CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012.

Go down 
2 posters
AvInnlegg
chantigutt

chantigutt


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Bergen
Registration date : 05.01.2014

Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Empty
PosteTema: Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012.   Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Icon_minitimeTir 7 Jan 2014 - 21:04

Vi har to vogner.Den ene er en Hobby Prestige 2012. Springen på badet er av så moderne  utførelse at det er komplett umulig å blåse den  tom for vann,  selv for en Bergenser.
Jeg har åpnet springen uten spenning på, slik at mest mulig renner tilbake til tank.

Er det noen som har erfaring med denne springen.  bounce 

Hilsen Øyvind
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Empty
PosteTema: Re: Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012.   Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Icon_minitimeTir 7 Jan 2014 - 21:35

Har samme spring som deg, blåser den ikke, men lar den stå åpen.
Blåser kjøkken batteriet, både på varmt og kaldt gjennom avtappingen på Alden. Om du har varmtvannstank kan det nok gjøres på samme måte.

Så lenge batteriene står åpne går det nok bra.
Har iallefall gjort det hos med og har ned mot 30 blå på vinteren.

Ett tips er bryter på vannpumpa, er fort gjort å glemme at batteriene er åpne, og kanskje is i pumpa når du slår på lyset og dermed hovedbryter for 12V.

Når du baler med bryter kan en også sette på ett rele også, da slipper du at microbryterne i blandebatteriet blir svidd.
Til Toppen Go down
chantigutt

chantigutt


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Bergen
Registration date : 05.01.2014

Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Empty
PosteTema: Re: Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012.   Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Icon_minitimeTir 7 Jan 2014 - 21:47

Det er truma varme. Har blåst springen på kjøkkenet. Vi har hatt vogner på fast plasser siden 2001. Nå har vi en Fent Diamant på Gol Campingsenter, så Jeg er vant med kulde. på Fenten har Jeg laget en to polt bryter på ledningen til vannpumpen. Hobbyen ble kjøpt etter ferien og står på lagring ( ute ). Men hva mente du med rele. Hvorfor kan microbryterne brenne.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Empty
PosteTema: Re: Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012.   Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Icon_minitimeTir 7 Jan 2014 - 22:01

Du har nok tilbakeslagsventil opp på vanntanken din du også, så du får ikke så mye vann tilbake igjennom pumpa. Hadde tenkt å lage en by-pass, men fungerrer godt uten.

Om du åpner drainventilene på varmtvannstanken din og blåser når kaldtvannet er åpent får du ut det meste via blandebatteriet på kjøkkene også på kaldtvannsiden ut i gjennom varmtvannsberederens dreneringsventiler.

Dette fungerer iallefall for meg. Slangene er elastiske og tåler litt is om der skulle bli litt. Litt verre med Y stykker.

Mikrobryterene er underdimensjonerte, og kan bli svidt ved lang tids bruk.
Pumpene trekker en del. Husker ikke i farten hvor mye.
Det er nok ikke fare med det, og med svidd mener jeg at kontaktflatene i bryteren blir dårlige, og de slutter etterhvert å fungere.
Såg dette på ei vogn fra 08 der hadde begge blandebatterier tatt kvelden.

Om det er god planlegging av designere er vel også mulig, folk kjøper jo da flere blandebatterier Smile
Til Toppen Go down
chantigutt

chantigutt


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Bergen
Registration date : 05.01.2014

Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Empty
PosteTema: Re: Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012.   Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Icon_minitimeTir 7 Jan 2014 - 22:12

Husker mer nå. Vi kjøpte en ny LMC LOrd Admiral 720 i 2001. Der tok Bergen caravan ut en kule over pumpen, for at man lettere skulle klare å blåse ut vannet. Dette har Jeg ikke gjort på Fenten. men tror jeg skal ta en tut til hobbyen en kveld og se om den har noen kule, men det renner jo stort sett mot den tomme varmtvannstanken. De har byttet en del springer på Gol grunnet frost.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Empty
PosteTema: Re: Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012.   Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Icon_minitimeTir 7 Jan 2014 - 22:28

Jeg hadde ikke brydt meg med å ta ut tilbakeslagsventilen.
Det viktigeste er at pumpa ikk eligger i vann/is eventuelt henge den opp i ett snøre, eller la den hvile på en tallerk eller lignende om du er redd for at det skjal sige noe vann tilbake.

Og det er som du sier, vannet renner ned mot varmtvannstanken når du blåser, og ellers når det renner med tyngdekraften.

Min tilbakeslagsventil er satt på med påtrykte slangeklemmer som ikke kan åpnes. da mp du eventuelkt sette på ABA slangeklemmer eller lignende.

Synes det er greitt å ha tilbakselslagsventilen, vannet komme rmed en gang, og den er faktisk så tett at den holder på trykket også. Så vannet kommer med en gang jeg åpner ventilen.
Til Toppen Go down
chantigutt

chantigutt


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Bergen
Registration date : 05.01.2014

Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Empty
PosteTema: Re: Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012.   Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Icon_minitimeTir 7 Jan 2014 - 22:42

Enig. Jeg lar kulen ligge. Når jeg blåser går vannet mot varmtvannstanken. Har en plan å lage en bryter på pumpen.
Takker for gode innspill.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Empty
PosteTema: Re: Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012.   Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Tømme spring på bad for vann på Prestige 2012.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Tømme vann i påfyllingsrør til do
» Varmt vann i Hobby Prestige 610
» 650 KFU 2012 stoff Dubai vs barn, erfaringer?
» Hobby 650 KFU Prestige 2012 modell, hvor stor tv?
» Tømme varmtvannstanken før vinterlagring Alde 3010

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: