CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Montering av ryggekamera på vogna.?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 49
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Montering av ryggekamera på vogna.? Empty
PosteTema: Montering av ryggekamera på vogna.?   Montering av ryggekamera på vogna.? Icon_minitimeTor 11 Aug 2011 - 21:48

Hei,

I dag fikk jeg tak i et rimelig ryggekamera som virker som en grei kvalitet på også.
Cube RKP1 heter det.

Men, jeg ønsker dette montert over det høye bremselyset bak på vogna og lurer på et par ting.
er det noen kabelføringsbane på innsiden i nærheten av dette bremselyset som jeg kan legge inn kabelen i?
evt hvordan kommer jeg til denne på en Solifer S9 fra 2001 med NS løsning.
eller burde jeg feste kabelen på utsiden av vogna og feste kabelen under og frem?

Og denne kabelen som går mellom kamera og skjerm er 4 polet og sikkert jording i selve skru kontrakten
er det noen som vet om noen 4 punkts kontakter som jeg kan felle inn i fangeren og lage til ei kontakt på ledningen ved draget med litt fleks til å bevege seg på ved koblingen.

Når jeg var frisk hadde dette gått som en lek å montere selv, men nå med bare ei hånd og ett bein som funker som de skal må jeg ha hjelp til monteringen. Er det noen her inne som er interessert i en liten jobb?
timepris eller fastpris kan vi bli enige om.
Det er også en mover på vei i posten som jeg må få montert, trenger hjelp til det også dessverre.
Til Toppen Go down
kjello
CARAVANER
CARAVANER
kjello


Male
Antall Innlegg : 149
Age : 42
Localisation : Dalekvam
Registration date : 24.07.2009

Montering av ryggekamera på vogna.? Empty
PosteTema: Re: Montering av ryggekamera på vogna.?   Montering av ryggekamera på vogna.? Icon_minitimeTor 11 Aug 2011 - 21:55

Vil ikke anbefale å lage mer hull i vogna.. Samme kor mye silikon du har på tviler eg på at det vil bli tett....

Kjøp sånne caddy klemmer som du setter fast på profilen/vangen på vogna under og stripse kabelen fast i denne.

Det er vel mulig å få kjøpt dobble plater til tilhengerkontakt som du kan da henge på motsatt side av den andre. evt montere en til. Da kan du ha en til henger og en til kamera.

Bytt evt ut 4 polet kontakt med 7 polet tilhenger kontakt?

Snakk med en elektriker å få tak i tet nippel til innføring inn i bil evt. Denne skal ha IP67 når den er riktig montert. Her er det og mulig å fylle den med silikon.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Montering av ryggekamera på vogna.? Empty
PosteTema: Re: Montering av ryggekamera på vogna.?   Montering av ryggekamera på vogna.? Icon_minitimeTor 11 Aug 2011 - 22:17

Har festet mitt kamera med skruer over baklyset. Og har tatt hull i taket for en kabelgjennomføring til solcellepanel. Men silikon skal du uansett ikke bruke. Jeg bruker Sicaflex, og det har jeg god erfaring med gjennom mange år i andre sammenhenger. Men det fins flere tettemiddel, råd får du av andre her eller hos en forhandler.

Hull i vegger /tak er avhengig av at det er rent og riktig tettemasse brukes. Men kan du unngå det så gjør det.

Ulven: jeg hadde et hull gjennom bakveggen (boret fra baklyset og inn i området mellom vinduet og overskap. La kabel (trådbasert gjennom benker og skalp og ned under gulvet helt fremme under den ene sengen og helt frem til hansken.

Ang. ledning så selger Waeco en 7 polt, men den er litt dårlig da pluggen på hengerfestet ikke har hette på baksiden. Jeg laget meg en egen hette for fuktisolasjon. Denne løsningen er 7-polt, har hette på pluggen og støpsel for beskyttelse når den ikke er i bruk. Har ikke varenr her nå, men kan skaffe det om du ikke finner noe bedre. Send meg en PM i såfall, da får jeg det med meg.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 49
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Montering av ryggekamera på vogna.? Empty
PosteTema: Re: Montering av ryggekamera på vogna.?   Montering av ryggekamera på vogna.? Icon_minitimeTor 11 Aug 2011 - 22:25

Jeg ser for meg en slik bak/under støtfangeren et sted.
http://outlets-buy.blogspot.com/2011/01/hubbell-m5100b7r-ac-inlet-iec60309-100a.html
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Montering av ryggekamera på vogna.? Empty
PosteTema: Re: Montering av ryggekamera på vogna.?   Montering av ryggekamera på vogna.? Icon_minitimeTor 11 Aug 2011 - 22:33

Den ser da veldig ok ut. Antar det finnes ei hunne tilden også! Sjekk om du ev. må bore et lite hull for å slippe ut fukta.

Kan dessverre ikke hjelpe deg med montasjen, blir nok i det lengste laget å dra til sørlandet.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 49
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Montering av ryggekamera på vogna.? Empty
PosteTema: Re: Montering av ryggekamera på vogna.?   Montering av ryggekamera på vogna.? Icon_minitimeTor 11 Aug 2011 - 22:36

Jeg skal se hva jeg finner, så skal jeg linke til både hunner og hanner...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Montering av ryggekamera på vogna.? Empty
PosteTema: Re: Montering av ryggekamera på vogna.?   Montering av ryggekamera på vogna.? Icon_minitimeTor 11 Aug 2011 - 22:40

Her har du en linktil en plugg jeg tenkte å kjøpe.

Finnes i mange varianter og utførelser, men fant ikke noe beskyttelsesdeksel til den. Finnes med forskjellige antall kontakter.

Farnell selger de også. Og mange andre typer forresten.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 49
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Montering av ryggekamera på vogna.? Empty
PosteTema: Re: Montering av ryggekamera på vogna.?   Montering av ryggekamera på vogna.? Icon_minitimeTor 11 Aug 2011 - 22:59

tester dette jeg..

http://www.faerderbaatutstyr.no/prod.php?id=2629&menuClosed=1
16250-45, 4-pols, 5 Amp, 180,-
den burde funke.. skrur denne kontakten fast på andre siden hvor tilhenger kontakten er, og stripser kamera koblingen til den andre ledningen, bare litt ekstra å gå på, så er det bare å plugge i så vil kameraet funke.. med hette også Smile

Montering av ryggekamera på vogna.? 10504_l
Til Toppen Go down
Sponsored content





Montering av ryggekamera på vogna.? Empty
PosteTema: Re: Montering av ryggekamera på vogna.?   Montering av ryggekamera på vogna.? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Montering av ryggekamera på vogna.?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Tips til montering av ryggekamera på 2004-modell Hobby
» Ryggekamera
» Gps med inngang for ryggekamera
» Trådløst ryggekamera
» WIFI/IP ryggekamera på Android.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: