| Hvordan bruker du tåkelysene dine? | |
|
+11Thomas Lmc Lc120 chg janp OyvindSP Fjell_fant Jan Ole kenna ArneO HobbyTom 15 posters |
Hvordan bruker du tåkelysene dine? | De står alltid på | | 0% | [ 0 ] | Som manuelle kjørelys på dagtid, og ellers ikke. Og jeg bruker trådstarters startprosedyre for å spare pærene | | 27% | [ 7 ] | Som manuelle kjørelys på dagtid, og ellers ikke. Men jeg starter bilen før jeg slår på parkerings- og tåkelys | | 19% | [ 5 ] | Brukes aldri | | 54% | [ 14 ] |
| Antall stemmer : 26 | | |
|
Av | Innlegg |
---|
HobbyTom ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 453 Age : 50 Localisation : Trøndelag Registration date : 13.10.2008
| Tema: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Tir 11 Sep 2012 - 13:29 | |
| Jeg har Xenon-nærlys, og pærene koster en hel del. Nærlysene kommer på straks tenning/gløding skrus på, slukker mens man starter, og tennes deretter på nytt. Hver tenning gir et kortvarig mer intenst lys enn etterpå, og jeg tror derfor at mye av/på kan være vel så skadelig for Xenon-pærer som mange timers bruk.
Derfor pleier jeg å skru på parkeringslys før jeg skrur på tenning/gløding, og lar dette stå på inntil jeg har startet motor. Om det er dagslys, skrur jeg deretter på tåkelys og bruker dette inntil sterkere lys er påkrevd. Da skrur jeg på nær/fjernlys. Og SELVSAGT skrur jeg da AV tåkelys. Det er jo mindre intelligent og bruke begge deler samtidig. Forbudt er det også.
Men jeg registrerer samtidig at ikke alle tenker som meg. Hva gjør du, og hvorfor? | |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Tir 11 Sep 2012 - 13:44 | |
| Alternativet - brukes i tåke kunne jo kanskje være på sin plass?
Og til de av dere som har nye fancy kjørelys hvor baklysene ikke er på til vanlig - de går ikke på i tåke heller så det er fint om dere da slår på noe lys så det er mulig å se dere bakfra dersom tåka kommer sigende før mørket. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Tir 11 Sep 2012 - 13:54 | |
| Jeg gjør som hobbytom og har hatt samme xeno-pærer i nesten 4 år på forrige bil |
|
| |
kenna
Antall Innlegg : 13 Localisation : Dal i Eidsvoll/Akershus Registration date : 06.03.2012
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Tir 11 Sep 2012 - 15:36 | |
| Jeg har aldri gjort noe annet når jeg starter bilen enn å ha automatisk nærlys, enda ikke byttet ei xenon pære på de fire årene jeg har hatt bilen, vet ikke om det ble byttet noe fra forrige eier, da bilen var fire år når jeg kjøpte den også. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Tir 11 Sep 2012 - 15:52 | |
| Jeg gjør som Hobby Tom, men driver og jobber med Møller for å få de til å kode om lysstyringen i bilen. Jeg ønsker meg tåkelysene som standard kjørelys, men automatisk overlapp til nærlys når det blir mørkt. Alt som trengs er allerede på plass i bilen så det dreier seg kun om software. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Fjell_fant ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 591 Registration date : 18.06.2012
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Tir 11 Sep 2012 - 16:35 | |
| Lyse årstid: Parklys og tåkelys Mørk årstid: Xenon Gidder ikke å tenke mer på det en det. | |
|
| |
OyvindSP DIREKTØR!
Antall Innlegg : 640 Localisation : Slemmestad Registration date : 24.06.2008
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Ons 12 Sep 2012 - 15:12 | |
| Jeg har LED-lys om tennes automatisk på dagtid, og så fort det blir mørkt tennes xenonlysene OG baklysene. Og jo, ArneO, de tennes også i tåke!
Opplever denne automatikken som meget god, selv om jeg av og til synes hovedlysene blir tent litt tidlig. De kan f.eks. tennes når jeg kjører i skyggen under trær, selv om det er midt på dagen.
Har også adaptive lys med statisk kurvelys, noe om er het overlegent på høstmørke veier! Det er ikke tåkelysene som benyttes som kurvelys, men ekstralys i selve hovedlyskasterhuset. Etter noen mil med dette blir det meste annet ganske tamt.... | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Ons 12 Sep 2012 - 16:20 | |
| Har det på samme måte, bortsett fra led-kjørelys, det er der jeg vil bruke tåkelysene om jeg må får verkstedet til å kode om styringen. Ellers er lysautomatikken med svingfunksjonen utrolig bra! _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Ons 12 Sep 2012 - 17:14 | |
| Tydeligvis forskjellige systemer ute å går, eller bare at noen kjørte helt uten lys i tåka og slo på lysene selv når de kom til tunellene. Trodde det var automatikken som ikke var god nok når jeg hentet igjen biler i tåka nedover E18 i våres. | |
|
| |
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3370 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Ons 12 Sep 2012 - 17:27 | |
| Xenon-pærer er vel ikke så himla dyrt om en ikke kjøper i den lokale merkeforretningen.. Rundt 1000-lappen for et par av anerkjent merke er da til å leve med mener nå jeg, som denne: http://haugland.biz/images/PhilipsD2Sbulb.jpgOg levetiden skal være betydelig lengre enn tradisjonelle halogenpærer. Og på mange bilmerker så dekkes dette av bilens nybilgaranti, bare du kjøper det rette merket. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Ons 12 Sep 2012 - 17:30 | |
| Bare kjørelys fremme og ingen automatikk på T5b -11 Bare belysningen i speedometer som tones ned når det blir mørkt så der må man slå på lys selv om det trengs. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
chg CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 308 Localisation : Østfold Registration date : 25.06.2010
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Ons 12 Sep 2012 - 20:58 | |
| Biltema hadde fra ca 200 kroner. Den ene Xenon pære mi har gått i Mondeoen, men fant ikke ut hvem type jeg hadde. Så passer det over er det billig løsning. Ellers har jeg kjøpt et sett for 800 kroner for 2 stk, men den holdt da ikke mer en ca 2,5 år på den som nå har gått.
Hovedlys + tåpelys er jo mer vanlig en uvanlig ser det ut som... enkelte tror de ser bedre med tåpelysa men da pleier jeg å si at da er det på tide å løfte blikket litt... | |
|
| |
Lc120 ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 546 Registration date : 07.09.2011
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Ons 12 Sep 2012 - 21:05 | |
| Mine virker når de blir slått på og slukker når de blir slått av...... Og til vanlig slås de på sammen med parklys,å der lyser de så lenge jeg ikke trenger nærlys.Men da er sprederene slukket....... | |
|
| |
Lmc CARAVANER
Antall Innlegg : 118 Localisation : Hovdebygda, Ørsta Registration date : 19.01.2011
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Fre 14 Sep 2012 - 22:20 | |
| Det eg synest er mektig irriterande er gamle bilar med uorginale xenon lys uten nivåreg.
| |
|
| |
Thomas GENERAL!
Antall Innlegg : 3084 Age : 48 Localisation : Hønefoss Registration date : 20.05.2007
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Man 17 Sep 2012 - 19:59 | |
| - Lmc skrev:
- Det eg synest er mektig irriterande er gamle bilar med uorginale xenon lys uten nivåreg.
Dette er vel strengt talt ikke lovlig?? Eller??? De blir vel ikke EU-ok med dette som mangel? De har tydeligvis blitt strengere med lys-kontroll på PKK. Jeg måtte plukke av 1000-metene på Caravellen for å få den godkjent. Det ble for mange lux totalt med de på.. Jeg spurte om dette var noe nytt da den har blittgodkjent i flere år med disse på. Men neida, de hadde bare fått innskjerping på lux-regelen. | |
|
| |
ulven DIREKTØR!
Antall Innlegg : 772 Age : 49 Localisation : Kristiansand/Vennesla Registration date : 19.07.2011
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Man 17 Sep 2012 - 20:18 | |
| dette med tusen metere, hjelper det om du har de på egen bryter tro? Jeg hadde på en suzuki sj-413 3 stk rally 3000 lamper, og den ble jo godkjent den frem til jeg solgte den. jeg hadde egen bryter som måtte stå på for at de skulle tennes sammen med fjernlysene, det var meget godt lys ja.. | |
|
| |
Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Man 17 Sep 2012 - 20:43 | |
| jeg registrerer at INGEN har krysset på at de alltid står på men jeg treffer mange som har de på alltid det må jo bety at de som er her inne faktisk har kontroll på hvilke knapper som gjør hva inni en bil, og hva de forskjellige lysene rundtom inni bilen betyr | |
|
| |
HobbyTom ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 453 Age : 50 Localisation : Trøndelag Registration date : 13.10.2008
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Tir 18 Sep 2012 - 8:26 | |
| - Jan skrev:
- jeg registrerer at INGEN har krysset på at de alltid står på
Statistisk sett er det noen her inne som lyver. | |
|
| |
ArneO GENERAL!
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Tir 18 Sep 2012 - 9:36 | |
| Tja, når det er 19 semmer avgitt og det er 1707 registrerte bruker er det vel heller slik at det neppe er et representativt utvalg som har svart. Det er ikke det samme som at de lyver...
Så da er det vel heller slik at "ingen" spørreundersøkelser på nettet er statistisk holdbare. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Tir 18 Sep 2012 - 11:44 | |
| Men det er bare litt over hundre av disse som har vert innom siden tråden ble laget og sikkert en brøkdel av de igjen som i det hele tatt skriver noe som helst. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
livar CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 163 Age : 42 Localisation : Bryne Registration date : 25.08.2008
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Tir 18 Sep 2012 - 11:59 | |
| Mangler alternativet har ikke... | |
|
| |
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Tir 18 Sep 2012 - 15:57 | |
| Nå var vel temaet hvordan du bruker..., ikke hvordan det ser ut når du glemmer tåkelysene dine. Det har ihvertfall skjedd med meg | |
|
| |
HobbyTom ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Fre 21 Sep 2012 - 8:46 | |
| Jeg mener å ha registrert at Audi og BMW synes å være overrepresentert blant bilmerkene som har både nærlys og tåpelys tent til enhver tid her i Trøndelag.
| |
|
| |
saabaero COMBI CAMPER
Antall Innlegg : 25 Age : 41 Registration date : 25.06.2012
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Fre 21 Sep 2012 - 21:15 | |
| De som kjører bmw og Audi bryr seg ikke om hvilken lys de bruker. Grunnen til det er at de ikke vet bedre
Tåke/kurve lys kan brukes som vanlige kjørelys,men Da kun sammen med parkeringslys så lenge det ikke er mørkt/tente gatelys.
| |
|
| |
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Fre 21 Sep 2012 - 21:20 | |
| så lenge det ikke er mørkt/tente gatelys. Blir ikke dette litt teknisk for disse førerne? | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Fre 21 Sep 2012 - 22:57 | |
| Uten at jeg har forsket på hvilke brytere det er i de forskjellige bilene, vil jeg tro at om det er meritt å sette på blir det gjort. Ikke på grunn av merket. Tilsvarende for min bil, Tiguan, der er det rett og slett litt tungvint å skulle sette på ulovlig tåpe kombinasjon. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? Fre 21 Sep 2012 - 23:04 | |
| Tilsvarende for min bil, Tiguan, der er det rett og slett litt tungvint å skulle sette på ulovlig tåpe kombinasjon. Det er det ikke på min. Der er det fort gjort å sette på, å fort gjort å glemme, men tar meg i nakkeskinnet og gir meg selv en passende overhøvling når jeg oppdager blemmen. | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Hvordan bruker du tåkelysene dine? | |
| |
|
| |
| Hvordan bruker du tåkelysene dine? | |
|