CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hva kan en forvente av 2kw?

Go down 
+9
Tasle
Oddvars
janp
Lc120
Johnny
Tobben
Jan Ole
ArneO
Jon76
13 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Jon76




Antall Innlegg : 9
Localisation : Hammerfest
Registration date : 14.07.2010

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeFre 25 Mar 2011 - 10:12

Jeg har en nyere Solifer 630 med Alde comp. 3010. Det er først nå jeg har fått prøvd å fyre opp varmeanlegget i vintervær. Mitt spørsmål er, hva kan en forvente at Alden klarer å varme opp ved den elektriske kolben? Jeg har lest at man kan forvente 15 grader pr kw. Dette høres rimelig ut ved 1 kw men stemmer det ved 2 kw og 3 kw, med andre ord 45 graders forskjell fra utetemp og innetemp? Høres kanskje litt voldsomt ut? Når jeg nå har fyrt opp vogna så holder vogna 20 graders innetemp når det er 4 minus ute ved 2 kw. Er dette rimelig og hva en kan forvente av varmekapasitet fra Alden i en slik vogn?
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeFre 25 Mar 2011 - 11:13

Jeg har ikke testet slik selv i vår Adria og den er sikkert ikke like god som din vogn. Men andre har sikkert testet det og det er sikkert greit som et utgangspunkt. Det virker som om det også er litt avhengig av innetemperatur. I vår vogn tror jeg det er vanskelig å komme over 26 - 27 grader om den ikke står i sola på sommeren, men det har med luftstrømmene å gjøre og ikke alden tror jeg. Jeg har ikke behov for så varmt, men skrudde opp litt for å teste. Med vannboren varme i gulvet endres det kanskje også litt jeg vet ikke.

Vi har 16A sikring så jeg har den på 3 og jeg åpner også for gassen når vi kommer til vogna. Denne vinteren har det vært mye mildere enn forrige vinteren og vi har brukt veldig lite gass. For vår del er det nok kanskje ikke 15 grader forskjell, men ikke så langt unna.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeFre 25 Mar 2011 - 11:37

Jeg klarer litt over 30°C i differanse ved -14°C ute og 2kw, men det er i stille vær, blåser det blir det mye mindre forskjell. Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jon76




Antall Innlegg : 9
Localisation : Hammerfest
Registration date : 14.07.2010

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeFre 25 Mar 2011 - 14:11

Jeg har 16 amp og ledning på 20 meter 2,5 kvadrat, så det burde være greit. Det kan jo virke som om Dethlefsen greier noe mer faktisk? Solifer skal jo være en varm vogn. Men det kan jo være mange forhold som spiller inn. Egentlig er jeg bare ute etter å teste systemet for å se om alt virker. Har jo uansett ett kw til å gå på pluss gass.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeFre 25 Mar 2011 - 14:36

Det kan jo hende du har litt luft i systemet ditt, da vil det nok fort bli litt mindre effektivt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeFre 25 Mar 2011 - 16:41

Har en kompis med samme vogn, han hevder ca 20°C differanse under samme forhold. Hvorfor? Tja, kanskje taklukene ikke er like åpne?
Kanskje han har luft i sitt system?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeFre 25 Mar 2011 - 20:37

Hei
Hvilken års mod er den solifern? Grunn til at jeg spør er at i 06 og fram til 08 mod er føleren til alden( temp føler) plassert i samme rom/skap som radio/dvd spiller.
Det gjør at når spiller brukes så varmer den opp skapet som føler er montert på.
Vi fikk flyttet våres føler, da blei det sus i serken sunny
Dette gjelder også om bare radio er i bruk

Vi tipsa Solifer om at føleren blir lurt av varmen fra spiller, dette var i 2006, og i 2009 klarte dem å forandre på plasseringen.
Trasig at det skal ta så lang tid å gjøre ei soleklar forandring.

Jeg er litt usikker om mod før 06 har samme plassering av føler

Nå veit jeg ikke om du bruker Radio/dvd i din vogn,men dette kan være et greit tips å ta med seg Smile

mvh
Frank
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeFre 25 Mar 2011 - 20:44

Glemte å si at vi har ei Solifer 630 som har holdt 24 varme inne når det har vært 28 kalde ute med kolben på 2 king
Til Toppen Go down
Jon76




Antall Innlegg : 9
Localisation : Hammerfest
Registration date : 14.07.2010

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeLør 26 Mar 2011 - 0:58

Med andre ord; 52 graders forskjell på 2 kw, er det virkelig mulig på kun kolbe...?

Jeg har en 2009 solifer, er det ikke det du og har Frank? For meg ser det sånn ut ut i fra bildet. temp føler hos meg står oppe på skapet som radio/dvd er montert i. Men det virker ikke som om det er noen stor differanse på temperatur føler gir og temperatur i rommet. Slik jeg forstår det så ble Alden lurt til lå tro at vogna var varmere enn den reelt var? Men hadde dette noe å si på hva Alden klarte å produsere av varme?

Tror det heller ikke er luft i systemet, det er full trøkk på glykolen når jeg åpner de lufteniplene jeg finner, også når sirk.pumpe er av. Det er også automatisk utluftingsventil på utgangsrøret på alden.

Men i kveld har jeg faktisk klart å kjøre anlegget med 30 graders diff på 2 kw. Virker som det svinger litt, litt merkelig. Tror jeg uansett er et godt stykke unna 52 graders diff...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeLør 26 Mar 2011 - 9:43

Det skal sies at vi satt ikke med vinduene åpen da det var 28- ute men godt og varmt var det.
Du sier at føler står oppe på skapet,det var ei merkelig plassering,varmen stiger jo opp så det kan jo være at den blir lurt til å tro at rom temp er høyere en den faktisk er.
Jeg mener at føler bør stå i hodehøyde når du sitter.

Det stemmer at vi har ei 09 mod,det var på ei 06 mod at vi fikk flyttet føleren,jeg husker ikke i farta korr føleren står i 09 mod,men den står ikke i det skapet for det sjekket jeg da vi var å henta vogna. Øøh tror jeg
Vi skal opp til vogna neste helg da skal jeg sjekke det.

Før vi fikk flyttet føleren i 06 mod måtte vi øke tempen på alden for å kompansere for varmen som spiller produserte,da var varme problemet løst midlertidig.

Siden vi har samme mod må jeg spørre om du har det kjøleskapet med frysedel som kan taes bort,er du fornøyd med kjøling på det skapet?
Shocked
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeLør 26 Mar 2011 - 11:16

Hei igjen
Sett no hær å tenke.
Har du strømvakt på alden? i såfall kan det være at du bruker mye strøm i evnt telt eller andre plasser så alden skrur seg ned automatisk til 1 på kolben.
Sjekk hva alden er stillt inn på, du skal kunne sette den til å vakte amp dvs visst du har 10 amp i stolpen så skal den ikke klare bruke meir en at den sikringen holder.
Er ikke heilt dus med hvordan det funker men les i boka til alden det står der Smile
Til Toppen Go down
Tobben




Male
Antall Innlegg : 1
Registration date : 18.11.2012

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeSøn 18 Nov 2012 - 19:08

Har ei 2011 Dethleffs 655 med Alde Snow.
Synes ikke jeg får ordentlig varme i vogna. Det er stor temperaturforskjell foran/bak i vogna. Med 2kw klarer jeg maks 21 grader ved -3 grader ute. På badet bak i vogna er det bra mye kaldere. Ved - 11 ble det ikke mer enn 19 grader på 3 kw.
Ved 3 kw og gass blir varmefordelingen bedre.
Lurer på om det kan være luft i systemet og om det kan være feil med pumpa?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeSøn 18 Nov 2012 - 19:20

Kjører stort sett på 2 kw hele vinteren. Ikke noe proplem å komme opp i noen og 20 grader ved temp med mot -5. Og nok så jevn varme i vogna untatt bad som nok kan bli noe kjøliger.
Har løst det med en liten panelovn på badet. Da er det også godt og varmt der om morgenen.
Vi pleier å senke tempen i vogna til mellom 10 og 13 grader om natta.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeSøn 18 Nov 2012 - 20:59

Fikk prøve varmen i Adrian våres i høst.Kjørte en liten helgetur til sør siden av Oppdal.Fant oss en fin plass fredages kveld.Testet litt dette med varmen.var ca -2 greder når vi fikk satt i strømmen og stallet opp vognen.Satt tempen på 22 grader og 2 KW.Gikk oss en kvelds tur med dyret,og når vi kom tilbake etter ca 1 time var det 22-23 grader i vogna.Og kolden hadde koblet ut på vanntemperaturen.Rimelig fornøyd med dette.
Satte varmen ned til 15 grader når vi la oss for natten.Og med et vindu åpent.Var bare å satte opp tempen påfølgende morgen og alt startet opp og stoppet på 22 grader i vogna...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeSøn 18 Nov 2012 - 21:32

Du må ikke glemme å fortelle at gassen også sto på da. ler ler Hot

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeSøn 18 Nov 2012 - 21:46

Og Conjakk-flaska var vel knapt halvfull...
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeMan 19 Nov 2012 - 23:28

Jan Ole skrev:
Du må ikke glemme å fortelle at gassen også sto på da. ler ler Hot

Tull den sto da ikke på derfor jeg IKKE hadde åpnet kranen i mørket...... Laughing Laughing Laughing
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeMan 19 Nov 2012 - 23:29

janp skrev:
Og Conjakk-flaska var vel knapt halvfull...

Meir som halvtom vil jeg tro.... Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
Til Toppen Go down
Oddvars
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 24
Localisation : Bærum
Registration date : 17.11.2009

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeTir 18 Des 2012 - 8:17

Jeg har andre Cabby 700 og har også studert dette. Vi har 2KW 10 amp og 230V tilgjengelig.
med dette har vi fått 24/26°C diff mellom ute og inne på en kald vinter.
Kjører kontinuerlig, noe som gir litt jevnere drift, men taper litt på varmtvannet. Ved thermisk drift styres Alden mer mot vanntemperaturen. Strømvakten er som regel fabrikkinnstilt på "off",da kan man pøse på med ekstra varme, helt til sikringen ryker. Ved å sette vakten på 10/12 vil følgende skje om du kopler på en ekstra varmeovn eller annet- den stjeler strøm fra det ene trinnet til kjelen, slik at den kjører bare på 1 KW, inntil den ekstra forbrukeren slås av.
Så- når det er kaldt, 10-20°C minus, setter jeg alltid på gass i tilegg. Alden prioriterer strøm og bruker gassen i tilegg, når det er nødvendig.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeTir 18 Des 2012 - 8:59

Er ikke alle som faktisk har strømvakt selv om displayet sier det og man kan også stille inn Amp. Noen forhandlere har også solgt vogner og trodd at denne funksjonen er montert, men det kan lett ettermonteres.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeTir 18 Des 2012 - 9:30

Har 16a tilgjengelig ute i strømstolpen. Kjører normalt trinn 2 på alden. Da er det strøm tilgjengelig også til steikeovn, skotørker osv uten at vi må tenke på forbruket. Har ikke strømvakt.
Kobler inn gassen dersom vi vil ha tempen raskere opp eller skal dusje.
Vet ikke om vi har opplevd noe særlig lavere temp enn ca 15 blå sålangt med denne vogna.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeOns 19 Des 2012 - 8:33

Jeg setter alltid på gassen jeg i tilfelle av at strømmen går bl.a. Når det er kaldt setter jeg på motorvarmeren til bilen i utekontakten også. Har strømvakt, og det er ganske deilig synes jeg.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeOns 19 Des 2012 - 11:16

2 kW holder lenge i min Solifer 630 når det først er blitt varmt i vogna. Er det riktig kaldt starter jeg alltid med gass i tillegg til innstilt 3 kW for å nå innstilt temperatur raskest mulig, deretter holder det på nippet - stort sett - med én kW selv om det er -10 til -20 grader ute. Det blir alltids litt tilleggsvarme fra elektriske apparater ( kokeplate, kaffetrakter, hårføner m.v.)

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeLør 22 Des 2012 - 8:00


Har nå på 2kw på Primusen + 270w gulvvarme. Ute er det -10,3 og inne er det 22,4 grader.

1kw på primusen ligger inne hele tiden og 1kw styres av termostaten for å slippe kaldras fra vegg når termostat har nådd temp.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Hva kan en forvente av 2kw? Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeLør 22 Des 2012 - 9:23

Og pumpa går hele tiden?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeLør 22 Des 2012 - 12:53

Jan Ole skrev:
Og pumpa går hele tiden?

Jepp

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Hva kan en forvente av 2kw? Caravan
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeLør 22 Des 2012 - 15:10

Sten Rune skrev:
Jan Ole skrev:
Og pumpa går hele tiden?

Jepp


Sikker på at du har noen pumpe? Kan være noen som hadde bruk for ei pumpe og en sikring.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeLør 22 Des 2012 - 15:58

Johnny skrev:
Sten Rune skrev:
Jan Ole skrev:
Og pumpa går hele tiden?

Jepp


Sikker på at du har noen pumpe? Kan være noen som hadde bruk for ei pumpe og en sikring.

Hva kan en forvente av 2kw? 92321

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Hva kan en forvente av 2kw? Caravan
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeSøn 30 Des 2012 - 20:02

Gammal Kabe 590. Holder i alle fall godt 20 grader ved minus 15 ute på 2kW. Har nok en del spenningsfall også som reduserer effekten. Ikke målt spenning ennå.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeSøn 30 Des 2012 - 20:59

livar skrev:
Gammal Kabe 590. Holder i alle fall godt 20 grader ved minus 15 ute på 2kW. Har nok en del spenningsfall også som reduserer effekten. Ikke målt spenning ennå.

Hvis du har ca. 15 A i en 20 meters kabel på 2,5 kv.mm vil spenningstapet utgjøre ca. drøye 4 V ( http://tore.aasli.no/spenningstap ) eller 3,2 W varmekabel-effekt pr meter gummikabel.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Oddvars
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 24
Localisation : Bærum
Registration date : 17.11.2009

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeOns 9 Jan 2013 - 11:54

En annen ulempe med lavere spenning, utenom problemer med kjøleskap - 10% lavere spenning=20% lavere effekt på varme elementet.

Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 75
Localisation : Nordens Paris, Norway
Registration date : 15.02.2012

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeSøn 27 Jan 2013 - 19:48

Primush#@!!ete funka ikke som den skulle inatt. Med resultat at gassen ikke kobla inn Sad
Men -22 ute, og 16 inne i vår 98mod Knaus 650 på 2kw (pluss 250w gulvvarme på en god dag)
Til Toppen Go down
Knusse
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 39
Registration date : 28.10.2014

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeMan 26 Jan 2015 - 13:28

Hei, jeg bringer denne tråden til liv igjen Smile

Er det noen av dere som kun bruker gass til oppvarming og sånn sett sparer ett par Kw til andre strømsultne enheter som feks, tv, varmekabler, lading av tlf, ipads, varmeovn i spikertelt, sko-tørker, oppvaskmaskin you name it!

Vi prøvde nå i helgen med kun 1kw på alden og gulvvarme. Det ble ikke varmere enn 18 grader. Testet med gass og det ble fort 22 grader.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeMan 26 Jan 2015 - 13:46

Jeg bruker gass kun innledningsvis sammen med strøm (3 kW) i min Solifer 2008-modell, for å få temperaturen hurtigst mulig opp når vi ankommer vogna. Etter en halv til en times tid er det varmt nok til å fortsette varmen elektrisk på trinn 1 (ca 1 kW). Vogna er 630x250 i areal utvendig.

Men ikke alltid både gass og elektrisk, kun når temperaturen er så lav til å begynne med at det ikke er så komfortabelt å sitte med inneklær på. Og jo mildere, desto kortere tid brukes gass sammen med strøm - eller overhode ikke om mildt nok.

Når varmen "har satt seg i veggene" holder det med 1 kW strømvarme, og termostaten på 22-23 grader, nær sagt uansett hvor kaldt det er ute. Minus 20 grader ute går greit med strøm på "1".

Når jeg bruker gass sammen med strøm, hører jeg at gassen kobler ut / slukker. Da vet jeg at glykolen er såpass varm at den holder seg normal i varmesløyfa, inkludert gulvvarmen, og fortsetter da kun med strøm på 3 en kort periode inntil jeg er nede på "1" etter en times tid.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitimeMan 26 Jan 2015 - 13:51

Glemte å nevne at vi ikke har oppvaskmaskin eller noe annet av stort strømtrekk i vogna, bortsett fra en dobbel kokeplate som er plassert oppå gasskomfyren. Bruker kokeplaten(e) til matlaging, ikke gass.

Av annet forbruk er det bare småtteri (tv, radio, lys), og til det trenger vi ikke 1-2 kW "reserve" til, av 3,5 kW maks.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hva kan en forvente av 2kw? Empty
PosteTema: Re: Hva kan en forvente av 2kw?   Hva kan en forvente av 2kw? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hva kan en forvente av 2kw?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: