CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V

Go down 
+2
Ottar
Bli medlem
6 posters
AvInnlegg
Bli medlem




Antall Innlegg : 3
Registration date : 28.10.2011

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeFre 28 Okt 2011 - 18:47

Hei, jeg har netopp fått min førtse campingvogn Razz
Jeg kommer til å reise en del på steder hvor det ikke nødvendigvis er strøm tilgjenglig,
og pr i dag får jeg ikke ladet batteri i vogn fra bilen, batteriet blir kun ladet når jeg er tilkoblet 220V
Så det jeg lurer på er om jeg tar en slik omformer 12v til 220v og kobler den til feks kjørelysene på vognen og kobler laderen til omformeren vil jeg da få ladet batteriene på vognen når jeg kjører??
Om dette ikke vil funke så tar jeg selvføgelig imot gode råd og tips,
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeFre 28 Okt 2011 - 19:42

Har du 13-polet kontakt mellom bil og vogn,er ladingen på stikk nr.9 og drift av kjøleskapet på stikk nr.10.Som regel er det slik.

Du bør nok sjekke hva vogna er klargjort for , før du setter igang med noe.Dette får du vel svar på hos forhandler av vogna.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeFre 28 Okt 2011 - 20:09

Min første innskytelse er at dette er risikosport. Skal du begi deg ut på en slik installasjon må du kontakte fagfolk som kan strøm og krav til tverrsnitt.


Slik du beskriver det ser det ut til at du har liten kjennskap til svakstrøm og installasjoner. Derfor får du alternativer fra meg:
1:) Glem hele greie om du vil leve trygt i vogna
2:) Kontakt forhandler.
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeFre 28 Okt 2011 - 21:48

Hvis du kobler en omformer slik du beskriver vil mest sannsynlig sikringen på bilen løse ut så fort du får litt belastning på omformeren. Som fagmann vil jeg fraråde deg på det sterkeste å gjøre dette.

Det er to alternativer slik jeg ser det:
1-Legge opp ladestrøm fra bilen. Få helst fagfolk til å utføre dette, da 12v likespenning er minst like farlig som vekselspenning, hvis ikke dette blir utført skikkelig.
2-Kjøpe et lite bensinaggregat som kan kjøres ved behov, for å lade batteriet eller andre formål som krever 220V.

Hvis du går for ladestrøm fra bilen er det viktig at det kobles via tenningen på bilen slik at du ikke tømmer batteriet når bilen ikke er i gang. Personlig ville jeg valgt et lite Honda aggregat. De er forholdsvis stillegående og med noen meter med ledning, så kan du sette det slik at du ikke vil høre det.
Til Toppen Go down
Bli medlem




Antall Innlegg : 3
Registration date : 28.10.2011

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeLør 29 Okt 2011 - 21:23

Takk for gode og informative svar:-)
Jeg skal holde meg unna lure løsninger.
Men er det og slik å forstå at man burde uansett holde seg borte fra
omformer 12v til 220v i vognen. (tenker da ikke å blande noe lader inn i bilde)
Vognen min er forøvrig en
2000 LMC 580 K Luxus
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeLør 29 Okt 2011 - 21:27

Nei, men trenger du det?
Husk at sånt krever grove kabler på 12v siden.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeLør 29 Okt 2011 - 22:01

Og batteri på minst 100Ah, og vanlige blybatteri duger ikke. De takler dårlig kraftig belastning over kort til.


Velg GEL eller AGM og minst 6mm2 kabel ut fra batteri hvis det er under 1 meter. Og kan du kutte inn lengden så gjør det. Men husk å bruke riktig klemmer som sitter 100% rundt kable. Du skal kunne dra alt du orker uten at kabel draes ut av klemme. Er det mangetrådet kabel (en leder og flerleder finnes ikke på sånt utstyr) bruk endehylse om du kapper inn kabel for å samle alle trådene. Jeg har konsekvent kappet av alle disse klemmene som følger ladere og omformer DC/AC, og brukt kraftige kabelsko da batteri (Sunwind AGM) har 6 mm maskinskruer på polene og ikke disse vanlige polene som er på bilbatteri.
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 9:56

Det er ikke noe galt i å bruke en omformer 12V/220V, men man må være klar over at strømtrekket på 12V siden kan bli veldig høyt. En 220V forbruker som trekker 1A, vil trekke drøye 18A pluss tapet i omformeren på 12V siden. Dette begynner å kreve store sikringer og kabler. Det vil også tømme batteriet forholdsvis fort, siden det er høyt strømtrekk.

Så lenge sikringen holder, bør man kunne regne med at kabelen tåler belastningen, da det er krav til å sikre slik at denne ryker før det er fare for at kabelen ryker.

Hvor tykk kabel som skal brukes både fra batteri og til andre forbrukere kommer an på sikringsstørrelsen. Lengden har mindre betydning.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 10:21

knutove skrev:

Hvor tykk kabel som skal brukes både fra batteri og til andre forbrukere kommer an på sikringsstørrelsen. Lengden har mindre betydning.
Det er jeg ikke helt enig i.
Man bør etter min mening absolutt bruke tykkere kabel jo lengre den er, for å unngå spenningstap. Jeg har ikke ettergått verdiene, men dette nomogrammet viser prinsippet:
http://www.watski.no/ImageVault/Images/height_415/conversionFormatType_WebSafe/id_7305/ImageVaultHandler.aspx
Gitt strøm og kabellengde så finner du nødvendig tverrsnitt på midtre søylen.
OBS at kabellengden må beregnes "frem og tilbake".


Ole
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 13:35

Dette skjemaet er noe som jeg har linket til flere ganger, og er svært nyttig. Men som jeg også har skrevet i noen poster: det forutsetter at skjøter/koblinger er faglig utført. Slarkete utførsel her gir falsk trygghet og store muligheter for varmgang.
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 14:01

Jeg er helt enig i at spenningstapet øker med kabellengden, men på de få meterene det er snakk om i en campingvogn er dette så lite at det har ingen betydning for det utstyret man normalt sett har i en campingvogn. Men det er absolutt lurt å velge et tverrsnitt som er stort kontra et som er lite.

Tabellen du linker til er sikkert vel og bra den, men man skal være litt kritisk også. Hvis man setter det litt på spissen og trekker en strek mellom 50A og 1m, hviser tabellen at man kan bruke 2,5mm2. Dette blir garantert varmgang, selv om det "bare" er en meter. Det står ingen ting om hva minstetverrsnittet er.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 15:04

Hvor mye det utgjør å gå opp fra 1,5 og 2,5 mm2 til 4mm2, samt å korte inn avstanden med et par meter har jeg sett med selvsyn.
I vogna mi var det stort spenningsfall på lys og f.eks vifte til Alde pga av for lange strekk med lavt tverrsnitt, Skiftet ut 2 lange strekk med 4 mm2 og et stort og synlig spenningsfall ble borte, og knapt merkbart.
Prøv å belaste 50A med på en meters lengde og se før du garanterer varmgang. Mye mulig at det er blir slik, jeg har ikke testet og derfor så vet jeg heller ikke.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 16:09

Spurte bilimportøren når bilen var ny i fjor,og de hadde i ladekabelen til vogna (stikk nr 9) 4 kvadrat,som begrenses til 15 amp (180 watt) som max.

Med 2,5 kvadrat ble det effekttap.Dette er da fra batteri/tenningslås og til 13 polet kontakt.

De bruker den samme 4 kv til kjøleskapet (stikk nr 10),men dette trekker kun 10 - 12 amp.

Skal ikke en 4 kv tåle 20 amp da (240 watt)?? Eller roter jeg med 230 volt nå ??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 16:12

JanP skrev:

Prøv å belaste 50A med på en meters lengde og se før du garanterer varmgang. Mye mulig at det er blir slik, jeg har ikke testet og derfor så vet jeg heller ikke.


50A over 1m kobberkabel med tverrsnitt 2,5mm2 gir en varmeutvikling på 17,5W som normalt vil være uproblematisk over en såpass stor overflate (men selvsagt likevel muligens uønsket).
Det viktigste er at spenningstapet er begrenset til 350mV som for de fleste anvendelser kan ansees som ubetydelig.




//Ole


Sist endret av Ole3 den Søn 30 Okt 2011 - 16:43, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 16:37

Vi kan sikkert diskutere dette lenge og vel med synsing og mening.
Blant andre Draka har tabeller for dette, se her (side 40):
http://www.draka.no/draka/Countries/Draka_Norway/Languages/Norsk/Navigation/Produkter/Teknisk_info/Teknisk_Haandbok_del_1.pdf


Generellt er spenningsfallet Us 35V pr. A/mm2 og km kabel (enfase). Den er lik for AC og DC.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 17:05

Ole3 skrev:
JanP skrev:

Prøv å belaste 50A med på en meters lengde og se før du garanterer varmgang. Mye mulig at det er blir slik, jeg har ikke testet og derfor så vet jeg heller ikke.


50A over 1m kobberkabel med tverrsnitt 2,5mm2 gir en varmeutvikling på 17,5W som normalt vil være uproblematisk over en såpass stor overflate (men selvsagt likevel muligens uønsket).
Det viktigste er at spenningstapet er begrenset til 350mV som for de fleste anvendelser kan ansees som ubetydelig.




//Ole
Det er vel ganske overkill å belaste 2,5mm2 med 50A?

Jeg er "bare" utdannet vanlig elektriker, og da er 20-30A som er ledningsevnen avhengig av forlegningsmåte. Er det noen som har tabell for belatning for ledninger bil/caravan?
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 17:22

Til Toppen Go down
Bli medlem




Antall Innlegg : 3
Registration date : 28.10.2011

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 18:11

Ser det er mange dyktige mennesker her inne, Er nok litt blond når det gjelder el i vognen. skal være veldig forsiktig når jeg går frem.
Bare en liten ting til jeg undres på: Når man bruker en sådan omformer 12 til 220 i Bilen så puttes den bare i sigarettenner utaket, det er jo ikke noen fete strømkabler der og det er vel max 10-15A sikring på den, det fungerer jo bra når man kjører, hvorfor det?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 18:19

Kanskje kablene er underdimensjonert på noen biler? Er ikke langt fra sikringsboks til 2 av uttakene hos meg, det 3 er nesten helt bak. Og 10A er vel ganske vanlig, og om 10A er maks så er det vel slik at det ikke anbefales at det belastes maks over lengre tid.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 18:25

Bli medlem skrev:
Ser det er mange dyktige mennesker her inne, Er nok litt blond når det gjelder el i vognen. skal være veldig forsiktig når jeg går frem.
Bare en liten ting til jeg undres på: Når man bruker en sådan omformer 12 til 220 i Bilen så puttes den bare i sigarettenner utaket, det er jo ikke noen fete strømkabler der og det er vel max 10-15A sikring på den, det fungerer jo bra når man kjører, hvorfor det?

Bilene blir produsert med cigarettuttak fordi man i "gamle" dager hadde en gløder som man brukte for å tenne cigaretten der. xD Den krevde en dose strøm over en forholdsvis kort tid. I dag har cigarettuttaket får mye bredere brukspotensiale, selv om bilprodusentene ikke alltid tenker på dette
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 18:32

Bli medlem skrev:
Bare en liten ting til jeg undres på: Når man bruker en sådan omformer 12 til 220 i Bilen så puttes den bare i sigarettenner uttaket, det er jo ikke noen fete strømkabler der og det er vel max 10-15A sikring på den, det fungerer jo bra når man kjører, hvorfor det?
Det går fint fordi det er rimelig uproblematisk å benytte en 12/220V omformer for 220V forbrukere opp til i overkant av 100W. Og det er jo tilstrekkelig til barbermaskinen til far, batteriladere for kamera, DVD-spiller, bærbar PC osv, men "litt kilent" å putte vaffeljernet i Wink
Jeg tror ikke alle i tråden har diskutert utfra slik lett bruk.


//Ole
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 18:38

Runerask skrev:
Bilene blir produsert med cigarettuttak fordi man i "gamle" dager hadde en gløder som man brukte for å tenne cigaretten der. xD Den krevde en dose strøm over en forholdsvis kort tid. I dag har cigarettuttaket får mye bredere brukspotensiale, selv om bilprodusentene ikke alltid tenker på dette


Jeg har aldri nølt - og kommer aldri til å nøle - med å belaste 12V-uttakene i bilen med opp til merkeverdi på kursen.
Hvis det en dag -mot formodning og mot erfaring- ikke går bra så vil jeg presentere en reklamasjon overfor produsent!


//Ole
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 20:30

janp skrev:
Prøv å belaste 50A med på en meters lengde og se før du garanterer varmgang. Mye mulig at det er blir slik, jeg har ikke testet og derfor så vet jeg heller ikke.

Janp: Jeg trenger ikke å teste for å garantere varmgang med 50A på en 2,5mm2. Det blir det.

ole3 skrev:
50A over 1m kobberkabel med tverrsnitt 2,5mm2 gir en varmeutvikling på 17,5W som normalt vil være uproblematisk over en såpass stor overflate (men selvsagt likevel muligens uønsket).
Det viktigste er at spenningstapet er begrenset til 350mV som for de fleste anvendelser kan ansees som ubetydelig.

ole3: Jeg har ikke sjekket om regnestykket ditt stemmer, men 17,5W på en meter er samme effekt som en vanlig varmekabel. Jeg vil påstå at dette er en betydelig varmeutvikling som både er problematisk og uønsket. Det er ikke mange meter med denne effekten før du slipper annen oppvarming i vogna Laughing .


Jeg er "bare" vanlig elektriker, som runerask jeg også, men jeg vil påstå at jeg har litt greie på strøm selv om det er 12V.

Nå er det jo også slik at installasjonen i en campingvogn er underlagt de forskriftene jeg jobber etter til daglig og hvermansen har ikke lov å modifisere på dette el-opplegget. Det er også slik at om det er 12V, 220V, 400V eller hva det nå skulle være, så er det de samme tabellene for strømføringsevne og korreksjonsfaktorer som gjelder. Kabelen tåler like mange ampere uavhengig av spenningsnivå, men effekten forandrer seg drastisk. En 60w lyspære trekker f.eks 5A i 12V men bare 0,3 i 220V.

Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 20:39

JanP skrev:

Prøv å belaste 50A med på en meters lengde og se før du garanterer varmgang. Mye mulig at det er blir slik, jeg har ikke testet og derfor så vet jeg heller ikke.

Driver med elektrotermografering, og jeg kan garantere deg at det blir varmegang i den kabelen. Skal ikke stå lenge den der før den får en temperatur på over 70 grader som er maks for hva en PVC kabel skal bli utsatt for før den begynner å gasse. Selv med en 6mm2 vil du få varmegang. Garantert. Cool

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 21:05

Fint å ha i baderomsgulvet på Lefsa da, der mangler en sone. Eller 2! Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V 928394
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 21:20

JanP skrev:
Fint å ha i baderomsgulvet på Lefsa da, der mangler en sone. Eller 2! Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V 928394


Tviler på at forsikringselskapet ditt er like enig..... he he

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 21:40

De sponser jo tusener av bilgale østlendinger hvert eneste år, de som aldri tar til seg at snø krever vinterdekk, og snøen kommer i oktober i Hallingdal og Gudbrandsdal. År etter år skjer dette fenomenet. Og det selv om det er meldt et år eller flere i forveien så kommer den lavende ned som meldt.


Så for en enfoldig caravanist som spiller litt toskete og henviser til dette forumet så skulle jeg kanskje ha ryggdekningen klar! Suspect
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 21:48


Godt du har vogna langt unna meg ..... ler

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 22:03

Satser på å tilkalle gjengen fra "Ikke prøv dette hjemme", kan sikkert låne bort vogna også.


Eller: er ikke dette forsøkt før da? For det var vel "kaffetrakteren" Rune Rudberg satte på i sommer? Da har vi jo svaret allerede. Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 22:06

Sten Rune skrev:

Godt du har vogna langt unna meg ..... Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V 232937
Jaså, det tror du ja. Spikerbua er solgt den, og vogna er mobil. Svært så mobil.
Plutselig så kan den dukke opp på en plass nær deg. bom
Til Toppen Go down
Sponsored content





Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Empty
PosteTema: Re: Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V   Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Lade batteri i vognen med omformer 12v til 230V
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Lade batteri
» 1022 Hobby prestige 475 TH 1981 omformer/batteri
» Få vognen i vater.
» Deler av vognen er mørklagt.
» omformer

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: