CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Gulvvarme i spikertelt

Go down 
+5
janp
trivesivogn
André
Jan
Jan Ole
9 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeTor 19 Jan 2012 - 18:01

Skal etter alt å døme bygge nytt spikertelt med det første og ønsker tips og synspunkt på gulvvarmesystemer.

Her er ett alternativ til ca 640.-/m²

http://www.gaus.no/byggevarer/gulv/?article_id=4376

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeTor 19 Jan 2012 - 19:42

ser bra ut, og at man kan gjøre det selv vil jeg si forsvarer kvadratprisen
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeTor 19 Jan 2012 - 20:42

Ser enkelt ut ja, men blir gjerne 10 høvdinger av det, må sjekke flere alternativer.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeTor 19 Jan 2012 - 22:30

Har aldri sett dette før. Det er vel en trafo til dette, så vi snakker ikke om 230V rett i matta ser det ut til. Funker kanskje greit. Kvadratprisen er ikke ille. El-flex med 6 mm depron koster rundt 1000.- pr kvm ferdig lagt, inkl termostat fra el-installatør, i hvert fall hos oss. El-flex er et meget bra produkt, men du må ha en autorisert installatør for å legge det.
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeTor 19 Jan 2012 - 23:26


Ser jo bra ut, er jo faktisk et "lavtbyggende" varmegulv som ikke bygger mer enn selve varmeelementet. Som regel er jo koblinger og kabler tykkere enn selve elementene. Ut fra hva jeg kan se av monteringsanvisningen virker det som om man kan "ta det med seg" hvis man selger spikerteltet..., eller bygge det om hvis man endrer på teltet (må vel å merke ta opp gulvet).

Finner noen negative kommentarer her på at det er mye lyd når termostaten slår seg av og på.....

De klager også på at det er for stor kaldsone i endene på elementene, men de går det jo an å korte ned!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 7:55

Jeg bygde med 6" bjelkelag, 10cm isolasjon og varmefolie med 90W/m2 i bjeleklaget og synes det ble en fin og lun varme av det.
Er elektriker selv så det ble ikke mer en ca. 2 tusen.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 8:56

Hva er arealet til den prisen? Trenger minst 15kvm helst 26kvm.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 9:32

Jan Ole: om du skal ha varme i gulvet (og du vet jo hvorgodt den lille lunken er for liten og stor) så sats på 80-90 w/m2. Da monner det litt.


Pergo sin blir svindyr, trafosettet og koblingsboksen er også dyr.Og alt for lav effekt pr/kvm. Hadde jeg
fått kjøpt det jeg brukte hos meg hos elektroskandia ville prisen på 10 kvm blitt i overkant av 2000. Jeg betalte 3700 for 10 kvm hos OBS Bygg.
Folie får du til ca 250 pr m2, du har sikkert kontakter i elektrobransjen. Electroscandia har avd. i Ålesund. Og en lokal elektriker bør du kunne få gjort avtale med slik at du kan legge det sjøl og elektriker setter på klemmene. Lokal elektriker der jeg hadde spikerteltet hadde høyere timepris for montasje der de ikke leverte deler. Folien bør du kunne komme ut på ca 5000,- for 20 kvm om du skal ha litt mindre areal enn det du hadde tidligere.


Kjøp rør som er ferdigtrekt med 3X 2,5 mm2 kabel der også,og kontakter for skjult montasje. Elko sine koster for tiden ca 70 + moms/stk på kampanje. Mange elektrikere godtar å koble utstyr levert av andre, men godkjenner ikke montasje gjort av selvbyggere. Naturlig nok.
Koblingsbokser (for skjult) er fra ca. 19,-/stk. Type Eco fra Schneider.


Stikk innom elektroskandia i Ålesund (Lerstadveien 518) og ta med avisa som heter "Vinterkampanje" 2012. Har bare høstkampanje-avisa, men mye av produktene går igjen. Du får helt sikkert kjøpe dette som kontantkunde uten problemer.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 9:46

Gode tips, skal sjekke.
Skjult opplegg i fryseboks betinger montering i kanal ala kontor. Om ikke stikker baksida av veggboksen ut på utsiden og blir vanskelig å forklare.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 10:06

Jan Ole skrev:
Gode tips, skal sjekke.
Skjult opplegg i fryseboks betinger montering i kanal ala kontor. Om ikke stikker baksida av veggboksen ut på utsiden og blir vanskelig å forklare.
Det finnes vel værre ting å bortforklare. E- tjenesten i et land i Asia som egentlig ikke skulle være der f.eks...
OPS sa damen, men det var først etter at hjernen hadde koblet inn.


Da blir det åpent anlegg, PR 2,5 mm2 fra Newlec/Draka er vel ca 12,50 +mva, mulig tillegg for kapp pr meter.


Og MBM productions gikk vel over ende de også 2. juledag.... Suspect
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 10:13

Fryseboks?,- Flexi da, med andre ord?
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 10:41

Jeg hadde valgt denne typen: http://www.thermo-floor.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=3&Itemid=41

Dette er mye bedre enn el-flex og lignende folier. Dette er en varmematte som man ruller ut på samme prinsippet som mattene til lavtbyggende varmegulv. Det er en overgang til kaldende på hver matte, som er laget på fabrikk, kontra el-flex som man får to koblinger man klemmer på ved installasjon for hver stripe i gulvet. Her har jeg flere ganger sett at det ikke er god nok kontakt på koblingene til folie. Det er veldig raskt å legge og festes kun med tape. Hvis du bruker en trikker som kan dette bør isolasjonsmatte og varmematter være lagt på en times tid, i en spikerbu. Det kan jo også være mulig å få til en avtale med en trikker slik at du kan legge varmen selv, hvis han kan se over før gulvet legges. Det kan gjøres så enkelt at du tar bilder som du sender på e-post til trikkeren. Det er jo lov å spørre.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 10:55

Knutove: det blir omtrent et samme som jeg brukte fra Heatcom. Det selges ikke hos elektrogrossister, dermed blir prisen fort dobbelt så høy. Heatcom sin var bare å rulle ut, klippe i enden og rulle tilbake. Like enkelt som Glava. Til slutt skal man legge en alufoliebit mellom hver "matte"for felles jord (følger med). Og bare 3 mm byggehøyde. Effekten er 80w/m2 om jeg ikke husker feil.


Elflex (tror det var e) hadde vel et problem med årlig kontakt, men klemmene er forbedret så akkurat det skal vel ikke være noen grunn til engstelse. Men er litt kjelkigdette med at en må innom alle deleneog sette på klemmer.


Og som du sier; det er jo lov å spørre. Finnes mange gode unnskyldninger for at man tilfeldigvis har PR, vegg uttak og Elflex liggende å slenge i garasjen også. Jan Ole har jo en ny garasje som han sikkert har et bra lager med elektrovarer liggende for bruk i spikertelt en gang i fremtiden.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 11:17

Børge skrev:
Fryseboks?,- Flexi da, med andre ord?

Ikke noe er avgjort, men det er en mulighet ja.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 11:21

janp skrev:



Og MBM productions gikk vel over ende de også 2. juledag.... Suspect


Nei, men kapasiteten er kraftig redusert i den senere tid.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 11:37

janp skrev:
Knutove: det blir omtrent et samme som jeg brukte fra Heatcom. Det selges ikke hos elektrogrossister, dermed blir prisen fort dobbelt så høy. Heatcom sin var bare å rulle ut, klippe i enden og rulle tilbake. Like enkelt som Glava. Til slutt skal man legge en alufoliebit mellom hver "matte"for felles jord (følger med). Og bare 3 mm byggehøyde. Effekten er 80w/m2 om jeg ikke husker feil.


Elflex (tror det var e) hadde vel et problem med årlig kontakt, men klemmene er forbedret så akkurat det skal vel ikke være noen grunn til engstelse. Men er litt kjelkigdette med at en må innom alle deleneog sette på klemmer.


Og som du sier; det er jo lov å spørre. Finnes mange gode unnskyldninger for at man tilfeldigvis har PR, vegg uttak og Elflex liggende å slenge i garasjen også. Jan Ole har jo en ny garasje som han sikkert har et bra lager med elektrovarer liggende for bruk i spikertelt en gang i fremtiden.

Jeg er elektrikker og har drevet eget firma selv i noen år. Jeg kjenner derfor de fleste produkter og priser forholdsvis godt. Har forøvrig solgt igjen for å bl.a. få litt mer fritid. Det å drive et lite trikkerfirma er ikke 8-4 jobb.

Prisen på på folie kontra den jeg henviser til er omtrent lik. Skal man sette bort jobben er det jo da ingen tvil om hva som blir billigst. Den du henviser til fra Heatcom ser i utgangspunktet helt lik ut som den fra Thermo-floor. På Thermo-floor sin variant trenger du ikke å legge alu-bit mellom mattene fordi varmekabelen ligger inni en flettet skjerm, som skal tilkobles jord.

Når det gjelder å kjøpe materiell selv er det i utgangspunktet ikke noe i veien for det, så lenge man kjøper utstyr fra anerkjente leverandører. Noen firmaer setter opp dette utstyret for samme timepris, men andre vil ha høyere timepris fordi de mister materialfortjenesten. Jeg har hatt flere kunder som har skaffet utstyret selv fordi de har gått ut i fra at trikkeren er dyr på dette. De fleste av disse hadde fått det billigere hos meg. Det lønner seg ofte å prate med trikkeren først.

Hvis man skal kjøpe pr-kabel er det Megaflis som er desidert billigst på dette. De prisene de operer med er i følgen en selger hos produsenten lavere enn de selger den ut for. De selger visst heller ikke til Megaflis, så han hadde en formening om at de tok det inn fra utlandet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 12:22

Prisene hos dette firmaet, er de konkurransedyktige?

http://www.elhandel.no/catalog/index.php

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 12:23

Børge skrev:
Fryseboks?,- Flexi da, med andre ord?

Hva skjer i din leir da Børge? Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 13:05

Noe usikkert enda, kommer litt an på hva If bestemmer seg for. Alt må rives og dersom jeg får ett noelunde oppgjør er det vel mye som taler for bytte av telt, da blir det "fryseboks". Razz
Uansett avventer jeg litt for å høre hvilke planer som foreligger for området, kunne tenkt meg litt større avstand til lekeplassen
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 13:21

Vogna da? Skade? Shocked
Alt som i plattinger også?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 13:37

Vogna slapp forholdsvis billig, bremser, lager, wirer og mover.
Teltet hadde så mye oppdrift pga mye gulvisolasjon att det klarte å røske med seg nesten hele plattingen, selv om de lengste pælene var slått nesten 70 cm ned i bakken.
Neste gang skal det støpest sokkler under teltet, satser på støpt gulv med tradisjonelle kabler innvendig.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 14:07

Skal du ha varmen på fra september til mai kontinuerlig da? Gulvvarme i spikertelt 105954

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 14:38

Jan Ole skrev:
Prisene hos dette firmaet, er de konkurransedyktige?
elhandel.no/catalog/index.php

Elhandel er dyr på en del, men billig på andre ting. Du må vel nesten sjekke litt hva som lønner seg. Men de er billigere enn i byggvare, det er de etter de få prisene jeg har sjekket av og til. Men jeg vet ikke så mye at jeg kan si yes! Løp og kjøp. Kjøper stort sett alt fra Electroskandia lokalt siden jeg har hatt kundeforhold der i mange år.
Skal du kjøpe elmateriell i vanlig butikk, og anerkjente produkter, fra f.eks Elko, er det vel ikke enkelt å finne billigere enn hos Ohlson på dine kanter. Det andre får du tak i på et eller annet vis som jeg foreslo.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 15:00

Noen eksempler jo priser hos elhandel:
Elko dobbel jordet, på vegg eller innfelt, ca 88 kr inkl moms. Jordfeilsautomat 16A, 30 ma C-karakteristikk: 643 kr. (Varenr 1654706). En brannsikring med utkoblin av strøm komfyr/tavle koster 5552,-(El nr. 1657464)
Hos elektroskandia er de nesten dyrere på Elko kontakter, mens jeg betalte i forrige uke kr 265 + mva.for 16A jordfeilautomat, 30ma og type C (treg). Muligens pluss-minus noen å kr. Altså nesten dobbelt så dyrt hos Elhandel.
Brannsikringenfra Eaton koster 3099,- + mva, dvs ca 2000 rimeligere enn Elhandel.


Så derfor må du sjekke som jeg skrev over.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 15:33

Akkurat den jordfeilautomaten kikka jeg på, vurderer å sette inn en sånn i vogna siden jeg ikke har det fra før.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 15:56

I vogna di er det vel også 16A til Alde og en 10A. Jeg har nå 3 10A kurser, da det var for mye på den ene 10A som dekket alt annet enn Alde. Enkelt å skifte siden denne også tar 2 pos. Og vel verdt pengene så er du sikret i vogna om det skulle være noe alvorlig feil utenfor.
Rart at ikke slike ting er blitt påbudt, det koster jo det samme som vanlige automatsikringer.


Om du skifter så anbefalte el-tilsynet å "trimme" slike jordfeilbrytere med jevne mellomrom, da de lett kan henge seg opp og slutte å virke.. Jeg måtte skifte 2 stk rene jordfeilbrytere her hjemme i huset fra ABB som ikke slo ut. Begge var til våtrom. Feilen skyltes muligens at de aldri var trimmet, altså testet med jevne mellomrom. Nå vet jeg viktigheten av det.
Har aldri fått opplyst eller hørt sagt fra elektrikere at jordfeilbrytere må trimmes med jevne mellomrom. André kan vel utdype dette, eller andre her inne som er elektrikere.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 16:08

ABB har i mine kretser ikke det beste ryktet, var svært mange feil på utstyr derfra på jobb. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 16:49

Aner meg dette med ryktet. Prøvde utallige ganger å kontakte produktansvarlig hos ABB. Konstant borte, kurs,møter etc. Når jeg endelig fikk kontakt så satt jeg igjen med et inntrykk av at dette var gammelt nytt da jeg spurte om de ville undersøke dette.
Jeg synes at jordfeilbrytere som kanskje aldri har virket er farlig og bør sees litt alvorlig på. Å få noen kompensasjon etter lang tid kunne jeg selvsagt bare glemme. Men det var ikke det jeg hadde primært i tankene da.


Begge sikringsskapene var fylt med utstyr fra ABB, er ikke helt slike lengre nei.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeFre 20 Jan 2012 - 18:36


Jordfeilbrytere er anbefalt testet 1 gang/mnd

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Gulvvarme i spikertelt Caravan
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeLør 21 Jan 2012 - 0:01

Jan Ole

Heisann!

Jeg ser at du vurderer Pergo sin gulvvarme - iallefall i starten av tråden.

Jeg installerte Pergo sine kabler. Må si jeg er fornøyd med den lille lunken det gir. Som man er inne på i tråden her så er ikke effekten så stor - det er riktig, men nå er det jo slik at man har - som regel - kun 16amp totalt. Mine varmekabler er mener ligger på ca 600 watt. Det er nok til at man får varme i gulvet, men ikke nok til å varme opp rommet om vinteren.

Varmekablene fungerer raskt. Stor forskjell på hvor det er varmekabler og hvor det ikke er. :-)

Mattene er ganske tykke og ligger fint på underlaget. Du slipper jo å legge noe annen folie under parkett/laminat. Sparer noen få kroner på det.

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeSøn 22 Jan 2012 - 21:34

Varme i gulvet skal jeg ha, men type vet jeg ikke enda og er glad for tips.
Har jo vannboren el-varme i teltet jeg har nå og det kan jeg lett legge i det neste også, gjerne med soneinndeling.
Det blir sannsynligvis det billigste og jeg kan finne på å koble det opp mot en varmepumpe også, men folie er uten tvil det enkleste.....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeSøn 22 Jan 2012 - 21:46

Om det blir et nytt "spikertelt", blir det da MBM model II? Shocked Suspect


PS: MBM er vel av de aller mest fleksible, finnes i enhver form, fasong og størrelse. Absolutt en modell å gå for..
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeSøn 22 Jan 2012 - 21:49

Kommer an på blandt annet tilbudet fra forsikringen, men jeg har rett slett ikke kapasitet til å gå igang med enda et prosjekt med masse arbeid på fritida igjen nå. Derfor kan det bli kjøpe-løsning hele veien.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeSøn 22 Jan 2012 - 22:01

Trist for dere på plassen når detser ut som det gjør. Ser ikke til å være mye av den flotte plassen igjen. Snakket med han nabo Truls, og han har også en stor jobb å gjøre.


Valgmulighetene er ikke mange: gi opp eller krumme ryggen og gå i gang. Og valget er vel tatt allerede tror jeg. Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitimeMan 23 Jan 2012 - 16:07

Fysjemeg for noen priser det er på el-ting rundt om. Nærmere 30 000.- for gulvvarme i et spikertelt er i overkant syns jeg, her er det rom for alternativ tenkning, det er i alle fall sikkert.
Varmepumpe er en mulighet til en tredjedel av prisen, men da blir det ikke spesiellt varmt på gulvet da. Blir litt Truma over det når jeg tenker etter.... Laughing
Er forsåvidt ikke sikkert det blir så kaldt heller...... Neutral

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Gulvvarme i spikertelt Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i spikertelt   Gulvvarme i spikertelt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Gulvvarme i spikertelt
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Elektrisk gulvvarme kontra vannbåren gulvvarme - synspunkter
» spikertelt
» Spikertelt
» Spikertelt
» El-gulvvarme

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: