CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Alde Compact 3010 - Erfaringer

Go down 
+6
hoto
Arild
Johnny
Lars Egil
Jan
Jan Ole
10 posters
Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeFre 23 Nov 2007 - 21:54

Etter kort tids bruk har vi gjort oss noen erfaringer;

Vi har vinterplass med 230 VAC med 10A sikring i stolpen. Sad

Alde'n har følgende ca. effekter ( med strømtrekk ) å by på ved vår nettspenning;

Nettspenning målt 237 VAC
Trinn 0 = 0 W = 4 A ( Uten varmeelementer innkoblet)
Trinn 1 = 1050 W = 8 A ( Minste element ca. 4 A )
Trinn 2 = 2100 W = 12 A ( Største element ca. 8 A )
Trinn 3 = 3150 W = 16 A ( Begge element i paralell ca. 8 A + 4 A )

Erfaringen viser at trinn 1 er i svakeste laget for en norsk vinter. Sad

Vi har stillt inn Amp max funksjonen i Alde'n til 10 A, som er vår sikring.
Dette gjør at vi slipper å resette sikringen i hytt og gevær. Very Happy

Det betyr at Alde'n i vårt tilfelle automatisk gjør at kun 1. trinn brukes.
Om jeg programmerer vekk automatikken vil stolpesikringen trippe.

Eller tar jeg skammelig feil ? Shocked

Er det noe relevant vi ikke vet om ?
Noen som har samme erfaringer ?
Og hvilke alternativer har vi ?

Vi bruker selvfølgelig gass som gjør susen.
Og om vi bruker trinn 1 samtidig med gass ? Vil gassen slå seg av og på etter behov, mens effekten fra el. trinn 1 ligger der hele tiden ?
Eller er det gassen som tar det største varmebehovet ?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeFre 23 Nov 2007 - 22:03

Dette har jeg ikke erfaring med, men om ikke Alden prioriterer strøm fremfor gass er det jaggu på tide den lærer seg det.

På min 3000 fra -02 kobler den inn og ut likt, det kom et tablå senere, eller som Hobby ikke hadde råd til, som differensierer og prioriterer strøm.
Derfor mener jeg det må være sånn på 3010.

3010 skal også kunne brukes til "ring vogna varm" sikkert da med ekstra utstyr, fikk vite dette i går. Men Alde var ikke klar med alle opplysningene enda.

Blir vel ikke tema for deg, siden du har Kabe guard?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeFre 23 Nov 2007 - 22:04

PS Prioritering av strøm hadde jeg på Polaren med Primus fra -92 pale pale pale pale

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeFre 23 Nov 2007 - 22:16

Hi J.O.

Joda, Kabe Guard'n er koblet mot Alde'n. SIM kort programmeringen er ikke helt på plass enda. Derfor er heller ikke dette testet. Funker sikkert.

At strøm prioriteres slik at strømmen brukes først uten gass er bra. Om strømmen ikke strekker til, vil den da spe på med gassfyring automatisk om gassen er i ON stilling?

Håper det er slik de har tenkt ... de som har laget den....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeFre 23 Nov 2007 - 23:27

Som sagt, dette har jeg ikke erfaring med. Ikke fra 3010, men sannsynligvis legger den inn gassen på litt lavere temperatur, det vil si om du har set punkt 22ºC med kanskje innkobling på 21.5ºC og ut på 22,5ºC, så kan jeg tenke meg at gassen kommer inn om temperaturen synker til 20ºC.

Nå er det nye Aldepanelet rimelig avansert og kan nok helt sikkert være slik satt opp at det bruker flere parameter. At det registrerer trender og utvikling over tid, og bruker dette for å bestemme om gassen skal på eller ikke.

Derfor er jeg litt tilbakeholden med å påstå noe. En ting er sikkert, med dagens teknologi er "allt" mulig. Skal komme sterkere tilbake om jeg får satt mine føtter i et sånt panel en dag. study study study

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeFre 23 Nov 2007 - 23:36

J.O. skrev:
Som sagt, dette har jeg ikke erfaring med. Ikke fra 3010, men sannsynligvis legger den inn gassen på litt lavere temperatur, det vil si om du har set punkt 22ºC med kanskje innkobling på 21.5ºC og ut på 22,5ºC, så kan jeg tenke meg at gassen kommer inn om temperaturen synker til 20ºC.

Nå er det nye Aldepanelet rimelig avansert og kan nok helt sikkert være slik satt opp at det bruker flere parameter. At det registrerer trender og utvikling over tid, og bruker dette for å bestemme om gassen skal på eller ikke.

Derfor er jeg litt tilbakeholden med å påstå noe. En ting er sikkert, med dagens teknologi er "allt" mulig. Skal komme sterkere tilbake om jeg får satt mine føtter i et sånt panel en dag. study study study
skal ikke være føtter i de panelene der lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 8:52

Startet dagen med å spekulere litt:

Har slått av strømbegrensningsfunksjonen ( phu.. langt ord )
Alde'n står på trinn 2 , gass står on.

Nå hadde jeg trodd at det skulle trekke ca. 12 A, mens når jeg måler drar den ca. 10,5 A.

I går når jeg målte hadde jeg en hvilestrøm når trinn 0 var valgt på 3,5-4 A. Denne målingen begynner jeg nå å betvile. Etter mine siste målinger betyr det at 2-2,5 A var mer riktig. Om man legger på det største elementet som drar ca. 8 A stemmer det nemlig.

Nå drar den altså ca. 10,5 A. Akkurat i granseland for at sikringen kanskje holder på trinn 2. Vi krysser fingra og holder oss vekk fra brødristeren.

Det er 9 kalde grader ute i dag tildig. Trinn 1 er ikke nok for å holde varmen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 9:33

Rufus

avhengig av hvor kaldt og luftig det er der sikringen står, så kan du greit dre godt over på sikringen.... disse er termiske vern, og med kjøling går de betraktlig mye seinere..... kjører selv fyren på tre, pluss gulv og kjøleskap..... men kjøling er viktig....

En sikring er altså ikke konsekvent, men påvirkelig av temp.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 18:24

Hi Vegard

Joda, merker at slikt betyr mere her i snøføyka enn i et maskinrom med 55-60 + grader. Embarassed

I dag tidlig våknet jeg til en deilig 13 graders vogn. Da hadde Alde'n stått på trinn 2 med strømbegrensing på 10 A. Automatisk la den seg på trinn 1 pga strømtrekk på ca. 12 A. Trinn 1 er ikke nok til å holde vogna varm.

Har eksperimentert litt med forskjellige løsninger her idag. Ingen tvil om at trinn 1 er snaut og at trinn 2 er nødvendig. I kveld skal jeg sette trinn 2 aktiv uten gass, samtidig med at jeg tar vekk strømbegrensning. Om vi er heldig med automaten vil vi ha normal innstillt temperatur i vogna i morgen tidlig. sunny

Ellers har jeg idag snekret meg et gulv på 3,6 x 2,4 og satt opp et Universal 240 på dette. Ikke for å dreie fokus vekk fra Alde'n i denne tråden... Men teltet skal skiftes ut med ei bu før neste vinter regner jeg med. Kjekt vindfang er det imidlertid. Som følge av slike utskeielser er kroppen stiv og støl og kun egnet for sofaligge. Sleep
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 18:59

Rufus skrev:
Hi Vegard

Joda, merker at slikt betyr mere her i snøføyka enn i et maskinrom med 55-60 + grader. Embarassed

I dag tidlig våknet jeg til en deilig 13 graders vogn. Da hadde Alde'n stått på trinn 2 med strømbegrensing på 10 A. Automatisk la den seg på trinn 1 pga strømtrekk på ca. 12 A. Trinn 1 er ikke nok til å holde vogna varm.

Har eksperimentert litt med forskjellige løsninger her idag. Ingen tvil om at trinn 1 er snaut og at trinn 2 er nødvendig. I kveld skal jeg sette trinn 2 aktiv uten gass, samtidig med at jeg tar vekk strømbegrensning. Om vi er heldig med automaten vil vi ha normal innstillt temperatur i vogna i morgen tidlig. sunny

Ellers har jeg idag snekret meg et gulv på 3,6 x 2,4 og satt opp et Universal 240 på dette. Ikke for å dreie fokus vekk fra Alde'n i denne tråden... Men teltet skal skiftes ut med ei bu før neste vinter regner jeg med. Kjekt vindfang er det imidlertid. Som følge av slike utskeielser er kroppen stiv og støl og kun egnet for sofaligge. Sleep

Rufus

gassen kobler seg da vel ikke inn, med mindre at den innstite strømmen ikke klarer å holde tempen i vogna?? Sånn er det i hvertfall på min compakt 3000....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 21:30

Hi igjen

Neida, gassen vil ikke koble inn. Likevel synes jeg det er greit å tvinge den i off for å være sikker på at vi kun varmer oss på firerluka på demningen. Razz

Tok litt uforskammet lang tid, men jeg tror nå at strømmen Alde'n måler er forbruket på hele vogna. Det stemmer bedre med avlesninger. Trodde Alde'n nøyde seg med strømtrekket på seg selv.

Har nå kjørt i 2-3 timer med kun strøm og 12 A. Sikringen i stolpen holder. Og vi holder varmen. santa
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 21:39

Rufus skrev:
Hi igjen

Neida, gassen vil ikke koble inn. Likevel synes jeg det er greit å tvinge den i off for å være sikker på at vi kun varmer oss på firerluka på demningen. Razz

Tok litt uforskammet lang tid, men jeg tror nå at strømmen Alde'n måler er forbruket på hele vogna. Det stemmer bedre med avlesninger. Trodde Alde'n nøyde seg med strømtrekket på seg selv.

Har nå kjørt i 2-3 timer med kun strøm og 12 A. Sikringen i stolpen holder. Og vi holder varmen. santa

Rufus


velger du i tillegg strøm fra den nederste sikringsrekken i stolpen, samt gløtter litt ekstra på lokket inn til de, så kan du yttligere øke..... jo kaldere det er, jo mere kan du trekke....

den nederste sikringsraden er den med best kjøling.... den får ingen varme nednfra, som de øverste får av de nederste......

på min vogn tenner gassen om tempen i vogna synker to grader under den innstilte temp..... forutsatt at gassen er skrudd på, på panelet...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 22:06

Lokket står på gløtt samtidig som at jeg som siste mann inn i stolpen fikk nederste automat. Tilfeldigheter smaker det også. Very Happy

Skal tro om det sitter en 63 A foran hver stolpe ?
Ville tro at det er naturlig med en 16mm2 PFSP og 63 A for 4 x 10 A. Er det regler for slikt ? Eller er det pinet ned til minste mulig ?

Skal jaggu ta med meg trekkern i morgen formiddag..... Nyfikne bokfinken Knut...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 22:10

Rufus

jeg tror nok den forran er er en 125A 00 sikring, om det ligger en 16 PFSP der..... men forlegningsmåte, og hvor den forranliggende sikring sitter, samt evt reduksjonsfaktorer er jo og ting som kan påvirke størrelsen på denne sikringen...

visst er det regler, men du må regne med at dette er pinet ned mest mulig..... dette handler jo om pris....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 22:18

Vegard skrev:
Rufus

jeg tror nok den forran er er en 125A 00 sikring, om det ligger en 16 PFSP der..... men forlegningsmåte, og hvor den forranliggende sikring sitter, samt evt reduksjonsfaktorer er jo og ting som kan påvirke størrelsen på denne sikringen...

visst er det regler, men du må regne med at dette er pinet ned mest mulig..... dette handler jo om pris....
men det aller beste er jo å bruke en BUNT-kabel,er det ikke??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 22:23

Harald

bunt-kabel?????

Skulle jeg lagt den der, hadde jeg lagt en 50 al, en 25 holder egentlig, men siden det nesten ikke er prisforskjell hadde jeg lagt en 50..... og så sikret den med en 160A 00 sikr.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 22:24

Ikke at en kan gjøre mye med det.... Men vi kunne jo forhandle fram en større automat.

BUNT ...? Intern kabel blandt A gutta ? Question
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 22:29

Rufus skrev:
Ikke at en kan gjøre mye med det.... Men vi kunne jo forhandle fram en større automat.

BUNT ...? Intern kabel blandt A gutta ? Question

Rufus

jeg er A...... og den bunt-kablen har jeg ikke vært borti..... har en mistanke om at det kan være noe for L-gutta.... kanske i nordsjøen.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 22:30

Vegard skrev:
Harald

bunt-kabel?????

Skulle jeg lagt den der, hadde jeg lagt en 50 al, en 25 holder egentlig, men siden det nesten ikke er prisforskjell hadde jeg lagt en 50..... og så sikret den med en 160A 00 sikr.....
lol! lol! lol! Alde Compact 3010 - Erfaringer 897742 Alde Compact 3010 - Erfaringer 897742 bare litt syk humor Alde Compact 3010 - Erfaringer 928394 er så mange fine ord her. så en kabelbunt passer vel inn??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 22:34

Vegard

Selv L og skips. Kort karriere på 6-10 mnd med L. Brukt tida i industriautomasjon.

Takker ellers for innspill.

Kjenner alle ledda etter dagens gjøremål. Tror det blir komfortstilling på madrassen fra nå.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 22:35

Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald

bunt-kabel?????

Skulle jeg lagt den der, hadde jeg lagt en 50 al, en 25 holder egentlig, men siden det nesten ikke er prisforskjell hadde jeg lagt en 50..... og så sikret den med en 160A 00 sikr.....
lol! lol! lol! Alde Compact 3010 - Erfaringer 897742 Alde Compact 3010 - Erfaringer 897742 bare litt syk humor Alde Compact 3010 - Erfaringer 928394 er så mange fine ord her. så en kabelbunt passer vel inn??

Harald

jeg kan bestille deg en bunt kabel..... men den er ikke i bunt lengre når du har lagt den ut.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeLør 24 Nov 2007 - 22:38

kan da bestille en B.U.N.T. kabel selv eg hehe med grisehale!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeSøn 25 Nov 2007 - 9:01

Harald skrev:
kan da bestille en B.U.N.T. kabel selv eg hehe med grisehale!!

Grishaler selges løst, i 12, 16 og 20mm tykkelse.... galvanisert selvfølgelig...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeSøn 25 Nov 2007 - 10:23

kom bjølseth med alde 3010 i 2006?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeSøn 25 Nov 2007 - 10:33

numpsey skrev:
kom bjølseth med alde 3010 i 2006?

Ja
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeSøn 25 Nov 2007 - 10:34

cool... eller hot... er vel et mer passende uttrykk..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeSøn 25 Nov 2007 - 10:41

Vegard skrev:
numpsey skrev:
kom bjølseth med alde 3010 i 2006?

Ja

Kan og tilføye at i 05 kom de med compact 3000, med et by-pass system på 790, hvor du kan senke tempen i sovedelen, som er på midten av vogna, mens set er full temp i salong og bad, som er i vognas ender.....

dette funker svært godt..... og jeg har dette systemet..... jeg kan da enten ha full temp i sovedelen, senke tempen litt, ved at jeg by-pass på ene eller andre siden, eller på begge sider.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeSøn 25 Nov 2007 - 10:43

vegard

hot stuff...

er det ikke mulig å få dette på 3010?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeSøn 25 Nov 2007 - 10:45

Vegard

Har Arve dette eller gikk de bort fra det igjen?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeSøn 25 Nov 2007 - 10:50

J.O

dette var et kostbart system, som de gikk bort i fra når 3010 kom, som har nattsenking....

det er imidlertid produsert ei 06 modell 790 som dette by-pass-systemet kombinert med 3010. den vogna ser jeg står plassert på Evjetun, litt ovenfor Evje i Setesdal........
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeSøn 25 Nov 2007 - 10:55

Vegard

Dette er et system jeg kunne funnet meg til rette med. Rolling Eyes Rolling Eyes

Hadde kanskje ikke trengt å være så avansert, mye kunne blitt gjort med kule ventiler og by-pass rør.

Har sett ett behov i Hobbyen for å senke tempen bak i soverommene av og til. study study

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeSøn 25 Nov 2007 - 11:03

J.O

fra starten av, var dette styrt med magnetventiler, og hos oss funket dette bra trolig fordi vi brukte vogna mye, men vi fikk en henvendelse fra fabrikken, hvor de fortalte at de var plaget med en del ventiler som hang, og at de derfor ønsket å skifte ventilene til manuelle kuleventiler.... dette fordi egnede magnetventiler, er enveis, dvs spolen drar de en vei, og trykket den andre veien. Varmeanleggets trykk, er ikke rare greiene, derfor åpnet de ikke godt nok.

for å få bra resultat, må du ha to ventiler på hver side.... koblet slik at den ene åpner når den andre lukker....

med bare en ventil, vil vannet gå i begge rør når ventilen er åpen
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeSøn 25 Nov 2007 - 11:06

J.O

hos meg er disse by-pass-rørene relativt lett isolert, og ligger under konvektorene
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeSøn 25 Nov 2007 - 11:12

Vegard

Tenkte mer på legge tvers av vogna under jeg da, mindre arbeid det, og ja, med enten treveis ventil eller to stk.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitimeSøn 25 Nov 2007 - 11:23

J.O

tror du ikke det er greiest om de ligger rett under konvektorene, og derved avgir litt varme...... kan jo være godt med litt og når det er kaldt, og det luner jo dessuten veggen litt også.....
Til Toppen Go down
Sponsored content





Alde Compact 3010 - Erfaringer Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Alde Compact 3010 - Erfaringer
Til Toppen 
Side 1 av 6Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Styringspaneler til Alde Compact 3000 og 3010
» Alde 3010 Compact, strøm og gassdrift
» Sprengt alde compact 3010? Jeg trenger en ny bereder!?
» Alde Compact 3000
» Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: