CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde

Go down 
+10
joka
Sten Rune
Kim
johan_a
P.kaill
Harald-
Jan Ole
chg
ovhi
sveinp
14 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
sveinp




Antall Innlegg : 3
Registration date : 06.12.2011

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 10:03

Hei,

jeg er en nybegynner som skal prøve vintercamping for første gang. Har nå gått til anskaffelse av en ring hytta varm sak som man kobler rett i en stikkkontakt.

Det jeg trenger hjelp til er hvor jeg skal sette denne. Tenker å benytte denne i min 2007 Hobby prestige 720 UKFe vogn med Alde. Fint om noen kan instruere meg her - gjerne med bilder.

Takk på forhånd.

Til Toppen Go down
ovhi
CARAVANER
CARAVANER
ovhi


Male
Antall Innlegg : 139
Age : 66
Registration date : 01.12.2010

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 11:59

Om jeg forstår deg riktig tror jeg ikke du kan bruke denne til Alden. Den du plugger rett i kontakten er vel beregnet for å sette et støpsel fra en ovn rett inn i.
Skal du koble til Alden må du inn på styringspanelet og leter du litt i forumet er det diskutert en del før. Bruk søkefunksjon.
Har du en link til den du kjøpte?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 12:17

Du må ha "vinterkobling" for at det skal fungere!
Bygge vinterkobling på kontinentale vogner er vel beskrevet her på forum tidligere tror jeg.
Plasser "ring hytta varm" enheten for enden av inntakskabel i spikerteltet og koble vognen på enheten.
Fungerer fin som snus Smile
Til Toppen Go down
sveinp




Antall Innlegg : 3
Registration date : 06.12.2011

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 13:01

Jeg er en fastligger som ikke har batteri i vogna. har ingen som kan plugge vogna i stolpen, så derfor trenger jeg litt hjelp. Det er rett at denne må monteres på hovedstrømmen i vogna. Men det er kanskje en annen type plugg på denne?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 13:26

Anbefaler deg å montere batteri og lader.
Uten batteri har du minusgrader i vogna to timer etter strømmen forsvinner fra stolpen.
Litt ugrei en vinternatt etter min mening!
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 13:56

jkl skrev:
Anbefaler deg å montere batteri og lader.
Uten batteri har du minusgrader i vogna to timer etter strømmen forsvinner fra stolpen.
Litt ugrei en vinternatt etter min mening!
En kan da vel ikke få varme av et 12 volts batteri? Eller tenker du på noe annet en meg?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 14:01

Du får nok ikke så veldig mye varme ut av et batteri, men du verden som det hjelper med 12v. ved strømstans.
Uten batteri stopper Alden= Ingen varme
Uten batteri stopper 12v. viften i Trumaen= Nesten ingen varme (punktvarme)

SveinP har alde og dermed ingen varme ved strømbrudd What a Face
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 18:24

Ring hytta varm dingsen er sånn jeg forstår utformet som et vanlig koblingsur?
I såfall må den plugges mellom stolpen og inntaket i vogna.
Dingsen må beskyttes mot vær og vind og sørg for at ledningene er 2,5mm².

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 22:22

jkl skrev:
Du får nok ikke så veldig mye varme ut av et batteri, men du verden som det hjelper med 12v. ved strømstans.
Uten batteri stopper Alden= Ingen varme
Uten batteri stopper 12v. viften i Trumaen= Nesten ingen varme (punktvarme)

SveinP har alde og dermed ingen varme ved strømbrudd What a Face

Nå er jeg med Laughing
Da er det iallefall noe positivt med Trumaen da, vi fryser iallefall ikke ihjel om strømmen går..
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 5:41

Jeg har Autark pakken fra hobby (720 UKFe, 2011 mod), (lader, booster og digitalt panel) og tenkte å gjøre det slik:

Montere inn en endevender , slik at man kan kjøre Alden direkte på batteriet utenom LCD panelet til Hobby, om man vill kan man sette det tilbake til orginlt via hovedbryter.
(Ønsker å kunne bruke hovedbryter for alt, og fortsatt ha Alden operativ)

Dette blir montert inn i en påveggkappe i kleskapet hvor hovedsikring er plassert som også består av en
bryter så jeg kan slå av boosteren når jeg tar av batteriet for å forhindre kortslutning om batteriklemmene kommer bort i hverandre.

Videre kobler jeg inn en kabel på alde displayet for ekstern start. Denne er NO/NC styrt av en GSM unit fra Clas Ohlson som styres via tekstmelding eller Apps fra Android. (har ikke funnet noe apps fra Ontech til Iphone, noen som har sett det?
Denne GSM uniten plasserer jeg i den bakerste benken, høyre side ved vanntanken. Kort vei fra Alde Panel og batteri.

På denne måten kan jeg starte Alden på 12V dersom gassflaska er åpen og jeg kun har tilgang på 12V. (som jeg har utenom sesongen)
På den aller kaldeste årstiden tar jeg batteriet hjem, så da kan ikke systemet brukes.
Dette krever at du enten har 12 eller 230V tilgjengelig.

Foruten dette skal jeg ha et slaverele som er tilkoblet en vifteovn i spikerteltet, som gjør at jeg kan starte Alden dagen før, og vifteovnen ett par timer før jeg kommer inn i vognen. (når jeg er tilkoblet 230V).

I tillegg skal jeg ha relestyring og hovedbryter slik at jeg kan slå av pumpa manuelt, og fortsatt ha blandebatteriene åpne om jeg ønsker dette, når jeg har spenning til vogna.

Hele gildet kommer på 3300 kroner pluss kabelen fra Alde til ett par hundre, så det er ikke så mye.

Fortsatt på planleggingstadiet, og noe er underveis i posten, så litt modifikasjoner kan det bli underveis.

Ble mye "hyperlinker" det her, men regner med det er leselig Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 6:40

Javisst, skjønner at du har tenkt gjennom løsningen ja.....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 8:44

Jan Ole skrev:
Javisst, skjønner at du har tenkt gjennom løsningen ja.....

Litt tankearbeid, manuallesing, og litt tips så vips er ideen der.
Spørs om teorien kommer til å virke like godt i praksis.
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 52
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeSøn 11 Des 2011 - 11:28

Bare et lite spørsmål... har ikke campingplassen såpass service at de setter i kontaktene til dere? Så slipper dere dyre abonnement, dyrt utstyr, koblinger etc... Funker det ikke slik på kontinentale vogner at når strømmen blir koblet til så slår varmen seg på? Vinterkoblingen i Kaben er jo bare for å utelukke strøm til andre kilder enn varmen.. eller er jeg på bærtur?

Tøfft me utstyr da, skjønner jo den..
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeSøn 11 Des 2011 - 11:58

På vinteren er der ikke mye folk på vår campingplass, synes det er greitt å være uavhengig av at noen må sette i kontakten, og kanskje dra den ut igjen dersom man ombestemmer seg for å dra.
Abonemang slipper jeg, da jeg benytter kontantkort.

Om man setter i kontakten så starter varmen, men det kan være greitt å starte Alden dagen i forveien, samt gjerne en vifteovn i spikerteltet ett par timer før ankomst.

Men selvsagt kan man kanskje kalle det litt "hobby" også å få det til å fungere, legger ikke skjul på det Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeSøn 11 Des 2011 - 14:01

Støtter den, om det blir glemt å sette på vil jeg helst være den som glemmer og at man ombestemmer seg er en viktig faktor også.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
sveinp




Antall Innlegg : 3
Registration date : 06.12.2011

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeMan 12 Des 2011 - 12:11

Jo, takk det er endel gode svar og digresjoner her. Men jeg trenger en detaljert beskrivelse her. Strømmen fra stolpen (16A) har en annen type støpsel enn standard plugg. Hvordan monteres dette? Kan jeg benytte en overgang eller lignende? Ser både på Clas Ohlson og Biltema på nett.. jeg kan umulig være den første som har denne utfordringen?!
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeMan 12 Des 2011 - 13:02

sveinp: hva ghar du kjøpt for fjernstyring?
Har du en ClasOhlson-sak så kan en ikke stå ute.Er ikke godkjent for det.Har du en CEEkontakt i stolpen så er det bare CEE-kabler som kan kobles til.
For å gi noen en en en veiledning så må en selv fortelle nøyaktig hva man har og hva man ønsker, og ha litt kjennskap til tekniske løsninger.Vet du forskjellen på CEE og Schuko så er et en god start.Hvis ikke å har du en lærekurve som starter bratt.
Og det er en fordel å kjenne til IP-klasser sliik at du bruker utstyr som er beregnet for et formål du ønsker passer til det.IPkoder har to tall,det ene er en forklaring på mekanisk styrke.Det andre er tetthet (fukt).Det forteller deg om det du har kjøpt er forutendørs bruk. Er det for innvendig bruk må det stå i et skap og brukes på en kurs som har 230V konstant.Så kobler du vognas kabel inn i utgangen på den dingsen du ev.har kjøpt som ikke passer i stolpeuttaket.
I vogna må du ha en 12V hovebryter.Dette er ikke standard i Hobby.Kan være lurt å spørre forhandler om dette først.Har du ingen kunnskap om strøm og opplegg i vogn styr langt unna,og be fagfolk om hjelp. Skikkelig utstyr kreves,selv om det er bare 12V.
Du er slett ikke den første.Men skal du få hjelp så må du for det første fortelle nøyaktig hva du har, ingen kan gjette seg til det.Og litt kunnskap om teknikk og begreper hjelper dine hjelpere på vei.Og som sagt:en forhandler er også et utgangspunkt for å få hjelp.
Til Toppen Go down
Kim
CARAVANER
CARAVANER
Kim


Male
Antall Innlegg : 105
Localisation : Bodø
Registration date : 07.03.2011

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 9:23

Så de hadde en slik sak som man plugger i stikkkontakt på rema til en høvding.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 15:55

En kassettspiller? Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Kim
CARAVANER
CARAVANER
Kim


Male
Antall Innlegg : 105
Localisation : Bodø
Registration date : 07.03.2011

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 17:22

Tror det er noe slik. Noen som har vært borti en slik?
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 20:55

Når det står slik i brukerveiledningen: "Tilkobles apparater med maks 3000W, 16A (apparater med mer enn 1500W må jordes)".
Da blir jeg skeptisk, for den grensa på effekten har ingen ting med at apparatene må jordes. Dette er det helt andre ting som bestemmer.
En annen ting er at det står maks 3000w etterfulgt av 16 ampere.... 3000w er ikke mer enn 13 ampere....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 22:30

Tja, den er merket med 16A 250V da, men er det billig så bør man gjerne være mistenksom, sånn er det bare. Kanskje det gjelder for større ting også? silent

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 22:37

16A/250V er 4000w da....... ble ikke mere imponert nå

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Caravan
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 22:39

Jan Ole skrev:
Tja, den er merket med 16A 250V da, men er det billig så bør man gjerne være mistenksom, sånn er det bare. Kanskje det gjelder for større ting også? silent
Hobby Kanskje? Suspect
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 22:41

Kim skrev:
Så de hadde en slik sak som man plugger i stikkkontakt på rema til en høvding.
Sjekk om det er CEmerket.Litt pekepinn men ingen garanti.Legg på en høvding til.Da får du noe som er langt bedre.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 22:42

Men er ikke de fleste sånne ting merket sånn da? Også ting av anerkjente merker?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 22:49

Alt elmatriell som selges i Norge skal være CE-merket. Men dette merket er nødvendigvis ikke et kvalitetsstempel.
Siden jeg er sertifisert for termografering og elkontroller bolig/næring så er jeg kansje litt over snittet skeptisk til billige el-produkter, men syns det er tryggere å heller legge i noen kr til og kjøpe annerkjente merker. Men det er min mening. Folk for gjøre som de selv vil.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 22:54

Sikkert en sunn skepsis det, Clasdingsen min er ikke så imponerende den heller, men i dagens utførelse er den bra.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 22:57

Mye er gjort om man lar de dingsene der styre kontaktor/relè, slik at man ikke får den store belastning på de.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Caravan
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 23:01

sakset fra den engelse brukanvisningen...

230V/30A(30s),15Along-term,

Operating temperature -10°C~+50°C

jeg er ikke elektriker, men 30A i et halvt minutt høres skummelt ut...
og så virker den jo ikke når det er kaldt Smile

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 23:09

Joda, den oppnår sikkert god og fin lunk i minus 25 med 30A i belastning....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 14 Des 2011 - 23:29

Var jo en detaljert fin bruksanvisning da
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeTor 15 Des 2011 - 13:50

Sten Rune skrev:
Når det står slik i brukerveiledningen: "Tilkobles apparater med maks 3000W, 16A (apparater med mer enn 1500W må jordes)".
Da blir jeg skeptisk, for den grensa på effekten har ingen ting med at apparatene må jordes. Dette er det helt andre ting som bestemmer.
En annen ting er at det står maks 3000w etterfulgt av 16 ampere.... 3000w er ikke mer enn 13 ampere....


Det sertifiseres vel etter det man kaller "Varig belastning",noe som er 80% av Max belastning.
Derfor 3000 Watt.

Wattstyrke har ingen som helst betydning hva gjelder jording!!
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeFre 27 Jan 2012 - 11:35

Jeg skjønte ikke helt vitsen med relé til vannpumpa. Kunne ikke dette bare vært koblet rett over bryteren uten relé? Da kunne du kastet lasken til reléet, som du har i tillfelle dette ryker. Very Happy
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitimeFre 27 Jan 2012 - 13:02

knutove skrev:
Jeg skjønte ikke helt vitsen med relé til vannpumpa. Kunne ikke dette bare vært koblet rett over bryteren uten relé? Da kunne du kastet lasken til reléet, som du har i tillfelle dette ryker. Very Happy

Det har du helt rett i, men der er tilfeller hvor microbryterne i blandebatteriene har røket pga overbelastning, og da er ett rele fra biltema en billig forsikring fremfor å skifte blandebatteri.

Der er også tilfeller hvor pumpa fryser, og er du ikke rask nok ryker sikringen på 7,5 ampere, noe som ikke disse microbryterne i blandebatteriet vill like.

Det er nok ikke nødvendigvis helt nødvendig, men som sagt, billig forsikring Very Happy
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Montere batteri og lader i er 2002 Hobby 560
» "Ring vogna varm"
» Montere 12v gassalarm. Hobby 540. 2008mod.
» Montere radio/cd i Hobby 720 UMF 2000mod
» Montere Batteri og lader i Hobby 2011

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: