| Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde | |
|
+10joka Sten Rune Kim johan_a P.kaill Harald- Jan Ole chg ovhi sveinp 14 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
knutove CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 175 Age : 47 Localisation : Tønsberg, Vestfold Registration date : 14.08.2011
| Tema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Fre 27 Jan 2012 - 17:58 | |
| Ikke så dum tanke det sikkert, men hvis bryterne ryker før sikringen er vel kansje sikringen litt i største laget. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13247 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Fre 27 Jan 2012 - 18:06 | |
| Tja, det kan man si, men ledningsnettet og disse mikrobryterne er så underdimensjonerte at det er "under enhver kritikk" etter min mening. De som tjener på dette er de som selger pumper og blandebatteri. Systemet er forøvrig ganske kjipt i forhold til sånn det var før med trykkstyrte pumper og ingen microbrytere. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Harald- CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 328 Localisation : Måløy Registration date : 21.07.2010
| Tema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Lør 28 Jan 2012 - 0:08 | |
| - knutove skrev:
- Ikke så dum tanke det sikkert, men hvis bryterne ryker før sikringen er vel kansje sikringen litt i største laget.
Det idielle er selfølgelig en egen sikring på f. vannpumpa, men der er en 7,5A sikring som dekker vannpumpe, toalettspylepumpe og lys i steikeovn og kjøleskap. Uansett om du har ei pumpe som trekker f.eks. 3A ved normal drift, går denne i peak og sprenger en 7,5 A sikring når pumpa f. har frosset fast. Ved de fleste tilfeller vill jeg tro at sikringenns misjon er kortslutningsvern, samt ta vare på kabelens tverrsnitt. Men når var jo dette en gasnke enkel og rask jobb da sammenlignet med den andre. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13247 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Lør 28 Jan 2012 - 0:26 | |
| Det har flere ganger vert snakk om kraftigere pumpe, Reich Twin oftest, min erfaring er at med skikkelig kabel og relé gir det bedre effekt enn selve pumpe byttet. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Harald- CARAVAN KING!
| Tema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Lør 28 Jan 2012 - 3:36 | |
| - Jan Ole skrev:
- Det har flere ganger vert snakk om kraftigere pumpe, Reich Twin oftest, min erfaring er at med skikkelig kabel og relé gir det bedre effekt enn selve pumpe byttet.
Har aldri målt spenningen på pumpa under drift, men ikke ululig at der er ett spenningsfall som igjen vill til lavere effekt, og høyere strøm gjennom microbryterne. (større mulighet for skade på bryterne i blandebatteriene) | |
|
| |
hpk HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1432 Age : 58 Localisation : Raufoss Registration date : 06.03.2008
| Tema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Lør 28 Jan 2012 - 7:58 | |
| Det er ikke strømmen som går ved kontinuerlig drift som knekker mikrobryterene i kranene. Det er gnisten som oppstår hver gang krana skrus på og av. Jo større pumpe jo mere gnist.
Jeg byttet til Reich Twin for en tid tilbake. Den skal gi 19 l/min om jeg ikke husker feil. Trykket på vannet ble mye bedre, men kapasisteten er langt fra det oppgitte. Det skyldes ikke ledningsnettet, snarere slanger, koblinger og kraner. | |
|
| |
Harald- CARAVAN KING!
| Tema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde Lør 28 Jan 2012 - 8:38 | |
| - hpk skrev:
- Det er ikke strømmen som går ved kontinuerlig drift som knekker mikrobryterene i kranene. Det er gnisten som oppstår hver gang krana skrus på og av. Jo større pumpe jo mere gnist.
Jeg byttet til Reich Twin for en tid tilbake. Den skal gi 19 l/min om jeg ikke husker feil. Trykket på vannet ble mye bedre, men kapasisteten er langt fra det oppgitte. Det skyldes ikke ledningsnettet, snarere slanger, koblinger og kraner. Sant det. Er nok gnisten som lager problemet, og ikke strømmen ved langvarig drift. (men den reduserer du ved ett rele) Der følger vel ikek med en pumpeurve som viser mengd i firhold til mottrykk og strømforbruk på disse pumpene Er vel oppgitt 19 l/m ved null mottrykk for å selge mer da. Avviker etterhvert litt fra Ring Hytta Varm tråd dette da | |
|
| |
Arnt1 CARAVANER
Antall Innlegg : 52 Registration date : 08.03.2015
| |
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde | |
| |
|
| |
| Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde | |