CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
xKristoffer




Antall Innlegg : 3
Registration date : 10.11.2014

Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Empty
PosteTema: Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?    Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Icon_minitimeMan 10 Nov 2014 - 19:32

Hei! Vi er 2stk som akkuratt har kjøpt vår første campingvogn. Vi skal i den forbindelse pusse den opp innvendig osv.

Strømnettet på vogna virker ikke. Har ikke sett så mye på det, men tenker og lage til nytt og bare basere meg på 230V siden jeg ikke liker de høye strømmene du kan få på likestrømsida.

Er dette noe og anbefale? kutte ut all 12V og gass å  bare bruke 230V?
Ser det står et batteri i vogna fra før av. Hva er det egentlig vanlig og bruke 12V til i en vogn?
Holde kjøleskap osv i gang når jeg ikke er tilkoplet strøm på campingplassen?

Lurer også litt på hvordan strømnett i campingvogner gennerelt er oppbygd eller hva har de bassert seg på når de installerer vogner. Kun tillgang på 230V på campingplassen og 12V under kjøring? så blir batteriet ladet via bilen?


Takker på svar!  Smile

/Kristoffer
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Empty
PosteTema: Re: Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?    Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Icon_minitimeTir 11 Nov 2014 - 10:25

Bare 230 V nærmest utelukker bruk av vogna utenom campingplasser, slik som fricamp.  Det er ikke rare greiene som skal til for å forsyne noen 1 -2 watts ledlamper og spotlights.

Ulempen er et batteri og en lader i tillegg, men kveldskosen blir berget.  Batteriet kan lades fra bilen under kjøring via en liten spenningsbooster som monteres inne ved batteriet. Noen få ampere (5-10 A) lading i løpet av en kjøreøkt monner bra.

For min del ville jeg aldri hatt en vogn uten 12 V eller gass.  Også pga av andrehåndsverdien.

Uansett 12 eller 230 V bør kabler være skjult, rent estetisk (kabelkanaler eller tilsvarende).

For 230 V gjelder forskrifter om elektriske anlegg, og at opplegget må gjøres av elektriker for å få det godkjent.

Gass ville jeg heller ikke vært foruten.
Men alt dette bør vel vurderes ut fra ditt renoveringsbudsjett.  Lykke til, for øvrig! Smile

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
xKristoffer




Antall Innlegg : 3
Registration date : 10.11.2014

Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Empty
PosteTema: Re: Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?    Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Icon_minitimeTir 11 Nov 2014 - 17:59

Tasle skrev:
Bare 230 V nærmest utelukker bruk av vogna utenom campingplasser, slik som fricamp.  Det er ikke rare greiene som skal til for å forsyne noen 1 -2 watts ledlamper og spotlights.

Ulempen er et batteri og en lader i tillegg, men kveldskosen blir berget.  Batteriet kan lades fra bilen under kjøring via en liten spenningsbooster som monteres inne ved batteriet. Noen få ampere (5-10 A) lading i løpet av en kjøreøkt monner bra.

For min del ville jeg aldri hatt en vogn uten 12 V eller gass.  Også pga av andrehåndsverdien.

Uansett 12 eller 230 V bør kabler være skjult, rent estetisk (kabelkanaler eller tilsvarende).

For 230 V gjelder forskrifter om elektriske anlegg, og at opplegget må gjøres av elektriker for å få det godkjent.

Gass ville jeg heller ikke vært foruten.
Men alt dette bør vel vurderes ut fra ditt renoveringsbudsjett.  Lykke til, for øvrig! Smile

Takker for svar! Smile

Da blir det og kjøpe et nytt 12V batteri med en god del ampere timer mere. Vogna skal brukest mye til festivaler osv, og i om med at det er en gammel vogn velger jeg og fjerne gassen for sikkerheten sin skyld.

Vil du da bruke 12V på alt lys i vogna og kun bruke 230V til lading av batteriet og i stikkontakter?

Hvor stor lader og omformer bør jeg velge? skal drive et bra stort anlegg, samt reciver, subwooferforsterker, mye ledlys, kjøleskap osv.

Renoveringsbudsjettet er ok, hehe.. Tenker og lage til litt "fancy" greier i vogna! Alarm med gsm sender, lystyring på telefon (x-comfort) osv. Smile Smile


/Kristoffer

Til Toppen Go down
xKristoffer




Antall Innlegg : 3
Registration date : 10.11.2014

Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Empty
PosteTema: Re: Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?    Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Icon_minitimeMan 17 Nov 2014 - 22:19

Noen som kan hjelpe meg med hvor stort batteri osv jeg børr ha til mitt bruk?

Samt lader og omformer ? Smile

/Kristoffer
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Empty
PosteTema: Re: Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?    Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Icon_minitimeMan 17 Nov 2014 - 22:48

Skal du drive kjøleskap + et bra anlegg + litt lys via 12v så går det med ganske så bra med ah. Bare å begynne å regne ut forbruket på de forskjellig forbrukerne det. Deretter så kan man se mere på batteristørrelse og ladebehov. Husk også å dimensjonere kabler i forhold til forbruk.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Empty
PosteTema: Re: Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?    Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Icon_minitimeMan 17 Nov 2014 - 22:56

Hei.

Slik du beskriver det så har du null peiling på støm, ser det ut til. Eller at du skriver noe som du slett ikke mener.
Du driver ikke forsterkere og annet utsyr via omformer og batteri. Ligg unna egenmontasje av både 12V og 230V, det er det sikreste. La noen som vet dette gjøre det for deg/dere.

Både 12V og 230V må kobles riktig, med riktig utsyr og materiell. Ingen problemer med å bruke 12V og batterier i store systemer, jeg har selv satt opp 2 X 99 200Ah batterier (Ca 40 000 Ah) i et 400V DC system, som via omgjøring til 400V AC skulle være backupsystem til 2000 servere.
Så store strømmer i et 12V anlegg er ikke noe problem, men 12V DC driver bare lys/TV/vannpumpe/etc i ei vogn, ikke musikkanlegg slik du beskriver!
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Empty
PosteTema: Re: Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?    Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Icon_minitimeMan 17 Nov 2014 - 23:13

xKristoffer skrev:
Noen som kan hjelpe meg med hvor stort batteri osv jeg børr ha til mitt bruk?

Samt lader og omformer ? Smile

/Kristoffer

For å ta noe som er ganske standard i mange vogner:

  1. Batterikapasitet ca. 100 Ah
  2. Men selv et mindre batteri på omkring 50 Ah duger også hvis laderen for lov å bidra med strøm samtidig.


Laderen bør kunne innstilles etter batteritype (gel/AGM/syre).  Normalt bør man ikke bruke mer enn omkring 50 % av batterikapasiteten før det må lades opp igjen (altså kan tappe ca. 50 Ah av et batteri på 100 Ah).  Men en lader på 10-20 A sørger for at dette går greit og automatisk.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Empty
PosteTema: Re: Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?    Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hvordan skal jeg bygge opp nytt strømnett i vogna?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Jeg skal bygge spikertelt, men trenger hjelp av dere...
» Nytt trekkdyr, hva skal man velge?
» Forslag til hvordan det skal kobles?
» Tremat TS45. Hvordan skal den virke?
» SKAL MALE VOGNA! Noen tips tas imot med takk!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: