| Hobby Prestige 610 85 mod. | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
HobbyResto
Antall Innlegg : 8 Registration date : 09.11.2012
| Tema: Hobby Prestige 610 85 mod. Fre 9 Nov 2012 - 12:12 | |
| Hei. Har kjøpt meg en Hobby Prestige 610 1985 modell.
Fikk vogna og alt av lys osv virket når jeg kobla til strømmen(230v) I dag, helt ut av det blå, så funker plutselig ikke kjøkkenvifta, kjøkkenlyset(De 2 lysa som lyser opp benkeplata, stekeovn og vask.), de 2 lysene ved hver side av sittegruppa stoppet å virke og lyset i glass skapet sluttet å funke.
Synes dette er litt rart mtp at det funket helt fint fram til i går. Kan det være at jeg har tulla til noe? Alt annet lys osv fungerer.
Noen som vet om det er en bryter f.eks som kutter ut strømmen til de nevnte lysene?
Takk.
EDIT: La merke til at det står 12V på kjøkkenvifta og kjøkkenlyset. Hvis jeg kobler ut strømmen, og kjører kun 12v så funker det heller ikke. | |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8912 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Hobby Prestige 610 85 mod. Fre 9 Nov 2012 - 12:58 | |
| Alt lys etter som jeg husker er 12v. samme med kjøkkenvifte, vannpumpe og vifta til trumaen. Så her må du sjekke om det er strøm på batteriet og at laderen funker. Var ikke noen bryter orginalt som kuttet strømmen. Vi pleide å koble fra batteriet når vi ikke brukte vogna. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hobby Prestige 610 85 mod. Fre 9 Nov 2012 - 13:13 | |
| |
|
| |
HobbyResto
| Tema: Re: Hobby Prestige 610 85 mod. Fre 9 Nov 2012 - 13:28 | |
| - Johnny skrev:
- Alt lys etter som jeg husker er 12v. samme med kjøkkenvifte, vannpumpe og vifta til trumaen.
Så her må du sjekke om det er strøm på batteriet og at laderen funker. Var ikke noen bryter orginalt som kuttet strømmen. Vi pleide å koble fra batteriet når vi ikke brukte vogna. Hei, takk for svar. Ja, det gir jo mening at alt lys osv er 12v. Kjøpte vogna forrige uke, har ikke aning på det elektriske annlegget som sitter der. Er strøm på batteriet, kobler jeg ut 230v så står fortsatt lys osv på. | |
|
| |
HobbyResto
| Tema: Re: Hobby Prestige 610 85 mod. Fre 9 Nov 2012 - 13:29 | |
| | |
|
| |
Antall Innlegg : 8912 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Hobby Prestige 610 85 mod. Fre 9 Nov 2012 - 17:01 | |
| Kan ikke huske at det var så mye sikringer. Var jo ikke noe avansert opplegg i de gamle hobbyene. Er nok bare å ta multimeteret fatt og starte med litt feilsøking. Erfaringsvis så kan disse gamle porselenssikringene fort spille en et puss. (Dårlig kontakt) Og ser du har diverse dingser i skapet (lader osv) som kanskje også kan føre til feilkilder. Sjekk ut disse (Hva de er, hva de gjør og om de virker) | |
|
| |
| Tema: Re: Hobby Prestige 610 85 mod. Fre 9 Nov 2012 - 17:05 | |
| Og en ting til. Skal du kjøre med vogna, få festet batteriet forsvarlig og rydd opp i ledninger. Få deg noen ordentlige batterisko for tilkobling til batteriet. Disse klypene er ikke noe tess. | |
|
| |
HobbyResto
| Tema: Re: Hobby Prestige 610 85 mod. Fre 9 Nov 2012 - 17:09 | |
| - Johnny skrev:
- Kan ikke huske at det var så mye sikringer. Var jo ikke noe avansert opplegg i de gamle hobbyene. Er nok bare å ta multimeteret fatt og starte med litt feilsøking.
Erfaringsvis så kan disse gamle porselenssikringene fort spille en et puss. (Dårlig kontakt) Og ser du har diverse dingser i skapet (lader osv) som kanskje også kan føre til feilkilder. Sjekk ut disse (Hva de er, hva de gjør og om de virker) Skal ta en god titt inni skapet der ja. Tror ikke den laderen(er ikke kobla til) funker da jeg fikk med biltema lader på kjøpet. Ting står også på tysk så må finne fram en translator. Det som jeg synes er litt rart, er at alt av lys fungerer, unntatt kjøkkenbenk lys, sittegruppe hjørne lys. + kjøkkenvifta. Fungererte helt fint forrige dagen.
Sist endret av HobbyResto den Fre 9 Nov 2012 - 18:00, endret 1 gang | |
|
| |
HobbyResto
| Tema: Re: Hobby Prestige 610 85 mod. Fre 9 Nov 2012 - 17:10 | |
| - Johnny skrev:
- Og en ting til. Skal du kjøre med vogna, få festet batteriet forsvarlig og rydd opp i ledninger.
Få deg noen ordentlige batterisko for tilkobling til batteriet. Disse klypene er ikke noe tess. Jeg bor i vogna, så den står på samma plass hele tia, kommer aldri til å bli flytta på. Iom at jeg bor i vogna, ville du gått for en omformer eller batteri + velikeholdslader? | |
|
| |
ole CARAVANER
Antall Innlegg : 119 Age : 55 Localisation : Skien Registration date : 19.07.2008
| Tema: Re: Hobby Prestige 610 85 mod. Fre 9 Nov 2012 - 18:31 | |
| Du kan laste ned instruksjonsboka for en -84 mod Hobby 535 fra denne linken. På side 13 er det et prinsippskjema for det elektriske anlegget. Tror du kan bruke det på din vogn også. Ser ut til at det er et felles koblingspunkt for det utstyret ditt som ikke virker... | |
|
| |
| Tema: Re: Hobby Prestige 610 85 mod. Fre 9 Nov 2012 - 18:48 | |
| Lader og batteri er mitt førstevalg og eneste valg. Da har du strøm i vogna ved eventuellt strømbrudd på nettet.
| |
|
| |
HobbyResto
| Tema: Re: Hobby Prestige 610 85 mod. Fre 9 Nov 2012 - 19:27 | |
| - ole skrev:
- Du kan laste ned instruksjonsboka for en -84 mod Hobby 535 fra denne linken.
På side 13 er det et prinsippskjema for det elektriske anlegget. Tror du kan bruke det på din vogn også. Ser ut til at det er et felles koblingspunkt for det utstyret ditt som ikke virker... Takker for svar. Skjønte ikke veldig mye av det skjemeat, ihvertfall ikke nok til finne felles koblingspunkt presis. Noen som kunne tatt en titt å muligens guidet meg ? | |
|
| |
ole CARAVANER
Antall Innlegg : 119 Age : 55 Localisation : Skien Registration date : 19.07.2008
| Tema: Re: Hobby Prestige 610 85 mod. Fre 9 Nov 2012 - 20:17 | |
| Har merket av mulige problemområder med en rød ring på bildet. Hvor punktet er i vogna vet jeg ikke men kanskje andre kan hjelpe. Har du sjekket om vannpumpa di går? Ser ut til at vannsystemet deler koblingspunkt med lamper og vifte. Hvis pumpa går må jo feilen ligge nærmere lamper og vifte. Må nok fram med måleinstrumentet... Må ta forbehold om at dette skjemaet er for 535 da Ut fra dine bilder er det litt ekstra ledninger i vogna di i forhold til det originale. Mulig dette burde ryddes opp i også. Er ikke ufarlig selv om det "bare" er 12 V. | |
|
| |
HobbyResto
| Tema: Re: Hobby Prestige 610 85 mod. Tir 13 Nov 2012 - 12:31 | |
| takker så meget ole. fikk en kamerat til å lese av skjemaet og finne koblingspunkt!
takker igjen | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Hobby Prestige 610 85 mod. | |
| |
|
| |
| Hobby Prestige 610 85 mod. | |
|