CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme

Go down 
+3
saltdal
Jan Ole
merceben
7 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Empty
PosteTema: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme   Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Icon_minitimeFre 18 Mai 2012 - 21:08

Hei! Håper noen kan ta seg tid til å svare på mine spørsmål.
Det gjelder en primus 2480 brenner og en 220 volt enhet som sitter rett innenfor med betegnelsen Primus 714961. Er det i sistnevnte sirkulasjonspumpa sitter? Jeg kjenner enheten er glovarm når den er tilkoblet strøm, men det er ingen lyd som antyder pumping. Når jeg starter gassbrenneren kjører den til det koker over og kjølevæske flyter over i ekspansjonstanken. Deretter stopper brenneren og ekspansjonstanken blir gradvis helt tømt, samtidig som damp kommer fra den lille lufteslangen som går i retur til tanken. Radiatorelementene blir etterhvert varme noen meter framover i vogna, men det virker ikke være særlig sirkulasjon, og det er stille når brenneren har slått seg av.
Er ikke sikker på om jeg har betjent knapper riktig, og om hvilke sikringer som gjelder for de respektive enhetene. Det er ei Matkajaa-vogn fra 1987 og det fulgte ikke med noen brukerveiledninger, så om noen kan gi korrekt fremgangsmåte for å starte gass/strømfyring er jeg glad Smile
Legger ved noen bilder så dere kan se og forklare Smile

Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Brennerprimus2480



Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Betjening



Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Pumpevarmekolbe



Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Vippebryter


Dette lurer jeg og på hva er - en slags vippebryter nederst på brenneren.

Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Regulatorxm


Gjorde et forsøk på å bytte ut denne regulatoren med en ny ordinær regulator uten denne dreieskiva på..men det fikk jeg ikke til å fungere. Det sitter en slags innretning til som skiller mellom gass til vogn og brenner, se neste bilde. Om noen kan øse av sin kunnskap om dette oppsettet er det fint Very Happy

Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Regulator2a



Takker på forhånd for alle gode forslag, og om noen sitter på brukbare deler til anlegget, si gjerne fra bounce

Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Empty
PosteTema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme   Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Icon_minitimeFre 18 Mai 2012 - 23:34

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Empty
PosteTema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme   Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Icon_minitimeLør 19 Mai 2012 - 0:06

Kjelen har et høyere gasstrykk enn resten av vogna, derfor har du også denne dreieskiva, den har med effekten å gjøre, den også.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Empty
PosteTema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme   Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Icon_minitimeLør 19 Mai 2012 - 19:07

Men er det sånn at pumpa til systemet skal gå konstant når det er på, og hvor befinner den seg hen? Og er det sånn at det automatisk går på 220volt nåe det er tilkoblet? Finner ingen åpenbar knapp for å veksle mellom gass og nettstrøm..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Empty
PosteTema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme   Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Icon_minitimeSøn 20 Mai 2012 - 2:46

Hei
Har en mistanke om at du har luft i varmesystemet,leit på rørene der skal du finne lufte nippler.
den enkleste måten å lufte systemet på er å løfte vognen på nesehjulet,mener at det skal være en luftenippel nært brenner`n som jeg antar står i gasskassen på di vogn.
Til Toppen Go down
saltdal
CAMPER
CAMPER
saltdal


Male
Antall Innlegg : 36
Age : 64
Localisation : Røkland
Registration date : 22.06.2010

Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Empty
PosteTema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme   Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Icon_minitimeSøn 20 Mai 2012 - 19:02

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Empty
PosteTema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme   Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Icon_minitimeTir 29 Mai 2012 - 18:32

Takker for alle innspill og nyttige lenker! Har studert systemet nærmere og funnet en lekkasje i varmepatronen inne i vogna. Den har jeg i dag skrudd fra hverandre og supplert gummipakningen der med rød pakningssilikon, så får man tro den blir tett når den er koblet til igjen Smile
Jeg prøvde også å sette strøm direkte på sirkulasjonspumpa som sitter på gassbrenneren, men den virker helt død å være, så det er vel krunnen til at brenneren går til det koker og tanken "gulper" av seg kjølevæske. Har undersøkt litt på de linkene jeg har fått av alle hyggelige folk her( Very Happy ) og kommet fram til at selve motoren lar seg gjøre å få tak i som reservedel, men har ikke hatt hell i å finne noen som har den. Den komplette pumpa er jo svinedyr, men motoren er kanskje ikke så mye billigere?
Skal nå i alle fall gjøre et forsøk på å få igang pumpemotoren igjen før jeg bestiller en ny. Skjønner vel at folk ukritisk betaler 1700 kr for ei lita pumpe når de har vogn til en halv mill, men når den utgjør nesten 15 % av vognas verdi, sitter investeringa litt lengre inne Razz
Så om noen av dere her inne brenner inne med et lager av slike motorer eller komplett pumpe, ta kontakt Smile
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Empty
PosteTema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme   Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Icon_minitimeTir 29 Mai 2012 - 18:43

Et søk på Finn.no kan også hjelpe.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Empty
PosteTema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme   Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Icon_minitimeTir 29 Mai 2012 - 18:46

Godt tenkt Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Empty
PosteTema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme   Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Icon_minitimeTor 21 Jun 2012 - 9:46

Endte opp med å kjøpe ei ny sirkulasjonspumpe til den nette sum av 1600 kr, og det ser ut til at det løste alle problemer med sentralvarmen Smile
Takker for alle tips og ønsker dere en fin campingsommer Cool
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Empty
PosteTema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme   Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Icon_minitimeTor 20 Sep 2012 - 12:20

Hei, jeg har lignende system som deg og kan oppsummere litt hva jeg har funnet ut av.

Primus brenneren krever 50Mbar for å tenne, mens resten av vogna er på 30Mbar.
den regulatoren med dreieskive har 8 kilos trykk fra flaska og gir ut 50Mbar +/- ved å dreie på regulatoren, dette for å justere effekten

Min varmekolbe for 220v ble også bare varm uten at det sirkulerte om jeg kun brukte knappene med lyn på, men om jeg trykket inn gass knappen og el kolba slik at de var inne samtidig, da sirkulerer det.
(om det ikke sirkulerer da, så er det sirkulasjonspumpen som er gåen.)

Jeg har forstått det slik at man skal bruke enten bare gass, eller gass + lyn knapp samtidig, for da vil varmen fungerer slik at vannet skal sirkulere hele tiden, når tempen synker under termostaten fyres 220v kolben og varmer opp igjen, men om tempen droppes veldig, så vil primusen fyre på gass for å hjelpe til med høyere effekt.
om det er helt riktig forstått vet jeg ikke, men det virker som det er slik det skal være.

du har forresten tysk standard flaske lærte jeg i dag, og den orange regulatoren på bildet er gjør om trykket fra 50Mbar til 30Mbar som er det som er lovlig trykk i Norge.
er det ei import vogn du har? Han på propan spesialisten fortalte om at tyske vogner som kom til biltilsynet, men ble ikke godkjent på grunn av det var 50Mbar trykk inn i vogna, noe som er lovlig i tyskland, men ikke i Norge, så kjøpte de en regulator fra 50 til 30, men da var det så vidt det kom bluss på kokeren inni vogna. dette var tydelig noe han hadde hørt om før.

håper dette var til hjelp Smile
Til Toppen Go down
Grom
CARAVANER
CARAVANER
Grom


Male
Antall Innlegg : 70
Localisation : Fjellstrand
Registration date : 15.08.2012

Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Empty
PosteTema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme   Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Icon_minitimeLør 22 Sep 2012 - 22:21

Man må vell bytte tilbakeslags ventilen på forbrukerene også når man endrer trykket fra 50 til 30?
Til Toppen Go down
k.p




Antall Innlegg : 14
Registration date : 10.10.2012

Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Empty
PosteTema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme   Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Icon_minitimeMan 26 Nov 2012 - 0:11

hei. hvor bestilte du pumpa?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Empty
PosteTema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme   Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Advart mot Primus sentralvarme?
» Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn
» Noen spørsmål om 610
» Hobby prestige 610 93 mod noen spørsmål hjelp:)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: