CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Gps merker og anbefalinger

Go down 
+5
DigitalMe
pappa_wolf
Stine
jlkm
Stian C
9 posters
AvInnlegg
Stian C
CARAVANER
CARAVANER
Stian C


Male
Antall Innlegg : 125
Localisation : Stord
Registration date : 11.06.2010

Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeTir 31 Mai 2011 - 19:53

Det er vel mange her med erfaring med Gps og merkers svakheter og styrke.
Skal kjøpe meg ein og lurer på hva som er gode og mindre gode og kanskje totalt talentløse Razz
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeTir 31 Mai 2011 - 20:12

Hva du ser som en styrke kan jeg mene at det er en ulempe. Du får sikkert høre at Tom Tom er bra, Navigon er bra og Garmin er bra. Eller motsatt. Jeg har Garmin 70-serie og er fornøyd med den. Er ikke så kravstor heller, og har lært meg til at en GPS er en grei indikator men ikke noe mere. Har lært meg å ikke ta av første og beste vei som en GPS mener at jeg bør, men ser an selv. Men noen ganger har den vært uvurderlig, og da har jeg lovprist den.

Min Navigon ligger nedpakket 9-10 mnd i året, bruker den kun på ferie og thats it. Har ikke behov for å bli varslet om at når jeg kjører hjemmefra og skal til Oppdal så vet jeg at det er 125 km og at det tar den tiden det tar. Og fotoboksene står som regel der de stod sist jeg passerte, og siden jeg stort holder meg til fartsgrensa så vet jeg at lappen ikke ryker ihvertfall.


Men andre her inne er mere aktive brukere og sikkert gi deg råd om hva du ikke skal velge. Søk litt på nettet så finner du mange fora for GPS-brukere.
Til Toppen Go down
jlkm
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
jlkm


Male
Antall Innlegg : 21
Registration date : 30.05.2011

Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeOns 1 Jun 2011 - 9:22

Tror det er som med feks mobiltelefoner. Det er stort sett godt alt sammen om du ser bort fra de aller billigste modellene. Skal du ha noe det spruter litt av, må du legge litt kroner i det.

Tomtom, Garmin, Navigon, de kjente merkene er det vel tryggest å gå etter.

Og ikke forvent at Nora Navigasjon vet hvor du vil til enhver tid, i 80-100 km/t vil de fleste forbruker-mottakerne henge noen meter etter - så følg med på veien også Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeOns 1 Jun 2011 - 9:34

Jeg ville sett VELDIG nøye på oppdateringsfrekvens på kartene og prisen for en ny kartversjon.

//Ole
Til Toppen Go down
jlkm
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
jlkm


Male
Antall Innlegg : 21
Registration date : 30.05.2011

Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeOns 1 Jun 2011 - 9:47

Godt tenkt. Det er jo viktig å få med seg. GNSS er i prinsippet gratis i bruk, men kartene koster jo - og de må nødvendigvis oppdateres.

Typisk til Garmin, som jeg har; https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=253&ra=true
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeOns 1 Jun 2011 - 14:06

Life Time oppdatering til Garmin koster fra 700,- avhengig av hvor du kjøper og gir nye kart ca. 4 ganger i året!!

Anbefaler (som de andre) Garmin, Tomtom og Navigon. Garmin er min personlige favoritt.

Ikke kjøp noe "JALLA" greier med fotonavigering, TV, DVD og forsopp fjerner.... Er uansett ikke verd pengene!
Til Toppen Go down
Stine
CARAVANER
CARAVANER
Stine


Female
Antall Innlegg : 106
Localisation : Vestlandet
Registration date : 12.10.2010

Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeTor 2 Jun 2011 - 13:20

Både Garmin og TomTom har egne "truck-utgaver" som lar deg fortelle lengde/bredde/høyde og topphastighet på kjøretøyet og tar hensyn til dette under navigeringen. Bla. blir man geleidet utenom lave broer.

Skulle tror disse er kjekke for bobiler og campingvogner også. Men jeg har ennå ikke prøvt noen av disse. Men kanskje noen andre har?
Til Toppen Go down
pappa_wolf
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 86
Age : 52
Localisation : Nakkerud
Registration date : 12.03.2010

Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeSøn 5 Jun 2011 - 10:26

jeg hadde tomtom, mens jeg kjørte autotransport i norge. den ku fortelle mig, hvor jeg skulle hen, men rette veien var den ikke flink på!
jeg kjørte med en garmin truck utgave i sverige, mens jeg kjørte for carlsberg. den var genial til bruer og veibredde, men fik ofte hukommelses svikt, og glemte hvor veien gikk.

nå har jeg en pioneer, som er glimrende. og i en gammel amcar, er den fin å ha, da den forteller mig hvor fort det går, (speedometeret stoler jeg ikke på!)
jeg har et målebånd på 5 meter, som altid kommer med på tur.
jeg vil hellere være sikker på at jeg kommer under, end å gjette mig til høyden.

er vel som andre skriver, jo bedre kvalitet, jo større er sansynligheten for at den ikke leter dig på avveier

og til slutt, ALDRIG stol 100% på hvad den siger! sjekk gjerne med et veikort.
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeMan 27 Feb 2012 - 22:17

Etter å ha oppdatert/lagt in POI filer på ett 50 talls forskjellige GPS enheter. Samt brukt en hel masse forskjellige Tom Tom og Navicon enheter i jobb, er jeg ikke i tvil om at de enkleste å jobbe med er Tom Tom. . Men privat sverger jeg til Garmin, mye på grunn av "lifetime uppdate" som kan kjøpes til, men også grafikk kvaliteten trekker opp. Oppdateringsprogramvaren er elendig, og POI noe knot, men fordelene overvinner ulempene.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Gjest
Gjest




Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeTir 28 Feb 2012 - 13:30

Tror du gjør noe galt ved overføring av POI til Garmin hvis du oppfatter det som knot Shocked
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeTir 28 Feb 2012 - 13:36

jkl skrev:
Tror du gjør noe galt ved overføring av POI til Garmin hvis du oppfatter det som knot Shocked

Er ikke overføringen som er hovedproblemet, det er tilpassingsverktøyene. Sitter med POI filer som inneholder tusenvis av lokasjoner, å tilpasse disse eller å konvertere fra andre format til POI for Garmin er problemet. Trolig inget problem om en bare skal importere filen direkte fra Archies.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Gjest
Gjest




Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeTir 28 Feb 2012 - 13:45

Er vel ikke noe spesielt med poi formater til Garmin??
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeTir 28 Feb 2012 - 13:53

jkl skrev:
Er vel ikke noe spesielt med poi formater til Garmin??


Garmin bruker .gpx eller .csv, Tom Tom .ov2 kan være at jeg er vant til å jobbe med .ov2 filer.... (Navigon bruker .asc eller .csv)
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Gjest
Gjest




Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeTir 28 Feb 2012 - 15:34

Jeg vet jo det, men hva er det du mener er så vanskelig med gpx/csv i forhold til Tomtoms ov2?
Kjenner ikke noe som helst til ov2. da jeg i sin tid valgte bort Tomtom pga. kartdekning, ruting og adressesøk.
(Navigon har blitt til Garmin Wink )
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeTir 28 Feb 2012 - 18:49

jkl skrev:
Jeg vet jo det, men hva er det du mener er så vanskelig med gpx/csv i forhold til Tomtoms ov2?
Kjenner ikke noe som helst til ov2. da jeg i sin tid valgte bort Tomtom pga. kartdekning, ruting og adressesøk.
(Navigon har blitt til Garmin Wink )

Ett eksempel er å konvertere ov2 filer til gpx/csv, det er ganske ofte det rett og slett ikke går, uansett verktøy. Men fra gpx til ov2 går altid. Dog kan det ha litt med informasjonen som ligger med POIene å gjøre. En kan jo si at feilen ligger i ov2 formatet, og det vil i og for seg være riktig. Dette problemet er jo ikke noe problem i fritidsbruk, med mindre en skal dele POI filer med venner som har Tom Tom. De fleste redigerer vel ikke serlig med POI filer selv uansett. Men hadde det ikke vert for POI fillene hadde vi nok ikke hatt en eneste Tom Tom igjen på jobb. Kan hende jeg en dag finner ett godt verktøy til å konvertere/redigere slik jeg vil, samt at Garmin lager en bedre PC software. I så fall blir det ikke igjen ett eneste argument for å velge annet enn Garmin.

Så Navigon har blitt Garmin, men er fortsatt eget merke. Ser ut som grensesnittet er en blanding av gamle Navigon og Garmin... Må teste ut en slik når jeg får mulighet. Siste Navigon jeg hadde ble "stekt" i Kroatia 2009, bateriet var på vei igjennom plasten....... Vel, den hadde gjort nytten sin...
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø


Male
Antall Innlegg : 131
Age : 41
Localisation : Meland(Nordhordland)
Registration date : 14.08.2011

Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeTor 1 Mar 2012 - 18:26

Jeg har TomTom Go930, den synes jeg virker utmerket selv om den er noen år nå. Fikk med kart over nordamerika og 2 års fri kartoppdatering på europa. Minuset er at den er treg med oppdateringer over nye veier i Norge, men vet riktignok ikke hvordan det er med andre der...

I usa så virket den iallefall eksemplarisk, der var ikke Garmin like grei. Fikk enklere og kortere rute fra TomTom (vennepar brukte garmin, og mente at der borte var tomtom greia.) så da ledet jeg vei rundtom der vi var.
Til Toppen Go down
bummen74
CARAVANER
CARAVANER
bummen74


Male
Antall Innlegg : 109
Age : 50
Localisation : Mestervik
Registration date : 13.05.2012

Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeSøn 27 Mai 2012 - 16:13

Har en Mio v200
styr unna!
Måtte ha en billigst mulig for ettpar år siden.
Mio ble solgt av Elkjip, og da ble jeg lovt att det fantes oppdateringer av kart på nett, til en rimelig penge.
Kunne kjøpt en rimelig TomTom for prisen av ett skandinavisk kart.
Fartsgrenser, og fotobokser er lagt inn etter innfallsmetoden:
Dær bør det være 3 kamera på rekke........
90sone inni Tromsø by? -Såklart det er!

Har ikke stresset mye med nyere gps, da det er en skog av nye modeller, og jeg trenger ikke ny enda.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeSøn 27 Mai 2012 - 19:37

Ser at det kommer en som er laget for oss caravan folket....Med anmerkninger der det er store rasteplasser,bensin stasjoner,campingplasser osv osv. Mener at jeg leste om denne i siste BIL.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 43
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitimeSøn 27 Mai 2012 - 20:23

Lc120 skrev:
Ser at det kommer en som er laget for oss caravan folket....Med anmerkninger der det er store rasteplasser,bensin stasjoner,campingplasser osv osv. Mener at jeg leste om denne i siste BIL.


https://caravan.norwegianforum.net/t3516-tomtom-go-live-camper-caravan
Til Toppen Go down
Sponsored content





Gps merker og anbefalinger Empty
PosteTema: Re: Gps merker og anbefalinger   Gps merker og anbefalinger Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Gps merker og anbefalinger
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Forteltpriser/merker
» Sykkelstativ, typer og anbefalinger?
» Tabell / oversikt over merker og modeller
» trenger anbefalinger på nytt fortelt
» Hobby UKF, hvilke merker har tilsvarende planløsning.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Langs Vegen :: Navigasjon-
Gå Til: