CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde

Go down 
+10
joka
Sten Rune
Kim
johan_a
P.kaill
Harald-
Jan Ole
chg
ovhi
sveinp
14 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Icon_minitimeFre 27 Jan 2012 - 17:58

Ikke så dum tanke det sikkert, men hvis bryterne ryker før sikringen er vel kansje sikringen litt i største laget.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Icon_minitimeFre 27 Jan 2012 - 18:06

Tja, det kan man si, men ledningsnettet og disse mikrobryterne er så underdimensjonerte at det er "under enhver kritikk" etter min mening. De som tjener på dette er de som selger pumper og blandebatteri.
Systemet er forøvrig ganske kjipt i forhold til sånn det var før med trykkstyrte pumper og ingen microbrytere.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Icon_minitimeLør 28 Jan 2012 - 0:08

knutove skrev:
Ikke så dum tanke det sikkert, men hvis bryterne ryker før sikringen er vel kansje sikringen litt i største laget.

Det idielle er selfølgelig en egen sikring på f. vannpumpa, men der er en 7,5A sikring som dekker vannpumpe, toalettspylepumpe og lys i steikeovn og kjøleskap.
Uansett om du har ei pumpe som trekker f.eks. 3A ved normal drift, går denne i peak og sprenger en 7,5 A sikring når pumpa f. har frosset fast.
Ved de fleste tilfeller vill jeg tro at sikringenns misjon er kortslutningsvern, samt ta vare på kabelens tverrsnitt.

Men når var jo dette en gasnke enkel og rask jobb da sammenlignet med den andre.

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Icon_minitimeLør 28 Jan 2012 - 0:26

Det har flere ganger vert snakk om kraftigere pumpe, Reich Twin oftest, min erfaring er at med skikkelig kabel og relé gir det bedre effekt enn selve pumpe byttet.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Icon_minitimeLør 28 Jan 2012 - 3:36

Jan Ole skrev:
Det har flere ganger vert snakk om kraftigere pumpe, Reich Twin oftest, min erfaring er at med skikkelig kabel og relé gir det bedre effekt enn selve pumpe byttet.

Har aldri målt spenningen på pumpa under drift, men ikke ululig at der er ett spenningsfall som igjen vill til lavere effekt, og høyere strøm gjennom microbryterne. (større mulighet for skade på bryterne i blandebatteriene)
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Icon_minitimeLør 28 Jan 2012 - 7:58

Det er ikke strømmen som går ved kontinuerlig drift som knekker mikrobryterene i kranene. Det er gnisten som oppstår hver gang krana skrus på og av. Jo større pumpe jo mere gnist.

Jeg byttet til Reich Twin for en tid tilbake. Den skal gi 19 l/min om jeg ikke husker feil. Trykket på vannet ble mye bedre, men kapasisteten er langt fra det oppgitte. Det skyldes ikke ledningsnettet, snarere slanger, koblinger og kraner.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Icon_minitimeLør 28 Jan 2012 - 8:38

hpk skrev:
Det er ikke strømmen som går ved kontinuerlig drift som knekker mikrobryterene i kranene. Det er gnisten som oppstår hver gang krana skrus på og av. Jo større pumpe jo mere gnist.

Jeg byttet til Reich Twin for en tid tilbake. Den skal gi 19 l/min om jeg ikke husker feil. Trykket på vannet ble mye bedre, men kapasisteten er langt fra det oppgitte. Det skyldes ikke ledningsnettet, snarere slanger, koblinger og kraner.

Sant det. Er nok gnisten som lager problemet, og ikke strømmen ved langvarig drift. (men den reduserer du ved ett rele)
Der følger vel ikek med en pumpeurve som viser mengd i firhold til mottrykk og strømforbruk på disse pumpene Very Happy
Er vel oppgitt 19 l/m ved null mottrykk for å selge mer da.

Avviker etterhvert litt fra Ring Hytta Varm tråd dette da sunny
Til Toppen Go down
Arnt1
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 52
Registration date : 08.03.2015

Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Icon_minitimeMan 26 Okt 2015 - 18:54

Harald- skrev:
knutove skrev:
Jeg skjønte ikke helt vitsen med relé til vannpumpa. Kunne ikke dette bare vært koblet rett over bryteren uten relé? Da kunne du kastet lasken til reléet, som du har i tillfelle dette ryker. Very Happy

Det har du helt rett i, men der er tilfeller hvor microbryterne i blandebatteriene har røket pga overbelastning, og da er ett rele fra biltema en billig forsikring fremfor å skifte blandebatteri.

Der er også tilfeller hvor pumpa fryser, og er du ikke rask nok ryker sikringen på 7,5 ampere, noe som ikke disse microbryterne i blandebatteriet vill like.

Det er nok ikke nødvendigvis helt nødvendig, men som sagt, billig forsikring Very Happy
hvordan kobles dette?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde   Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Montere Batteri og lader i Hobby 2011
» "Ring vogna varm"
» Montere 12v gassalarm. Hobby 540. 2008mod.
» Montere radio/cd i Hobby 720 UMF 2000mod
» Montere batteri og lader i er 2002 Hobby 560

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: