CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Nok ett spørsmål om platting / fortelt..

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Ferskingen72
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 28
Registration date : 18.01.2013

Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Empty
PosteTema: Nok ett spørsmål om platting / fortelt..   Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Icon_minitimeMan 30 Des 2013 - 21:51

Skal til å bygge platting som forteltet skal stå på + område for sittegruppe / grill foran forteltet. Planen er nå å grave seg ned litt der plattingen skal stå og fylle på singel. Hjulet på campingvogna blir stående litt høyere enn det utgravde området, slik at når plattingen er ferdig blir hjulet på campingvogna i samme høyde som den ferdige plattingen.

Alternativ 1: Bygge en STOR platting slik at forteltet kan plasseres opp på plattingen og festes i noen lekter som er skrudd i terrassebordene.

Alternativ 2: Bygge plattingen nøyaktig tilpaset forteltet, slik at strikkene festes i siden av plattingen. Slik at vannet renner fra teltduken og utenfor plattingen.

Det enkleste tror jeg er alternativ 1, men litt usikker på om det er den beste løsningen..?

Takker for innspill Smile
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Empty
PosteTema: Re: Nok ett spørsmål om platting / fortelt..   Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Icon_minitimeTir 31 Des 2013 - 0:22

Ved alt. 1 er muligheten for at du får en del regnvann som trenger inn mellom gresskant og platting til stede. Kan kanskje unngås ved for eks å legge et ekstra gulv inne i teltet.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Empty
PosteTema: Re: Nok ett spørsmål om platting / fortelt..   Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Icon_minitimeTir 31 Des 2013 - 0:58

Selv bygde jeg den som en stor flate. Under forteltet la jeg noen lekter og isolerte med styrofoam og la gulvet (6cm tror jeg det var) på toppen av lektene. Se bildet nedenfor, der er området for forteltet litt høyere. Mangler fortsatt noen planker, men straks ferdig.
Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. 478762_10150777458566917_436218125_o

Slik ble det med teltet, før rekkverket ble satt på:
Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. 480071_10150791285681917_1195136719_n
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Ferskingen72
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 28
Registration date : 18.01.2013

Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Empty
PosteTema: Re: Nok ett spørsmål om platting / fortelt..   Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Icon_minitimeTir 31 Des 2013 - 11:08

Svein-Martin, det så ut til å være en flott og smart løsning, tror kanskje jeg heller til å bygge en hel platting som du, så sette opp forteltet og evt. en platting inni forteltet, på den ferdige plattingen (om vann trenger inn) Men om man bygger plattingen med en svak helling så bør det vel ikke være noe stort problem med vanninntrenging uansett..?

Så blir det vel mye enklere om noen andre skal ta over plattingen senere, pga. at den er stor nok for de fleste vogner...
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Empty
PosteTema: Re: Nok ett spørsmål om platting / fortelt..   Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Icon_minitimeTir 31 Des 2013 - 13:13

Svein Martin har en flott platting med masse av plass å boltre seg på. Selv har jeg en noe mindre tre-platting + en del betongheller. Har ikke bygd opp inne i teltet slik Svein Martin har gjort. Kommer litt vann inn under teltduken ved regvær eller slik som nå med snø og is som smelter og trekker inn.
Ikke noe stort problem.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Empty
PosteTema: Re: Nok ett spørsmål om platting / fortelt..   Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Icon_minitimeTir 31 Des 2013 - 14:08

Om jeg skulle bygget det på nytt, ville jeg gjort det litt annerledes. Hovedgrunnen til det er at vi ble tvunget il å flytte til en annen plass på campingen nå i høst og litt erfaringer etter 2 somre, hvor den første føltes som 4 uker med sammenhengende regn(2012).
Selve ideen med et opphøyd gulv har fungert svært bra. Det har aldri vært noe vann eller snø som har trukket inn i forteltet. Isoleringen i gulvet har også fungert svært godt og gitt et lunt fortelt.

Den første utfordringen(Ikke noe særlig utfordring, men litt endringer som måtte til) var å få det innvendige gulvet til å bli i korrekt størrelse. Siden jeg ikke hadde satt opp teltet før gulvet ble lagt og dermed ikke hadde nøyaktige mål på teltet ved gulvet, måtte jeg justere litt på lengden etter montering. Det ble litt plunder og heft og noen flere skjøter enn jeg ønsket, men det ble jo bra til slutt. Her hadde det nok vært en fordel og hatt bedre mål på forhånd.

Det som kanskje hadde vært en bedre løsning, selv om den koster litt flere bord, hadde vært å laget hele plattingen ferdig og lagt et isolert gulv inne i forteltet etter at det var satt opp. Det kunne enkelt vært laget med en liten ramme rundt styrofoamen og bord eller vannfast spon/finer på toppen.
I forbindelse med at vi vurderer å sette opp fast fortelt, ville det vært lettere og erstatte det innvendige gulvet med et nytt om det var lagt løst ovenpå plattingen.

Jeg la også en duk under plankene, slik at vi ikke får noe grass opp mellom bordene.

I forbindelse med flyttingen måtte vi skru løs en del bord, og en erfaring her er at det er vanskelig å få ut skruene igjen uten at det fliser opp en del og lett blir stygt.

Når vi skulle flytte plattingen, måtte vi dele plattingen i 2 deler for å få flyttet den. Nå hadde vi ikke tenkt å flytte noen steder når vi satte den opp, men om vi hadde delt den i mindre biter når vi satte den opp første gang, hadde flyttingen vært enklere. Men med en fetter som hadde traktor og kran, gikk det greit å flytte den. :-)

En annen tidkrevende jobb med flyttingen var å støtte opp under plattingen, da det nye stedet ikke var helt rett. Det ble ganske bra tilslutt. Her kunne det være enklere å legge opp noen 2x4 på tvers, vatre opp disse og lagt plattingen direkte på dette underlaget. Hadde det vært større høydeforskjell, hadde nok det vært løsningen.

Resultatet ble bra på det nye stedet og med beslag nederst mot bakken, ble også avslutningen mot denne pen og se på. Nå kan våren, sommeren og lysere dager bare komme. Jeg er klar :-)

Link til FaceBook album som viser flyttingen: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152298629601917.1073741827.571086916&type=1&l=0bdb2a11ca

Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. 537355_10152387784636917_1558900973_n

Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Bjørn Knudsen




Male
Antall Innlegg : 17
Age : 82
Localisation : 3050 Mjøndalen
Registration date : 13.11.2013

Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Empty
PosteTema: Re: Nok ett spørsmål om platting / fortelt..   Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Icon_minitimeTor 23 Jan 2014 - 17:53

www.caravan-platting.no har kommet med en nyhet for bygging av plattinger: Designbeskyttet og trinnløst, regulerbart Jordspyd, i slagfast plast.
Ved bruk av disse, bygger du din nye platting billigere, raskere og sikrere enn ved bruk av Leca, stein, paller etc. Jordspydet gjør dessuten, at du kun trenger ett bjelkelag.
Systemet gjør det enkelt å montere, eller å utvide plattingen. Like enkelt er det å demontere , eller flytte denne.
Du får plattingen opp fra bakken, skrånende eller ujevn tomt er intet problem.
Nevnte hjemmeside har dessuten monterings-video, samt målsatte monterings-tegninger for flere forskjellige typer plattinger og størrelser campingvogner.
Utførlig bruksanvisning viser deg hvordan du begynner, - og fullfører bygging av palttingen. Slik at du bygger riktig første gangen, og slipper ekstrajobb med
riving, og remontering.
Til Toppen Go down
http://www.caravan-platting.no
Sponsored content





Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Empty
PosteTema: Re: Nok ett spørsmål om platting / fortelt..   Nok ett spørsmål om platting / fortelt.. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Nok ett spørsmål om platting / fortelt..
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Platting/Fortelt
» Platting til fortelt.
» Nyhet: Platting for fortelt, etc.
» Platting - byggemåte?
» Fortelt til hobby 650 med høy platting...

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: