CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 hvilken trekkbil?

Go down 
+11
knutove
Jan Ole
Camping Kai
Sten Rune
Veggis
Jan
Åge P
chg
joka
Ottar
ulven
15 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 7:31

Jan Ole skrev:
Det skal den vel klare 10? Ganger i 12% stigning i løpet av noen få minuttet da.

Jeg oppregistrerte hengervekten på en bil jeg hadde tidligere. Hovedargumentet for for hvor høyt hengervekten kunne settes, var da at bilen skullen klare bakkestart fullastet i 12% stigning fem ganger i løpet av et kvarter uten at klutjen skulle gå varm. Motorkraft hadde minimal eller ingen betydning.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 10:53

Veggis skrev:
BTW:
Noen som vet hvorfor Mondeo med automat kan trekke mer enn tilsvarende med manuell?
(2000 vs 1800 kg). Det er jo ofte omvendt?

Volvo V70 og S80 har samme med awd utgaven at automat drar 2000 og manuell 1800kg og hørte
då at det er clutsjen som er for svak. Så er vell samme for Mondeo.
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 12:11

Det var det jeg også mente med mitt forrige innlegg at det er styrken på clutsjen som er avgjørende. Ikke om det er manuell eller automat, selv om det tradisjonelt sett er manuell som har høyest hengervekt.

Jeg har kjørt i stykker en automatkasse ved å dra vogn, så jeg kommer ikke til å ha det igjen så lenge jeg kjører vogn. Jeg synes heller ikke det var behagelig å dra med automat. Det føltes helt feil når den girte. Når den først girte må den jo ha gått i laveste gir med en gang. Det ble i allefall et vanvittig turtall, hver gang den girte i oppoverbakker. Det virket helt feil og unødvendig, når man er vant til å dra med manuell iallefall.
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 12:23

Montere enkstra kjøler til automaten kan vel være en fordel om man har et par tonn bakpå...
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 12:33

chg skrev:
Montere enkstra kjøler til automaten kan vel være en fordel om man har et par tonn bakpå...

Hadde sikkert vært lurt det, men slik var det ikke.
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 12:37

Nyskjerring på hvem bil du hadde der automaten tok kvelden?
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 12:38

Er nok forskjell fra bil til bil når det gjelder automat og henger.
En tidligere kollega av meg tok knekken på to automat kasser etter å tratt tung henger med en Caravelle.
Personlig synes jeg Mercedes`n funker veldig fint med automat og vogn.
Men jeg velger å gire manuelt opp fjellovergangene.
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 15:38

chg skrev:
Nyskjerring på hvem bil du hadde der automaten tok kvelden?

Har nesten ikke lyst å fortelle det. De er vel ikke kjent for å ha solide girkasser i utgangspunktet. Det var en Voyager 2,4 bensin, men i følge en kamerat som jobber på Møller er ikke automatkassene på f.eks. Caravelle noe bedre. Det skal vel også sies at tidligere eier hadde blitt opplyst fra verksted om at det var jernspon i oljen på girkassa, uten å informere om det ved salg. Satt vel igjen med en følelse av at bilen ble solgt pga. dette og at oplysningene ble holdt igjen for å få solgt bilen, så det er mulig jeg hadde maks uflaks med den ene automatbilen jeg har hatt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 16:15

Caravelle T4 har vel mer enn nok med seg selv med automat , å trekke tung henger er å be om trøbbel.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 87
Age : 42
Localisation :
Registration date : 17.03.2009

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 17:33

Har en kollega som kjøpte caravelle T4 diesel m/automat. Han fikk opplyst om at automatkassen varer ca150 000km, uten kjøring med henger. Ved kjøring med henger varer den sikkert noe mindre.
Han fikk bilen ganske billig pga automatkassen, men du verden som han har angret det kjøpet etterpå... Han fant ut at overhaling av automatkassen er ganske dyrt...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 17:38

Han er nok ikke alene om sånne erfaringer, var engang fristet til å kjøpe en jeg også, men selv om det ble et himla mas fra selgeren ble det ikke kjøp, heldigvis. Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
VolvoXC90




Antall Innlegg : 2
Registration date : 12.12.2011

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 18:14

Kjører en Volvo XC 90 med automat. Bilen har et lukket girsystem og skal normalt ikke serves. Imidlertid har vi fått anbefalt fra flere hold at når man bruker bilen til å trekke vogn skal oljen i girkassen skiftes med jevne mellomrom. Så vi skifter olje på girkassen hver gang vi har service og har ikke hatt noen problemer med den.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 18:22

Sikkert lurt å skifte oljen, et annet medlem her hadde samme type bil som fikk havari på girkassen etter en tur sørover i Europa.
Kjedelig når sånt skjer, han berget nesten ferien men kom hjem med en annen bil enn han dro med.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 18:28

VolvoXC90 skrev:
Kjører en Volvo XC 90 med automat. Bilen har et lukket girsystem og skal normalt ikke serves. Imidlertid har vi fått anbefalt fra flere hold at når man bruker bilen til å trekke vogn skal oljen i girkassen skiftes med jevne mellomrom. Så vi skifter olje på girkassen hver gang vi har service og har ikke hatt noen problemer med den.
Husk at å skifte olje på girkasse og utskifting er to helt forskjellige ting.Det som de fleste omtaler som skifte av olje er rett og slett bare en utbytting av 1/3 til1/4 av girkassas olje."Skifter" du 3 liter er det sikkert mer enn det dobbelte igjen.En automatkasse har typisk 10-12 liter olje.Skal alt sammen ut må det flushes,og det er en prosess som er ganske tidkrevende.Mange automatkasser er berget av disse gutta: www.rats.no.
Vel så viktig som å "skifte" olje er fornuftig kjøring og bruke et lavere gir slik at kassa ofte skifter mellom 2 gir når belastningen er stor.Og svært viktig å kjøre rolig før man stopper/parkerer, slik at kassa unngår overoppheting etter at sirkulasjonen stopper.


Mange biler har for dårlig kjøling for å trekke ei tung vogn.Og det er sikkert en medvirkende grunn til at det blir kræsj.En godt bygget automatkasse skal vare bilens levetid om den ikke brukes til helt spesiell kjøring(redningskjøretøy f.eks),noe annet bør vel ikke aksepteres når man kjøper ny bil.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 18:58

Jepp, jeg leverte inn min ford mondeo til oslo gearkasseservice, der flushet de kassa og fikk på helt ny olje og monterte ekstra oljekjøler, merket forskjell etterpå ja. Ford ville ikke ta servicen på kassa, men de kunne demontere den og sende den inn, de hadde ikke utstyr for å flushe kassa.
Underkant av 6 lapper for det hele.
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeLør 7 Jan 2012 - 19:20

Mercedes hadde inntil litt utpå 2000-tallet "evigvarende" olje til girkassen.Etter utallige havarier så ble dette borte, tror de anbefaler å "skifte" hver 60' km uten at jeg husker eksakt intervall.Evigvarende olje til automatkasse kan man nok glemme. BMW, Volvo og Audi har eller hadde ( mulig de også har endret dette) evigvarende olje,slik som Mercedes gjorde før de tok til vettet.


Per Øyvind Egge ( se side 2 i denne tråden: https://caravan.norwegianforum.net/t892p35-automatgear ) kommer med mye nyttig i den artikkelen i Aftenbladeti 2006.


Noe annet som er vel så viktig er å skifte olje andre steder i transmisjon (4 X 4) regelmesssig, og ev. smøre der et skal gjøres dette
Til Toppen Go down
Oddvars
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 24
Localisation : Bærum
Registration date : 17.11.2009

hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitimeMan 21 Jan 2013 - 9:45

Jeg kjører nå på andre året med 2007 mod BMW 530 D, gått nesten 200 000 km. Luftfjæring bak. Htitil uten annet enn service hver 30000 km. Forbruk uten vogn +- 0,7. Med vogn, 7 mtr, ca 1.2. Fantastisk kjørebil uten henger, to lange europaturer, forbuk 0,72 og 0,75 på hele turen. Kjøring rundt i alpene, bratte bakker og raske motorveier. Med diesel i 250, ikke dårlig.
Med hengeren trekker den herlig, moment litt over 600, Dette merkes veldig godt i bratte bakker. Skulle gjerne hatt Xdrive, men man får ikke alt. Skulle jeg ønske meg ny bil nå, og har pengene, ville en nyere 530 D Xdrive være meget høyt på ønskelisten.
Har ikke noen negative erfaringer med denne som trekkdyr. Selvfølgelig vil noen store 4 hjulstrekkere være bedre som rene trekkdyr, men denne blir jo mest brukt i det daglige da, uten henger.
Til Toppen Go down
Sponsored content





hvilken trekkbil? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hvilken trekkbil?   hvilken trekkbil? - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
hvilken trekkbil?
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Trekkbil
» Hvilken bruktbil som trekkvogn?
» Ny bil - usikker på hvilken
» Hvilken Isocamp?
» Hvilken vei til Kroatia

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: