CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil

Go down 
+6
Veggis
Jan
Breda
Åge P
Redneck
thor_egil
10 posters
AvInnlegg
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Empty
PosteTema: Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil   Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Icon_minitimeTir 21 Mai 2013 - 13:51

Jeg vurderer å bytte min delvis trofaste VW Sharan 1,9 TDI mot en Mitsubishi Grandis 2,4 Automat. Jeg vil ha automatgir, varme i setene og en smidig bensinmotor.
Flere av Grandisene kan dra henger på 1885 kilo, så med mitt BE sertifikat og min 06 Hobby 650 KMfes vekt på 1900 er det ikke noe problem. Jeg får 15 kilo mindre jeg kan ta med.

Det jeg lurer på er: Hvordan virker dette i utlandet? Kanjeg der har større totalvekt på vogna enn bilen kan trekke?

Hvis ikke jeg kan det, lurer jeg på en annen ting: Kan jeg nedregistrere vogna med 15 kilo - til nettpp 18815 kilo.

Takk for oppmerksomheten!
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Empty
PosteTema: Re: Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil   Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Icon_minitimeTir 21 Mai 2013 - 23:14

Jeg tipper at 2,4 bensin blir veldig slapt å trekke vogn med når du er vant til den gode 1,9 tdi motoren i Sharanen.

Jeg trekker en slik vogn med 5,3 bensin, og den er ikke noe bedre enn enn 3 liter diesel, heller tvert i mot.

1885 kg er ikke noe problem - det er bare ikke ta med de siste 15 kg inni vogna!
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Empty
PosteTema: Re: Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil   Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Icon_minitimeOns 22 Mai 2013 - 15:04

Jeg skjønner, redneck!
Jeg har jo ikke prøvd å trekke med den aktuelle bilen, men har prøvd med min egen MB 240, som har ca samme antall hestekrefter og moment, og det er meget behagelig - og i mine øyne å foretrekke fremfor dieselen i sharanen - som jeg nødig vil kalle for god! Smile

Dieselen har dog et overlegent lavt forbruk. Det skal den ha. Det vil nok gå mye ekstra suppe med bensin!

Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 43
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Empty
PosteTema: Re: Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil   Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Icon_minitimeOns 22 Mai 2013 - 20:03

Husk på at 2004modellen med denne motoren trekker kun 1800kg.
Mens 1885kg er fra 2005 modellene.

Ellers tror jeg også som Redneck skriver at den motoren bir litt slapp til den vognen.
Jeg hadde en Volvo V70 med 2,4 bensin 170hk som jeg dro 1800kg med og det var bare greit nok. Byttet så til 2,4 diesel med 163hk og det var som natt og dag. Var et helt annet dreiemoment i dieselen, så i bakker som jeg såvidt klarte å holde farten i 2.giret på bensineren så kunne jeg ligge i 3.giret og allikavell ha nok moment til å akslerer videre med dieselen.
Forbruket med vogn var ca 0,3-0,4l/mil lavere med dieselen enn bensineren.

Diesel utgaven av Grandisen kan du trekke 2000kg, så då får du utnyttet nyttelasten maks.
Men minuset er at du får vell ikke den med automat om jeg husker riktig.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Empty
PosteTema: Re: Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil   Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Icon_minitimeOns 22 Mai 2013 - 21:01

Til det du spør om angående vekt i utlandet så er svaret nei. Du har et vognkort fra Norge, med en typegodkjenning for det landet bilen og vogna er registrert i, så du kan ikke ha noe mer vekt hverken på bilen, eller i totalvekt på vogna selv om du er i utlandet.

Og ja, det er momentet som teller ved trekking av vogn, hester er uvesentlig.


Sist endret av Breda den Ons 22 Mai 2013 - 22:22, endret 1 gang
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Empty
PosteTema: Re: Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil   Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Icon_minitimeOns 22 Mai 2013 - 21:25

Breda: I det du skrev, så virker det kanskje som at du misforstår meg - og jeg ser at mitt spørsmål var litt klønete formulert: Beklager.

Vogna mi har maksvekt på 1900 kg. Noen Grandiser kan dra 1885 kg. Fordi jeg har BE førerkort. har jeg lov til å dra denne vogna med en slik Grandis. Men har jeg lov til det i når jeg kjører i utlandet?

Håper det var litt mer presis. Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Empty
PosteTema: Re: Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil   Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Icon_minitimeTor 23 Mai 2013 - 1:04

lurer på om dette er et særnorsk fenomen, som blir godtatt i sverige
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Empty
PosteTema: Re: Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil   Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Icon_minitimeTor 23 Mai 2013 - 22:05

Jan skrev:
lurer på om dette er et særnorsk fenomen, som blir godtatt i sverige
Er ikke det "campingvogn-regelen" for klasse B du tenker på?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Empty
PosteTema: Re: Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil   Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Icon_minitimeTor 23 Mai 2013 - 23:17

Campingvognregelen er vel egentlig bare en myte, spiller ingen rolle hva slags henger som henger bak. Samme regler gjelder i Sverige, såvidt jeg vet er det bare overlast reglementet som skiller.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Empty
PosteTema: Re: Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil   Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Icon_minitimeFre 24 Mai 2013 - 8:41

Da prøver vi på nytt: Det er to forskjellige forhold her, og det er de samme reglene i hele Europa:

1. FØRERKORTET: Bestemmer hvor mye du kan FØRE, Dette er en sertifisering av deg som person. (B: 3500- B96: 4250 - BE: 7000 sånn cirka med mere forklaring fra forsiden på forumet)

Og så er det

2. BILEN. Bestemmer hvor mye bilen kan TREKKE. Dette er en teknisk begrensing som sier hvor tung henger bilen kan trekke.


EKS: Jeg har en -68 boble med 650 kg tilhengervekt. Den kan lovlig trekke vår Tysse boggihenger (tillatt totalvekt 2000 kg), men bare med 330 kilo last i. På den annen side kan jeg trekke den til Hellas og tilbake igjen om jeg vil!


Sist endret av OyvindSP den Fre 24 Mai 2013 - 9:24, endret 1 gang
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 49
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Empty
PosteTema: Re: Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil   Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Icon_minitimeFre 24 Mai 2013 - 9:16

OyvindSP skrev:
Da prøver vi på nytt: Det er to forskjellige forhold her, og det er de samme reglene i hele Europa:

1. FØRERKORTETt: Bestemmer hvor mye du kan FØRE, Dette er en sertifisering av deg som person. (B: 3500- B96: 4250 - BE: 7000 sånn cirka med mere forklaring fra forsiden på forumet)

Og så er det

2. BILEN. Bestemmer hvor mye du kan TREKKE. Dette er en teknisk begrensing som sier hvor tung henger bilen kan trekke.


EKS: Jeg har en -68 boble med 650 kg tilhengervekt. Den kan lovlig trekke vår Tysse boggihenger (tillatt totalvekt 2000 kg), men bare med 330 kilo last i. På den annen side kan jeg trekke den til Hellas og tilbake igjen om jeg vil!

what he said!! cheers
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Empty
PosteTema: Re: Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil   Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Icon_minitimeFre 24 Mai 2013 - 21:15

Jan Ole skrev:
Campingvognregelen er vel egentlig bare en myte, spiller ingen rolle hva slags henger som henger bak. Samme regler gjelder i Sverige, såvidt jeg vet er det bare overlast reglementet som skiller.
Myte og myte, hvis man kjenner innholdet i den, vet man at det ikke handler nødvendigvis om campingvogner. Betegnelsen Campingvognregelen bruker selv vegvesenet, rett nok i anførselstegn. Betegnelsen har sikkert med bakgrunnen for at det ble gjort unntak for maksgrensen for hengervekt innenfor førerkort klasse B.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Empty
PosteTema: Re: Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil   Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Icon_minitimeSøn 26 Mai 2013 - 9:10

Jeg har snakket med en hyggelig dame på Biltilsynet. Jeg kan etter den samtalen opplyse om at de finnes (hyggelige damer på biltilsynet), og at jeg kan trekke min 650 KMfe til Hellas om jeg vil. Damen på biltilsynet er helt i tråd med ØyvindSP.
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 55
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Empty
PosteTema: Re: Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil   Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Icon_minitimeSøn 26 Mai 2013 - 20:35

Litt på siden av det du egentlig spør etter, og som du har fått svar på, men....

Har nå som du ser av signaturen en Grandis 2,0 DiD, men hadde tidligere tilsvarende Sharanen din, bare at min het Galaxy. Opplevde selv STOR forskjell på disse bilene som trekkbil. Trekker vanligvis vogn på 1600kg.

Stiller meg derfor tvilende til om bensinutgaven vil fungere godt med så stor vogn som du trekker på. Riktignok har den flere hk, men dreiemomentet er viktigere som også Åge P påpeker.

Om du skulle velge diesel får du ikke automat, men til gjengjeld en manuell girkasse som passer godt til trekkbil. Den er noe lavere giret sammenlignet med Sharanen Smile

Uansett ønskes du lykke til med bilbytte Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Empty
PosteTema: Re: Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil   Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vognvekt i Utlandet/ Nedregistrering av vogn /Ny trekkbil
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Trekkbil
» Tiguan Som trekkbil.
» Focus som trekkbil?
» hvilken trekkbil?
» Bytte trekkbil.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: