CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Empty
PosteTema: Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe?   Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Icon_minitimeTir 31 Jul 2012 - 11:46

Den antennen som var montert på vogna mi har tatt kvelden. Ikke har jeg brukt den mye, men det var kjekt å få inn noen svenske kanaler på ferie i Sverige, og fikk også se noe på ferie i Frankrike for et par år tilbake. Nå har jeg skaffet en Sagem-tuner og RiksTV kort for turer i Norge.

Kjøpte ny antenne på Jula, en lite flat plastsak, men den hadde problemer med å ta inn gode nok signaler, her den stod sentralt plassert på Jeløya ved Moss. Har bestemt mer for at den får Jula tilbake og jeg vil se meg om etter en annen antenne.

Spørsmålet er da:

Hvilken skal jeg velge? Vanlige forhandlere (Elkjøp, Expert, m.m.) selger det de har inne på lager og "alt er bra" sier de. Jeg ønsker å høre om noen av dere har gjort dere noen erfaringer om hva som funker og hva som ikke funker og kan henvise meg i riktig retning. Ønsker å ha noe som er brukbart, for bilder og lyd som hakker godder jeg ikke bruke tid på... Exclamation

Kan man evt. komme unna uten den store kostnaden ved å kjøpe parabol?


Ser frem til svarene fra ekspertisen her inne Smile
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Empty
PosteTema: Re: Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe?   Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Icon_minitimeTir 31 Jul 2012 - 12:35

Jeg har brukt denne, en Triax UFO 120 og har vært fornøyd med denne, den har ihvertfall gitt meg bra signal på de stedene vi har vært rundt omkring i Norge. Har som regel ikke behøvd å heise antenna engang, bare gjøre søk på nye steder.

Det som uansett er viktig er at når du har en aktiv antenne (antenne m/forsterker) så må tuner eller TV kunne gi 5v strøm ut på antenneledningen for å drive forsterkeren. De fleste TV'er og tunere har dette men ikke alle. Dette er også et valg som kan slås av eller på i tv eller tuner, kan det være at denne har vært slått av på din og av den grunn dårlig signal? Har ikke tv/tuner dette kan du også få kjøpt en nettdel/splitter(fortrinnsvis 12v) som gir 5v på antenneinngangen, se linken over. For denne antenna sin del kan det lønne seg å undersøke priser, det er store variasjoner Wink, Multicom ser ut til å ha brukbar pris på denne nå, 4-500kr mindre enn endel andre.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Empty
PosteTema: Re: Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe?   Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Icon_minitimeTir 31 Jul 2012 - 15:34

Akkurat på Jeløya er det vel dårlige signaler, det kan være forklaringen også.
Jeg har parabol og derfor ikke den typen problemer, men det ble nevnt for kona av de i resepsjonen når vi lå der for et par uker siden.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Empty
PosteTema: Re: Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe?   Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Icon_minitimeTir 31 Jul 2012 - 19:36

T_Rex skrev:
Jeg har brukt denne, en Triax UFO 120 og har vært fornøyd med denne, den har ihvertfall gitt meg bra signal på de stedene vi har vært rundt omkring i Norge. Har som regel ikke behøvd å heise antenna engang, bare gjøre søk på nye steder.

Det som uansett er viktig er at når du har en aktiv antenne (antenne m/forsterker) så må tuner eller TV kunne gi 5v strøm ut på antenneledningen for å drive forsterkeren. De fleste TV'er og tunere har dette men ikke alle. Dette er også et valg som kan slås av eller på i tv eller tuner, kan det være at denne har vært slått av på din og av den grunn dårlig signal? Har ikke tv/tuner dette kan du også få kjøpt en nettdel/splitter(fortrinnsvis 12v) som gir 5v på antenneinngangen, se linken over. For denne antenna sin del kan det lønne seg å undersøke priser, det er store variasjoner Wink, Multicom ser ut til å ha brukbar pris på denne nå, 4-500kr mindre enn endel andre.

Ser ut som en grei antenne det, men lurer på om den er montert rett på taket (skrudd fast)? Har fra tidligere antennestang montert (tynn type) og kunne tenke meg å bruke denne da den tross alt finnes der. Kan da få den litt opp fra vogna og muligens få litt bedre forhold.

Takk ellers for gode råd. Smile
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Empty
PosteTema: Re: Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe?   Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Icon_minitimeTir 31 Jul 2012 - 19:41

Jan Ole skrev:
Akkurat på Jeløya er det vel dårlige signaler, det kan være forklaringen også.
Jeg har parabol og derfor ikke den typen problemer, men det ble nevnt for kona av de i resepsjonen når vi lå der for et par uker siden.

Mulig du har rett i det. Ingen sendere i umiddelbar nærhet. Fikk inn sender fra Telemark best. Har ellers ikke særlig erfaring med bakkenettet her i Moss, selv om jeg har bodd her lenge. Hjemme (på Jeløya) får jeg signaler fra Get inntil videre. Om kort tid er det en saga blott og AltiBox overtar med fiberkabel Very Happy Very Happy

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Empty
PosteTema: Re: Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe?   Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Icon_minitimeTir 31 Jul 2012 - 20:14

Var som du forstår på Nes Camping jeg refererte til forholdene, trenger ikke være sånn overallt på øya da....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Empty
PosteTema: Re: Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe?   Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Icon_minitimeTir 31 Jul 2012 - 20:18

lange skrev:
Ser ut som en grei antenne det, men lurer på om den er montert rett på taket (skrudd fast)? Har fra tidligere antennestang montert (tynn type) og kunne tenke meg å bruke denne da den tross alt finnes der.
Neida, den kan festes på vanlig antennemast med rørklammer som følger med(ihvertfall var dette med i den pakken jeg bestilte), se her og her
Til Toppen Go down
Stian C
CARAVANER
CARAVANER
Stian C


Male
Antall Innlegg : 125
Localisation : Stord
Registration date : 11.06.2010

Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Empty
PosteTema: Re: Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe?   Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Icon_minitimeTir 31 Jul 2012 - 21:40

Jeg har slik som rexen og den funker meget bra med forsterker:)
Til Toppen Go down
bummen74
CARAVANER
CARAVANER
bummen74


Male
Antall Innlegg : 109
Age : 49
Localisation : Mestervik
Registration date : 13.05.2012

Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Empty
PosteTema: Re: Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe?   Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Icon_minitimeMan 6 Aug 2012 - 20:00

Hei, om du ikke må ha nyeste hay-tekk desain, anbefales denne: http://www.clasohlson.com/no/Campingvognantenne/Pr381586000#moreinfo
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Empty
PosteTema: Re: Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe?   Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Icon_minitimeMan 6 Aug 2012 - 21:01

bummen74 skrev:
Hei, om du ikke må ha nyeste hay-tekk desain, anbefales denne: http://www.clasohlson.com/no/Campingvognantenne/Pr381586000#moreinfo

Takker til flere her for tilbakemeldinger Smile

Tror jeg skal prøve den. Rimelig var den også. Har du prøvd den nedover i Europa også for å få inn gratiskanaler der?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Empty
PosteTema: Re: Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe?   Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Antenne til bakkenettet - hvilken skal jeg kjøpe?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvor skal jeg lage hull til TV antenne i 545 KMF
» Hva skal vi kjøpe ?
» Hva skal man kjøpe??
» Skal lage en "kjøleboks" som skal holde kulda ute...
» Finner ikke NRK i bakkenettet - HJELP

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Utstyr-
Gå Til: