CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kjøpsråd brukt campingvogn

Go down 
+8
hobby 650 kfu
quattro1
Lc120
janp
ArneO
Sten Rune
Lmc
Eide
12 posters
AvInnlegg
Eide




Male
Antall Innlegg : 2
Registration date : 18.06.2012

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeMan 2 Jul 2012 - 15:31

Hei alle frender i forumet.

Jeg er ny i CV-bransjen - faktisk ikke i bransjen enda, men håper å bli det snart.

Etter å ha søkt og lest, både her på dette forumet og andre lignende steder, søkt opp data og historikk om den ene vognen etter den andre, har min søken etter campingvogn endt opp med to, der jeg herved ber om råd i valget mellom disse.

Først og fremst, fordi det sikker kommet spørsmål eller kommentarer om det; Ja, jeg er ny, og har tenkt nøye gjennom om en stor vogn er lurt til å begynne med. Ja, jeg har BE (og alle de andre bokstavene). Det er en stund siden jeg kjørte store biler, men drasser stadig rundt på 7m lange og 2.5 m brede "hjulbrakker". Nei, jeg kommer ikke til å ombestemme meg når det gjelder valget av merke Cool

Det er som sagt to vogner jeg har sett meg ut. De er begge 650 KMFe, 2008 modeller, selvom den ene er nesten ett år nyere.
Samme pris, men altså ganske forskjellig utstyrt og brukt. Jeg har ikke snakket med selgerne om prisen - mest fordi jeg ikke er typen som ringer rundt og pruter uten å handle
De har begge komfyr, gulvvarme, samme farger og ser ellers helt like ut. Jeg forsøker med vilje å si så lite om dem som mulig, for det kan jo hende eierene er på forumet, ikke sant?

Vogn 1, stått på vintercamp siden høsten 2007, Alde, batteripakke og litt annet "stæsj", men ikke telt og altså nesten utgått garanti
Vogn 2, knapt brukt, stått på sommercamp siden høsten 2008, Truma og fortelt (3,5m) - that's it. Aldeles strøken og med 1,5 år igjen av garantien


Så da lurer jeg spent på hvilken vogn dere andre ville valgt, og kanskje litt om hvorfor.
På forhånd takk for hjelpen!

Vebjørn

Edit: Glemte jo helt å si noen om hvordan vi skal bruke den. Vi skal IKKE ligge fast - da kjøper vi heller hytte, men ser for oss noen turer histen og pisten i langhelger og kanskje litt utaskjærs når ferien kommer. Blir det ikke vogn i år, prøver vi igjen neste år.
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 118
Localisation : Hovdebygda, Ørsta
Registration date : 19.01.2011

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeMan 2 Jul 2012 - 16:00

Eg ville sjekka egenvekta på begge to. Sidan den eine har Alde vil den kanskje vege over 30 kg meir enn den andre. Kjekt og ha minst 200 kg og pakke med seg sidan det skal vere ei reisevogn.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeMan 2 Jul 2012 - 17:06

Om du ikke skal bruke vogna på vinteren men som reisevogn ville jeg valgt vogn nr 2. Dette fordi som nevnt over så stjeler Alde ca 30kg av lastekapasiteten samt at du har lengere garanti igjen på denne vogna.


Lykke til i jakten og velkommen til forumet Very Happy

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kjøpsråd brukt campingvogn Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeMan 2 Jul 2012 - 17:38

Tenk litt på vilke av de to vogn som er enklest å selge igjen,da tenker jeg spesielt på varmesystem.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeMan 2 Jul 2012 - 18:08

Ny fukttest av begge vognene, det er vel det første du må ha. Kanskje er det fukt i begge... Ut over det er jeg vel inhabil Wink
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeMan 2 Jul 2012 - 19:49

Etter å ha ei vogn som vi aldri hadde tenkt å bruke utenom midt på sommeren, og med Truma varme, så erfarte vi enkelt og greitt: Truma er ikke en behagelig varme selv på kjølige forsommer/ettersommerkvelder. Ei svært irriterende vifte som distribuerer varmen ujevnt i vogna gjør at jeg personlig aldri kommer velge til å det.


Og garanti: om ei vogn er solgt fra en forhandler langt unna deg så kan du vel nesten glemme å få hjelp lokalt. Garanti på Hobby fra andre enn selger har jeg erfart at det sitter langt inne, blir nesten like dårlig behandlet som om vognen er importert fra utlandet. Om det er noe lengre garantitid igjen så spiller den kanskje liten rolle, om du får hjelp av noen som kan en del om vogn og hva de skal se etter, og går nøye igjennom vogna før du kjøper den.


Og husk at det å selge en vare innebærer 2 års reklamasjon ovenfor selger, det er det mange som glemmer. Har vært en del avgjørelser innen bilsalg der selger har angret bittert på salget etter å ha tapt mot forbrukerrådet.


Har en hatt Alde så er det neppe mange som velger Truma. 30 kg av lastekapasitet er en del, men om du prioriterer varme komfort så er det ikke noe alternativ til Alde.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeMan 2 Jul 2012 - 22:10

janp skrev:
Etter å ha ei vogn som vi aldri hadde tenkt å bruke utenom midt på sommeren, og med Truma varme, så erfarte vi enkelt og greitt: Truma er ikke en behagelig varme selv på kjølige forsommer/ettersommerkvelder. Ei svært irriterende vifte som distribuerer varmen ujevnt i vogna gjør at jeg personlig aldri kommer velge til å det.


Og garanti: om ei vogn er solgt fra en forhandler langt unna deg så kan du vel nesten glemme å få hjelp lokalt. Garanti på Hobby fra andre enn selger har jeg erfart at det sitter langt inne, blir nesten like dårlig behandlet som om vognen er importert fra utlandet. Om det er noe lengre garantitid igjen så spiller den kanskje liten rolle, om du får hjelp av noen som kan en del om vogn og hva de skal se etter, og går nøye igjennom vogna før du kjøper den.


Og husk at det å selge en vare innebærer 2 års reklamasjon ovenfor selger, det er det mange som glemmer. Har vært en del avgjørelser innen bilsalg der selger har angret bittert på salget etter å ha tapt mot forbrukerrådet.


Har en hatt Alde så er det neppe mange som velger Truma. 30 kg av lastekapasitet er en del, men om du prioriterer varme komfort så er det ikke noe alternativ til Alde.
Helt enig med JanP.Har hatt en 650 med Truma.Tro meg dette fanskapet kommer ALDRI inn i en vogn til meg.Ble veldig varmt der Trumaen sto å lunkent eller i vogna.Å den vifta inni der bråket helt hinsides....
Jeg er meget glad at det er Alde i lefsa vi har no.......
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeTir 3 Jul 2012 - 17:52

Bruken av vogna er viktig å tenke gjennom. Skal den brukes i vinterhalvåret, så har de sikkert rett de som anbefaler alde. Selv bruker jeg vogna kun om sommeren, og noe vinterbruk blir aldri aktuelt. Har gulvvarme og truma, og det fungerer helt fint, og gir rikelig varme. Ikke bråker trumaen mye heller, bare en svak susing. Altså, er det sommerbruk og reisevogn, så hadde jeg valgt den nyeste vogn 2. De 30 kg alden veier kan være gode å ha til lastekapasitet, det er mye en skal ha med på tur, og på en reisevogn er det greit med mover. Og et fortelt koster litt det også.
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeTir 3 Jul 2012 - 22:13

Jeg har Hobby OG Truma......Ikke en gang til noen av delene Razz
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeTir 3 Jul 2012 - 22:24

Å la varmekomfort gå på bekostning av alt det en skal drasse med seg er en avveining alle får ta. Men å ha en god varme i de kjølige vårkveldene og etttersommer/tidlighøst, det får du ikke like elegant med Truma. Vifta støyer om du skal få distibuert varmen, og det er vel litt av poenget at det skal være nogenlunde lik varme i det meste av vogna. Å fyre og ha det varmt rundt ovnen er ikke det jeg vil ha ihvertfall.


Truma hører til sør for Alpene, for morgentrøtte Fritzer som ikke hører det døyt allikevel etter alt for mange snaps i løpet av natta!
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeOns 4 Jul 2012 - 11:09

Hei Eide - og velkommen til forumet!

Jeg eier en Hobby 650 KMFe 2006. Vi kjøpte den våren 2007 - da den var litt over ett år gammel - Kortfakta: Truma/mikro/Isabella Commodore fortelt. Modifisert til 8 soveplasser. Du kan lese om den i tråden " En campingvogn og dens lyter" i Hobbytråden

Vi bruker vognen til vår/høst/sommerbruk - med primærvekt på sommer. Med gulvvarme og Truma har vi aldri savnet annen varme. Trumaen er forbasket enkelt konstruert - Den er jo bare en innebygget vifteovn. Den er enkel og driftsikker. Vi bruker den så og si aldri om sommeren. Gulvvarmen gjør jobben. Vogna har også blitt brukt i vår og høstmåneder - og jeg synes Trumaen gjør jobben godt da og. Til vintercamping blir det for mye støy - for da er du avhengig av god varmedistribusjon - MEN om du seriøst tenker på å begynne med det kan det tenkes at du skal se iandre retninger enn Hobby uansett (Kabe, Cabby, Solifer, Dethleffs snow osv.

Argumentet om at det er vanskeligere å selge en Hobby med Truma virker ulogisk. Alt reflekteres i pris - og en vogn med Truma skal koste mindre enn en med Alde. Mange som kjøper vogn, har den først og fremst som sommervogn (som oss) og er berusende lykkelige av det. De vil være godt fornøyd med Truma som varmesystem - nettopp fordi det er enkelt og krever lite tilsyn og vedlikehold. Det vil derfor alltid være marked for sommervogner.

Dersom du allikevel holde fast på planen om en 650 KMfe ville jeg valgt vogn 2 om jeg skulle bruke den i sommerhalvåret og vogn 1 om jeg skulle hatt den til helårsbruk. Hvor tungt faktorene bruk og prisramme bør veie, er det du som kjenner. Lykke til!
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeOns 4 Jul 2012 - 13:06

Som kjørevogn er det en ting som teller mer enn noe annet: Nyttelast! Vi har 367 kg i følge brosjyren, sikkert litt mindre ettersom vi har litt ekstra fabrikkmontert utstyr. Hittil har jeg ikke opplevd at dette har vært nok! - EVER! Alltid har vi vært nødt til å flytte ting fra vogna og inn i bilen for å komme under tillatt totalvekt. Ser at 650 KMFe kommer med 1900 eller 2000 kg totalvekt. Ville ha sjekke dette, og valgt den som har høyest tilgjengelig nyttelast.

I tillegg er det ikke til å stikke under en stol at Hobby og vinter ikke nødvendigvis er helt kompatible, vi måtte bytte takluke etter litt slurvete takmåking...som følge av dette er det mindre sannsynlig at du vil få trøbbel med den vogna som er brukt som sommervogn.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeOns 4 Jul 2012 - 13:34

Ser flere nevner at der ikke er nok varme.
Mulig dette er med Thruma.
Jeg har Alde, ligger i vognen ved 25-27 blå grader og innetemperaturen ligger på 23-25.
Har ring vogna varm, så vogna er oppvarmet helt igjennom når vi annkommer.

Kommer nok til å kjøpe samme merke igjen.
Dette er ikke Nordic edition heller
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeOns 4 Jul 2012 - 13:47

Tja, vi er vel ikke så godt vant, men har ligget i vår i 30 blå med Truma. Selvsagt ikke samme komfort som i en vogn med Alde, men absolutt til å leve med.

Må jo le litt for meg selv når viftestøy nevnes, til sammenligning er det vel 100 ganger mer støy fra ACen, den står på natta lang hele sommeren, og den er inne på soverommet! Men sover gjør vi!
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeOns 4 Jul 2012 - 14:58

OyvindSP skrev:
Som kjørevogn er det en ting som teller mer enn noe annet: Nyttelast! Vi har 367 kg i følge brosjyren, sikkert litt mindre ettersom vi har litt ekstra fabrikkmontert utstyr. Hittil har jeg ikke opplevd at dette har vært nok! - EVER! Alltid har vi vært nødt til å flytte ting fra vogna og inn i bilen for å komme under tillatt totalvekt. Ser at 650 KMFe kommer med 1900 eller 2000 kg totalvekt. Ville ha sjekke dette, og valgt den som har høyest tilgjengelig nyttelast.

I tillegg er det ikke til å stikke under en stol at Hobby og vinter ikke nødvendigvis er helt kompatible, vi måtte bytte takluke etter litt slurvete takmåking...som følge av dette er det mindre sannsynlig at du vil få trøbbel med den vogna som er brukt som sommervogn.

Vekt i brosjyre og virkelighet stemmer vel aldri.......
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeOns 4 Jul 2012 - 21:00

Very Happy Very Happy


Sist endret av janp den Ons 4 Jul 2012 - 22:25, endret 1 gang
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeOns 4 Jul 2012 - 21:23

Løp å kjøp Smile Burde vurdere andre merker også....
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeOns 4 Jul 2012 - 21:33

Enig i den, men noen av oss er skrudd sammen slik at man vil gjerne ta imot råd, men innerst inne så er det ikke enkelt å følge disse.
Og så må man lære av sine feil ved neste korsvei og ikke gjøre den samme tabben en gang til. Eller; noen kan gjøre det flere ganger..


Hobby er greitt nok det, både med og uten. Fritt valg.
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeOns 4 Jul 2012 - 21:44

janp skrev:
Enig i den, men noen av oss er skrudd sammen slik at man vil gjerne ta imot råd, men innerst inne så er det ikke enkelt å følge disse.
Og så må man lære av sine feil ved neste korsvei og ikke gjøre den samme tabben en gang til. Eller; noen kan gjøre det flere ganger..


Hobby er greitt nok det, både med og uten. Fritt valg.
Jeg kjøper ikke vogn med Truma igjen har jeg lært Razz Ikke Hobby heller trur jeg.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeOns 4 Jul 2012 - 21:52

Så fin vogn i dag, en Eriba Nova Chili, Markus hadde en sånn en gang, utrolig stilig vogn. Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeOns 4 Jul 2012 - 22:09

janp skrev:
Øivind: tror nok ikke du har bruk for et råd, da du har bestemt deg for lenge siden. Og det er den med Truma.

Er vel ikke Øivind som spør etter råd heller..... Suspect

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kjøpsråd brukt campingvogn Caravan
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitimeOns 4 Jul 2012 - 22:26

Neimen, nå er det like før ferja går gitt. Kun timer igjen. Bra det, knollen trenger å hviiiiiile. Lenge.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kjøpsråd brukt campingvogn Empty
PosteTema: Re: Kjøpsråd brukt campingvogn   Kjøpsråd brukt campingvogn Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kjøpsråd brukt campingvogn
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Brukt fortelt?
» brukt vindu til 80mod 530
» Brukt Habby Landhouse til fast camping både vinter og sommer
» kjøpt meg brukt vogn, fant fukt to dager etterpå..HJELP
» Hvor kan jeg få tak i en brukt Primus 2490?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: