CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Sykkelstativ

Go down 
+5
Jan Ole
OyvindSP
Johnny
lange
salto
9 posters
AvInnlegg
salto




Antall Innlegg : 15
Registration date : 15.07.2012

Sykkelstativ Empty
PosteTema: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 1:15

Har vurdert å kjøpe et sykkelstativ som kan festet på draget til vogna til sommeren, men så hører jeg at det påvirker kuletrykk og kan få vognen til å bli ustabil ved kjøring. 2 sykler blir jo tross alt noen kilo.. Har sett på om kanskje takstativ til bilen kan være en smartere (og ikke minst rimeligere) løsning, men så har du jo det at det er tungvindt å få syklene opp og ned fra taket.

Hva er deres erfaringer med dragmontert sykkelstativ (evt takmontert)
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 55
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Sykkelstativ Empty
PosteTema: Re: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 6:20

Vet mange kjører med sykler på draget. Selg har jeg ikke det, da jeg har 2 sykler på bakveggen av vogna (noe mange fraråder pga. ustabilitet) og inntil 3 på taket av bilen om alle er med. Likevel har ikke jeg opplevd problemer i forhold til dette.

Angående ustabilitet er det jo flere faktorer som spiller inn og godt med vekt på kula er ofte positivt for stabilitet. Har gjerne 90kg når jeg kjører, men hvert vogntog oppfører seg forskjellig, så det er nok ingen fasit her Smile

Tror det finnes flere løsninger for dragmontert. Prøv å finne et som er lett å vippe slik at du uten store problemer kan komme til gasskassa.

Lykke til!
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Sykkelstativ Empty
PosteTema: Re: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 9:43

Har 2 sykler på draget. Etter en heller dårlig erfaring med kulefeste fra biltema på draget har vi nå et stativ som kan vippes fremover for enklere tilgang i gasskassen. Passer å plassere sykler og stativ fremme i forhold til kulevekta. Hadde stativet vært bak så måtte vi ha kompensert med tilsvarende vekt fremme for å oppnå tilfredsstillende kulevekt. Er allerede helt på grensen hva gjelder totalvekt på vogna så en slik løsning med syklene bak ville for oss ikke vært noe godt alternativ. Har ikke prøvd å ha sykler på bakveggen av ei campingvogn.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Sykkelstativ Empty
PosteTema: Re: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 10:20

Du skriver ikke hva slags bil du har eller hvor mange dere er så det er ikke så lett å vurdere om det er best med sykler på taket eller draget. Vi har kjørt med fire sykler på taket både på Multivanen og Sharanen (og to inne i vogna Twisted Evil) Begge bilene er høye, men en bruskasse/liten trapp i vogna løser det meste. Selvfølgelig er det mye tyngre enn å sette de på draget, men etter observasjoner av mange som har strevet med å få sykler av og på draget tør jeg påstå at det ikke er så mye verre å få de opp på taket.

For oss har det uansett vært mer ledig nyttelast på bilen enn på vogna: Enten hadde vi satt sykler foran og bak på vogna, for så å flytte over 100 kg med dritt og lort fra vogn til bagasjerom/takboks, eller sette sykler på taket! Enkelt valg for oss. Så kanskje første øvelse blir å kartlegge hva du har av ledig nyttelast på bil og henger når alt annet stæsj er lastet opp (husk å ta med diverse familiemedlemmer som har tenkt å være med på tur i beregningene!)
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Sykkelstativ Empty
PosteTema: Re: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 10:29

På Caravelle og lignende biler er det et godt alternativ å sette syklene på stativ på bakluka. Det har jeg hatt i mange år og fortsetter med det på den nye, men lakken må beskyttes der stativet hviler på bilen og det kan være tungt å åpne luka så man må finne gode løsninger på det. Det fine er at man slipper å klatre. Cool


Sykkelstativ 04410

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Sykkelstativ Empty
PosteTema: Re: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 10:32

Med denne bilen ble det ikke sykler med på ferie, men her hadde nok takløsningen vert mer aktuell for oss.

Sykkelstativ 20120612

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
salto




Antall Innlegg : 15
Registration date : 15.07.2012

Sykkelstativ Empty
PosteTema: Re: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 10:58

Bilen er en Ford Kuga, det med nyttelast er jo også et godt poeng. Det eneste ankepunktet mitt er at det kan bli bulker i taket når syklene tas opp og ned. Hvordan er erfaringene med det, er det lett å glippe sykkelen slik at hjulet faller ned på taket f.eks, eller vil et ordentlig takstativ forhindre det?
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Sykkelstativ Empty
PosteTema: Re: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 12:44

Vi har et stativ der sykkelen står i en slags renne, så jeg kan sette begge sykkelhjulene i den og vippe den opp. Renna festes med skruer i selve takstativet. Det fungerer veldig fint. Det er vel tilsvarende renner i det stativet Jan Ole har bakpå Caravellen også.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Sykkelstativ Empty
PosteTema: Re: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 13:02

Har en tanke om at på neste trekkbil så blir syklene festet på bilen dog i en lavere høyde enn på de fleste biler.
Tror det skal gå å få fester til denne på planet til 2 sykler.

Sykkelstativ Ford-Ranger_Wildtra_947964i
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Sykkelstativ Empty
PosteTema: Re: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 16:58

Eller gjør som meg: har ei slags ramme med de samme koblingene som forhjulet på sykkelen. Ta bare av fremhjulene og låser fremhjulet på sykkelen (syklene) med hurtigkoblingen og så har du begge syklene på plass i lasterommet. På et minutt max.


NB: Du trenger bare en kjekk liten LC!! Very Happy
(funker vel på andre varebiler også når jeg tenker meg om. På en annen kassebil ble også hjulene tatt av, gaffelen ble satt helt inn mot gitterveggen og feste med elastiske stropper i gitterveggen. Genialt og like enkelt. Og billigere, som det heter i reklamen!)
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Sykkelstativ Empty
PosteTema: Re: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 20:16

Henger meg på med plassering av sykler på bilen jeg også. Har to sykler på bakluka og to på taket. Bruker Thule 530-stativ på taket. Lette å sette opp/ta ned sykler, ingen bulker hittil. På luka har jeg Thule 973. Dette er vel samme type som Jan Ole har på Caravellen litt lenger oppe i tråden. Har nok vekt på vogna som det er så stativ på denne er ikke noe alternativ.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Sykkelstativ Empty
PosteTema: Re: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 20:37

Det er vel greit å sjekke hvor mye en har å gå på når det gjelder lasteevne på bilen også, før man av gjør hvor syklene skal plasseres.

Jeg kjører med sykler på draget på vogna og på taket på bilen.

Hadde jeg ikke fått høyere totalvekt på vogna måtte jeg nok latt de stå hjemme, da jeg har lite å gå på når det gjelder nyttelast på bilen (ble vist litt mye ekstrautstyr) Sykkelstativ 897742
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Sykkelstativ Empty
PosteTema: Re: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 22:52

Har 860kg til rådighet på bilen, det burde vel holde selv om man må bruke av nyttelasten til kuletrykk og passasjerer og bagasje.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Perkrs
CARAVANER
CARAVANER
Perkrs


Male
Antall Innlegg : 114
Localisation : Son i Akershus
Registration date : 14.09.2011

Sykkelstativ Empty
PosteTema: Re: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitimeFre 15 Feb 2013 - 21:16

Mest praktisk med syklene bak på vogna men selvfølgelig usikker på hva som er best.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Sykkelstativ Empty
PosteTema: Re: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitimeFre 15 Feb 2013 - 22:41

Ikke når man har salongen der bak, gidder ikke å myse gjennom flere lag med sykkel for å se på naturen. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Sykkelstativ Empty
PosteTema: Re: Sykkelstativ   Sykkelstativ Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Sykkelstativ
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Sykkelstativ, typer og anbefalinger?
» Montere sykkelstativ
» Barnesykkel i sykkelstativ bak på vogn
» Sykkelstativ på draget
» Sykkelstativ - på draget eller bak?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Utstyr-
Gå Til: