
Fant en fremgangsmåte for oppdatering av kart, har ikke lest den! Google litt..
Mitsubishi kartoppdatering.
Denne er ikke for kart nei, det er kun for oppdatering av musikkdata - CDDB data slik at den kan gjenkjenne musikk-CD'er som du putter inn. Kartoppdatering må nok kjøpes på DVD, ingen mulighet for nedlasting. Det følger med en nøkkel/dongle, denne i kombinasjon med DVD kan bare brukes på ett eget navigasjonanlegg. Sist jeg forhørte meg om dette i februar, sa forhandler at det var minst 2 årlige oppdateringer, en oppdatering kostet da ca 2200,-.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Empty
PosteTema: Re: Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?   Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Icon_minitimeOns 16 Mar 2011 - 19:23

Fjernet! Best å sjekke litt bedre! Suspect
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Empty
PosteTema: Re: Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?   Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Icon_minitimeOns 16 Mar 2011 - 21:34

Det var noen stive priser! Får håpe at hvert fall den første oppdateringen av kart er gratis... Ellers blir det til at jeg holder meg til TomTom'en. Én oppdatering får man tåle, men ikke mange ganger hvert år til de prisene.

Min gamle Garmin bruker enda originale kart (ca. 5-6 år gamle), og det har gått bra hittil. Laughing

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Empty
PosteTema: Re: Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?   Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Icon_minitimeTor 17 Mar 2011 - 15:05

Tasle skrev:
Det var noen stive priser! Får håpe at hvert fall den første oppdateringen av kart er gratis... Ellers blir det til at jeg holder meg til TomTom'en. Én oppdatering får man tåle, men ikke mange ganger hvert år til de prisene.

Min gamle Garmin bruker enda originale kart (ca. 5-6 år gamle), og det har gått bra hittil. Laughing

Til min forrige Mondeo kostet det 3.500 kroner per DVD, om det er noen trøst. Den jeg har nå har jeg ikke giddet å spørre hva det kosster for oppdateringer...

Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Gjest
Gjest




Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Empty
PosteTema: Re: Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?   Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Icon_minitimeTor 17 Mar 2011 - 15:28

Tror ikke du får disse oppdateringene flere ganger pr år. Er mer enn nok å betale et par lapper årlig.

3500 pr år, var det med et 24-karat gulletui det? What a Face
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Empty
PosteTema: Re: Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?   Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Icon_minitimeTir 26 Apr 2011 - 16:31

T_Rex skrev:
JanP skrev:
Fant en fremgangsmåte for oppdatering av kart, har ikke lest den! Google litt..
Mitsubishi kartoppdatering.

(.. klippet bort ..)

navigasjonanlegg. Sist jeg forhørte meg om dette i februar, sa forhandler at det var minst 2 årlige oppdateringer, en oppdatering kostet da ca 2200,-.

OK, fikk beskjed fra forhandleren i dag at de selger kartdata for kr 1.844. Selgeren mente også at siste versjon av kartene skulle være det som allerede er installert i Pajeroen da jeg kjøpte den, men jeg skal sjekke status når jeg kommer ut i bilen.

Ellers er jeg ganske imponert over GPS-en. Den viser nøyaktig hvor jeg er når jeg kjører gjennom tunnelsystemet som gjennomhuller Tromsøya som en sveitserost, uten GPS-dekning. Eneste ulempen er at GPS-en er designet for Ola Dunk. Altså ingen visning av ferdsdata underveis, slik som TTG, TTA eller WTG. Jeg var inne i set-up modus i går, og fant kun TTA som eneste alternativ.

Da er det faktisk OK at man har en mer spesialisert GPS i tillegg a la TomTom 950, som har et "utvidet" statusfelt nederst på skjermen. Dessuten er plassering på venstre siden av bakspeilet i frontruta bedre enn displayet i konsollen. TomTom oppe i frontruta gjør at man ikke mister blikket av veien når man kjører.

Linken som står ovenfor her er jo grei å ha, takk for den! Very Happy

Forøvrig er musikkanlegget en drøm i forhold til det jeg var vant med i Grandis-en!! Og likedan handsfree-systemet som kan talestyres. Men det er jo ikke noe nytt for et handsfree-system, bortsett fra at det fungerer ganske optimalt i Pajeroen. Very Happy

Forresten, GPS i Norge har liten hensikt, alle veiene ble jo bygget under krigen av russefanger for 60 år siden, lite er gjort med veinettet bortsett fra nye flekker med asfalt hvert 15 år... Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? 715312

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Empty
PosteTema: Re: Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?   Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Icon_minitimeSøn 1 Mai 2011 - 11:18

Tasle skrev:
OK, fikk beskjed fra forhandleren i dag at de selger kartdata for kr 1.844. Selgeren mente også at siste versjon av kartene skulle være det som allerede er installert i Pajeroen da jeg kjøpte den, men jeg skal sjekke status når jeg kommer ut i bilen.
Fikk du sjekka hvilken kartversjon som sitter i den nye bilen?
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Empty
PosteTema: Re: Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?   Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Icon_minitimeSøn 1 Mai 2011 - 15:39

Sist jeg var i bilen korrigerte jeg VHF-antenna litt og oppgraderte CD-database-programmet, det programmet var mange versjoner på overtid, men jeg glemte å sjekke kartdata. Det skal jeg notere ned i dag når jeg tar en kjørerunde for å se om dieselprisene er litt mer normale enn ellers i uka. Kommer tilbake med en rapport.

Men det er noe som surrer i bakhodet om "2009", om det var kartdata eller CDDB-versjonen, husker jeg ikke nøyaktig. Svaret kommer nok i løpet av denne dagen! Very Happy

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Empty
PosteTema: Re: Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?   Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Icon_minitimeSøn 1 Mai 2011 - 19:26

Jo da, det stemmer med det som lå i bakhodet. Kartdata er merket med 2009-A.

Da får jeg ta kontakt med forhandleren og klage litt, selgeren sa pr. e-post at det skulle være årets (ferske) kartdata. Nå er det vel egentlig Autolink i Drammen som har stått bak det meste av klargjøringen før den ble sendt hit, men leverandøren har jo en sjekkliste som burde ha avslørt dette hvis de ikke tar akkurat denne jobben selv.

Autolink hadde forresten rotet det ganske godt til når det gjelder innbruddsalarmen, koplet pluss og minus om hverandre slik at ingenting av alarmutstyr virket. Forhandleren hadde et svare strev med å feilsøke og rette opp dette.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Empty
PosteTema: Re: Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?   Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Icon_minitimeSøn 1 Mai 2011 - 21:54

Ok, det stemmer bra med det jeg har erfart også, i min Pajero fra 2007 sto det karversjon 2005-3, så det kan tyde på at kartene som blir levert med nye biler er ca 2 år gamle Twisted Evil Det burde absolutt vært nyeste versjon som leveres når bilen er ny spør du meg. For din del så har du jo et godt argument for å installert siste versjon kostnadsfritt i og med selger har opplyst dette til deg, skriftlig også Wink
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Empty
PosteTema: Re: Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?   Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Icon_minitimeSøn 1 Mai 2011 - 23:10

Ja, just det, T_Rex. Det var derfor bl.a. at jeg jeg sendte forespørselen som e-post. Just in case...

I alle fall så har jeg tidligere i kveld sendt en ny e-post (som tilsvar) og ber om at jeg kan få en oppdatering gratis av forhandleren og installerer den selv. Da slipper de jo problemet med å avsette en verkstedtime bare for denne enkle jobben.

I tillegg skal jeg måle effekten på Defa varmeanlegget, for jeg mistenker at det som er installert tilhører det som Defa anbefaler for små biler. Jeg synes ikke kupevifta gir nok varme etter to timer, selv om starttemperaturen ute var +5 grader. Kunne ikke se noen reaksjon etter motorvarmeren heller etter to timer. Defa-systemet vet jeg positivt at det er Autolink som har installert pga av stempel i boka. Men akkurat dette med Defa er jo litt OT i denne sammenheng... Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? 653975

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Empty
PosteTema: Re: Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?   Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Integrert GPS i Pajero, oppdateringsmuligheter?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Montere integrert AC under bilen?
» Mitsubishi Pajero
» Montere integrert gasskomfyr, noe å fikle med selv?
» Toyta LC vs Mitsubishi pajero

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Langs Vegen :: Navigasjon-
Gå Til: