| Fortelt stående oppe hele sommeren? | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Ferskingen72 COMBI CAMPER
Antall Innlegg : 28 Registration date : 18.01.2013
| Tema: Fortelt stående oppe hele sommeren? Søn 24 Feb 2013 - 17:46 | |
| Hei, Jeg er nybegynner med camingvogn, men har kjøpt campingvogn og har bestilt et Inaca Fjord 300 fortelt. Har booket fast plass på en campingplass nå, og der er også platting. Spørsmålet er: Er det vanlig å sette opp forteltet om våren og la det stå oppe hele sommeren? Eller er det lurt å slå det opp/ ta det ned for hver helg man skal bruke det? Og hvordan er det egentlig å sette opp fortelt på en slik platting? Min erfaring med telt (som liten) da var det å sette teltet på bakken, settte plugger i jorda osv.. Sikkert tåplige spørsmål for dere erfarne campere dettte, men ett sted må man begynne | |
|
| |
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3365 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren? Søn 24 Feb 2013 - 17:59 | |
| Mitt råd er: du har sikkert noen naboer som har vært der lenge. Og blant de så finner du noen som kan vise deg hvordan du spenner opp det skikkelig med verktøy, og sikrer det så godt som mulig med ekstra barduner dersom det er behov for det.
Noen plasser det lite nedbør og vind, de motsatte er tilfelle på ndre plasser. Så derfor er det greitt å spørre naboene om hvordan det er på plassen om sommeren.
Men selv ved plutselige væromslag så er du aldri sikret, så det vil alltid være en viss risiko for at teltet går fløyten. Men forankrer du teltet godt så unngår du ihvertfall at teltet havner på vogntaket. For det har jeg sett flere eksempler på der vi hadde fastplass. Endte med oppskrapede vognsider og delvis ødelagt tak og -luker. | |
|
| |
| Tema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren? Søn 24 Feb 2013 - 19:58 | |
| Ok takker for tips Får se det an, som regel er det lite vind sommerstid på denne plassen, men sikker kan man vel aldri være som du sier... | |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8914 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren? Søn 24 Feb 2013 - 20:06 | |
| Er forteltet godt festet, gjerne skrudd fast i platting ved hjelp av noen lekter eller lignende samt bardunert så tåler de en god del vind. Kan faktisk være værre med større nedbørs-mengder for noen større fortelt. Nå bruker vi bare fortelt om vinteren men da telt som er bedre egnet til dette bruk. Sommerstid så bruker vi bare markisen. Står heller ikke fast om sommeren. | |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren? Søn 24 Feb 2013 - 20:32 | |
| | |
|
| |
Sten Rune Admin
Antall Innlegg : 15853 Age : 54 Localisation : Sande i Vestfold Registration date : 15.03.2007
| Tema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren? Søn 24 Feb 2013 - 20:45 | |
| Jeg har forteltet oppe fra siste helgen i april og til ut i september. Bruker isolatorer til strømgjerde som er festet i plattingen og fester strikkene i forteltet fast i disse, slik som i beskrivelsen til Arne. Ligger litt utsatt til for vind på plassen jeg ligger, men dette har ikke vært noe problem, men viktig at teltet er strammet godt opp. Dette er viktig med tanke på nedbør, men også pga vind. _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
| Tema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren? Søn 24 Feb 2013 - 21:33 | |
| Takker for gode ideer, får prøve å snekre til noe så det ikke blåser vekk | |
|
| |
| Tema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren? Man 25 Feb 2013 - 10:51 | |
| - Sten Rune skrev:
- Jeg har forteltet oppe fra siste helgen i april og til ut i september. Bruker isolatorer til strømgjerde som er festet i plattingen og fester strikkene i forteltet fast i disse, slik som i beskrivelsen til Arne.
Ligger litt utsatt til for vind på plassen jeg ligger, men dette har ikke vært noe problem, men viktig at teltet er strammet godt opp. Dette er viktig med tanke på nedbør, men også pga vind. Hei igjen folkens, Vet dere hvilken type isolator jeg trenger? Ser de har en del her: http://www.fk.no/Sok/Sider/default.aspx/Results.aspx?k=isolator | |
|
| |
Sten Rune Admin
Antall Innlegg : 15853 Age : 54 Localisation : Sande i Vestfold Registration date : 15.03.2007
| Tema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren? Man 25 Feb 2013 - 11:25 | |
| - Ferskingen72 skrev:
- Sten Rune skrev:
- Jeg har forteltet oppe fra siste helgen i april og til ut i september. Bruker isolatorer til strømgjerde som er festet i plattingen og fester strikkene i forteltet fast i disse, slik som i beskrivelsen til Arne.
Ligger litt utsatt til for vind på plassen jeg ligger, men dette har ikke vært noe problem, men viktig at teltet er strammet godt opp. Dette er viktig med tanke på nedbør, men også pga vind.
Hei igjen folkens,
Vet dere hvilken type isolator jeg trenger?
Ser de har en del her: http://www.fk.no/Sok/Sider/default.aspx/Results.aspx?k=isolator
Fikk ikke opp noen bilder på den linken din, men de jeg har er sorte, runde med ett skruehull i midten. Vil tippe de er ca som en femmer i diameter. De har et spor som strikken legger seg i og et par tynne "vinger" som hindrer strikken fra å skli ut av isolatoren. Minns de var i pakke på 25-30 stk og kosta ikke stort. _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
| Tema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren? Man 25 Feb 2013 - 11:29 | |
| Var bortom Felleskjøpet nå, så vet nå hva jeg trenger. Igjen - takker for hjelpen!
| |
|
| |
Sten Rune Admin
| Tema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren? Man 25 Feb 2013 - 17:31 | |
| - Ferskingen72 skrev:
- Var bortom Felleskjøpet nå, så vet nå hva jeg trenger. Igjen - takker for hjelpen!
_________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren? | |
| |
|
| |
| Fortelt stående oppe hele sommeren? | |
|