CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kondens

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Merete
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Female
Antall Innlegg : 23
Age : 62
Localisation : Oslo
Registration date : 01.10.2007

Kondens Empty
PosteTema: Kondens   Kondens Icon_minitimeSøn 4 Nov 2007 - 21:58

Som den ferskingen jeg er forsøker jeg meg her, med fare for å ta opp noe som kanskje "alle" vet....
Vi var i vognen i helgen, som nå står på fjellet. Det var såååååå deilig.
Så lurer jeg da på om det er "normalt" at vinduene er fulle av kondens om morgenen nå man åpner rullgardinene???
Det er det nemlig i vår Dethelffs. Og vær så snill og ikke si at vi må kjøpe nordisk vogn, for vi har nettopp(i mai) kjøpt Dethleffs, som vi forøvrig er superfornøyd med. sunny

Kan noen av dere please øse over meg gode råd.

Merete Kondens 105977[code]
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitimeSøn 4 Nov 2007 - 22:04

det er rimelig vanlig ja, mye vanndamp når alle ligger og sover, og gjerne vinduer og luker igjen så det bare er slik da.
vi har lmc og den er på akkurat samme måte, og kondensen forsvinner jo igjen
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitimeSøn 4 Nov 2007 - 22:05

Merethe

det er flere ting du kan gjøre....

Vask vinduene med fuktig fille, med zalo på.... og vask på en måte slik at Zalo'n blir litt igjen på vinduet som en liten film.... dette vil gjøre at duggdråper ikke så lett oppstår.

En annen ting, er å ikke dra rullgardinene helt igjen, men la det være igjen en liten åpning.... blir det ikke ca en cm, da, om du stopper i hakket før det er helt tett.
Da vil vinduet få lufting, og dugge mindre....

Der er det samme om du har nordisk eller kontinental vogn, når gardinene er helt fortrekt.... du vil få noe dugg uansett....

En annen ting som kan brukes for å hindre dugg, er sånn anti-duggspray som en bruker på hjelmer til snøscootere og motorsykler.... dette får du kjøpt hos mc forhandleren.... og er beregnet til å bruke på plast-visir.... yppelig på vognvinduer...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitimeSøn 4 Nov 2007 - 22:12

Merete skrev:
Som den ferskingen jeg er forsøker jeg meg her, med fare for å ta opp noe som kanskje "alle" vet....
Vi var i vognen i helgen, som nå står på fjellet. Det var såååååå deilig.
Så lurer jeg da på om det er "normalt" at vinduene er fulle av kondens om morgenen nå man åpner rullgardinene???
Det er det nemlig i vår Dethelffs. Og vær så snill og ikke si at vi må kjøpe nordisk vogn, for vi har nettopp(i mai) kjøpt Dethleffs, som vi forøvrig er superfornøyd med. sunny

Kan noen av dere please øse over meg gode råd.

Merete Kondens 105977[code]


Det er jo bare ganske enkelt fordi det er kald ute, og vinduene blir kalde. Lufta inne i vogna er mye varmere enn overflaten på vinduene, og når den varme lufta treffer det kalde vinduet så legger fuktigheten i lufta seg på vinduet som kondens. Det samme skjer når du tar f.eks. en flaske el.l ut av kjøleskapet og lar den stå på benken, den blir full av kondens på utsiden. Det har med at luftas evne til å holde på fuktigheten forandres ved temp.svingninger. Varm luft holder bedre på fuktighet enn kald luft, sånn at når den varme luften treffer noe kaldt så må den gi fra seg en del fukt som da blir til kondens. Jeg ville foreslått å åpne taklukene litt mer for å få bedre lufting. La vær og dra blendgardinene helt ned, da kommer det varm luft inn på vinduene og kondensen minker.
Til Toppen Go down
Merete
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Female
Antall Innlegg : 23
Age : 62
Localisation : Oslo
Registration date : 01.10.2007

Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitimeSøn 4 Nov 2007 - 23:02

Tusen takk til dere alle for kjappe svar.
I grunnen godt å høre at det er sånn det er. Skal forsøke både med litt mindre tetting av rullgardin og antidugg spray.
Dette tror jeg skal bli bra gitt.....
Takk og takk og en riktig god natt til dere.

Merete Kondens 105977
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 7:00

Merete.

Skal ikke erte deg med at du må ha nordisk vogn,men et par fakta tåler du vel ? Om du ser på vinduene på de tyske vognene,er de ofte større enn på de nordiske,og luftsirkuleringen rundt vinduene er og ofte dårligere på dem.Etter å ha hatt mange nordiske vogner,kjøpte vi en Knaus 580 i '02,med Alde.Ingen problem å holde varmen i 20 minus,men kondensen ved vinduene var påfallende mer plagsom enn på våre andre vogner.Måtte ofte tørke av vinduene,da det rant fra vinduene,og nedover veggen.

Og dette var mens vi var våkne,så det var ingen rullgardiner som sperret for lufta.På natta var dette selvsagt og et problem.

Men prøv gjerne de tipsene fra de andre her.Og om du har tette overskap,så sett dem på gløtt ved avreise.Da slipper du kondens når dere kommer opp til vogna.Et tips vi fikk fra vår selger da vi kjøpte Knaus.Funka flott det.

Lykke til.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 8:21

Vedrørende kondens. Vi pleier å lufte godt spesielt når vi fyrer opp vogna etter ankomst når den har stått ubrukt noen dager.
Og vi har alltid god lufting ellers også for å unngå kondens.
Nå Har vi i høst vært spesielt lite plaget med kodens. det kommer kanskje av at været har vært bedre. Mener at i fjor høst var vi mer plaget av fuktig vær og påfølgende kondensproblemer.
Men god lufting hjelper godt på problemet. Og å ha hobby gjør jo kondens til et enda mindre problem Arve. Kondens 928394
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 8:39

Johnny.

Hehe,ja bare spør Tom RS.Han måtte jo ansette en egen kondenstørker til den frontruta si.Jeg måtte jo og ha sov i ro for å ikke bli overdøvet av den dryppinga fra ruta hans,når jeg skulle sove.

Og i vogna mi så var det bare drypping fra cognacflaska mi ned i glasset til Tom.Og i år er det hans tur til å åpne barskapet.Jippi !!!!

Og om noen synes jeg var slem mot Tom RS,så elsker jo han å bli erta litt.
Til Toppen Go down
Merete
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Female
Antall Innlegg : 23
Age : 62
Localisation : Oslo
Registration date : 01.10.2007

Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 8:42

Arve
Jeg får vel tåle den da, sitter langt inne men..... he,he
Skjønner hva du mener, og må nok innrømme at jeg gikk veeeldig tett på vognveggen til Kabene og de andre nordiske på plassen for å se hvordan det sto til med kondensen der.
Så det er mulig du har et poeng.
Kondensen hos oss oppstår kun om natten, på dagen er det helt tørt og fint. Nå har jo ikke kulda akkurat satt inn enda, så vi får se.
Skal også huske på å sette opp skapene, det var lurt.

Johnny
Er varmen satt på før du kommer opp?
Vi ringer opp i forveien og får vertskapet til å sette på varmen, veldig komfortabelt. Men hva da med lufting for å slippe kondens?
Er det like greit å lufte da?

Merete rendeer
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 8:59

Merete.

Ikke meninga å være slem vet du,men legg merke til størrelsen på vinduene på de tyske og de nordiske,så ser du at det stemmer det jeg sier.

Men for all del,ingen problem med å ha det godt i en kontinental vogn heller.Men innimellom må man være forberedt på å trikse og mikse litt for å få frem de optimale vinteregenskapene.Tenker bl.a. på noen eljet'er ved rundsitteren,om man har Truma.Får da en jevnere og bedre varme opp mot vinduene,som igjen vil være bra for å minske kondensproblemet i kulda.

Og bare fyr løs med spørsmål.Ingen er for dumme.
Til Toppen Go down
Merete
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Female
Antall Innlegg : 23
Age : 62
Localisation : Oslo
Registration date : 01.10.2007

Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 9:10

Takk for mange gode råd. Lærer utrolig mye.
Dette forumet er veldig bra for oss alle tror jeg.

Merete Kondens 105977
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 9:20

Merete

den kondensforskjellen Arve nevner vedr nordisk/kontinetal, mener jeg først kommer frem når vinduene ikke er igjenrullet... Ved igjenrullede vinduer, får i hvertfall vi litt kondens på rutene...... men ved en liten åpning, er det så godt som ingen ting kondens.

denne kondesen bør en være obs på, og jeg vet det under vinduer, ofte kan måles forhøyede fuktverdier i vogna om våren, om en okke er litt nøye med å hindre dette.... duggen renner jo ned og, når det blir litt av den...
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 9:29

Merete skrev:
Arve
Jeg får vel tåle den da, sitter langt inne men..... he,he
Skjønner hva du mener, og må nok innrømme at jeg gikk veeeldig tett på vognveggen til Kabene og de andre nordiske på plassen for å se hvordan det sto til med kondensen der.
Så det er mulig du har et poeng.
Kondensen hos oss oppstår kun om natten, på dagen er det helt tørt og fint. Nå har jo ikke kulda akkurat satt inn enda, så vi får se.
Skal også huske på å sette opp skapene, det var lurt.

Johnny
Er varmen satt på før du kommer opp?
Vi ringer opp i forveien og får vertskapet til å sette på varmen, veldig komfortabelt. Men hva da med lufting for å slippe kondens?
Er det like greit å lufte da?

Merete rendeer


Merete. Har ingen varme stående på når vi ikke er der.
Og som arve sier, når man har truma sentralvarme så er et par tre eljet'er suverene. Vi bruker omtrent bare eljet'ene(2stk) til primær oppvarming. Plusser på med litt trumavarme om morgenen for å få Varmen raskt opp når det er kuldegrader. Det med vindusstørrelsen på kontinentale vogner vet jeg ikke noe om. Har selv Seitz serie 4 i mi vogn fra 1990 og disse vinduene finner du igjen i flere nordiske vogner blant annet Bjølseth. Men var jo bare et par år rundt 1990 at hobby brukte disse vinduene. Gikk da over til andre vinduer som ser større ut da de ligger utenpå karosseriet på en måte.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 9:36

Vegard.

Riktig det du sier der.Vi får og kondens om natta i nordiske vogner om rullgardinene tetter helt for vinduene.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 9:47

Johnny.

Dette med vindusstørrelsen har vel blitt diffrensiert mer på nyere årsmodeller.

Sammenlign her med den Knausen vi hadde og en Kabe her.Se på sidevinduene.


http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11225663

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11149693
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 10:28

ARVE skrev:
Johnny.

Dette med vindusstørrelsen har vel blitt diffrensiert mer på nyere årsmodeller.

Sammenlign her med den Knausen vi hadde og en Kabe her.Se på sidevinduene.


http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11225663

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11149693


Ser hva du mener Arve. På knausen har du i tillegg til større lysåpning vinduer som ligger utenpå karosseriet mens kaben med sine Seitz vinduer (tror det er seitz) er innfeldt i karosseriet og har en bedre isolerende egenskap på måten de er konstruert.
Rammer og vinduene til Seitz er konstruert for å ungå mest mulig kuldebroer. Vet ikke hvordan dette er på de vinduene som kontinentale vogner bruker men ser på noen ut til at det lett oppstår kuldebroer
Har også hørt/erfart at Seitz er noe dyrere enn mange av de andre. typene.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sponsored content





Kondens Empty
PosteTema: Re: Kondens   Kondens Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kondens
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» kondens
» Kondens?
» Kondens i rute
» Kondens i gasskassen
» Kondens/ dråper i skaper

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: