CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fersking med ny(-gammel) vogn

Go down 
+5
Lmc
Johnny
Jan Ole
Jan
Svein_A
9 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Svein_A
CAMPER
CAMPER
Svein_A


Male
Antall Innlegg : 31
Age : 51
Localisation : Aurskog-Høland
Registration date : 24.06.2011

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeFre 24 Jun 2011 - 20:12

Nå har akkurat samboeren og jeg kjøpt vår første campingvogn, en Hobby 420 T De Luxe 1984. Vi hadde lyst på en liten og rimelig kjørevogn vi kunne bruke for å teste ut om dette var noe for oss.

Vi har tenkt oss på tur nå i helga for å teste ut vogna, og har hatt den tilkoblet 220V i et døgn for å lade batteriet og sjekke om kjøleskapet funker. Laderen funker greit, men kjøleskapet var et heller sørgelig kapittel. Elementet i fryseboksen har blitt litt kjøligere, men det er også alt.

Kjøpte ny gassflaske og koblet til, og det funka litt bedre, men ikke mye. Fikk et tips da jeg kjøpte gassflaska om å ta ut kjøleskapet og snu det opp ned en par-tre timer, derfor lurer jeg på om det er noen her inne som vet hvordan jeg får til dette. Må jeg demontere hele kjøkkenbenken, eller er det en enklere løsning..?

Takker på forhånd for alle svar! Smile

Hilsen Svein
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeFre 24 Jun 2011 - 20:14

hender at det må demonteres en del før det kjøleskapet kommer ut ja
er bare en ting å gjøre, og det er å begynne å skru
alternativt å snu hele vogna på hodet, men det krever litt mer utstyr
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeFre 24 Jun 2011 - 21:12

Jan skrev:
alternativt å snu hele vogna, men det krever litt mer utstyr

Neida, men det kan være litt værre å få den tilbake:
Fersking med ny(-gammel) vogn Campingvognaveltet_1150667c


//Ole
Til Toppen Go down
Svein_A
CAMPER
CAMPER
Svein_A


Male
Antall Innlegg : 31
Age : 51
Localisation : Aurskog-Høland
Registration date : 24.06.2011

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeFre 24 Jun 2011 - 21:19

Hehe, kanskje litt vel drastisk det der..! Very Happy

Uansett, var ute og sjekket igjen nå, etter å ha latt kjøleskapet gå på gass i noen timer. Nå begynte det faktisk å bli ganske bra temperatur der inne, så det er kanskje ikke så ille som jeg fryktet. Vi har også en 12V kjøleboks vi kan ha i bilen under kjøring, så da går det nok greit nå i helga. Smile

Svein
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeFre 24 Jun 2011 - 22:26

enkelte kjøleskap bruker muligens noe tid på å bli kalde, uten at jeg har noen tall på det
på våre vogner så har de for det meste stått med strøm på hele tiden, så det har likssom alltid vært kaldt inni der
Til Toppen Go down
Svein_A
CAMPER
CAMPER
Svein_A


Male
Antall Innlegg : 31
Age : 51
Localisation : Aurskog-Høland
Registration date : 24.06.2011

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 6:05

Har tenkt litt på det der, og siden vi mest sannsynlig kommer til å kjøre mye rundt og ikke ha særlig tilgang til 220V vil vi vel bruke gass mens vi står parkert og 12V mens vi kjører.

Liker ikke tanken på å ha gassen gående mens vi kjører, så jeg må få ordnet med ladinga under kjøring. Det virker som polen til ladestrømmen er koblet til tåkebaklyset på bilen, når vogna er koblet til henter pæra strøm fra batteriet i vogna, og det er ikke særlig bra. Regner med det er en smal sak å få koblet om kontakta på bilen, i mellomtia får vi bare slå av hovedbryteren i vogna og heller oppbevare maten i kjøleboks i bilen mens vi er på veien.

Svein
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 8:30

Dette avgjør du selv for din del, men langt de fleste bruker gassdrift på kjøleskapet under kjøring siden dette fungere godt og ikke risikerer smeltede kabler etc.
Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 9:09

Vi har brukt gass på turer siden vi kjøpte vogna for 2 år siden. Og antallet turer og km er blitt en del, har aldri hatt problem med at det slukker underveis. Og 12V kommer ikke jeg til å legge opp for drift til kjøleskapet.

Ogsom Jan Ole skriver, det er mye strøm som skal gå igjennom ved 12V drift. Ser at det er flere som anbefaler sterkt å bruke 6mm2 hele veien, eventuellt legge opp en 2,5 mm2 parallelt med en kabel som er der fra før.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 9:34

Har aldri brukt 12v på kjøleskapet i vognene våre. Bruker enten gassdrift eller 230v når tilgjengelig.
Og på gassventilen på gassflaska står alltid åpen.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Lmc
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 118
Localisation : Hovdebygda, Ørsta
Registration date : 19.01.2011

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 11:04

Gass under køyring her også. Ingen problem det
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 11:12

Det som bekymrer oss er en ulykke som gjør at den åpnede gassflasken løsner og antenner.
Derfor kjører ikke vi med gassflasken åpen.

//Ole
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 12:11

Langt mellom flammen og flaska, er nok små sjanser for at den antenner i en sånn sammenheng.
Flaska har jo sitt potensiale da og det skal man ikke glemme.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 13:32

Jan Ole skrev:
Langt mellom flammen og flaska, er nok små sjanser for at den antenner i en sånn sammenheng.

Jeg er ikke bekymret for flammen fra kjøleskapet, men de ukontrollerte gnistene og varmen som kan oppstå ved en kollisjon. I ytterste konsekvens får man en gassflaske på full åpning inn i kupeen på bilen What a Face


//Ole
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 14:03

Tror kanskje du skal vurderte å la gassflaska bli hjemme..... Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 14:34

Jan Ole skrev:
Tror kanskje du skal vurderte å la gassflaska bli hjemme..... Rolling Eyes

Ja - Eller med men STENGT. Det siste er nok mest praktisk, og av en eller annen merkelig grunn er det påbudt å ha den stengt under kjøring i størsteparten av Europa etter hva jeg leser (men det er sikkert bare en teit regel, akkurat som bilbelte Wink ) .

//Ole
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 14:40

Nja, ikke helt sant det da, men det er lansert krav til spesielle ventiler som skal brukes om gassen skal være i bruk under kjøring i noen land.

Hvordan står det til med el-anlegget på vogna da? Fått sjekket dette skikkelig, eller tenker du å ta ut ledningen om natta?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 15:10

finnes jo gass-regulator med innebygget slangebruddsventil..

http://www.futur.no/shop.asp?p=6399941
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 23:04

Det kan ikke være mange timene et batteri kan holde et kjøleskap i drift. Om man misliker sterkt å kjøre med gassen på, anbefaler jeg å bunkre opp med noen kjølelementer som holde skapet kaldt, mens man kjører og deretter sette på gass med en gang man stopper.
12V på kjøleskap tar luven av batteriet ganske fort!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 23:51

thor_egil skrev:
Det kan ikke være mange timene et batteri kan holde et kjøleskap i drift. ... 12V på kjøleskap tar luven av batteriet ganske fort!

Det går også an å koble slik at kjøleskapet henter strøm fra bilens generator uten at batteriet i bil eller vogn tappes.


//Ole
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeSøn 26 Jun 2011 - 0:03

Godt poeng!
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeSøn 26 Jun 2011 - 0:47

På alle vogner fra 2007 skal det være regulator med slangebruddsventil. I Tyskland og Frankrike er det karv om slik regulator om man skal ha drift på anlegget under kjøring. Det er bare på ferger det skal være stengt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeSøn 26 Jun 2011 - 8:55

ArneO skrev:
På alle vogner fra 2007 skal det være regulator med slangebruddsventil. I Tyskland og Frankrike er det karv om slik regulator om man skal ha drift på anlegget under kjøring. Det er bare på ferger det skal være stengt.

Det var en interessant (og betryggende) opplysning, Arne!

Kan du underbygge den med en referanse?
Er det mulig å se på gassventilen at den har slangebruddsfunksjon?


Takk! Very Happy
//Ole
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeSøn 26 Jun 2011 - 8:59

Gass skal ikke være i bruk ved tanking på bensinstasjoner heller. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeSøn 26 Jun 2011 - 9:43

Going Off-Topic!! Very Happy
Vel, jeg husker på vår gamle 85 hobby, at det var ganske mange gassrør, ledninger mm skrudd fast til toppen av kjøleskapet. Dermed var det ikke bare bare å få skapet enkelt ut.
Det kan hende det er slik i din også, Svein. Kanskje du klarer å se den innvendige toppen av kjøleskapet evt. for å slå fast hvor mye som skal skrues.
da jeg så gassrørene (rør, ikke slanger) på toppen av mitt skap, kjente jeg at jeg ikke fikk så lyst til å gjøre jobben. Resultatet ble at vi kun brukte det på 220V.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeSøn 26 Jun 2011 - 11:55

Ole3 skrev:
ArneO skrev:
På alle vogner fra 2007 skal det være regulator med slangebruddsventil. I Tyskland og Frankrike er det karv om slik regulator om man skal ha drift på anlegget under kjøring. Det er bare på ferger det skal være stengt.

Det var en interessant (og betryggende) opplysning, Arne!

Kan du underbygge den med en referanse?
Er det mulig å se på gassventilen at den har slangebruddsfunksjon?


Takk! Very Happy
//Ole

Jeg har ikke linkene til de dokumentene, og jeg har heller ikke lest alle standardene siden de koster urimelig mye.

Jeg har en som tilsvarer denne : http://www.kamafritid.no/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=G09-10&ViewProduct=true&pid=428

Fersking med ny(-gammel) vogn MediaImage11781_160_160

Og jeg lurte på hvilken standard denne tilfredsstilte

Fersking med ny(-gammel) vogn MediaImage11793_160_160

I den nederste går det ikke å ha slangebruddsikring i regulatoren siden det er slange mellom flaska og regulatoren. Jeg fant ikke at de tilfredsstilte forskjellige standarder i noen dokumentasjon som jeg har funnet. Og i min søken etter dette dumpet jeg innom en rekke EU dokumenter knyttet til typegodkjenning av vogner etc. Basert på det jeg har funnet av dokumentasjon har jeg ikke funnet noen sikkerhetsmessig forskjell i de to systemene jeg har linket bilder til. Selvfølgelig er det funksjonalitetsforskjeller, men med tanke på sikkerhet og teststandarder som de er testet (og godkjent etter) kan jeg ikke se noen forskjell.

MEN JEG KAN TA FEIL SIDEN JEG IKKE ER EKSPERT PÅ GASSANLEGG, SÅ ER DU USIKKER MED TANKE PÅ GASS BESØK BRANNSTASJONEN I NÆRHETEN OG/ELLER EN AUTORISERT GASSPERSON FOR Å FINNE UT "SANNHETEN".
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeSøn 26 Jun 2011 - 12:18

Takk!

Jeg har i mellomtiden funnet beskrivelse av at hvis du rister på regulatoren og hører det skrangle i en liten kule inni den så HAR regulatoren slangebruddsventil. Det høres i det minste ut som en mulig test.


//Ole
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeSøn 26 Jun 2011 - 14:18

kan vel og testes uten slange ??

om den har slangebruddsventil så skal vel ikke komme ut noe gass da Question
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeSøn 26 Jun 2011 - 15:16

joka skrev:
kan vel og testes uten slange ??

om den har slangebruddsventil så skal vel ikke komme ut noe gass da Question

Vel det kommer vel en sky og så skal det bli tett. Sikkert best i nærheten av en flamme så man kan se det også affraid
Til Toppen Go down
Svein_A
CAMPER
CAMPER
Svein_A


Male
Antall Innlegg : 31
Age : 51
Localisation : Aurskog-Høland
Registration date : 24.06.2011

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeSøn 26 Jun 2011 - 19:25

Her har det visst skjedd litt siden vi dro i går ja..! Smile

Tilbake fra jomfruturen nå, dro til Fagernes og lå der ei natt før vi kjørte tilbake i dag. Kunne godt tenkt meg noen flere dager på veien, men siden jeg skal på jobb i morgen får det heller vente til ferien. Her er et par bilder av ekvipasjen vår underveis og framme i Fagernes:

Fersking med ny(-gammel) vogn 1656_w1200

Fersking med ny(-gammel) vogn 1662_w1200

Grunnen til at jeg ikke ville kjøre med gassen på er som nevnt over i tilfelle det skal skje noe, jeg er litt for fersk og vogna litt for ny for meg til at jeg tør å stole helt på at alt er som det skal. Nå skal det sies at den løsningen vi valgte fungerte kjempefint for oss; 12V kjølebag i bilen under kjøring, og gass når vi sto parkert. Det tok noen timer i går før kjøleskapet var skikkelig kaldt, men i mellomtia hadde vi kjølebagen koblet til 220V.

Vi brukte ikke 12V-anlegget i vogna i det hele tatt på turen, jeg slo av hovedbryteren før vi dro hjemmefra for å unngå å tappe batteriet. Tanken var å koble det slik Ole nevner ovenfor, at bilen sørger for 12V til kjøleskapet mens vi kjører, men etter det siste døgnet vet jeg faktisk ikke om jeg gidder å ta meg bryet med det.

Thor Egil: Jeg har ikke sjekket hvor komplisert demonteringen vil bli, men nå funka kjøleskapet såpass bra som det gjorde på gass, at jeg ikke vet om jeg vil styre noe med det før det evt streiker.

Svein
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeSøn 26 Jun 2011 - 19:41

Hadde jeg vært deg ville jeg prioritert å få en forhandler til å ta tetthetskontroll på gassanlegget (om det ikke er gjort allerede). Om slangen og regulatoren er gammel, ville jeg byttet de. Sjekk av gassanlegget skal vel gjøres årlig. Om det er en stund siden bremsene på vogna har hatt en gjennomgang kan nok det være en ide å få tatt en sjekk på dem også.

Om kjøleskapet kjøler ca ok, er greit nok. Om bremser og gassanlegget er bare ca ok er det ikke greit Wink I tillegg kan det være greit å huske på at om du drar i vei med en fet kaffetrakter kan det være lurt å ha skikkelig strømkabel (2,5 kvadrat).

Ellers så kan det se ut til at du har lært det viktigste, man trenger en rolig stund rett utenfor vogna med en leskende drikke Very Happy
Til Toppen Go down
Svein_A
CAMPER
CAMPER
Svein_A


Male
Antall Innlegg : 31
Age : 51
Localisation : Aurskog-Høland
Registration date : 24.06.2011

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeSøn 26 Jun 2011 - 20:06

Det er sant, sikkerheten skal man ikke ta for lett på. Er nok greit å få noen fagfolk til å se over slikt, har ikke særlig greie på det der. Vi kjøpte gassalarm og CO-alarm før vi dro da, det var vel det første vi fikk på plass tror jeg. Kaffetrakter er nok uaktuelt, men vi har snakket om å ta med en vannkoker.

Vi var kjapt ute med leskende drikke ja, det var bare en snartur på butikken etter at vi hadde satt opp vogna Very Happy

Svein
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeMan 27 Jun 2011 - 0:55

Ser at du har funnet godstolen, svein og har fått senket hvilepulsen med 15 slag pr . min. Det er det viktigste med camping. Keeo uo the good work!
Kjølskapet kan du ta seinere!
Til Toppen Go down
Svein_A
CAMPER
CAMPER
Svein_A


Male
Antall Innlegg : 31
Age : 51
Localisation : Aurskog-Høland
Registration date : 24.06.2011

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeTir 28 Jun 2011 - 10:23

Er det noe jeg kan, så er det å slappe av Very Happy

Har forresten kontaktet Twin Caravans i Rælingen angående service på vogna, så da får vi ordnet det også før neste tur. Fra helga og framover en stund blir det flytting til nytt hus, og ferien er ikke før i slutten av juli, så vi har god tid.

Svein
Til Toppen Go down
Svein_A
CAMPER
CAMPER
Svein_A


Male
Antall Innlegg : 31
Age : 51
Localisation : Aurskog-Høland
Registration date : 24.06.2011

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeTir 28 Jun 2011 - 17:09

Vel, Twin Caravans kan du få gratis av meg, håper da inderlig ikke at de er representative for resten av bransjen... Mad Fersking med ny(-gammel) vogn 830847
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitimeTir 28 Jun 2011 - 18:46

såpass ja................forklar er du snill
dette vil sikkert andre vite om også
Til Toppen Go down
Sponsored content





Fersking med ny(-gammel) vogn Empty
PosteTema: Re: Fersking med ny(-gammel) vogn   Fersking med ny(-gammel) vogn Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Fersking med ny(-gammel) vogn
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Gammel vogn fra Flekkefjord
» Tekke tak på gammel vogn
» Nybegynner med gammel vogn
» Forsikring på gammel vogn
» Legge ny strøm i gammel vogn.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: