CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere...

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Empty
PosteTema: Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere...   Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Icon_minitimeOns 18 Jul 2012 - 9:18

Som tittelen sier; jeg skal bygge spikertelt - foreløpig har jeg kommet så langt at jeg har bestemt meg for å bygge nettopp dette.
Noen tanker og ønsker har jeg jo, men jeg trenger deres hjelp og kjærkomne tips for å komme i mål.

Størrelse: Ca 2,5 x 4,5 meter, det skulle vel bli 11,25 m2 eller deromkring.

Vi har vogna på Høgda Camping om vinteren så den må tåle både kulde og litt godt med snø.

Hvor starter jeg? Jeg trenger absolutt fagfolk til å sette opp reisverket samt sørge for at fundamentet er godt nok.
Kledning utvendig og panel innvendig samt det elektriske klarer jeg selv. Noen som vet hvordan jeg får vogna helt
inntil teltet? Har hørt så mye om vognruller, men ser at det er mye rart ute og går...

Tips, triks og erfaringer mottas med takk - byggestart blir i nok i løpet av august mnd.

Hører fra dere Smile
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Empty
PosteTema: Re: Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere...   Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Icon_minitimeOns 18 Jul 2012 - 9:22

Bilde av vogna er kanskje litt kjekt, så ser man kanskje hvilken størrelse som passer...
Ser for meg noe som dekker det bakerste vinduet og som går helt frem til begynnelsen av det fremste store vinduet, men ikke dekker det.
Hva tror dere om den størrelsen?

Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... 85_-785720472
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Empty
PosteTema: Re: Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere...   Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Icon_minitimeOns 18 Jul 2012 - 10:35

Er du elektriker? Hvis ikke kan du ikke gjøre det selv i alle fall.
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Empty
PosteTema: Re: Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere...   Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Icon_minitimeOns 18 Jul 2012 - 10:51

Noen lamper og en panelovn klarer jeg fint, har 230v uttak på vogna så det blir ikke veldig komplisert Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Empty
PosteTema: Re: Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere...   Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Icon_minitimeOns 18 Jul 2012 - 12:49

Ad elektrisk: en vogn er egen godkjent enhet. Et spikertelt omfattes av andre lover. Mulig at plasseier krever papirer fra installatør.


Vognruller er ok de om du skal en del avgårde medvogna, for tilnærmet permanent plassering kan du kan kanskje lage, som jeg gjorde, en sluse som var som en kasse tilpasset vognvegger. Over denne kassen monterte jeg ei blikkplate som var en del bredere enn denne kassen, og som var vinklet litt nedover (10-15 grader), og som gikk litt innpå vogntaket. Men jeg har rails på taket, og det har ikke du ser jeg.
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Empty
PosteTema: Re: Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere...   Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Icon_minitimeOns 18 Jul 2012 - 13:01

Ang elektrisk: Jeg har et 230V uttak på siden av vogna, om jeg kobler en strømbåt/forgrener til denne for deretter å koble til varmeovn og noen enkle lamper så blir jo ikke dette mer avansert enn en skjøteledning innomhus - ser ingen forskjell i bruk - arrester meg gjerne om jeg tar feil Smile

Det blir vel ikke mer permanent enn at jeg setter vogna på fjellet i September og henter den igjen i April... kan man bruke vognrulle til dette eller bør jeg finne en annen løsning?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Empty
PosteTema: Re: Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere...   Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Icon_minitimeOns 18 Jul 2012 - 15:48

Skal ikke arrestere deg, bare si at det er lurt å tenke gjennom det før du tetter veggene. Trekk opp rør til skjultanlegg med bokser og blindlokk, så er det i allefall gjort.
Behøver vel ikke å bli det som velter prosjektet økonomisk akkurat.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Empty
PosteTema: Re: Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere...   Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Icon_minitimeOns 18 Jul 2012 - 16:05

Vet ikke om jeg har noen gode tips men selv ville jeg nok ha vurdert hva jeg ønsker å ha inni bua av inventar og utstyr og så bestemt størrelsen på bygget utfra dette så langt det lar seg gjøre.
Og kanskje gått opp fra 2,5 meter til 3-3,5 meter dersom mulig.
Vognrulle ville nok ha stått høyt på innkjøpslista.
Er vel kanskje noen regler der du står som må etterleves og som setter noen begrensninger.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 52
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Empty
PosteTema: Re: Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere...   Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 23:54

Hei

Ta utgangspunkt i et Isabella Penta telt... hvorfor ikke bygge tilsvarende? :-)

Vil gi deg følgende råd, øk dybden din fra 2,5m til 3- 3,5m. Dette gjør helt utrolig mye for brukervennligheten innvendig.

Bygg likt takutstikk over vogna som det er på framsiden slik at teltet ditt ikke ser ut som en "caps". Da slipper du også at det kommer snø mellom vogn og telt...

Bygg 4 vegger

Skal det brukes til vintercamping? legg varme i gulvet

Lykke til med byggingen.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Empty
PosteTema: Re: Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere...   Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere... Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere...
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hjelp! Trenger virkelig HJELP.
» Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?
» Trenger sårt hjelp
» Hjelp! Trenger hjulbolter!
» Lufting av spikertelt-hvor lenge skal det luftes?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: