Om jeg skulle bygget det på nytt, ville jeg gjort det litt annerledes. Hovedgrunnen til det er at vi ble tvunget il å flytte til en annen plass på campingen nå i høst og litt erfaringer etter 2 somre, hvor den første føltes som 4 uker med sammenhengende regn(2012).
Selve ideen med et opphøyd gulv har fungert svært bra. Det har aldri vært noe vann eller snø som har trukket inn i forteltet. Isoleringen i gulvet har også fungert svært godt og gitt et lunt fortelt.
Den første utfordringen(Ikke noe særlig utfordring, men litt endringer som måtte til) var å få det innvendige gulvet til å bli i korrekt størrelse. Siden jeg ikke hadde satt opp teltet før gulvet ble lagt og dermed ikke hadde nøyaktige mål på teltet ved gulvet, måtte jeg justere litt på lengden etter montering. Det ble litt plunder og heft og noen flere skjøter enn jeg ønsket, men det ble jo bra til slutt. Her hadde det nok vært en fordel og hatt bedre mål på forhånd.
Det som kanskje hadde vært en bedre løsning, selv om den koster litt flere bord, hadde vært å laget hele plattingen ferdig og lagt et isolert gulv inne i forteltet etter at det var satt opp. Det kunne enkelt vært laget med en liten ramme rundt styrofoamen og bord eller vannfast spon/finer på toppen.
I forbindelse med at vi vurderer å sette opp fast fortelt, ville det vært lettere og erstatte det innvendige gulvet med et nytt om det var lagt løst ovenpå plattingen.
Jeg la også en duk under plankene, slik at vi ikke får noe grass opp mellom bordene.
I forbindelse med flyttingen måtte vi skru løs en del bord, og en erfaring her er at det er vanskelig å få ut skruene igjen uten at det fliser opp en del og lett blir stygt.
Når vi skulle flytte plattingen, måtte vi dele plattingen i 2 deler for å få flyttet den. Nå hadde vi ikke tenkt å flytte noen steder når vi satte den opp, men om vi hadde delt den i mindre biter når vi satte den opp første gang, hadde flyttingen vært enklere. Men med en fetter som hadde traktor og kran, gikk det greit å flytte den. :-)
En annen tidkrevende jobb med flyttingen var å støtte opp under plattingen, da det nye stedet ikke var helt rett. Det ble ganske bra tilslutt. Her kunne det være enklere å legge opp noen 2x4 på tvers, vatre opp disse og lagt plattingen direkte på dette underlaget. Hadde det vært større høydeforskjell, hadde nok det vært løsningen.
Resultatet ble bra på det nye stedet og med beslag nederst mot bakken, ble også avslutningen mot denne pen og se på. Nå kan våren, sommeren og lysere dager bare komme. Jeg er klar :-)
Link til FaceBook album som viser flyttingen:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152298629601917.1073741827.571086916&type=1&l=0bdb2a11ca