CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)

Go down 
+4
janp
TomA
Johnny
lea
8 posters
AvInnlegg
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 9:03

Hei

Lurer på en ting i forbindelse med dette.
Blir det noe særlig med lunk ut av denne folien du kan ettermontere.
Vi har egentlig ikke planer om bruk av vogna noe annet enn senvår-sommer-tidlighøst , men etter i våres plutselig
havnet i en kuldeperiode (-7 ) så var vogna overraskende varm.Og sesongen kan jo utvides Very Happy
Var ikke noe problem å campe i det. men hadde vært godt med litt varme på gulvet.
Der vi merket at det var kaldt ute , og Kona`s strikkede ræggsokker var gode.
Så er det noen som har erfaring med den folien til ettermontering.

Er det noe vits i å betale for dette , eller bør jeg gå til innkjøp av mere garn til strikking
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 9:33

Monterte dette i ei eldre hobby vi hadde og var godt fornøyd.
Festet til gulvet med litt tape og la tepper oppå. Vel verd pengene også om sommeren siden det til tider ikke er helt varmt.
Gjorde tabben med å heltape folien første året. Fikk kondens under da.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 17:41

Har hørt at det finnes en type folie man kan feste til teppene også.
Da er det ganske enkelt å ta de ut hvis man ønsker det.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 17:59

lea skrev:
Hei

Lurer på en ting i forbindelse med dette.
Blir det noe særlig med lunk ut av denne folien du kan ettermontere.
Vi har egentlig ikke planer om bruk av vogna noe annet enn senvår-sommer-tidlighøst , men etter i våres plutselig
havnet i en kuldeperiode (-7 ) så var vogna overraskende varm.Og sesongen kan jo utvides Very Happy
Var ikke noe problem å campe i det. men hadde vært godt med litt varme på gulvet.
Der vi merket at det var kaldt ute , og Kona`s strikkede ræggsokker var gode.
Så er det noen som har erfaring med den folien til ettermontering.

Er det noe vits i å betale for dette , eller bør jeg gå til innkjøp av mere garn til strikking
Den største ulempen med folie er for lav effekt pr kvm. Skal du ha noe som monner så må effekten litt oppover all den tid det er stort varmetap pga tynt gulv. 60 w/m2 er alt for lite til å få annet enn en liten lunk. Men Sten Rune har lagt over hele gulvet, og han er da fornøyd med effekten.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 18:03

janp skrev:
lea skrev:
Hei

Lurer på en ting i forbindelse med dette.
Blir det noe særlig med lunk ut av denne folien du kan ettermontere.
Vi har egentlig ikke planer om bruk av vogna noe annet enn senvår-sommer-tidlighøst , men etter i våres plutselig
havnet i en kuldeperiode (-7 ) så var vogna overraskende varm.Og sesongen kan jo utvides Very Happy
Var ikke noe problem å campe i det. men hadde vært godt med litt varme på gulvet.
Der vi merket at det var kaldt ute , og Kona`s strikkede ræggsokker var gode.
Så er det noen som har erfaring med den folien til ettermontering.

Er det noe vits i å betale for dette , eller bør jeg gå til innkjøp av mere garn til strikking
Den største ulempen med folie er for lav effekt pr kvm. Skal du ha noe som monner så må effekten litt oppover all den tid det er stort varmetap pga tynt gulv. 60 w/m2 er alt for lite til å få annet enn en liten lunk. Men Sten Rune har lagt over hele gulvet, og han er da fornøyd med effekten.

Men det finnes da folie som har mere enn 60 w/m2 JanP.Og hvor står det at det er den styrken dem skal ha.. Question Question
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 18:20

En annen ting er at legger man bredere folie og foran døra, under benker og her og der, kan dette bli effekten som gjør at hovedvarmesystemet må ned fra 2 til 1kw pga for små sikringer.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 18:25

Kjøpte en type folie som er beregnet for bobil/cv . Effekten er nok ikke noe dårligere enn det som er standard i nyere vogner ja faktisk bedre siden det kan legges i hele lengder og ikke flekkvis som noen produsenter gjør.
Er av denne typen som er i denne linken fra kama.
Er også en annen type som du ser ikatalogen fra Kama. Sistnevnte er beregnet for maks 48V. Førstnevnte er for 24V.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 18:30

Lc120 skrev:


Men det finnes da folie som har mere enn 60 w/m2 JanP.Og hvor står det at det er den styrken dem skal ha.. Question Question
Ja, jeg sier ikke at ikke finnes. Men mye er å få i 60w som parkettvarme. Jeg kjøpte 80w jeg. Men høyere enn det har ikke jeg sett. Og jeg har heller ikke lett så mye da jeg ikke skal ha noe uansett.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 19:34

janp skrev:
Lc120 skrev:


Men det finnes da folie som har mere enn 60 w/m2 JanP.Og hvor står det at det er den styrken dem skal ha.. Question Question
Ja, jeg sier ikke at ikke finnes. Men mye er å få i 60w som parkettvarme. Jeg kjøpte 80w jeg. Men høyere enn det har ikke jeg sett. Og jeg har heller ikke lett så mye da jeg ikke skal ha noe uansett.

Du får fra 30 w og opp til 180 w per kvadrat.Dette til din opplysning.. affraid
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 19:45

Hvilken folie er det som gir 180w/m2??????
For det var folie jeg siktet til, selv om jeg ikke skrev det tydelig i den siste posten. Suspect Har som de fleste andre vil jeg tro, rundt 150w/m2 på bad. Very Happy
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 19:48

janp skrev:
Hvilken folie er det som gir 180w/m2??????
For det var folie jeg siktet til, selv om jeg ikke skrev det tydelig i den siste posten. Suspect Har som de fleste andre vil jeg tro, rundt 150w/m2 på bad. Very Happy

Heatcom har en som gir 140w, men er usikker på om de fortsatt har norsk representant. Har brukt en del lavtbyggende kabler fra dem, aldri foliematter. Synes 180 høres mye ut!
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 19:49

Blandt annet har Otra en som skal gi 180 w.Men jeg ville ikke ha lagt den under noen ting i et hus,Er vel mere brukt i industrien....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 19:50

Nå er det vel mest folie til bruk i ei vogn som vi må forholde oss til. For er vanlig folie tilkoblet 230v beregnet for bruk i ei vogn?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 19:52

det er vel den ebecofoil jeg har sett på.
Var et eller annet sted den var grisebillig også.Hadde jeg bare husket å lagre linken med en gang.
Men som sagt så er det ikke til vinterbruk har planer om å bruke denne.
Bare sånn for en god liten lunk i gulvet om vi finner ut at sesongen kan strekkes litt lenger.
Hva som er hovedvarmen er ikke avhenging av av om jeg tar ekstra strømbrukere inn.
Yes har gass ovn hehehe
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 19:54

trivesivogn skrev:
janp skrev:
Hvilken folie er det som gir 180w/m2??????
For det var folie jeg siktet til, selv om jeg ikke skrev det tydelig i den siste posten. Suspect Har som de fleste andre vil jeg tro, rundt 150w/m2 på bad. Very Happy

Heatcom har en som gir 140w, men er usikker på om de fortsatt har norsk representant. Har brukt en del lavtbyggende kabler fra dem, aldri foliematter. Synes 180 høres mye ut!
Kjøpte Heatcom 80w til spikerteltet, kjøpt på OBS Bygg. Men de faset ut dette. Fant en norsk importør/representant den gang, men det var i 2009. Ser ingen norske pr i dag.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 19:56

Johnny skrev:
Nå er det vel mest folie til bruk i ei vogn som vi må forholde oss til. For er vanlig folie tilkoblet 230v beregnet for bruk i ei vogn?
Tror ikke det er godkjent nei, mener at det er kun lavvolt (inntil 48V) som godkjennes i vogn all den tid den er så ubeskyttet som den er under tynt belegg.
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 19:59

lea skrev:
det er vel den ebecofoil jeg har sett på.
Var et eller annet sted den var grisebillig også.Hadde jeg bare husket å lagre linken med en gang.
Men som sagt så er det ikke til vinterbruk har planer om å bruke denne.
Bare sånn for en god liten lunk i gulvet om vi finner ut at sesongen kan strekkes litt lenger.
Hva som er hovedvarmen er ikke avhenging av av om jeg tar ekstra strømbrukere inn.
Yes har gass ovn hehehe

Vil tro at du har sett et tilbud fra Megaflis, de har brukt dette som "lokketilbud" noen ganger!
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 19:59

Stemmer det JanP.
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 20:01

janp skrev:
trivesivogn skrev:
janp skrev:
Hvilken folie er det som gir 180w/m2??????
For det var folie jeg siktet til, selv om jeg ikke skrev det tydelig i den siste posten. Suspect Har som de fleste andre vil jeg tro, rundt 150w/m2 på bad. Very Happy

Heatcom har en som gir 140w, men er usikker på om de fortsatt har norsk representant. Har brukt en del lavtbyggende kabler fra dem, aldri foliematter. Synes 180 høres mye ut!
Kjøpte Heatcom 80w til spikerteltet, kjøpt på OBS Bygg. Men de faset ut dette. Fant en norsk importør/representant den gang, men det var i 2009. Ser ingen norske pr i dag.

Kan nok stemme, han holdt til i Bø - Tarjei ett eller annet var vel navnet hans.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitimeSøn 14 Okt 2012 - 19:05

Angående effekt så man her også ta hensyn til hva gulvet tåler. Laminat og parkett skal ikke ha for mye undervarme, for da sprekker dem. Samme gjelder nok en del gulvbellegg også, her må man høre med produsenten. Uansett så kan man ikke regne med å varme opp ett rom (enten i vogn, bobil eller hjemme) med varmekabler/folie som ligger i brennbart gulv. Da må man ha tilleggsvarme.

Uansett så er det en god måte å spare strøm/energi på, man får bedre varmfølelse når varmen er i gulvet og kan dermed ha lavere romtemperatur
Til Toppen Go down
Sponsored content





ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Empty
PosteTema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)   ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Gulv varme i forskjellige vogner
» Varme i gulv fast fortelt/spikertelt
» Gulv varme hobby 09
» Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme
» Gulv varme som ikke virker

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: