CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?

Go down 
+4
trivesivogn
DigitalMe
janp
smholt
8 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeSøn 6 Mai 2012 - 21:37

Har fått satt på et eksternt uttak for gass på min nye vogn og prøver å finne ut hvilke regler som gjelder for slangelengder, hvilke utstyr som kan kobles til, om det er mulig (lovlig?) og ha et T-ledd på den eksterne slangen for både å kunne kjøre grill og varme samtidig ute i forteltet og på plattingen.
All bruk av gass skjer dermed ute og ikke inne f.eks. i et spikertelt(Om det regnes som inne da en vegg jo ofte mangler. Smile )

Jeg tenkte å kjøpe en vanlig gasslange, 4-5 m lang, med nødvendige koblinger. Må også bytte ut slangen/regulatoren på grillen, enten med en kobling eller en lengre slange. Det samme også for en varmeovn til forteltet. Skal begge brukes samtidig, må jeg også ha et T-ledd.

Noen som har noen tips her, elller vet hvor info kan finnes for å gjøre dette på lovlig måte?

Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeSøn 6 Mai 2012 - 21:43

For all del: T-ledd på slange er fullstendig ulovlig, og svært farlig.
Et ekstra uttak krever installasjon med rør og stengekran. Montert et sted på vognas side, og som må legges opp av fagmann, ufravikelige krav og heller ikke noe som noen av oss gjør.


Lovlig måte (og garantert sikkert): kontakt fagfolk, caravanforhandler. Ikke noe alternativ å velge i.
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeSøn 6 Mai 2012 - 21:49

janp skrev:
For all del: T-ledd på slange er fullstendig ulovlig, og svært farlig.
Et ekstra uttak krever installasjon med rør og stengekran. Montert et sted på vognas side, og som må legges opp av fagmann, ufravikelige krav og heller ikke noe som noen av oss gjør.


Lovlig måte (og garantert sikkert): kontakt fagfolk, caravanforhandler. Ikke noe alternativ å velge i.
Uttaket er montert av forhandler, så jeg regner med at det er iorden. Det er både låsbart lokk og stengekran montert i veggen.

Det jeg lurer på i innlegget mitt, er hva som er lovlig måte å koble på fra det eksterne uttaket og til gassbrukerne. Kan man bare ha èn bruker tilkoblet til enhver tid, eller kan man ha et T-ledd på den eksterne slangen slik at to enheter kan få gass samtidig? Er det noen regler for lengder på den fleksible slangen? For alt jeg vet så er ikke slike T-ledd tilgjengelig engang om det er ulovlig, men jeg lurer altså på om hvilke regler som finnes her. Uansett vil jeg få en fagperson til å lage slangene, med godkjente koblinger.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeSøn 6 Mai 2012 - 22:02

Det er en slange ja, for hvert uttak. Men om du bruker et T-ledd på denne og deler slangen i 2 blir jo helt og holdent din egen risiko. Lovlig og anbefalt er det ikke, men det er jo ingen som passer på. Bruk vett og forstand, så går det vel bra.


Om det finnes T-ledd aner jeg ikke, men finn for all del ikke noe annet som passer til formålet. Finn ihvertfall utstyr som er beregnet til det. Men jeg tviler på at T-ledd finnes, all den tid slik kobling ikke er tillat.
Men se hos noen som selger gassutstyr, eller se i katalogen til WWW.KAMAFRITID.SE
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeSøn 6 Mai 2012 - 22:12

Aga har T-ledd for propanslanger i standard sortement. Hvor har dere egentlig fått det fra att T-ledd er ulovlig? Er jo masse fabriksbygde propananlegg som er bygget med T-ledd
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeSøn 6 Mai 2012 - 22:35

DigitalMe skrev:
Aga har T-ledd for propanslanger i standard sortement. Hvor har dere egentlig fått det fra att T-ledd er ulovlig? Er jo masse fabriksbygde propananlegg som er bygget med T-ledd
Forskjellen fra et fabrikkbygget(fast) anlegg og min forespørsel er vel at jeg skal ha slangen liggende løs fra "kontakten" i ytterveggen og til sluttbruker. Da er spørsmålet om det kan settes på et T-ledd for å gi gass til 2 forbrukere som står ute på plattingen, fra en "kontakt". Er det lovlig?
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeSøn 6 Mai 2012 - 22:45

I følge det som står her, så skal det brukes kobberrør når lengden er over 1,5m. Det er også linket videre til flere produkter, bl.a T-ledd for kobber. Det spørs vel litt på lengden på det du skal ha, men det blir vel kanskje litt "vel hjemmelaget løsning"
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeSøn 6 Mai 2012 - 23:08

trivesivogn skrev:
I følge det som står her, så skal det brukes kobberrør når lengden er over 1,5m. Det er også linket videre til flere produkter, bl.a T-ledd for kobber. Det spørs vel litt på lengden på det du skal ha, men det blir vel kanskje litt "vel hjemmelaget løsning"
Takk for link.
Etter å ha lest litt i kveld har jeg vel sett at maks lengde er 1.5 meter på en fleksibel slange. Det er jo litt kortere enn jeg hadde håpet på.
Men kanskje jeg får integrere gassdistribusjon med kobberrør i plattingen nå når jeg skal bygge den? Very Happy Question
Det hadde jo vært en idè, men det er vel ikke lov, eller?
Jeg har ikke tenkt på det å bruke kobber før nå, men om dette kunne gjøres på en ordentlig måte og av godkjent installatør hadde det kanskje vært mulig(og lovlig)? Ser på reglene på plassen "min" at faste elektriske opplegg på plattingen må være godkjent(som jeg syns bør være en selvfølge), men vet ikke om det er noen regler for fast gassopplegg.

Ellers takk for alle tilbakemeldinger.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 13:04

Det er sikkert mulig å legge rør i plattingen og ha en fleksibel tilkobling til uttaket ditt i vogna. Da kan du ha kraner på dette røret for forbrukerne dine. Men nå vet ikke jeg om du tenker at det skal brukes kun om sommeren eller også om vinteren. Det vil jo være begrenset hvor mye propan du får ut av en flaske, men det er mer signifikant jo kaldere det er.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 13:29

Har også lest at maks slangelengde på 1,5 meter. Så kommer det en liten tanke fra meg. Taktekker og andre arbeidsgrupper bruker også en del gassutstyr blant annet en gassbrenner i forbindelse med taktekking. Der er gjerne slangelengde 3 til 5 meter vanlig. Og dette er da utstyr som er godkjent.
Hvilke regler er det som da kommer til anvendelse? Er da ikke noe anderledes om man har ei gassflaske stående og 4 meter slange bort til gassgrillen?
Kanskje forskjell på fast montert utstyr og bærbart utstyr?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 13:34

Tenkte den kom. Vi hadde besøk fra AGA på medlemsmøte i høst og saken er den at det er forskjell på profesjonell og privat bruk. Til profesjonell bruk kan du bruke så lang slange du trenger og det er ikke begrensning på 30 mbar heller.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 13:36

Kom på at det kan være en tanke å tenke på sikkerheten og om det ikke er motivasjon nok, tenk på mulig forkorting av forsikring. Om det blir personskader og man får regresskrav fra forsikringsselskapet vil jeg tro man havner i riktig "deep shit".
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 14:21

ArneO skrev:
Det er sikkert mulig å legge rør i plattingen og ha en fleksibel tilkobling til uttaket ditt i vogna. Da kan du ha kraner på dette røret for forbrukerne dine. Men nå vet ikke jeg om du tenker at det skal brukes kun om sommeren eller også om vinteren. Det vil jo være begrenset hvor mye propan du får ut av en flaske, men det er mer signifikant jo kaldere det er.
Jeg tenkte vel først og fremst på sommerbruk, om vinteren ville man vel kanskje bare bruke ovnen inne i teltet og da er kanskje 1.5 meter nok?

ArneO skrev:
Tenkte den kom. Vi hadde besøk fra AGA på medlemsmøte i høst og saken er den at det er forskjell på profesjonell og privat bruk. Til profesjonell bruk kan du bruke så lang slange du trenger og det er ikke begrensning på 30 mbar heller.
Da får man vel bli profesjonell camper, så er det bare å ha en lang rull med slange? Very Happy

ArneO skrev:
Kom på at det kan være en tanke å tenke på sikkerheten og om det ikke er motivasjon nok, tenk på mulig forkorting av forsikring. Om det blir personskader og man får regresskrav fra forsikringsselskapet vil jeg tro man havner i riktig "deep shit".
Jeg er ute etter å gjøre dette på en lovlig og sikker måte, men prøver nå å få oversikt over hva som er mulig, lovlig og sikkert.

Takk for alle innspill så langt.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 14:43

Forskjell på privat og profesjonell bruk? Skulle gjerne visst hvilke regler det er som bestemmer dette. Eller er det bare en innarbeidet norm?
Ikke for å kverulere eller på annen måte være vrien, er bare litt nysgjerrig og er etterhvert blitt skeptisk på utsagn om lovlighet uten henvisning til lov/regelverk.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 14:59

Johnny skrev:
Forskjell på privat og profesjonell bruk? Skulle gjerne visst hvilke regler det er som bestemmer dette. Eller er det bare en innarbeidet norm?
Ikke for å kverulere eller på annen måte være vrien, er bare litt nysgjerrig og er etterhvert blitt skeptisk på utsagn om lovlighet uten henvisning til lov/regelverk.

For å spinne litt videre på denne.... Hvis en som har sertifikat i varmearbeide, kan da vedkommende ha lang slange (4meter) til grillen?
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 15:53

Johnny skrev:
Forskjell på privat og profesjonell bruk? Skulle gjerne visst hvilke regler det er som bestemmer dette. Eller er det bare en innarbeidet norm?
Ikke for å kverulere eller på annen måte være vrien, er bare litt nysgjerrig og er etterhvert blitt skeptisk på utsagn om lovlighet uten henvisning til lov/regelverk.
Det er da ikke kverulering, jeg lurer jeg også Embarassed Så om noen har en lov å vise til, hadde jo det vært fint. Ellers så får jeg vel ta en tur til en faghandel. Noen som vet om noen i nærheten av Drammen, som er bra på gass?
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 16:04

Sertifikat for varmearbeid er vel et krav som forsikringsselskapene har og ikke noen lovgivende myndighet? Det er vel lite tenkelig at arbeidsgivers forsikringsselskap ønsker å dekke eventuelle uhell man har privat med grillen? De som har slik sertifikat vet vel hvor det er hjemlet at de trenger det. Lov eller forskrift som begrenser slangelengden til 1,5 meter hvor er den?

Her er en prisliste jeg fant, regner med at det meste her er lovlig å bruke i en eller annen sammenheng, men at det går inn under "fritid og rekreasjon" er vel heller tvilsomt.

http://www.sveisenett.no/produkter/tess-gr-508.pdf

Sitat:
"BYGGTØRKERE
Propandrevet. Manuell eller med termostat Effekter fra 11 - 95 kW.
Luktfri varme
Merknader: Store varmere bør kobles til flere flasker pga nedising
av propanflasken.
Montering: Det må alltid sørges for tilstrekkelig tilgang av luft.
Brukere: Entrepenører, gartnere…."

Fint når du trenger det, men neppe noe man vil ha i forteltet Wink
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 16:14

Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 17:12

Ellers så kan man montere sånt selv på hytta, ser det ut som:

Her selger Hyttelivssenteret et komplett pakke.

http://www.hyttelivsenteret.no/gassutstyr-starter-kit-p-781-c-193.aspx

Noen av de samme komponentene kunne kanskje vært benyttet på en platting.(Igjen, selvfølgelig bare om det er lov.)
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 19:22

Jeg har valgt ikke å montere gassuttak i sida på vogna fordi det vil begrense plasseringen på gassgrillen. Det er viktig å kunne velge hvilken side jeg griller på utfra for eksempel vind og lang slange vil jeg ikke ha, erdet er ikke lovlig og det vil fortsatt gi begrensninger.
Å ha en ekstra gassflaske er bedre og enklere og i alle fall lovlig.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 19:50

DigitalMe skrev:
Aga har T-ledd for propanslanger i standard sortement. Hvor har dere egentlig fått det fra att T-ledd er ulovlig? Er jo masse fabriksbygde propananlegg som er bygget med T-ledd


Hvor jeg har fått det fra? Som det er linket til over så er det en maksgrense på slanger, og trådstarter ønsket 4-5 meter. Og det er ikke tillatt, og det fremgår jo også i svarene under.


Hvilke fabrikksbygde anlegg er det som er bygget med T-ledd og slanger på disse? Tror ikke det brukes på slanger, det har jeg til gode å se. Uten at jeg vil påstå at jeg inspiserer slike anlegg. Men noen har jeg da sett, og da er de ihvertfall ikke lange gummislanger ut fra T-ledd.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 19:57

ArneO skrev:
Sertifikat for varmearbeid er vel et krav som forsikringsselskapene har og ikke noen lovgivende myndighet? Det er vel lite tenkelig at arbeidsgivers forsikringsselskap ønsker å dekke eventuelle uhell man har privat med grillen? De som har slik sertifikat vet vel hvor det er hjemlet at de trenger det. Lov eller forskrift som begrenser slangelengden til 1,5 meter hvor er den?

Her er en prisliste jeg fant, regner med at det meste her er lovlig å bruke i en eller annen sammenheng, men at det går inn under "fritid og rekreasjon" er vel heller tvilsomt.


Det er riktig som du skriver. Kravet bunner i forsikringsbiten. Både oppdragsgivers- og utførendes selskap har slike krav. Jeg har dette sertifikatet, og et slikt sertifikat må også fornyes jevnlig for den det gjelder.
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 20:01

Ser reglene sier maks 1.5 meter, men hmm da havner jo gass utstyret tett inpå vogna, da blir jo det hele idiotisk. Og gass vett reglene sier fy fy til propan ovner i telt, og dermed også fortelt... Ingen her som bryter det vel? Jeg får sjekke de svenske reglene siden vogna mi aldrig skal hjem igjen, kanskje de har mer "vett" Razz
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 20:03

Lovdata har en forskrift om Varmt arbeid så er nok ikke bare en forsikringsbit dette.
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19980226-0179.html
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 20:04

janp skrev:



Hvor jeg har fått det fra? Som det er linket til over så er det en maksgrense på slanger, og trådstarter ønsket 4-5 meter. Og det er ikke tillatt, og det fremgår jo også i svarene under.


Hvilke fabrikksbygde anlegg er det som er bygget med T-ledd og slanger på disse? Tror ikke det brukes på slanger, det har jeg til gode å se. Uten at jeg vil påstå at jeg inspiserer slike anlegg. Men noen har jeg da sett, og da er de ihvertfall ikke lange gummislanger ut fra T-ledd.

Får f.eks kjøpt slike i Norge http://www.mercateo.com/p/415-elmag43060/Industrie_Schlauchaufroller_LPG_Methane_Natural_Gas_Propan_15_m.html
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 20:06

trivesivogn skrev:


For å spinne litt videre på denne.... Hvis en som har sertifikat i varmearbeide, kan da vedkommende ha lang slange (4meter) til grillen?
I sertifiseringen inngår det kursing i hva som er riktig slokkemiddel for de respektive arbeider. Arbeider du på et tak med takpapp kan du velge mellom flere ting, bruker du ABC slukker er kravet alltid et minimum av kapasitet, og for dette arbeidet, om jeg husker rett, er det 2 X 12 kg, eller vann under trykk.
Til ditt spørsmål så tro jeg at du kan overskride disse grensene når du har riktig slukkeutstyr. Men da skal vannet være under trykk om du skal ha ryggen fri. Men det er vel litt hypotetisk i campinglivet tror jeg..
Gjør heller som Jan Ole sier: egen gassflaske og kort slange, og ha en ABC slukker tilgjengelig. Trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det. Very Happy
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 20:06

Johnny skrev:
Lovdata har en forskrift om Varmt arbeid så er nok ikke bare en forsikringsbit dette.
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19980226-0179.html

Den forskriften kommer ikke til anvendelse her, men derimot havner noe arbeid innunder den forskriften som hadde blitt veldig spennende med 1.5 meter slange. Synes jeg ser en taktekker med 1.5 meter slange på brenneren (40-50 meter er mer normalt)
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 20:12

Bare det at til nå så har det ikke kommet frem hvor denne regelen om maks 1,5 meter er lovfestet eller en henvisning til hvilke regulativer som bestemmer dette. Skulle ha vært kjekt å vite dette.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 20:13

http://www.shrinkfast-998.com/
Tror nok de som har gjort disse jobbene på denne siden har hatt 1.5 meter slange også. Standardslangen til disse er 15 meter. (Har vedlikeholdt disse brennerene i flere år så jeg kjenner de godt Razz)
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 20:14

Johnny skrev:
Bare det at til nå så har det ikke kommet frem hvor denne regelen om maks 1,5 meter er lovfestet eller en henvisning til hvilke regulativer som bestemmer dette. Skulle ha vært kjekt å vite dette.
Finner ikke at den er lovfestet, den er en del av propan "vett" reglene, men forstår ikke hvor den er forankret i lov,forskrift eller praksis.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 20:16

janp skrev:
trivesivogn skrev:


For å spinne litt videre på denne.... Hvis en som har sertifikat i varmearbeide, kan da vedkommende ha lang slange (4meter) til grillen?
I sertifiseringen inngår det kursing i hva som er riktig slokkemiddel for de respektive arbeider. Arbeider du på et tak med takpapp kan du velge mellom flere ting, bruker du ABC slukker er kravet alltid et minimum av kapasitet, og for dette arbeidet, om jeg husker rett, er det 2 X 12 kg, eller vann under trykk.
Til ditt spørsmål så tro jeg at du kan overskride disse grensene når du har riktig slukkeutstyr. Men da skal vannet være under trykk om du skal ha ryggen fri. Men det er vel litt hypotetisk i campinglivet tror jeg..
Gjør heller som Jan Ole sier: egen gassflaske og kort slange, og ha en ABC slukker tilgjengelig. Trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det. Very Happy

Er enig i den, men det som du har strøket i sitatet går på å kverrulere.... Har selv kun korte slanger på det som går på gass, bytter om på flasker og føler meg som representant for Aga mange ganger Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 20:16

Johnny skrev:
Bare det at til nå så har det ikke kommet frem hvor denne regelen om maks 1,5 meter er lovfestet eller en henvisning til hvilke regulativer som bestemmer dette. Skulle ha vært kjekt å vite dette.
Er nok trolig satt slik en eller gang, kanskje uten noen som helst grunn for akkurat den lengden. Tror det blir arbeidssomt å følge den tilbake, men noen vet kanskje å grave opp svaret?
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 21:04

I veilederen til den gamle forskriften heter det:
Mellom gassforbrukende apparat inne og fast røropplegg og mellom fast
røropplegg og flaske skal det monteres en propanslange med maks. lengde
1,5 meter

Denne er borte i gjeldende forskrift, der "risikovurdering" erstatter alt (som i de fleste andre nyere lover)

Det er denne som er omskrevet i "gassvettreglene" , de er i så måte vel like bindende som "fjellvettreglene".

Men for sikkerhets skyld kan jo noen forfatte en mail til DSB Wink

Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 21:30

Viser seg at disse uttakene en gang i tiden var spesifisert spesielt, men det finnes jo selvfølgelig ingen "veileder" som er gyldig lenger i og med alt er "risikovurdering" http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/Tidligere/Veiledning/gassfyrte_apparater.pdf

Se siste del av 8.3.2
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitimeMan 7 Mai 2012 - 23:17

trivesivogn skrev:
Johnny skrev:
Forskjell på privat og profesjonell bruk? Skulle gjerne visst hvilke regler det er som bestemmer dette. Eller er det bare en innarbeidet norm?
Ikke for å kverulere eller på annen måte være vrien, er bare litt nysgjerrig og er etterhvert blitt skeptisk på utsagn om lovlighet uten henvisning til lov/regelverk.

For å spinne litt videre på denne.... Hvis en som har sertifikat i varmearbeide, kan da vedkommende ha lang slange (4meter) til grillen?

så kan jo kjærringa sitte brannvakt en time etter grillinga ...hehe
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Empty
PosteTema: Re: Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?   Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hvilke regler gjelder for eksterne gassuttak, slanger?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» ang eksterne antenne uttaket på Solifer S9 vogn..
» Gassgrill og utvendig gassuttak
» Gass - er det slanger eller faste rør?
» Alde konvektorer, slanger og utstyr
» Gassuttak til grill, hva heter koblinga/nippelen?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: