CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Universaltelt - sommer og/eller vinter?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Universaltelt - sommer og/eller vinter? Empty
PosteTema: Universaltelt - sommer og/eller vinter?   Universaltelt - sommer og/eller vinter? Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 19:32

Vi skal i utgangspunktet ikke ha noe telt før neste sommer, men har nå fått et bra tilbud...

Spørsmålet er hva vil dere si er et greit kompromiss når det gjelder størrelsen på universalteltet når følgende legges til grunn:
1. Skal brukes hele vinteren
2. Skal brukes som sommertelt

Føler vel kanskje at universaltelt på 360 og 400 er litt for store til å stå ute på snørike steder en hel vinter? Eller?
Likeså er 220 og 240 kun effektive som vindfang. Og ubrukelige som sommertelt.
Er 300 et greit kompromiss, eller blir det også litt trangt, spesielt sommerstid da selvfølgelig?
Dybden på teltene er vel stort sett 240 om en ser bort fra de minste rene vinterteltene.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Universaltelt - sommer og/eller vinter? Empty
PosteTema: Re: Universaltelt - sommer og/eller vinter?   Universaltelt - sommer og/eller vinter? Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 19:47

Lars Egil

jeg vil nok si at disse universal teltene hverken er fugl eller fisk..... for store om vinteren, pga snøtyngda på taket, og derfor trenger mye ettersyn....

Om sommeren er de for små, og kan lite brukes, om en da ikke er en eller to....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Universaltelt - sommer og/eller vinter? Empty
PosteTema: Re: Universaltelt - sommer og/eller vinter?   Universaltelt - sommer og/eller vinter? Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 20:03

Uansett hvordan man tenker så blir det kompromisser.
Snøtyngde er problem uansett telt.
Sommertelt kan kun brukes sommerhalvåret i Norge
Sommertelt er mange ganger tidkrevende å sett opp og egner seg ikke til korttidsopphold
Markiser er enkelt å bruke men kun brukbart når tempen er brukbar høy og lite vind.
Universaltelt er forholdsvis små men gir muligheter hele året og tåler noe snøtyngde. (Skal etter reklamen skli av)
Vintertelt skal tåle mer snø enn universaltelt? Er egentlig for små til oppholdssted.
Vårt valg ble et universaltelt sånn mitt på treet størrelse. Og kanskje kjøper vi markisetil sommeren for de fine dagene som vi er avsted
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Universaltelt - sommer og/eller vinter? Empty
PosteTema: Re: Universaltelt - sommer og/eller vinter?   Universaltelt - sommer og/eller vinter? Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 21:38

Hos oss er det blitt litt sånn Ole Brum.......

...sommertelt i full size..
...markise med vegger..
...vintertelt..

Om vinteren er det ingen valgmuligheter, da benyttes vinterteltet (Inaca Puigmal) som "yttergang"

Vår, sommer og høst blir Fiamma'en mest brukt - kanskje vi skal kvitte oss med sommerteltet...?

Jeg ville ha gått for et lite og solid vintertelt med vintersikring og markise med vegger om sommeren (størst mulig).
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Universaltelt - sommer og/eller vinter? Empty
PosteTema: Re: Universaltelt - sommer og/eller vinter?   Universaltelt - sommer og/eller vinter? Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 21:40

Sten skrev:
Hos oss er det blitt litt sånn Ole Brum.......

...sommertelt i full size..
...markise med vegger..
...vintertelt..

Om vinteren er det ingen valgmuligheter, da benyttes vinterteltet (Inaca Puigmal) som "yttergang"

Vår, sommer og høst blir Fiamma'en mest brukt - kanskje vi skal kvitte oss med sommerteltet...?

Jeg ville ha gått for et lite og solid vintertelt med vintersikring og markise med vegger om sommeren (størst mulig).

Før noen kjekkaser korrigerer... "lite og solid vintertelt OM VINTEREN og markise" osv.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Universaltelt - sommer og/eller vinter? Empty
PosteTema: Re: Universaltelt - sommer og/eller vinter?   Universaltelt - sommer og/eller vinter? Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 6:24

Lars Egil.

Som før nevnt på forumet,hadde vi et universaltelt av merket Inaca Alpes 360 for noen år siden.Brukte det både sommer og vinter.Vi er jo tre,så det funka vel ok på sommeren,men det er klart,det kan aldri erstatte et "fullsize" telt.Enig med Vegard der.

http://www.maxfritid.com/site/fritid/vis_telt.php?page_id=50&produkt_id=2126&PHPSESSID=3d675d637e52f59df632d5e8f353ad67

Men,om man er villig til å inngå kompromisset et slik telt gir,og samtidig kan bruke det på vinteren,så er det jo endel økonomi i dette.

Vi kikka litt på en slik løsning nå,etter at vi kjøpte 790'en,men etter å ha sitti inne i demo-teltet (Alpes 400) hos forhandler,og snust inn inntrykkene,fant vi ut at-nei,ikke en gang til med uni-telt på sommeren.

Må og få si at vårt 360 telt funka utmerket på vinteren.Ha godt med sikring,så går det så det griner.Og vi hadde mye snø på Bislingen den vinteren.

Men mye tyngde blir det på taket,så allier dere gjerne med gode naboer eller plasseier om dere ser at det er ventet store snøfall,og dere ikke har anledning til å dra til vogna.Greit med gode naboer.Bare spør Tom RS.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Universaltelt - sommer og/eller vinter? Empty
PosteTema: Re: Universaltelt - sommer og/eller vinter?   Universaltelt - sommer og/eller vinter? Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 7:50

Sten skrev:
Hos oss er det blitt litt sånn Ole Brum.......

...sommertelt i full size..
...markise med vegger..
...vintertelt..

Om vinteren er det ingen valgmuligheter, da benyttes vinterteltet (Inaca Puigmal) som "yttergang"

Vår, sommer og høst blir Fiamma'en mest brukt - kanskje vi skal kvitte oss med sommerteltet...?

Jeg ville ha gått for et lite og solid vintertelt med vintersikring og markise med vegger om sommeren (størst mulig).

Hei

Vi har jo også en lignenede løsning som dere. Bruker om sommeren et Isabella Zenith sommertelt som forøvrig er et godt telt som har en helt annen pris enn forteltene. Dette ER jo et fortelt, men det er litt enklere og billigere. Har karbonstenger og veier bare 40 kg med stenger i A-mål 1150. Kjekt å ha med på sommerferie.

Vi har også ei Markise i 420 størrelse......og det er vel den som blir mest brukt på sommeren når vi reiser. Når vi ligger i ro så er teltet oppe. Teltet kunne vi sikkert klart oss godt uten, men jeg synes det er veldig kjekt og gir en egen stemning og kos når en ligger i ro. En får jo mer areal også - til alt en har av sko og div andre ting.......tørker jo klær der også jeg om det regner litt. Ungene får mer plass å boltre seg på om det er litt stygt vær.

Har nå kjøpt vintertelt. Dette er jo laget i et helt annet matriale enn sommerteltet. Tunge tykke vegger........stivt og uhåndterlig å sette opp. Ville ikke brukt det på sommeren. Men vi har et såkalt vintertelt - er litt usikker på matrialet universalteltene er laget i. Hvis de er like stive og tunge så ser ikke jeg at det er noe å bruke på sommeren.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Universaltelt - sommer og/eller vinter? Empty
PosteTema: Re: Universaltelt - sommer og/eller vinter?   Universaltelt - sommer og/eller vinter? Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 8:13

May-Britt.

Svært forskjellig hva disse universalteltene er lagd av.Noen ser ut som krympede sommertelt med samme duken som "storesøstrene",mens andre igjen har duk som "Ten cate",som er mer plastlignende materiale.

Euro Tent bruker dette materialet f.eks.

http://www.freeteam.no/index.asp?Action=ProdView&ProdID=10
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Universaltelt - sommer og/eller vinter? Empty
PosteTema: Re: Universaltelt - sommer og/eller vinter?   Universaltelt - sommer og/eller vinter? Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 8:30

Arve

Vinterteltet vårt er ventura og jo laget av isabella.......det har skikkelig tykk plastbelagt duk........men den må jo være såpass syns jeg for å stå en vinter........men ikke noe til sommerbruk etter min mening da.........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Universaltelt - sommer og/eller vinter? Empty
PosteTema: Re: Universaltelt - sommer og/eller vinter?   Universaltelt - sommer og/eller vinter? Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 8:42

May-Britt.

Nei,et vintertelt i den størrelsen der,er ikke noe til sommerbruk.Men et 4 meter uni-telt kan gå an om man er en liten familie.Vi klarte oss greit med 360 teltet på Ekeby i 2001,men går nok aldri for en sånn løsning igjen.

Var mest begrunnet i økonomi at vi valgte et telt vi kunne bruke sommer og vinter den gang.Men og litt det at vi tar disse Ölands-turene,og må rive teltet tre ganger pr. sesong.Er jo enkle å håndtere disse uni-teltene.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Universaltelt - sommer og/eller vinter? Empty
PosteTema: Re: Universaltelt - sommer og/eller vinter?   Universaltelt - sommer og/eller vinter? Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 8:47

Arve

Det ET universalteltet ligner noe på Sommerteltet som jeg prøver å selge sånn ved første øyekast, i fargene mener jeg. Både teltet og gardinene. Trio teltet mitt har jo ganske mye blått oaså da, så det mangler jo en del da. Men alikavel......... Sikkert ikke så fæl pris heller. Lurer litt på å kjøpe et vintertelt, men kansje et universal kan gjøre nytta...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Universaltelt - sommer og/eller vinter? Empty
PosteTema: Re: Universaltelt - sommer og/eller vinter?   Universaltelt - sommer og/eller vinter? Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 8:50

Rune.

For deg som har dusinet fult med småttinger,vil jeg nok anbefale et telt i full størrelse.Får man maken sommer som i år,er det utrolig godt med et ordentlig telt.Prisforskjellen mellom et uni-telt og et i full størrelse,er egentlig ikke all verden.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Universaltelt - sommer og/eller vinter? Empty
PosteTema: Re: Universaltelt - sommer og/eller vinter?   Universaltelt - sommer og/eller vinter? Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 8:52

Rune.

Tenkte du på vinteren forresten ? Mulig jeg misforsto deg.Uni-telt funker som sagt som fy på vinteren,om man er obs på snømengder,og sikrer det deretter.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Universaltelt - sommer og/eller vinter? Empty
PosteTema: Re: Universaltelt - sommer og/eller vinter?   Universaltelt - sommer og/eller vinter? Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 8:55

ARVE skrev:
Rune.

Tenkte du på vinteren forresten ? Mulig jeg misforsto deg.Uni-telt funker som sagt som fy på vinteren,om man er obs på snømengder,og sikrer det deretter.

Jo, det var vinteren jeg tenkte på....... fulgte jo med et Ventura Neptun med Detleffsen, og Markise kjøpte jeg av en kompis til Vegard. Men lurer som sagt på vinter eller uni-telt.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Universaltelt - sommer og/eller vinter? Empty
PosteTema: Re: Universaltelt - sommer og/eller vinter?   Universaltelt - sommer og/eller vinter? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Universaltelt - sommer og/eller vinter?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» er sommer fortelt mindre en vinter telt ???
» penta telt eller annet telt med 3,5 m dybde eller mer ønskes
» Montering av Isabella 420 universaltelt
» Er det noe galt med fortelt eller vogn eller skinne?
» Universaltelt på platting

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: