CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ny type varmekabler i Hobby?

Go down 
+6
Johnny
HobbyTom
ArneO
offpist
janp
OyvindSP
10 posters
AvInnlegg
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeMan 11 Mar 2013 - 13:15

Var hos en lokal Hobby-forhandler i helgen. Der overhørte jeg en diskusjon mellom en kunde og en selger angående gulvvarme i vogner. Kunden vegret seg tydeligvis for å kjøpe Alde grunnet prisen, men da kunne selgeren berolige med at i de nye Hobby-vognene er varmekablene i gulvet mye bedre enn i de gamle! Nå er det så lunt og godt! Fikk inntrykk av at det nesten ikke var forskjell på sentralfyr med vann og gulvvarme fra 230 V! Er det noen av Forumets kunnskapsrike medlemmer som kan be-eller avkrefte denne påstanden?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeMan 11 Mar 2013 - 17:33

Varmekabler finnes vel ikke, det er vel folie så vidt jeg vet. Og det er regulert via regelverk hvor mye effekt det tillates pr.kvm.


Den store mangelen i Hobby når det gjelder gulvvarme er nettopp effekten: ei langsgående stripe som på langt nær fyller hele gulvet. Og med så elendig isolasjon som Hobby bruker (og har brukt) i sine vogner (utenom Premium) så er elektrisk gulvvarme en vits når det gjelder bruk i kulde. Og det kan ikke sammenlignes i det hele tatt med vannbåren varme, som, hvis det er lagt tett nok, er av en helt annen verden når det er isolert med litt tykkere og bedre (= lavere varmetap pr. kvm/pr grad (K) pr time) isolasjon/skum/styrofoam osv.


Det er vel det man kaller rent skittprat og det rensete tøv, enkelt og greitt. Folien er ikke blitt bedre, men kanskje en større del av gulvet er dekt. Men ála Alde? Nope!
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeMan 11 Mar 2013 - 20:15

Nå har jeg ikke hatt noen gammel Hobby vogn og sammenligne med.
Men jeg har en ny Hobby Premium og kan bekrefte at gulvvarmen er svært god.

Jeg har vintercampet i Gol i -30 `C og inne kan man fremdeles kjenne varmen god igjenom gulvteppet og sokkelesten.

Men diskusjonen om at gulvvarme er så bra at man ikke trenger Alde er jeg ikke helt med på.. Vintercamper man så bør man sterkt vurdere Alde, syns jeg.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeMan 11 Mar 2013 - 22:44

Vannbåren varme i gulvet fyrt med Alde, med egen pumpe og shuntvetil cheers

Helt overlegent mener jeg Wink
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTir 12 Mar 2013 - 15:04

Eller gjøre som denne artigkaillen, Crazycampingfunn var det vel, som ville spille noen gamle kjente (?) et puss: isolere med høyballer. What a Face


Noen tok det alvorlig fra starten, men det lå tykt utenpå at dette var bare tull fra ende til annen. Men isolert med halmballer; da ville vel selv ei fuktskadet gammel Hobby få opp litt gulvvarme.


Her er en av trådene som utviklet seg slik det ofte pleier: Very Happy


https://caravan.norwegianforum.net/t2367-kjopt-eldre-knaus-trenger-litt-hjelp#208137
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTir 12 Mar 2013 - 16:05

Jeg har ei gammel Hobby, og har ikke astmatepper i den. Har heller ikke Alde.

Varmt og godt gulv i 18 minus. Hva er problemet?

Shocked
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTir 12 Mar 2013 - 17:32

Problem? Under halve gulvet er ikke dekket av folien, slik har det nå vært i både Hobby og Fendt-vogner jeg har vært i.


Og varmt og godt??? Ta deg en bolle som som danskene sier når de hører røverhistorier, Tom. Pisslunket er vel nærmere sannheten i ned mot -20 gr. Shocked


Folie med f.eks 60w pr kvm med elendig isolasjonskvalitet i bunn vil aldri gi et godt og varmt gulv. Er du fornøyd så er jo det bra, men den som har vannbåren varme i gulvet eller en nabo med ditto vet hva et godt og varmt gulv er. Og det er ikke det som slår meg en iskald vinterdag i en Hobb. Er U-verdien 1,0 så er varmetapet rundt 40w eller høyere ved minus 20 grader, og da er det lite effekt igjen av de 60w. Tilnærmet 0 kanskje. Og siden en god del av gulvet ikke er dekket så blir det guffent.
Jeg har en liten flekk ved baderomsdøra som ikke er belagt med folie, og jeg vet hvor iskaldt det blir der. Og slik er det også i ei Hobby, uansett. Vi har originale tepper pluss litt tynne bomullsmatter over hele gulvet, men kulden den kjennes godt der folien ikke er lagt.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTir 12 Mar 2013 - 18:22

At folk ikke har teknisk innsikt nok til å utnytte muligheten til å bruke sentralfyr samt stille luftdyser til å peke på gulv, kan ikke lastes produsenten av vogna.

Registrerer dog at du er av en annen oppfatning, men heldigvis kan vi ikke være like alle sammen.

Idea
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTir 12 Mar 2013 - 19:21

Men gulvvarme har da ingeting med Truma å gjøre? Du blander inn noe helt annet. Det dreier seg om varmekabler/folie, og virkning av disse. Om du skal få varme over hele gulvet så må det jammen blåse fra mange plasser, Tom!

Har hatt Truma, men uten gulvvarme. Og varme i gulv? Joda, rett utenfor dysene. Og der la hunden seg.


Jeg har ikke en annen oppfatning, det er enkelte å forstå at der det ikke er varmefolie iet gulv kan det ikke produseres noe sånn helt av seg selv. Og varmetapet er jo så stort pga temperaturforskjellen at det er fysisk umulig å få noe særlig effekt når det er over 40 grader forskjell i temperaturen.


Men men, vel blåst! Jeg har ikke mere å mene om det, får bare si at du må jobbe mere for å overbevise om at det er varmt i gulvet på ei Hobby som har ei lita stripe på langs i gulvet, som i beste fall dekker halve gulvet. Men prøv gjerne å overbevise resten av folket. Men du må bruke mere energi, bokstavelig talt, for å få opp varmen i debatten!
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTir 12 Mar 2013 - 20:30

Beste varmefolie i vogn jeg har kjent var i min gamle hobby 610 fra 1990. Og den folien var ettermontert i større bredde en det som er vanlig i dag på kontinentale vogner.
Truma til vinterbruk blir aldri aktuelt for vår del noe mere.
Og misunner de som har vannbåren gulvvarme i vogna når tempen kryper ned mot de 20 blå.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTir 12 Mar 2013 - 20:59

Var innom noen gamle kjente på fastplassen vår på søndag.
Nystekte vafler og kaffe i ei 2012 Cabby, med en god lunk i hele gulvet er misunnelsesverdig. Vannbåren høyner helt sikkert vintercamping med flere nivå.
Anbefales av 10 av 10 frosne husmødre!


Johnny: du får slå deg til Freddy når det blir som kaldest, han tar deg vel inn i varmen vil jeg tro! lol!
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeOns 13 Mar 2013 - 8:06

janp skrev:
Men gulvvarme har da ingeting med Truma å gjøre? Du blander inn noe helt annet. Det dreier seg om varmekabler/folie, og virkning av disse. Om du skal få varme over hele gulvet så må det jammen blåse fra mange plasser, Tom!

Når det høres ut som man må ha Alde for å unngå å fryse på bena, synes jeg at det er helt på sin plass å minne om man ikke trenger gulvvarme for å ha varmt gulv. Det høres jo ut som folk ikke skal fyre med annet enn vannbåren gulvvarme ved vinterbruk, og det kan skremme uerfarne forumdebattanter fra å bruke vogna si.

I vogna mi er det 6 dyser pluss selve Truma'n, samt en dyse på do. Om alle sammen sette til å blåse langsmed gulvet med vifta på passe fart er det ikke gulvkaldt i det hele tatt. Om du møter Hobby 560 på vinterføre mellom Trondheim og Duved, er det meg. Tror ikke du finner andre som kjører mellom på vinterstid. Og der kan det være ganske kaldt. Men bare man bruker hodet, finnes det løsninger. Eneste problemet jeg har erfart er at avløpet fryser i langsgående rør under gulv bort til felles tappepunkt, men da er det kaldt. Derfor har jeg montert ventil for to-punkts drenering ved vintercamping.

I Duved står det vogner av alle typer, og ja, mange har Alde. Ingen av ungene reflekterer imidlertid over varmesystem, og det skyldes noe så enkelt som at de ikke fryser på bena i egen vogn heller.

Makan til krisemaksimering som enkelte her bedriver har jeg aldri sett, skulle tro noen mottok provisjon fra Alde her. De frosne husmødrene som nevnes er kanskje mer rammet av omløpssvikt som følge av Alder enn mangel på Alde?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeOns 13 Mar 2013 - 19:18

Jaja, Tom. Og ellers da? Very Happy
(Fant ikke noe bedre i skrive, dessverre ). What a Face
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTor 14 Mar 2013 - 8:45

janp skrev:
Jaja, Tom. Og ellers da? Very Happy
(Fant ikke noe bedre i skrive, dessverre ). What a Face

Et tips:

Når man ikke har annet å skrive enn svada, er det bedre å la være. Sånn tenker hvertfall jeg.

Wink
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTor 14 Mar 2013 - 9:54

Har Hobby med Truma og ingen gulvvarme.
Fungerer fint på vinteren når varmen har stått på en stund og varmet opp vogna.
Dysene blåser fint i sittegruppa, ut mot døra og midtgruppa.
Dysa ved senga gir litt luft mens den på dassen knapt gir noe..

Har heldekkende teppe over hele gulvet, uten tror jeg vogna skulle vært varm lenge før gulvet skulle vært lunk...

Men å være på besøk med noen som har Alde og gulvvarme, den komforten har jeg ikke..

Men trøster meg med at en får være fornøyd med det en har og fryser gjør jeg ikke..
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTor 14 Mar 2013 - 20:35

Tror at gulvvarmen i nye vogna mi er 12volt, matet av en trafo som får 220 vac inn.
(hobby 650 kmfe 2013)

Kan ikke kjøres på batteri selv om det er 12volt, fungerer kun ved nettilkobling.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTor 14 Mar 2013 - 21:06

Lite sannsynlig at det er 12V, blir alt for stort spenningsfall ved 12V.
De lavvoltsystemer som jeg har sett i handelen er 24- og 48V, og det er 99% sikkert at det er en av de variantene. Neppe sannsynlig at de lager noe selv, dette kjøpes fra andre produsenter og er standardprodukter.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTor 14 Mar 2013 - 21:10

12V varmekabler i Bjølseth under dusjen. Men kun der altså. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTor 14 Mar 2013 - 21:21

Jeg skrev "i handelen" Jan Ole! ler
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTor 14 Mar 2013 - 21:34

Og så er det vel en spesialvariant med gulvvarme i ei litt eldre Adria oppe i Telemark et sted.
Very Happy

Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTor 14 Mar 2013 - 21:37

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTor 14 Mar 2013 - 22:00

janp skrev:
Jeg skrev "i handelen" Jan Ole! ler
Poeng til Janp Ny type varmekabler i Hobby? 928394

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeTor 14 Mar 2013 - 22:01

Johnny skrev:
Og så er det vel en spesialvariant med gulvvarme i ei litt eldre Adria oppe i Telemark et sted.
Very Happy

Måtte Gud forby slike hjemmesnekrede versjoner. Ny type varmekabler i Hobby? 928394
Og ryktene sier at den er flyttbar også, og sees i lengre perioder i fuktig sjøklima. Det lokale el-tilsynet burde vært tilskrevet om denne doningen, men fuglen er vel flyttet innen de rekker frem. Er vel dokumentert på forumet her, og eier forteller også når doningen er på flyttefot. Er vel ikke lenge til den skal på sommerbeite igjen, der nede på sørlandskysten!


Blir vel litt som reinen på vidda, selvsagt uten sammenligning forøvrig. For den klarer jo å holde varmen over hele seg, og det uten oppgradring og andre tiltak. What a Face
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeFre 15 Mar 2013 - 11:54

Ny type varmekabler i Hobby? O-s8FNOLfcH2DXg4XXTMzQK5XdhMCVDcZwqNLIOy0Mmg

Sitat :
Tony Eriksen var lei av lavvolivet, og fant en kreativ løsning på problemet.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.10948738

Jeg antar at objektet mangler Alde, og dermed ikke kan ansees som godkjent til intendert bruksområde.

Laughing
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitimeFre 15 Mar 2013 - 21:14

janp skrev:
Johnny skrev:
Og så er det vel en spesialvariant med gulvvarme i ei litt eldre Adria oppe i Telemark et sted.
Very Happy

Måtte Gud forby slike hjemmesnekrede versjoner. Ny type varmekabler i Hobby? 928394
Og ryktene sier at den er flyttbar også, og sees i lengre perioder i fuktig sjøklima. Det lokale el-tilsynet burde vært tilskrevet om denne doningen, men fuglen er vel flyttet innen de rekker frem. Er vel dokumentert på forumet her, og eier forteller også når doningen er på flyttefot. Er vel ikke lenge til den skal på sommerbeite igjen, der nede på sørlandskysten!


Blir vel litt som reinen på vidda, selvsagt uten sammenligning forøvrig. For den klarer jo å holde varmen over hele seg, og det uten oppgradring og andre tiltak. What a Face


Ja de må gjerne komme å ta en titt, har samsvarserklæring jeg Wink

Snart påske, og så er det tid for sommerbeite ja cheers sunny

PS! Står i Buskerud Twisted Evil

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Ny type varmekabler i Hobby? Caravan
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ny type varmekabler i Hobby? Empty
PosteTema: Re: Ny type varmekabler i Hobby?   Ny type varmekabler i Hobby? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ny type varmekabler i Hobby?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Lys i Hobby slår seg på etter 60s samt varmekabler streiker
» Hobby 2003 takluker type Remi
» Ny type varmtvannstank til Truma-system
» Hvilken type alde er det i vogna mi
» Ny type brannslukker tillatt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: