CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Noen spørsmål om 610

Go down 
3 posters
AvInnlegg
MagneA




Antall Innlegg : 10
Registration date : 24.08.2010

Noen spørsmål om 610 Empty
PosteTema: Noen spørsmål om 610   Noen spørsmål om 610 Icon_minitimeTir 24 Aug 2010 - 1:16

Hei Very Happy
Jeg er helt fersk her på forumet. Har sittet og kikket litt her og meldte meg inn. Mye fint å lese her.
Har akkurat kjøpt meg en Knaus Azur 610 89 mod som står fast på plass. Skulle egentlig bruke denne fra neste år men har allerede fått prøvd en helg i år.
Har i den forbindelse noen spørsmål da jeg ikke har så mye instruksjonsbøker om vogna.

Selger sa til meg att varmtvannet ikke virker og det stemmer, noen har fortalt meg att man kan bytte kolbe i berederen og att dette er billigere stemmere dette???

Så lurer jeg på om jeg bør fylle på frostvæske på varme systemet i vinter og hvor jeg fyller på dette i så fall???

Så kunne jeg godt tenke meg å vite litt om varme systemet i vogna, kan det brukes bare på el eller må gassen også brukes. Har noen knapper og vri hjul i vogna som hører til dette men de skjønte jeg ikke mye av igrunn.

Så om noen har litt peil så takker jeg for svar. Og om dere trenger mere tillegsopplysninger så skal jeg prøve å hoste opp dette men spør meg da om det.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Noen spørsmål om 610 Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål om 610   Noen spørsmål om 610 Icon_minitimeTir 24 Aug 2010 - 10:56

Har du primus varmer i vogna di?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Noen spørsmål om 610 Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål om 610   Noen spørsmål om 610 Icon_minitimeTir 24 Aug 2010 - 13:23

Om det er en defekt vvbereder må du uansett til en forhandler. Dette er sannsynligvis ikke noe som du bør prøve selv. En forhandler kan fortelle deg om Primusen eller hva det er i vogna di, er defekt eller er ok. Han kan også fortelle deg litt om hvordan du skal tappe av forbruksvann og forberede deg til vinteren for å hindre en ødelagt bereder. Det er mitt råd.

Og når du fyller på frostvæske kan det være behov for å lufte systemet, og har du ikke kunnskap om dette blir det muligens en lunken vinter i vogna. Lykke til! Smile
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Noen spørsmål om 610 Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål om 610   Noen spørsmål om 610 Icon_minitimeTir 24 Aug 2010 - 21:41

Primus har jo en separat 220volt vannvarmer inne i vogna, selve varmtvanns berederen varmes opp av dette varme vannet , mao blir det varmt vann om fyren eller vannvarmeren virker..

Lurer på om du har en truma med 220 volt varmt vanns bereder ved siden av..

Tror eieren må forklare bedre hva han har av utstyr før vi kan hjelpe..
Til Toppen Go down
MagneA




Antall Innlegg : 10
Registration date : 24.08.2010

Noen spørsmål om 610 Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål om 610   Noen spørsmål om 610 Icon_minitimeOns 25 Aug 2010 - 0:06

Halla igjenn.

Ja skal prøve å forklare litt her. Fant noen papirer som er meget slitt men klarte nå å dra litt info ut av dem tror jeg.
Først og fremst så blir ikke vogna brukt vinterstid av meg så fyringa blir ikke brukt da. Men lurte bare på om jeg måtte fylle på noe frostvæske for att ikke rør og sånt skal fryse. Forrige eier hadde nemlig satt igjenn ei kanne med frosvæske i gasskassa.
Jeg har vært nede og tømt vann system og sånn så tanken der og slanger skal være tomt. Tappa også av varmtvannsberederen for jeg fant en kran der og som det rant ut av.

Vel for å komme fram til utstyret som er montert i vogna så er det.

Primus varmvannsbereder 8000
Primus varmer 2470 litt usikker på om det står 2470 eller 2410 (plaga med fillette papirer så ikke lett å se.
Elektronisk termostat denne har en vri knapp, sikkert temperatur stilling, en knapp med ett bilde av en slags dråpe, en knapp med to slags lyn og en knapp med ett slags lyn symbol på.
Også er det visst noe som heter elpatron i vogna.

Håper dere blei litt klokere her nå Very Happy
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Noen spørsmål om 610 Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål om 610   Noen spørsmål om 610 Icon_minitimeOns 25 Aug 2010 - 7:16


Du har nok en Primus 2470.

Vriknappen er termostaten ja.
En dråpe= Varmtvann
Ett lyn= Varmekolbe 1000w (230volt)
To lyn= Varmekolbe 2000w (230volt)
Det er vel også en knapp med et flamme-symbol mener jeg. Dette er for gassdrift...

Over Primusfyren i gasskassa di er det en ekspansjonstank, om væska i den beholderen har farve (blå eller rød) er det frostvæske på annlegget. Men dette kan du få målt så det tåler de minusgradene det skal.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Noen spørsmål om 610 Caravan
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Noen spørsmål om 610 Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål om 610   Noen spørsmål om 610 Icon_minitimeOns 25 Aug 2010 - 11:12

Sten rune har helt rett i det han sier over her, dråpen brukes bare når det er varmt ute og elpatron eller gassfyren ikke skal brukes til oppvarming av vogna. Når du har primus er det ikke noe elektrisk oppvarming av vannet som du får ut i kranene, det varmes opp av vannet som fyren varmer opp til oppvarming av vogna. Ergo så skal det bli varmt vann om elpatron eller gassfyr virker.Om det er 220 volt sirkulasjons pumpe sitter den i enden av elpatronen, 12volt pumpa sitter ute på selve fyren..Det skal være en ekspansjons tank en eller annen plass i vogna, på min gamle solifer var den på badet. Den står montert som høyeste plass i varmesystemet..og ja det skal være glykol i systemet, det er antagelig blå farge på denne og det er viktig å ikke blande denne med nyere rød type.
Til Toppen Go down
MagneA




Antall Innlegg : 10
Registration date : 24.08.2010

Noen spørsmål om 610 Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål om 610   Noen spørsmål om 610 Icon_minitimeOns 25 Aug 2010 - 22:19

Vel da får jeg bare si takk til dere her. Jeg har ingen knapp med flamme symbol men jeg har en med ett bilde av ei kran på. Om ikke den som jeg mener er dråpe er flamme da. De står i følgende rekkefølge fra venstre dråpe/flamme symbol, kransymbol, og ett lynsymbol og to lynsymbol.
Da veit jeg hvor jeg kan finne den ekspasjonstanken så jeg kan sjekke den. Kan vel nesten bare bruke samme måler som til bil der da så en kan finne ut hvor mye den tåler. Very Happy

Men for å komme tilbake til det med varmt vannet. Er det da altså ingen kolbe i den varmtvannsberederen min da eller???
Og om det da ikke er det hva er det da som gjør att den ikke virker???
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Noen spørsmål om 610 Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål om 610   Noen spørsmål om 610 Icon_minitimeOns 25 Aug 2010 - 22:27


Da er den "dråpen" din egentlig et flamme-symbol= gass Very Happy

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Noen spørsmål om 610 Caravan
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Noen spørsmål om 610 Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål om 610   Noen spørsmål om 610 Icon_minitimeOns 25 Aug 2010 - 23:12

Ja må rette meg selv her, "dråpen" er gassbrenner på, "kranen" er varme i kranvannet..
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Noen spørsmål om 610 Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål om 610   Noen spørsmål om 610 Icon_minitimeOns 25 Aug 2010 - 23:17

Lurer på om det kan være en kran for å stenge av varmt vannet fra primusen som sirkulere gjennom vannberederen? eller om du har en enklere utgave, kanskje uten vannbåren varme i gulvene og vannberederen? slik at du kanskje alikevel har en 220 volt vannbereder?..bilde av varmekolben/vannberederen ville hjulpet..
Til Toppen Go down
MagneA




Antall Innlegg : 10
Registration date : 24.08.2010

Noen spørsmål om 610 Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål om 610   Noen spørsmål om 610 Icon_minitimeTor 26 Aug 2010 - 21:28

Ok skal se om jeg får tatt ett bilde av den. Eller se om jeg finner ett på internett å legge ut her. Veit det er ei kran som kan stenges for å stenge sirkulasjon til varme i vogna sånn att det bare går varme til bereder. Cool
Bereder ser ut som en liten plast dunk der det går noen ledininger inn og vann for inn og ut. Også går det vannledninger fra sentral fyr inn i den. Disse går inn i enden av plastdunk i noe som ser ut som ett skrudd lokk. Dette er svart. Men jeg skal ned i vogna til helga en tur for å gjøre den helt klar så den klarer seg på egenhånd i vinter. Så da skal jeg prøve å ta noen bilder. flower
Til Toppen Go down
MagneA




Antall Innlegg : 10
Registration date : 24.08.2010

Noen spørsmål om 610 Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål om 610   Noen spørsmål om 610 Icon_minitimeSøn 29 Aug 2010 - 13:41

Vel vel da hadde jeg gjort vogna klar for vinteren. Tok desverre ikke bilder av varmtvannsbereder. Men det er gjennomstrømming i den fra varme systemet. Da mener jeg veska som er på primus systemet. bounce
Men nå tror jeg jaggu jeg har finni ut hvorfor den ikke virker. For det var nemlig ikke veske i det hele tatt på systemet der. affraid Så da kan vel det være en grunn til att ting ikke virker. Rolling Eyes
Så nå lar jeg det bare stå sånn våren når jeg skal til å bruke vogna igjenn. Mulig jeg kanskje finner meg en varmtvannsbereder som jeg bare kan koble på 230v med stikk kontakt for å få varmtvann.
Noen som har noen forslag om en sånn en??? Question
Til Toppen Go down
Sponsored content





Noen spørsmål om 610 Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål om 610   Noen spørsmål om 610 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Noen spørsmål om 610
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Ny på vogn - noen spørsmål om Primus sentralvarme
» Hobby prestige 610 93 mod noen spørsmål hjelp:)
» Noen som vet om noen som leier ut US bobiler i Norge?
» ny her,kan noen gi oss noen ideer?
» spørsmål

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KNAUS-
Gå Til: