| ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
lea CARAVANER

Antall Innlegg : 67 Localisation : Fredrikstad Registration date : 20.11.2010
 | Tema: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Ons 10 Okt 2012 - 9:03 | |
| Hei Lurer på en ting i forbindelse med dette. Blir det noe særlig med lunk ut av denne folien du kan ettermontere. Vi har egentlig ikke planer om bruk av vogna noe annet enn senvår-sommer-tidlighøst , men etter i våres plutselig havnet i en kuldeperiode (-7 ) så var vogna overraskende varm.Og sesongen kan jo utvides Var ikke noe problem å campe i det. men hadde vært godt med litt varme på gulvet. Der vi merket at det var kaldt ute , og Kona`s strikkede ræggsokker var gode. Så er det noen som har erfaring med den folien til ettermontering. Er det noe vits i å betale for dette , eller bør jeg gå til innkjøp av mere garn til strikking | |
|
 | |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!

Antall Innlegg : 8894 Age : 67 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
 | Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Ons 10 Okt 2012 - 9:33 | |
| Monterte dette i ei eldre hobby vi hadde og var godt fornøyd. Festet til gulvet med litt tape og la tepper oppå. Vel verd pengene også om sommeren siden det til tider ikke er helt varmt. Gjorde tabben med å heltape folien første året. Fikk kondens under da. | |
|
 | |
TomA CARAVAN BOSS

Antall Innlegg : 180 Age : 55 Localisation : Oppland Registration date : 19.11.2010
 | Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Ons 10 Okt 2012 - 17:41 | |
| Har hørt at det finnes en type folie man kan feste til teppene også. Da er det ganske enkelt å ta de ut hvis man ønsker det. | |
|
 | |
janp GENERAL!

Antall Innlegg : 3337 Registration date : 19.01.2012
 | Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Ons 10 Okt 2012 - 17:59 | |
| - lea skrev:
- Hei
Lurer på en ting i forbindelse med dette. Blir det noe særlig med lunk ut av denne folien du kan ettermontere. Vi har egentlig ikke planer om bruk av vogna noe annet enn senvår-sommer-tidlighøst , men etter i våres plutselig havnet i en kuldeperiode (-7 ) så var vogna overraskende varm.Og sesongen kan jo utvides Var ikke noe problem å campe i det. men hadde vært godt med litt varme på gulvet. Der vi merket at det var kaldt ute , og Kona`s strikkede ræggsokker var gode. Så er det noen som har erfaring med den folien til ettermontering.
Er det noe vits i å betale for dette , eller bør jeg gå til innkjøp av mere garn til strikking Den største ulempen med folie er for lav effekt pr kvm. Skal du ha noe som monner så må effekten litt oppover all den tid det er stort varmetap pga tynt gulv. 60 w/m2 er alt for lite til å få annet enn en liten lunk. Men Sten Rune har lagt over hele gulvet, og han er da fornøyd med effekten. | |
|
 | |
Lc120 ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 546 Registration date : 07.09.2011
 | Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Ons 10 Okt 2012 - 18:03 | |
| | |
|
 | |
Jan Ole MODERATOR

Antall Innlegg : 13247 Age : 56 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
 | Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Ons 10 Okt 2012 - 18:20 | |
| En annen ting er at legger man bredere folie og foran døra, under benker og her og der, kan dette bli effekten som gjør at hovedvarmesystemet må ned fra 2 til 1kw pga for små sikringer. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
 | |

Antall Innlegg : 8894 Age : 67 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
 | Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Ons 10 Okt 2012 - 18:25 | |
| Kjøpte en type folie som er beregnet for bobil/cv . Effekten er nok ikke noe dårligere enn det som er standard i nyere vogner ja faktisk bedre siden det kan legges i hele lengder og ikke flekkvis som noen produsenter gjør. Er av denne typen som er i denne linken fra kama. Er også en annen type som du ser i katalogen fra Kama. Sistnevnte er beregnet for maks 48V. Førstnevnte er for 24V. | |
|
 | |
janp GENERAL!

| |
 | |
Lc120 ROYAL CARAVANER

| Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Ons 10 Okt 2012 - 19:34 | |
| | |
|
 | |
janp GENERAL!

| Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Ons 10 Okt 2012 - 19:45 | |
| Hvilken folie er det som gir 180w/m2?????? For det var folie jeg siktet til, selv om jeg ikke skrev det tydelig i den siste posten.  Har som de fleste andre vil jeg tro, rundt 150w/m2 på bad.  | |
|
 | |
trivesivogn CARAVANER

Antall Innlegg : 148 Localisation : Spydeberg Registration date : 29.11.2010
 | |
 | |
Lc120 ROYAL CARAVANER

| Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Ons 10 Okt 2012 - 19:49 | |
| Blandt annet har Otra en som skal gi 180 w.Men jeg ville ikke ha lagt den under noen ting i et hus,Er vel mere brukt i industrien.... | |
|
 | |

| Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Ons 10 Okt 2012 - 19:50 | |
| Nå er det vel mest folie til bruk i ei vogn som vi må forholde oss til. For er vanlig folie tilkoblet 230v beregnet for bruk i ei vogn? | |
|
 | |
lea CARAVANER

Antall Innlegg : 67 Localisation : Fredrikstad Registration date : 20.11.2010
 | Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Ons 10 Okt 2012 - 19:52 | |
| det er vel den ebecofoil jeg har sett på. Var et eller annet sted den var grisebillig også.Hadde jeg bare husket å lagre linken med en gang. Men som sagt så er det ikke til vinterbruk har planer om å bruke denne. Bare sånn for en god liten lunk i gulvet om vi finner ut at sesongen kan strekkes litt lenger. Hva som er hovedvarmen er ikke avhenging av av om jeg tar ekstra strømbrukere inn. Yes har gass ovn hehehe
| |
|
 | |
janp GENERAL!

| |
 | |
janp GENERAL!

| Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Ons 10 Okt 2012 - 19:56 | |
| - Johnny skrev:
- Nå er det vel mest folie til bruk i ei vogn som vi må forholde oss til. For er vanlig folie tilkoblet 230v beregnet for bruk i ei vogn?
Tror ikke det er godkjent nei, mener at det er kun lavvolt (inntil 48V) som godkjennes i vogn all den tid den er så ubeskyttet som den er under tynt belegg. | |
|
 | |
trivesivogn CARAVANER

| Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Ons 10 Okt 2012 - 19:59 | |
| - lea skrev:
- det er vel den ebecofoil jeg har sett på.
Var et eller annet sted den var grisebillig også.Hadde jeg bare husket å lagre linken med en gang. Men som sagt så er det ikke til vinterbruk har planer om å bruke denne. Bare sånn for en god liten lunk i gulvet om vi finner ut at sesongen kan strekkes litt lenger. Hva som er hovedvarmen er ikke avhenging av av om jeg tar ekstra strømbrukere inn. Yes har gass ovn hehehe
Vil tro at du har sett et tilbud fra Megaflis, de har brukt dette som "lokketilbud" noen ganger! | |
|
 | |
Lc120 ROYAL CARAVANER

| Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Ons 10 Okt 2012 - 19:59 | |
| | |
|
 | |
trivesivogn CARAVANER

| |
 | |
Runerask NEWBIE!

Antall Innlegg : 300 Registration date : 18.07.2008
 | Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) Søn 14 Okt 2012 - 19:05 | |
| Angående effekt så man her også ta hensyn til hva gulvet tåler. Laminat og parkett skal ikke ha for mye undervarme, for da sprekker dem. Samme gjelder nok en del gulvbellegg også, her må man høre med produsenten. Uansett så kan man ikke regne med å varme opp ett rom (enten i vogn, bobil eller hjemme) med varmekabler/folie som ligger i brennbart gulv. Da må man ha tilleggsvarme.
Uansett så er det en god måte å spare strøm/energi på, man får bedre varmfølelse når varmen er i gulvet og kan dermed ha lavere romtemperatur | |
|
 | |
Sponsored content
 | Tema: Re: ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE)  | |
| |
|
 | |
| ELEKTRISK GULV-VARME (FOLIE) | |
|