| Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Gjest Gjest
| |
| |
merceben CARAVANER
Antall Innlegg : 108 Age : 54 Localisation : Tronheim Registration date : 26.02.2012
| Tema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Fre 18 Mai 2012 - 23:34 | |
| | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Lør 19 Mai 2012 - 0:06 | |
| Kjelen har et høyere gasstrykk enn resten av vogna, derfor har du også denne dreieskiva, den har med effekten å gjøre, den også. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Lør 19 Mai 2012 - 19:07 | |
| Men er det sånn at pumpa til systemet skal gå konstant når det er på, og hvor befinner den seg hen? Og er det sånn at det automatisk går på 220volt nåe det er tilkoblet? Finner ingen åpenbar knapp for å veksle mellom gass og nettstrøm.. |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Søn 20 Mai 2012 - 2:46 | |
| Hei Har en mistanke om at du har luft i varmesystemet,leit på rørene der skal du finne lufte nippler. den enkleste måten å lufte systemet på er å løfte vognen på nesehjulet,mener at det skal være en luftenippel nært brenner`n som jeg antar står i gasskassen på di vogn. |
|
| |
saltdal CAMPER
Antall Innlegg : 36 Age : 65 Localisation : Røkland Registration date : 22.06.2010
| Tema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Søn 20 Mai 2012 - 19:02 | |
| | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Tir 29 Mai 2012 - 18:32 | |
| Takker for alle innspill og nyttige lenker! Har studert systemet nærmere og funnet en lekkasje i varmepatronen inne i vogna. Den har jeg i dag skrudd fra hverandre og supplert gummipakningen der med rød pakningssilikon, så får man tro den blir tett når den er koblet til igjen Jeg prøvde også å sette strøm direkte på sirkulasjonspumpa som sitter på gassbrenneren, men den virker helt død å være, så det er vel krunnen til at brenneren går til det koker og tanken "gulper" av seg kjølevæske. Har undersøkt litt på de linkene jeg har fått av alle hyggelige folk her( ) og kommet fram til at selve motoren lar seg gjøre å få tak i som reservedel, men har ikke hatt hell i å finne noen som har den. Den komplette pumpa er jo svinedyr, men motoren er kanskje ikke så mye billigere? Skal nå i alle fall gjøre et forsøk på å få igang pumpemotoren igjen før jeg bestiller en ny. Skjønner vel at folk ukritisk betaler 1700 kr for ei lita pumpe når de har vogn til en halv mill, men når den utgjør nesten 15 % av vognas verdi, sitter investeringa litt lengre inne Så om noen av dere her inne brenner inne med et lager av slike motorer eller komplett pumpe, ta kontakt |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8912 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Tir 29 Mai 2012 - 18:43 | |
| | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Tir 29 Mai 2012 - 18:46 | |
| Godt tenkt |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Tor 21 Jun 2012 - 9:46 | |
| Endte opp med å kjøpe ei ny sirkulasjonspumpe til den nette sum av 1600 kr, og det ser ut til at det løste alle problemer med sentralvarmen Takker for alle tips og ønsker dere en fin campingsommer |
|
| |
ulven DIREKTØR!
Antall Innlegg : 772 Age : 49 Localisation : Kristiansand/Vennesla Registration date : 19.07.2011
| Tema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Tor 20 Sep 2012 - 12:20 | |
| Hei, jeg har lignende system som deg og kan oppsummere litt hva jeg har funnet ut av. Primus brenneren krever 50Mbar for å tenne, mens resten av vogna er på 30Mbar. den regulatoren med dreieskive har 8 kilos trykk fra flaska og gir ut 50Mbar +/- ved å dreie på regulatoren, dette for å justere effekten Min varmekolbe for 220v ble også bare varm uten at det sirkulerte om jeg kun brukte knappene med lyn på, men om jeg trykket inn gass knappen og el kolba slik at de var inne samtidig, da sirkulerer det. (om det ikke sirkulerer da, så er det sirkulasjonspumpen som er gåen.) Jeg har forstått det slik at man skal bruke enten bare gass, eller gass + lyn knapp samtidig, for da vil varmen fungerer slik at vannet skal sirkulere hele tiden, når tempen synker under termostaten fyres 220v kolben og varmer opp igjen, men om tempen droppes veldig, så vil primusen fyre på gass for å hjelpe til med høyere effekt. om det er helt riktig forstått vet jeg ikke, men det virker som det er slik det skal være. du har forresten tysk standard flaske lærte jeg i dag, og den orange regulatoren på bildet er gjør om trykket fra 50Mbar til 30Mbar som er det som er lovlig trykk i Norge. er det ei import vogn du har? Han på propan spesialisten fortalte om at tyske vogner som kom til biltilsynet, men ble ikke godkjent på grunn av det var 50Mbar trykk inn i vogna, noe som er lovlig i tyskland, men ikke i Norge, så kjøpte de en regulator fra 50 til 30, men da var det så vidt det kom bluss på kokeren inni vogna. dette var tydelig noe han hadde hørt om før. håper dette var til hjelp | |
|
| |
Grom CARAVANER
Antall Innlegg : 70 Localisation : Fjellstrand Registration date : 15.08.2012
| Tema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Lør 22 Sep 2012 - 22:21 | |
| Man må vell bytte tilbakeslags ventilen på forbrukerene også når man endrer trykket fra 50 til 30? | |
|
| |
k.p
Antall Innlegg : 14 Registration date : 10.10.2012
| Tema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme Man 26 Nov 2012 - 0:11 | |
| hei. hvor bestilte du pumpa? | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme | |
| |
|
| |
| Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme | |
|