CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK

Go down 
+6
Jan Ole
merceben
Lc120
Remi
Børge
Stian j
10 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 13:30

Hei, har akkurat motatt min Alpina 743 UK som virkelig ser ut til å leve opp til forventningene!

Jeg lurer på et par småting som jeg ikke finner ut av i brukerveiledningen;

1. Gulvvarmen, hvor styrer jeg den?

2. Cityvann, der er det altså slik at bryteren for å koble ut vognas egene vannpumpe står vedsiden av tilkoblingen?

Kommer ikke på mere i farten...

Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 14:12

1. Ventiler midt på framveggen nede i rundsitteren og ved gulvet i høyskapet helt bak, la dem stå fullt åpent, trenger hver dråpe som du klarer å få gjennom de sløyfene.

2.Stemmer
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 14:29

@2. Sikker på at dette stemmer? På min er "Cityvann" bare et flotørsystem som holder en viss vannstand i vanntanken.
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 15:36

100% sikker ja, ingen flottører på Adria
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 15:39

Spennende. Så nettvannet trykker rett inn på vogn-nettet? Trykkreduksjonsventiler eller noe slikt da? Få litt tekniske detaljer :-)
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 17:43

Takk for svar.

Børge; jeg fant de etter å ha endevendt på alle puter og benker, men takk for svar :-)
Så det du sier er at de bare skal stå åpne hele året - også på sommerferie med 20 + ute?

Jeg tenker ifht å ha varmvann i kranen, vil jeg ikke varme opp hele vogna også da?
Eller er det bare å skru termostaten på Alde displayet helt ned og fortsette å kjøre kolben på f.ek 2kw? Da går vel ikke sirk.pumpa?

Du skjønner, i den forige og eneste vogna jeg har hatt - en Knaus fra 2000, der var det el. gulvvarme med egen bryter. Også kjørte jeg bare kolben på 2kw og slo av sirk.pumpa som også hadde egen bryter. Det blir liksom mitt sammenligningsgrunnlag... :-)

Når det gjelder cityvann, skal bryteren stå opp eller ned?


Kom gjerne med flere gode tips til en nybegynner i Alpina 743 UK!

Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 18:21

Remi skrev:
Spennende. Så nettvannet trykker rett inn på vogn-nettet? Trykkreduksjonsventiler eller noe slikt da? Få litt tekniske detaljer :-)

Ja Remi det e en reduksjonsventil som sitter på inntaket til oss.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 18:24

Stian j skrev:
Takk for svar.

Børge; jeg fant de etter å ha endevendt på alle puter og benker, men takk for svar :-)
Så det du sier er at de bare skal stå åpne hele året - også på sommerferie med 20 + ute?

Jeg tenker ifht å ha varmvann i kranen, vil jeg ikke varme opp hele vogna også da?
Eller er det bare å skru termostaten på Alde displayet helt ned og fortsette å kjøre kolben på f.ek 2kw? Da går vel ikke sirk.pumpa?

Du skjønner, i den forige og eneste vogna jeg har hatt - en Knaus fra 2000, der var det el. gulvvarme med egen bryter. Også kjørte jeg bare kolben på 2kw og slo av sirk.pumpa som også hadde egen bryter. Det blir liksom mitt sammenligningsgrunnlag... :-)

Når det gjelder cityvann, skal bryteren stå opp eller ned?


Kom gjerne med flere gode tips til en nybegynner i Alpina 743 UK!


Bare la tempen stå på det den står på du.Trykk + på alde displayet der det er et symbol for en dusj (eller noe sånt).Da varmer du opp varmvannet og ikke varmen i vogna...
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 19:24

Stian j skrev:
Takk for svar.

Børge; jeg fant de etter å ha endevendt på alle puter og benker, men takk for svar :-)
Så det du sier er at de bare skal stå åpne hele året - også på sommerferie med 20 + ute?

Jeg tenker ifht å ha varmvann i kranen, vil jeg ikke varme opp hele vogna også da?
Eller er det bare å skru termostaten på Alde displayet helt ned og fortsette å kjøre kolben på f.ek 2kw? Da går vel ikke sirk.pumpa?

Du skjønner, i den forige og eneste vogna jeg har hatt - en Knaus fra 2000, der var det el. gulvvarme med egen bryter. Også kjørte jeg bare kolben på 2kw og slo av sirk.pumpa som også hadde egen bryter. Det blir liksom mitt sammenligningsgrunnlag... :-)

Når det gjelder cityvann, skal bryteren stå opp eller ned?


Kom gjerne med flere gode tips til en nybegynner i Alpina 743 UK!


Bla deg frem til sirkpumpa og sett den på temp og ikke på konstant på Aldepanelet.
Still inn tempen på det du vil at den skal være. Da starter bare pumpa når det er behov for varme I vogna.
Jeg har bare kolben på 1Kw og dette er nok til vask og ellers det som trengs. Trykker du på knappen som LC120 sier, så varmer den opp vannet fortere og senker seg ned igjen etter en halv time. Sirkpumpa stopper også hvis den går når du gjør dette.
Når det gjelder Citivannet så vippes bryteren på min vogn frem/bak og ikke opp/ned. Denne slår bare av pumpen. Men på min vogn så slår pumpen seg også av når jeg setter på slangen på utsiden. Har forstått det slik at trykkreduksjonsventilen styrer pumpen også. Hørte det hos en forhandler i Sverige i sommer. Han mente at den vippebryteren var overflødig.
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 19:34

Nå begynner ting å falle på plass her.
Takker for gode svar! skal prøve å koble til nettvann i kveld og prøvekjøre litt :-)

Somsagt, om det er andre ting som er kjekt å vite om denne vogna setter jeg pris på det.
Vi blir muligens å ta opp tråden som vintercampere på grensa mellom norge og finland igjen og da er det jo greit å kunne sette opp Alden i såkalt vinterkobling, slik at noen kan sette i kontakten og vogna er varm når vi kommer.
Er det mye hokkus pokkus?
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 20:59

merceben
Hvilken forhandler er det som har prestert å vrenge ut av seg noe sånt? Trenger ikke akkurat å være elektro- eller vvs ingeniør for å forstå virkemåten. Regulatoren har en eneste misjon, å redusere trykket til 0,7 bar(1,1bar statisk). Etter regulatoren sitter det en T-kobling hvor slangen fra pumpa kommer inn, det sitter en tilbakeslagsventil på pumpa slik att vannet ikke strømmer til tank. Om du ikke slår over bryteren ute vil pumpa helt sikkert stoppe til slutt , men da får du ho neppe til å starte igjen noensinne.

Stian j
Om sommeren setter jeg bare ned settpunktet på temp, og lar pumpa stå på tempregulering, så rører jeg det ikke før til høsten igjen.
Vet ikke hvordan det er på importvogner, men på norske vogner er vinterkoblingen ferdig opplagt, du vil finne en enkel "ettermontert" sikring ved siden av omformer.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 21:06

merceben skrev:
Stian j skrev:
Takk for svar.

Børge; jeg fant de etter å ha endevendt på alle puter og benker, men takk for svar :-)
Så det du sier er at de bare skal stå åpne hele året - også på sommerferie med 20 + ute?

Jeg tenker ifht å ha varmvann i kranen, vil jeg ikke varme opp hele vogna også da?
Eller er det bare å skru termostaten på Alde displayet helt ned og fortsette å kjøre kolben på f.ek 2kw? Da går vel ikke sirk.pumpa?

Du skjønner, i den forige og eneste vogna jeg har hatt - en Knaus fra 2000, der var det el. gulvvarme med egen bryter. Også kjørte jeg bare kolben på 2kw og slo av sirk.pumpa som også hadde egen bryter. Det blir liksom mitt sammenligningsgrunnlag... :-)

Når det gjelder cityvann, skal bryteren stå opp eller ned?


Kom gjerne med flere gode tips til en nybegynner i Alpina 743 UK!


Bla deg frem til sirkpumpa og sett den på temp og ikke på konstant på Aldepanelet.
Still inn tempen på det du vil at den skal være. Da starter bare pumpa når det er behov for varme I vogna.
Jeg har bare kolben på 1Kw og dette er nok til vask og ellers det som trengs. Trykker du på knappen som LC120 sier, så varmer den opp vannet fortere og senker seg ned igjen etter en halv time. Sirkpumpa stopper også hvis den går når du gjør dette.
Når det gjelder Citivannet så vippes bryteren på min vogn frem/bak og ikke opp/ned. Denne slår bare av pumpen. Men på min vogn så slår pumpen seg også av når jeg setter på slangen på utsiden. Har forstått det slik at trykkreduksjonsventilen styrer pumpen også. Hørte det hos en forhandler i Sverige i sommer. Han mente at den vippebryteren var overflødig.

Hmm var oppe med tanken for rengjøring og tittet litt på den reduksjonsventilen.Mener at den reduserer trykket ned til 0,7 bar.(tror det var det som sto på den) og en PS på 2,7 bar.Så ingen elektriske koblinger tilkoblet denne jeg.Jeg fikk utrykkelig beskjed om å bruke bryteren hvis jeg skulle ha city vann tilkoblet så ikke pompa brann sund.
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 21:33

Måtte forresten skifte regulatoren forrige helg, våkna på natta av ett jæ... regnvær, det var slik det hørtes ut, spruta over halve vogna, var gummibelgen som var revna nesten helt over.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 21:39

Gummibelgen på?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 21:40

Er forresten reduksjonsventil på de systemene som fyller tanken også, som på Dethleffs, hvorfor kan alltids diskuteres, men det er vel for å ikke få 6 bar inn i vogna.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 21:53

Jan Ole skrev:
Gummibelgen på?

Beklager, dårlig forklart. Inne i regulatoren sitter det en gummimembran som løfter ventilspindelen. Om du studerer en slik regulator vil du finne ett lite hull (1-2mm) i lokket, dette fungerer som sikkerhetsventil dersom membranen ryker. En risikerer altså ikke å få fullt trykk inn i vogna.
Til Toppen Go down
Tusseladd
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 35
Age : 43
Localisation : Bømlo
Registration date : 09.05.2011

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 21:57

Jeg skal til å ettermontere "byvann" i min vogn nå.
Her er det inntak med manuell ventil (for å redusere trykket inn i tanken) og flottør i tanken som stenger når tanken er full. Pumpen vil med andre ord bli brukt som vanlig.
Sikkert fordeler og ulemper med begge system vil jeg tro, men årsaken til at jeg valgte med flottør er at da vil det ikke stå trykk på vannfordelingssystemet i vogna.. sånn tilfelle en lekkasje skulle oppstå.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 22:05

Det er for å sikre mot dette at Kabe/Adria bruker en magnetventil som blir styrt av bryterene i kranene.
Ellers har jeg også vann på tank og bruker pumpa, ser det som en fordel da det blandt annet er en del campingplasser som har vann ved tomta, men du må dele kranen med to tre andre.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 22:15

Børge skrev:
merceben
Hvilken forhandler er det som har prestert å vrenge ut av seg noe sånt? Trenger ikke akkurat å være elektro- eller vvs ingeniør for å forstå virkemåten. Regulatoren har en eneste misjon, å redusere trykket til 0,7 bar(1,1bar statisk). Etter regulatoren sitter det en T-kobling hvor slangen fra pumpa kommer inn, det sitter en tilbakeslagsventil på pumpa slik att vannet ikke strømmer til tank. Om du ikke slår over bryteren ute vil pumpa helt sikkert stoppe til slutt , men da får du ho neppe til å starte igjen noensinne.

Stian j
Om sommeren setter jeg bare ned settpunktet på temp, og lar pumpa stå på tempregulering, så rører jeg det ikke før til høsten igjen.
Vet ikke hvordan det er på importvogner, men på norske vogner er vinterkoblingen ferdig opplagt, du vil finne en enkel "ettermontert" sikring ved siden av omformer.

Har prøvd å søke litt på forumet om dette med vinter/fjellkobling, og finner jo en del men ikke noe om hvordan det er på denne vogna. Så jeg velger å grave litt mere.

Du sier det står en enkel sikring ved omformeren, står omformeren vedsiden av batteriet. Der har jeg en blå boks som jeg regner med er lader og en grå liten boks med sort lokk. Disse står montert på den plata som er hengslet og kan legges ned for tilkomst.

Det står to sikringer her, en stor 30A mener jeg og en mindre, er det noen av disse? Om det så er i min vogn, hvordan aktiverer jeg dette opplegget?
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 22:54

Den blå boksen er en kombinert omformer/lader, den lille grå er styringsuniten til lysopplegget, du har kanskje allerede oppdaget att du kan programmere 2 forskellige lyssettinger.
30A sikring er hovedsikring til batteriet, den andre(5A, tror jeg) er "minnespenning" til Alde, altså såkallt vinterkobling. Ingen aktivering er nødvendig, du stiller stiller bare Alden til den temperatur og effekt du ønsker den skal starte med , når du nå trekker ut strømkontakten
vil Alden huske innstillingene og starte opp igjen når strøm tilkobles igjen. Grovt forklart.
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 23:04

Kjempegreier! :-)

Ja har lest at det kan programeres lys settinger også, må studere det litt nøyere.
Til Toppen Go down
Campingfruen
CARAVANER
CARAVANER
Campingfruen


Female
Antall Innlegg : 145
Age : 52
Localisation : Østfold
Registration date : 09.07.2009

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 23:17

Lc120 skrev:
merceben skrev:
Stian j skrev:
Takk for svar.

Børge; jeg fant de etter å ha endevendt på alle puter og benker, men takk for svar :-)
Så det du sier er at de bare skal stå åpne hele året - også på sommerferie med 20 + ute?

Jeg tenker ifht å ha varmvann i kranen, vil jeg ikke varme opp hele vogna også da?
Eller er det bare å skru termostaten på Alde displayet helt ned og fortsette å kjøre kolben på f.ek 2kw? Da går vel ikke sirk.pumpa?

Du skjønner, i den forige og eneste vogna jeg har hatt - en Knaus fra 2000, der var det el. gulvvarme med egen bryter. Også kjørte jeg bare kolben på 2kw og slo av sirk.pumpa som også hadde egen bryter. Det blir liksom mitt sammenligningsgrunnlag... :-)

Når det gjelder cityvann, skal bryteren stå opp eller ned?


Kom gjerne med flere gode tips til en nybegynner i Alpina 743 UK!


Bla deg frem til sirkpumpa og sett den på temp og ikke på konstant på Aldepanelet.
Still inn tempen på det du vil at den skal være. Da starter bare pumpa når det er behov for varme I vogna.
Jeg har bare kolben på 1Kw og dette er nok til vask og ellers det som trengs. Trykker du på knappen som LC120 sier, så varmer den opp vannet fortere og senker seg ned igjen etter en halv time. Sirkpumpa stopper også hvis den går når du gjør dette.
Når det gjelder Citivannet så vippes bryteren på min vogn frem/bak og ikke opp/ned. Denne slår bare av pumpen. Men på min vogn så slår pumpen seg også av når jeg setter på slangen på utsiden. Har forstått det slik at trykkreduksjonsventilen styrer pumpen også. Hørte det hos en forhandler i Sverige i sommer. Han mente at den vippebryteren var overflødig.

Hmm var oppe med tanken for rengjøring og tittet litt på den reduksjonsventilen.Mener at den reduserer trykket ned til 0,7 bar.(tror det var det som sto på den) og en PS på 2,7 bar.Så ingen elektriske koblinger tilkoblet denne jeg.Jeg fikk utrykkelig beskjed om å bruke bryteren hvis jeg skulle ha city vann tilkoblet så ikke pompa brann sund.

Den ventilen må brukes, om du ikke bytter mellom pumpe og city vann ender dere som oss..
Vi trodde hele vogna skulle gå i luften da ventilen under kjøleskapet gikk berserk..
Det var ødelagt cityvannskobling som var årsaken!

Forresten dere andre adria brukere her har dere kjørt på bare pumpe noen gang?
Vi har jo gjort det siden i fjor pga den ødelagte koblingen, i den tiden har vi faktisk får ødelagt begge kranene. Dette fordi ledningene kuttes inni kranen da vi skifter mellom kaldt og varmt vann. (plastikken som sitter inni er så skarp). Ufattelig dumt laget, men ved bruk av cityvann skjer funker det jo som det skal.
Til vinteren skrur de jo av vannet på campingplassen, da kommer problemet igjen scratch
Vi har klaget til Antons og fått byttet den ene kranen reparert midlertidig den andre. Blir jo dyrt når garantien går ut dette her..
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 23:34

Inni kranene skjer vel akkurat det samme om du bruker pumpe eller cityvann? Bortsett fra en vesentlig ting som har vert nevnt flere ganger, brytere og ledninger er altfor tynne og små til å takle strømmen som trengs til pumpene, spesiellt for de av oss som har litt kraftigere pumper. Da må det relestyring og hovedstrøm i grovere kabler til.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Campingfruen
CARAVANER
CARAVANER
Campingfruen


Female
Antall Innlegg : 145
Age : 52
Localisation : Østfold
Registration date : 09.07.2009

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 23:41

Jan Ole skrev:
Inni kranene skjer vel akkurat det samme om du bruker pumpe eller cityvann? Bortsett fra en vesentlig ting som har vert nevnt flere ganger, brytere og ledninger er altfor tynne og små til å takle strømmen som trengs til pumpene, spesiellt for de av oss som har litt kraftigere pumper. Da må det relestyring og hovedstrøm i grovere kabler til.

Hmm mulig jeg er på jordet her altså, men jeg trodde de ledningene går til en knapp inni kranen som er inne når den kjører på pumpe og ikke på city vannet. Men jeg er ikke sikker
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 23:51

Holder nok en knapp på Jan Ole sin teori her, eneste forskjellen må i såfall være att det kan oppstå noe varmgang i mikrobryterne ved pumpedrift. Armaturene på Adria er vel av samme fabrikat som nyttes i flere vogner vil jeg tro. Att ledningsnettet for drift av vannpumpa er en stor vits er det vel (forhåpentligvis) ikke mange som er uenige i.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 0:06

Microbryterene inne i kranene er i bruk på cityvannet også, det styrer magnetventilen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Campingfruen
CARAVANER
CARAVANER
Campingfruen


Female
Antall Innlegg : 145
Age : 52
Localisation : Østfold
Registration date : 09.07.2009

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 0:08

Det er jo ennå dårligere nytt da, for ledningene blir rett og slett kuttet av plastikken .. pale
Da kan det jo bli en dyr affere etterhvert...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 0:09

Bytt til et annet merke av kraner da som ikke kutter ledningene, men rele er uansett ikke dumt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 0:17

Jan Ole skrev:
Microbryterene inne i kranene er i bruk på cityvannet også, det styrer magnetventilen.

Kabe har magnetventil, jeg har en i kjellerboden,...... arbeidsvegringen tok overhånd Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 0:20

Børge skrev:
Jan Ole skrev:
Microbryterene inne i kranene er i bruk på cityvannet også, det styrer magnetventilen.

Kabe har magnetventil, jeg har en i kjellerboden,...... arbeidsvegringen tok overhånd Rolling Eyes

Hmm har dere ikke rele og magnetventil til styring av vannet.Er da viterlig det i min vogn... Shocked Shocked Shocked
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 0:27

Ikke i min, har heller ikke vært på noen andre 2011-2012 jeg har sett.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 0:31

Nettvann med reduksjon men uten magnetventil til å kontrollere det? Bare slanger og plastiknippler til å holde det på plass? Grøss! Hot Hot Hot

Bruker å være ganske mye vann i et sånt drikkevannsreservoar.......

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 0:46

Snur ikke ræva til vogna engang uten å stenge krana.
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 0:58

Jeg jobber med vann og fuktskader på bolighus til daglig og må si at jeg er i tvil om jeg blir å bruke cityvann når jeg leser hva dere skriver her.

Isåfall skal det monteres en magnetventil som holder stengt.
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 1:13

Børge skrev:
merceben
Hvilken forhandler er det som har prestert å vrenge ut av seg noe sånt? Trenger ikke akkurat å være elektro- eller vvs ingeniør for å forstå virkemåten. Regulatoren har en eneste misjon, å redusere trykket til 0,7 bar(1,1bar statisk). Etter regulatoren sitter det en T-kobling hvor slangen fra pumpa kommer inn, det sitter en tilbakeslagsventil på pumpa slik att vannet ikke strømmer til tank. Om du ikke slår over bryteren ute vil pumpa helt sikkert stoppe til slutt , men da får du ho neppe til å starte igjen noensinne.

Stian j
Om sommeren setter jeg bare ned settpunktet på temp, og lar pumpa stå på tempregulering, så rører jeg det ikke før til høsten igjen.
Vet ikke hvordan det er på importvogner, men på norske vogner er vinterkoblingen ferdig opplagt, du vil finne en enkel "ettermontert" sikring ved siden av omformer.

Det var en forhandler i Ørebro distriktet.
Jeg bruker bryteren jeg. Men har prøvd å sette på slangen og ikke vippet over bryteren og pumpen starter ikke!
Jeg vet at det ikke er noen ELkobling der, men så sa mannen i Sverige.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Empty
PosteTema: Re: Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK   Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Gulvvarme i 2012 Alpina 743 UK
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Lysslange 2012 Alpina
» 2012 Alpina alko 3004
» Adria Alpina 2012 /V70 2009 problem
» alpina 663uk
» Elektrisk gulvvarme kontra vannbåren gulvvarme - synspunkter

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: ADRIA-
Gå Til: