CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?

Go down 
+5
Harald-
Johnny
janp
Jan Ole
mindviruz
9 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeTir 4 Jun 2013 - 17:14

1 Det er sannsynlig at du ikke får strøm fra bilen gjennom adapteren, strøm til dette formålet ligger på pinne 9 på 13 pins kontakter.

2 Avhengig av kuletrykk med standard eller lite bagasje i vognen.

3 Pass på at laderen ikke må resettes for hver gang, det må noen av C-tek laderene nemlig.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeTir 4 Jun 2013 - 17:29

janp skrev:


1: dette er det skrevet mye om her, jeg har lagt ut koblingsskjema for 7 og 13-polt her på forumet flere ganger. Å finne ut hva som går i en 7-polt kontakt er såre enkelt å finne ut på noen få sekunder. Google er fantastisk, likeså søkefunksjonen på forumet her.

... Javel. Takk for informasjonen...(?)
Beklager at jeg kom med enda ett spørsmål i min egen tråd som du ikke hadde lyst å lese.



2: Gunstig plassering er vanskelig å si eksakt, det må du finne ut selv ved å laste vogna slik den blir ved tur og så se hva kuletrykket blir. Er den for lav med batteriet midtplassert så må du flytte det fremover.

Får vel prøve meg fram med ett "frakoblet" batteri før jeg bestemmer meg for om jeg skal trekke kablene fram i benken eller ikke.


3:En vanlig CTEK kan ha vifte den, jeg har en "vanlig" CTEK. Med vifte.

Jaja. De litt større CTEK laderene har vifte ja. Men det var egentlig ikke det jeg spurte om...

CTEK har jeg hørt mye bra om, men også mye dårlig om. Biltema har jeg mye gode erfrainger med, men også noen dårlige erfaringer med. Ladere har jeg liten peiling på, så hvis ingen har noen tips til greie ladere til en ok pris, uten vifte, blir det nok den billigste jeg finner som tilfredstiller mitt bruk.




Sist endret av mindviruz den Tir 4 Jun 2013 - 17:32, endret 1 gang
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeTir 4 Jun 2013 - 17:32

Jan Ole skrev:


1 Det er sannsynlig at du ikke får strøm fra bilen gjennom adapteren, strøm til dette formålet ligger på pinne 9 på 13 pins kontakter.

Det forklarer saken Smile


3 Pass på at laderen ikke må resettes for hver gang, det må noen av C-tek laderene nemlig.

Ja. Jeg har sett at biltema sin 8A smartlader har minnefunksjon som gjør at den gjennoptar lading ved strømavbrudd. Men jeg vet ikke om det er en "god" lader da.

Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad


Male
Antall Innlegg : 97
Localisation : Åmotsdal, Telemark
Registration date : 09.05.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeLør 8 Jun 2013 - 21:56

Kabelen i høyskapet? Hva er den til? Hvor går den til? (selvfølgelig heller ikke merket).

Hvor i skapet kommer denne? Er det den som kommer opp i boksen merket 12V øverst i skapet?
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeSøn 9 Jun 2013 - 15:31

Offroad skrev:
Kabelen i høyskapet? Hva er den til? Hvor går den til? (selvfølgelig heller ikke merket).

Hvor i skapet kommer denne? Er det den som kommer opp i boksen merket 12V øverst i skapet?

Kabelen i toppen av skapet går jeg utifra bare er en vanlig koblingsboks. Denne trenger du ikke å røre.

Kabelen i høyskapet kommer inn nederst i skapet, helt inntil veggen. Den er grå, og det henger en 20A sikring på denne. Kan hende den ligger bak platen der, og da må du inn med hånden å grave den fram eller se om du klarer å få hodet inn å se den bak der.

Denne kabelen går fra høyskapet og til batterivelgeren under sittegruppen. Fra denne batterikabelen går det to kabler til. Den ene går under vognen til en koblingsboks hvor den henter strøm fra bilen. Den andre kabelen går fra batterivelgeren til omformeren slik at den forsyner 12V anlegget via omformeren når 230V er koblet ifra.
Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad


Male
Antall Innlegg : 97
Localisation : Åmotsdal, Telemark
Registration date : 09.05.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeSøn 9 Jun 2013 - 19:21

Nå begynner jeg å forstå opplegget ja.. når jeg fant ut at nederste hylle i høyskapet kunne løftes opp fant jeg kabelen med sikring på. Jeg vil putte ett batteri inn her (må vel bli oppå nederste hylle?) og bruke det originale opplegget tenker jeg. Stikk til lader var jo også smart plassert. Ett batteri er jo tungt og bør sikres fysisk, har du tenkt hvordan du kan sikre det i skapet mindviruz?
Til Toppen Go down
Roy81
CAMPER
CAMPER
Roy81


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 42
Localisation : Ulsteinvik
Registration date : 31.05.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeSøn 9 Jun 2013 - 19:23

Er det slik i alle Knaus vogner?
Hadde ut den nederste hyllen på vogna mi her foreleden, men fant ingen kabel til overs.

Har noen mulighet til å legge ut bilder av dette?
Jeg tror jeg må få inn et batteri før sommerferien.
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeSøn 9 Jun 2013 - 19:43

Offroad skrev:
Nå begynner jeg å forstå opplegget ja.. når jeg fant ut at nederste hylle i høyskapet kunne løftes opp fant jeg kabelen med sikring på. Jeg vil putte ett batteri inn her (må vel bli oppå nederste hylle?) og bruke det originale opplegget tenker jeg. Stikk til lader var jo også smart plassert. Ett batteri er jo tungt og bør sikres fysisk, har du tenkt hvordan du kan sikre det i skapet mindviruz?

Ja.

For å sikre batteriet kjøper jeg enkelt og greit en batterikasse som passer batteriet jeg skal bruke. Med disse kassene følger det med to festebraketter du skrur fast i gulvet og en stropp som skal gjennom disse og rundt batterikasssen. Det er også utsparinger til kabel mellom kassen og lokket. Veldig enkelt.

Batterikasser fåes bla. på biltema og båtbutikker.
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeSøn 9 Jun 2013 - 19:49

Roy81 skrev:
Er det slik i alle Knaus vogner?
Hadde ut den nederste hyllen på vogna mi her foreleden, men fant ingen kabel til overs.

Har noen mulighet til å legge ut bilder av dette?
Jeg tror jeg må få inn et batteri før sommerferien.

Du har en litt annen modell en den vognen jeg har.

Er det en batterivelger på denne vognen? I så fall skal det gå 3 kabler ut fra denne. En til omformeren, en som sannsynligvis går under vognen eller fram mot draget, og en kabel som går til det nye batteriet ditt.

Kanskje du kan se om du kan følge kabelen fra batterivelgeren og finne ut hvor den går? Eller kanskje den ligger under dobbeltsengen eller i en benk?

Hvis du IKKE har batterivelger kan du sannsynligvis ikke hente strøm fra bilen. Hvis dette er tilfellet, og du har samme omformer som meg kan du plassere batteriet i en batterikasse like ved omformeren. Batteriet kobler du inn på batteri-inngangen, og laderen kobler du direkte inn på batteriet.
Til Toppen Go down
Roy81
CAMPER
CAMPER
Roy81


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 42
Localisation : Ulsteinvik
Registration date : 31.05.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeSøn 9 Jun 2013 - 19:55

Hei, takk for svar!

Jeg kan ikke finne noen batterivelger.
(Har køyesenger bak, sittegruppe i midten og dobbeltseng foran)
Omformer er plassert under dobbeltseng.

Jeg kan hente strøm fra bilen, det går fint å bruke lys etc når den er koblet på bil.

Har kikket på omformeren, 12V punktet er opptatt (2 par ledninger på den)

Så er det noen andre punkter som heter noe som P4 og P5 eller noe sant, husker ikke helt i farten.
Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad


Male
Antall Innlegg : 97
Localisation : Åmotsdal, Telemark
Registration date : 09.05.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeSøn 9 Jun 2013 - 20:20

mindviruz skrev:
Offroad skrev:
Nå begynner jeg å forstå opplegget ja.. når jeg fant ut at nederste hylle i høyskapet kunne løftes opp fant jeg kabelen med sikring på. Jeg vil putte ett batteri inn her (må vel bli oppå nederste hylle?) og bruke det originale opplegget tenker jeg. Stikk til lader var jo også smart plassert. Ett batteri er jo tungt og bør sikres fysisk, har du tenkt hvordan du kan sikre det i skapet mindviruz?

Ja.

For å sikre batteriet kjøper jeg enkelt og greit en batterikasse som passer batteriet jeg skal bruke. Med disse kassene følger det med to festebraketter du skrur fast i gulvet og en stropp som skal gjennom disse og rundt batterikasssen. Det er også utsparinger til kabel mellom kassen og lokket. Veldig enkelt.

Batterikasser fåes bla. på biltema og båtbutikker.
Men får du plass til batteriet på gulvet bak trumaen da? Tenkte det måtte stå på nederste hylle jeg, og den er jo løs..
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeMan 10 Jun 2013 - 19:35

Roy81 skrev:
Hei, takk for svar!

Jeg kan ikke finne noen batterivelger.
(Har køyesenger bak, sittegruppe i midten og dobbeltseng foran)
Omformer er plassert under dobbeltseng.

Jeg kan hente strøm fra bilen, det går fint å bruke lys etc når den er koblet på bil.

Har kikket på omformeren, 12V punktet er opptatt (2 par ledninger på den)

Så er det noen andre punkter som heter noe som P4 og P5 eller noe sant, husker ikke helt i farten.

Ok.

Jeg tror at på din vogn er kjøleskapet og 12V fra bilbatteriet ditt koblet direkte på batteri-inngangen på omformeren. Dette er fordi at når du skal kjøre kjøleskapet på 12V vil dette kun fungere om du får strøm fra bilen, eller har ett batteri koblet til. Omformeren vil dermed ikke forsyne kjøleskapet med 12V fra 12V nettet i vognen når 230V er koblet til, og da må kjøleskapet over på 230V for å få strøm med mindre du har bilen koblet til eller montert ett ekstra batteri. Er ikke 100% sikker, men jeg TROR det er slik det er gjort.

Kan du ta å prøve å følge disse kablene som er koblet på batteriinngangen på omformeren kanskje? Hvis den ene går direkte til en kopblingsboks som blir forsynt via kontakten til bilen, og den andre går til kjøleskapet, er jeg ganske sikker på at du kan koble til ett batteri til på 12V inngangen på omformeren. Men er du helt sikker på at det ikke er flere ledige klemmer på batteriinngangen på omformeren? Minus tror jeg er felles for både inn og ut, og pluss har egen "inngang" for forsyning fra batteri og bil.

MEN: Da vil du kjøre på 12V fra både bil og batteri når du kobler til bilen. Slik jeg har forstått går dette helt greit om begge batteriene er like gode, men om ett er dårligere enn det andre kan det skape problemer for ett av batteriene. Jeg ville uansett montert en batterivelger slik at du kan velge mellom "batteri fra bil", "batteri fra vogn", begge, eller ingen. Da blir det enklere å koble til det nye batteriet også om det ikke er flere ledige 12V batteri-innganger på omformeren.
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeMan 10 Jun 2013 - 19:39

Offroad skrev:
mindviruz skrev:
Offroad skrev:
Nå begynner jeg å forstå opplegget ja.. når jeg fant ut at nederste hylle i høyskapet kunne løftes opp fant jeg kabelen med sikring på. Jeg vil putte ett batteri inn her (må vel bli oppå nederste hylle?) og bruke det originale opplegget tenker jeg. Stikk til lader var jo også smart plassert. Ett batteri er jo tungt og bør sikres fysisk, har du tenkt hvordan du kan sikre det i skapet mindviruz?

Ja.

For å sikre batteriet kjøper jeg enkelt og greit en batterikasse som passer batteriet jeg skal bruke. Med disse kassene følger det med to festebraketter du skrur fast i gulvet og en stropp som skal gjennom disse og rundt batterikasssen. Det er også utsparinger til kabel mellom kassen og lokket. Veldig enkelt.

Batterikasser fåes bla. på biltema og båtbutikker.
Men får du plass til batteriet på gulvet bak trumaen da? Tenkte det måtte stå på nederste hylle jeg, og den er jo løs..

Jeg har Alde i vognen. Så ovnen står helt framme under sittebenken.

Du kan trekke kabelen i høyskapet tilbake til batterivelgeren i benken, og legge en skikkelig skjøteledning med kontakt og støpsel på fra stikkontakten i skapet og fra til benken. Da har du 230V til lader nedi benken, og kan koble batteriet på kablen du trakk tilbake. Husk å klippe denne kortere, sånn at du slipper spenningfallet.

Evt. kan du forlenge kabelen, og sette batteriet under dobbeltsengen. F.eks.
Til Toppen Go down
Roy81
CAMPER
CAMPER
Roy81


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 42
Localisation : Ulsteinvik
Registration date : 31.05.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeMan 10 Jun 2013 - 19:39

Hei, du har sikkert rett.
Jeg har ikke forsket så alt for mye på dette enda.

Fikk og et svar fra verksmesteren i Ålesund Caravan.

Sitat:
Ledninger under seng eller under køy.
(Blå,Brun)


Har ikke vognen tilgjengelig hjemme akkurat nå grunnet rydding til jonsok, men skal forske mer på dette rett etter det.
En batterivelger er nok det tryggeste ja.
Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad


Male
Antall Innlegg : 97
Localisation : Åmotsdal, Telemark
Registration date : 09.05.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeMan 10 Jun 2013 - 19:51

Ok, ja da forstår jeg. trodde du også hadde truma jeg! :-) takk for tips!
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeOns 12 Jun 2013 - 11:22

Roy81 skrev:
Hei, du har sikkert rett.
Jeg har ikke forsket så alt for mye på dette enda.

Fikk og et svar fra verksmesteren i Ålesund Caravan.

Sitat:
Ledninger under seng eller under køy.
(Blå,Brun)


Har ikke vognen tilgjengelig hjemme akkurat nå grunnet rydding til jonsok, men skal forske mer på dette rett etter det.
En batterivelger er nok det tryggeste ja.

Du kan jo spørre verksmesteren om hva han mener om batterivelger eller ikke også?

Husk å dobbeltsjekke at brun er pluss og blå er minus.
I enkelte tilfeller alltid blå pluss, men jeg tviler på at dette gjelder for campingvognen. Se etter på omformeren hva som er brukt.
Til Toppen Go down
Roy81
CAMPER
CAMPER
Roy81


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 42
Localisation : Ulsteinvik
Registration date : 31.05.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeOns 12 Jun 2013 - 14:52

Jeg kommer til å sette opp batterivelger ja.
Fant en fin en på Biltema under BÅT til 189,- (25877)

Hvor stor lader bruker dere til 70AH batteri?
Har tilgang på en på 6A som jeg tror blir litt knapt, samt en på 25A som blir overkill.
Kjøpe en mellomting?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeOns 12 Jun 2013 - 16:03

Jeg har 25A lader, 115Ah batteri.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeOns 12 Jun 2013 - 22:32

Roy81 skrev:
Jeg kommer til å sette opp batterivelger ja.
Fant en fin en på Biltema under BÅT til 189,- (25877)

Hvor stor lader bruker dere til 70AH batteri?
Har tilgang på en på 6A som jeg tror blir litt knapt, samt en på 25A som blir overkill.
Kjøpe en mellomting?

Denne batterivelgeren ser ut som den har 0/OFF stiling også. Dette er bra, for da har du vinterkobling også om du trenger det.

Jeg mener det skal stå på laderen hvor stort batteri denne kan lade opp. Du kan evt. prøve å søke litt på google, eller finne en manual til den du har.

En 4A lader fra biltema passer batteri opptil 80Ah. Denne har minnefunksjon, så du trenger ikke å resette den om du oppnår strømbrudd.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-612-V-4-A-37744/

Eller så kan du gå for en tilsvarende lader på 8A. Denne passer batteier opptil 160Ah. (Denne kan og være en 5A strømforsyning om både batteri og omformer skulle ta kvelden samtidig.)
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-8-A-37745/

Når du bruker omformer i vognen din er det helt unødvendig å overdimensjonere laderen med f.eks. en dyr 25Ah lader, slik man gjør om man bruker laderen og batteri som strømforsyning.

Ut i fra dette høres det ut som din 6A lader passer helt fint, dersom du slipper å resette den mellom hvert strømbrudd.
Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad


Male
Antall Innlegg : 97
Localisation : Åmotsdal, Telemark
Registration date : 09.05.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeOns 12 Jun 2013 - 22:40

Har vært i vogna å forska litt i kveld. Kommer til å kutte ledningen som går fra batterivelgeren og til klesskapet. Monterer batteri under rundsitteren ved siden av vanntanken. Kobler batteriet inn på den kabba ledningen ved batterivelgeren. Monterer en cteclader i klesskapet siden det er lagt opp stikkontakt der, og bruker den ledningen som nå er kuttet fra laderen og til batteriet. Dette blir enkleste løsning for meg. Kjøpte ett Euroglobe batteri på 100 Ah. ca 1100 kr. http://www.bema.no/?SearchStr=60082
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeTor 13 Jun 2013 - 18:22

Offroad skrev:
Har vært i vogna å forska litt i kveld. Kommer til å kutte ledningen som går fra batterivelgeren og til klesskapet. Monterer batteri under rundsitteren ved siden av vanntanken. Kobler batteriet inn på den kabba ledningen ved batterivelgeren. Monterer en cteclader i klesskapet siden det er lagt opp stikkontakt der, og bruker den ledningen som nå er kuttet fra laderen og til batteriet. Dette blir enkleste løsning for meg. Kjøpte ett Euroglobe batteri på 100 Ah. ca 1100 kr. http://www.bema.no/?SearchStr=60082


Kan god hende at det fungerer bra ja.

Men med så lang ladekabel mellom laderen og batteriet kan det kanskje hende at laderen ikke lader like bra pga. spenningsfall. Jeg vet ikke, bare en tanke som slo meg.

Alternativt kunne du montert laderen sammen med batteriet, og lagt en vanlig skjøteledning fra laderen og til stikkontakten i klesskapet i stedet. Da slipper du spenningsfall mellom lader og batteri, hvis det da er ett reelt problem.
Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad


Male
Antall Innlegg : 97
Localisation : Åmotsdal, Telemark
Registration date : 09.05.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeTor 13 Jun 2013 - 18:29

mindviruz skrev:
Offroad skrev:
Har vært i vogna å forska litt i kveld. Kommer til å kutte ledningen som går fra batterivelgeren og til klesskapet. Monterer batteri under rundsitteren ved siden av vanntanken. Kobler batteriet inn på den kabba ledningen ved batterivelgeren. Monterer en cteclader i klesskapet siden det er lagt opp stikkontakt der, og bruker den ledningen som nå er kuttet fra laderen og til batteriet. Dette blir enkleste løsning for meg. Kjøpte ett Euroglobe batteri på 100 Ah. ca 1100 kr. http://www.bema.no/?SearchStr=60082




Kan god hende at det fungerer bra ja.

Men med så lang ladekabel mellom laderen og batteriet kan det kanskje hende at laderen ikke lader like bra pga. spenningsfall. Jeg vet ikke, bare en tanke som slo meg.

Alternativt kunne du montert laderen sammen med batteriet, og lagt en vanlig skjøteledning fra laderen og til stikkontakten i klesskapet i stedet. Da slipper du spenningsfall mellom lader og batteri, hvis det da er ett reelt problem.
Tenkte tanken, men kan prøve det enkleste først og måle ladespenning på batteriet, så kan jeg jo oppgradere siden. :-)
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø


Male
Antall Innlegg : 131
Age : 41
Localisation : Meland(Nordhordland)
Registration date : 14.08.2011

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeMan 17 Jun 2013 - 21:33

Ser dere som planlegger batteri har samme tanker som jeg har for vogna mi. Riktignok har vi ei Hobby 560, denne har ikke batteri eller lader, men har en Dometic CON2140100 omformer med batteriinngang der batterikoplingen brytes automatisk ved tilkopling av "landstrøm". Trolig blir det til å montere batteriet enten i bunn av høyskapet ved Trumaen, eller under køyesenga. Tenker også på den 8A-laderen til tema, tror dette skal holde fint. For min del er dette snakk om å ha mulighet til å drive belysning dersom jeg en natt eller 2 skulle stå uten muligheter for tilkoplet strøm. Hvilken størrelse på batteriet bør en da bruke?

Roy81 , deg har jeg hilst på før Smile
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeMan 17 Jun 2013 - 21:52

Bitema har fått inn ett 70Ah batteri som er ett sølv-kadium batteri. Dette skal visst tåle utlading bedre enn vanlige blybatteri, og jeg vurderer dette.
Men jeg er også usikker på hvor stort batteri man egentlig trenger til den bruken du skisserer.
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø


Male
Antall Innlegg : 131
Age : 41
Localisation : Meland(Nordhordland)
Registration date : 14.08.2011

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeMan 17 Jun 2013 - 21:57

Ser ut som biltema sitt som er spesifisert for caravan er 100-120 Ah
Til Toppen Go down
Roy81
CAMPER
CAMPER
Roy81


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 42
Localisation : Ulsteinvik
Registration date : 31.05.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeMan 17 Jun 2013 - 22:04

Hei, ja det kan nok stemme - etternavnet ditt ringer en bjelle. Smile

Jeg setter inn 70AH, det er rikelig til å skylle ned toalettet, lys o.l "on the road"
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø


Male
Antall Innlegg : 131
Age : 41
Localisation : Meland(Nordhordland)
Registration date : 14.08.2011

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeMan 17 Jun 2013 - 22:07

Zitoene fra V70en står fremdeles fint på min Very Happy
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeLør 22 Jun 2013 - 12:17

Mr.Vikebø skrev:
Trolig blir det til å montere batteriet enten i bunn av høyskapet ved Trumaen.....
 Jeg ville ikke montert noe batteri her. Blir veldig varmt i dette skapet.... Mitt er montert under dobbeltseng i front men det kommer jo ann på planløsning.
 
Mr. Vikebø skrev:
Ser ut som biltema sitt som er spesifisert for caravan er 100-120 Ah
 
Jeg har et 85Ah AGM batteri i min Hobby. Det holder fint til vårt bruk, en natt av og til uten "landstrøm". Pleier også å drifte en 12V kjøleboks under fart/ferjetur. Laderen er en 15A sak fra Exide som jeg er veldig fornøyd med.
Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad


Male
Antall Innlegg : 97
Localisation : Åmotsdal, Telemark
Registration date : 09.05.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeLør 22 Jun 2013 - 21:27

Har nå sjekka pris på å montere 13 pins kontakt på Pajeroen. Motorforum skulle ha 2800 for deler og arbeid. Bytter da ut ledningsnettet til 7 pins med nytt for 13 pins. Det er ferdig opplegg for 13 pins sier motorforum. Da blir det lading på vogna under kjøring! :-)
Til Toppen Go down
Roy81
CAMPER
CAMPER
Roy81


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 42
Localisation : Ulsteinvik
Registration date : 31.05.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeSøn 23 Jun 2013 - 13:53

Har fått hjem vogna og startet undersøkelsene ifbm montering av batteri.

Her er omformeren:
Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 20130623_1341181

Koblet opp slik, 2 par går inn på battery +, ingen spenning å måle her.
Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 20130623_1341421

Anntar at ene går til 13p og den andre ligger klar for batteri ett eller annet sted.
Går ned i gulvet og kommer opp i høyskapet ved Trumaen.
Må inn der nå og lete videre Wink

Oppdatering kommer utpå dagen.
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeOns 26 Jun 2013 - 7:34

Kan hende at den ene går til potensielt batteri eller evt. til 13p.

Den andre kan hende går direkte til kjøleskapet. Dette er for å forhindre at omformer leverer 12V til kjøleskapet, men henter 12V kun fra batteri/bil. Jeg tror ihvertfall det er lagt opp sånn i noen vogner, men ikke 100% sikker.
Til Toppen Go down
Roy81
CAMPER
CAMPER
Roy81


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 42
Localisation : Ulsteinvik
Registration date : 31.05.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeOns 26 Jun 2013 - 13:57

Den ene går nok inn på 13p ja, finner ikke helt ut av den.
Den andre går en rundtur innom en boks i høyskapet, så til kjøkkenskapet og ned i bunnen av overskapet med spotter, der avsluttes den på en sukkerbit. Litt rart, men sikkert ok å ha mulighet til å hente ut 12V her fra batteri/bil.

Endte opp med å montere batterikassen og lader under sittegruppen - rett ved venstre hjulbue.
Har sikring og batteribryter her, før kabelen går rett inn på BATT på omformer.
Dette fungerer bra Smile
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitimeTor 27 Jun 2013 - 20:22

Så nå går kabelen fra 13p og kabelen fra batteri inn på batterivelgeren, og så går det en kabel ut fra batterivelgeren og inn på batt på omformeren?

Fungerer nok som gull dette Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Plastdeler til 2004 Knaus 560 Royale?
» Montere batteri og lader i Hobby KMFE 2012 modell
» Montere batteri og lader i er 2002 Hobby 560
» Montere Batteri og lader i Hobby 2011
» Hvor er batteri 2 i Knaus 530 Sudwind Royale 1997 modell

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: