CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fortelt stående oppe hele sommeren?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Ferskingen72
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 28
Registration date : 18.01.2013

Fortelt stående oppe hele sommeren? Empty
PosteTema: Fortelt stående oppe hele sommeren?   Fortelt stående oppe hele sommeren? Icon_minitimeSøn 24 Feb 2013 - 17:46

Hei,

Jeg er nybegynner med camingvogn, men har kjøpt campingvogn og har bestilt et Inaca Fjord 300 fortelt.

Har booket fast plass på en campingplass nå, og der er også platting.

Spørsmålet er:

Er det vanlig å sette opp forteltet om våren og la det stå oppe hele sommeren? Eller er det lurt å slå det opp/ ta det ned for hver helg man skal bruke det?

Og hvordan er det egentlig å sette opp fortelt på en slik platting? Min erfaring med telt (som liten) da var det å sette teltet på bakken, settte plugger i jorda osv..

Sikkert tåplige spørsmål for dere erfarne campere dettte, men ett sted må man begynne Smile

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Fortelt stående oppe hele sommeren? Empty
PosteTema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren?   Fortelt stående oppe hele sommeren? Icon_minitimeSøn 24 Feb 2013 - 17:59

Mitt råd er: du har sikkert noen naboer som har vært der lenge. Og blant de så finner du noen som kan vise deg hvordan du spenner opp det skikkelig med verktøy, og sikrer det så godt som mulig med ekstra barduner dersom det er behov for det.


Noen plasser det lite nedbør og vind, de motsatte er tilfelle på ndre plasser. Så derfor er det greitt å spørre naboene om hvordan det er på plassen om sommeren.


Men selv ved plutselige væromslag så er du aldri sikret, så det vil alltid være en viss risiko for at teltet går fløyten. Men forankrer du teltet godt så unngår du ihvertfall at teltet havner på vogntaket. For det har jeg sett flere eksempler på der vi hadde fastplass. Endte med oppskrapede vognsider og delvis ødelagt tak og -luker.
Til Toppen Go down
Ferskingen72
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 28
Registration date : 18.01.2013

Fortelt stående oppe hele sommeren? Empty
PosteTema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren?   Fortelt stående oppe hele sommeren? Icon_minitimeSøn 24 Feb 2013 - 19:58

Ok takker for tips Smile Får se det an, som regel er det lite vind sommerstid på denne plassen, men sikker kan man vel aldri være som du sier...
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fortelt stående oppe hele sommeren? Empty
PosteTema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren?   Fortelt stående oppe hele sommeren? Icon_minitimeSøn 24 Feb 2013 - 20:06

Er forteltet godt festet, gjerne skrudd fast i platting ved hjelp av noen lekter eller lignende samt bardunert så tåler de en god del vind. Kan faktisk være værre med større nedbørs-mengder for noen større fortelt.
Nå bruker vi bare fortelt om vinteren men da telt som er bedre egnet til dette bruk. Sommerstid så bruker vi bare markisen. Står heller ikke fast om sommeren.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Fortelt stående oppe hele sommeren? Empty
PosteTema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren?   Fortelt stående oppe hele sommeren? Icon_minitimeSøn 24 Feb 2013 - 20:32

Denne har jeg laget basert på bilder og info fra folk her inne

http://wiki.caravanforum.org/index.php?title=Platting

Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Fortelt stående oppe hele sommeren? Empty
PosteTema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren?   Fortelt stående oppe hele sommeren? Icon_minitimeSøn 24 Feb 2013 - 20:45

Jeg har forteltet oppe fra siste helgen i april og til ut i september. Bruker isolatorer til strømgjerde som er festet i plattingen og fester strikkene i forteltet fast i disse, slik som i beskrivelsen til Arne.
Ligger litt utsatt til for vind på plassen jeg ligger, men dette har ikke vært noe problem, men viktig at teltet er strammet godt opp. Dette er viktig med tanke på nedbør, men også pga vind.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Fortelt stående oppe hele sommeren? Caravan
Til Toppen Go down
Ferskingen72
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 28
Registration date : 18.01.2013

Fortelt stående oppe hele sommeren? Empty
PosteTema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren?   Fortelt stående oppe hele sommeren? Icon_minitimeSøn 24 Feb 2013 - 21:33

Takker for gode ideer, får prøve å snekre til noe så det ikke blåser vekk Smile
Til Toppen Go down
Ferskingen72
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 28
Registration date : 18.01.2013

Fortelt stående oppe hele sommeren? Empty
PosteTema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren?   Fortelt stående oppe hele sommeren? Icon_minitimeMan 25 Feb 2013 - 10:51

Sten Rune skrev:
Jeg har forteltet oppe fra siste helgen i april og til ut i september. Bruker isolatorer til strømgjerde som er festet i plattingen og fester strikkene i forteltet fast i disse, slik som i beskrivelsen til Arne.
Ligger litt utsatt til for vind på plassen jeg ligger, men dette har ikke vært noe problem, men viktig at teltet er strammet godt opp. Dette er viktig med tanke på nedbør, men også pga vind.


Hei igjen folkens,

Vet dere hvilken type isolator jeg trenger?

Ser de har en del her:
http://www.fk.no/Sok/Sider/default.aspx/Results.aspx?k=isolator
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Fortelt stående oppe hele sommeren? Empty
PosteTema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren?   Fortelt stående oppe hele sommeren? Icon_minitimeMan 25 Feb 2013 - 11:25

Ferskingen72 skrev:
Sten Rune skrev:
Jeg har forteltet oppe fra siste helgen i april og til ut i september. Bruker isolatorer til strømgjerde som er festet i plattingen og fester strikkene i forteltet fast i disse, slik som i beskrivelsen til Arne.
Ligger litt utsatt til for vind på plassen jeg ligger, men dette har ikke vært noe problem, men viktig at teltet er strammet godt opp. Dette er viktig med tanke på nedbør, men også pga vind.


Hei igjen folkens,

Vet dere hvilken type isolator jeg trenger?

Ser de har en del her:
http://www.fk.no/Sok/Sider/default.aspx/Results.aspx?k=isolator

Fikk ikke opp noen bilder på den linken din, men de jeg har er sorte, runde med ett skruehull i midten. Vil tippe de er ca som en femmer i diameter. De har et spor som strikken legger seg i og et par tynne "vinger" som hindrer strikken fra å skli ut av isolatoren.

Minns de var i pakke på 25-30 stk og kosta ikke stort.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Fortelt stående oppe hele sommeren? Caravan
Til Toppen Go down
Ferskingen72
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 28
Registration date : 18.01.2013

Fortelt stående oppe hele sommeren? Empty
PosteTema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren?   Fortelt stående oppe hele sommeren? Icon_minitimeMan 25 Feb 2013 - 11:29

Var bortom Felleskjøpet nå, så vet nå hva jeg trenger. Igjen - takker for hjelpen!
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Fortelt stående oppe hele sommeren? Empty
PosteTema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren?   Fortelt stående oppe hele sommeren? Icon_minitimeMan 25 Feb 2013 - 17:31

Ferskingen72 skrev:
Var bortom Felleskjøpet nå, så vet nå hva jeg trenger. Igjen - takker for hjelpen!

Wink

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Fortelt stående oppe hele sommeren? Caravan
Til Toppen Go down
Sponsored content





Fortelt stående oppe hele sommeren? Empty
PosteTema: Re: Fortelt stående oppe hele sommeren?   Fortelt stående oppe hele sommeren? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Fortelt stående oppe hele sommeren?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Markeringslys oppe, 743 UT
» Sommerferien 2009
» Skal man impregnere hele teltet?
» Sommeren 2009
» Danmark til sommeren.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: