CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Danvik

Danvik


Antall Innlegg : 6
Age : 53
Localisation : Drammen
Registration date : 14.03.2014

Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Empty
PosteTema: Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd   Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Icon_minitimeFre 14 Mar 2014 - 21:18

Hei, ny på caravan fronten. Pga skilsmisse så flytter jeg inn i campingvogn fast noen  år

Mye frem å tilbake før jeg fant vogn, men endte opp med en Bürstner Belcanto Nordic 800 TK 2011

Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Burstner_zps0755e609

Vogna har mover, Alu felger, clima med fjernkontroll, vannbåren varme i gulv (Alde) som kan startes med mobil så man kommer til varm vogn., gassalarm batteripakke, sentral støvsuger steikovn, stort kjøleskap osv osv. Syns vogna virker utrolig bra. Har 3 barn som skal besøke meg til faste helger, så løsningen virker perfekt for meg og barna.

Skal bygge en isocamp villa 3x6 meter med skyvedører som går ut på terrassen.med bod og tak utstikk

Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Villa_zps74747ef4

Så da lurer jeg på en sak. Fått pris på 125 000.- på tilbygget med de valgene jeg har gjort. Men hvordan legger man opp strøm i bua? Kan man montere stikkontakter og taes strømmen ifra koblingen ute? Regner med elektriker må inn i bildet. Mange spørsmål men er helt grønn he he

Og er det noen som har erfaring med denne bua og vogna Bürstner Belcanto Nordic 800 TK?
Takker for hjelp :-)
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd   Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Icon_minitimeLør 15 Mar 2014 - 10:57

Hei, og velkommen til forumet!
Regner med at du får mange gode råd her etter hvert.  800 er jo ikke akkurat noen liten vogn, så størrelsen blir nok bra.  Men hvor tenker du stå parkert, på campingplass eller privat område?

Om 125 tusen for tilbygget er en bra pris får vel de som har spikertelt svare på, men for meg høres prisen noenlunde rett ut, hvis du inkluderer platting.  Løsningen ser jo grei ut.

Alt av fastmontert elektrisk utstyr må nok installeres av elektriker.  Strøm kan du kople til ute via 2x2,5 kvadrat gummikabel, evn. 2 gummikabler: en til vogn og en til spikertelt. Spenningstap i kabel kan du beregne her, etter anslått forbruk: http://tore.aasli.no/spenningstap/

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Danvik

Danvik


Antall Innlegg : 6
Age : 53
Localisation : Drammen
Registration date : 14.03.2014

Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd   Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Icon_minitimeLør 15 Mar 2014 - 13:34

Hei og takk for svar. Akkurat vært å sett på vogna. ser ikke brukt ut. Er både parabol antenne og antenne til riks tv. Var uttak til både riks tv og parabol i stue seksjone,rommet til ungene og hoved soverommet. Vogna skal stå fast på Ramton Camping åros/Røyken. Var stor Heiki takluke i stue avdelingen, i den andre luka var det Clima montert og så er det en luke til bak.

Dette er ifølge selgeren den største clima pakken som er til å montere i vogn. Er varmepumpe også i systemet så kjekt på vinteren. I tilegg så har jeg bestilt ettermontering av følgende:

Utvendig stikk, kobling til vann ute, utvendig gasskobling og oppvask maskin. Fjerner komfyren da den er lite effektiv. Får kjøpe en ordentlig å sette i bua senere. Monteres clima komfort system som kobles mot Alde med nattsenking av temperatur. Automatisk omkobling til gass eller strøm 12 volt vist strømmen går på campingen..
Så da lurer jeg på om det er noe mere jeg burde tenke på av tillbehør? Vogna skal ikke kjøres med så vekt ikke tema akkurat nå. Tror jeg å skal ha det meste. Er forresten den store varmt vannstanken så skal holde en stund vist jeg må dusje i vogna
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd   Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Icon_minitimeLør 15 Mar 2014 - 14:54

Bare sånn i farta: Det første vi kjøpte av inventar til vår Solifer var en elektrisk, dobbel kokeplate. Den brukes der det er strøm, og har spart oss for "uhorvelige" gassutgifter. Kokeplata er plassert oppå gasskomfyren (med et plast handlenett under pga. fettsøl), og pakkes bort under kjøring.

Cityvann er praktisk, man slipper vannbæring.

Skal du bruke vogna som ferievogn (kjøre)? Spania, Italia, Frankrike eller noe i den dur? Her i Norden har vi ikke hatt bruk for klima-anlegg, selv om vi har campet i drøye tretti grader i Sør-Finland. Svenske campingplasser er ikke noe for oss to av eldre garde, det blir for mye støy og bråk. Finske plasser er veldig rolige, både dag og natt. Pluss veldig hyggelige folk!

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd   Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Icon_minitimeLør 15 Mar 2014 - 14:56

Ahh.. Så først nå at vogna ikke skal kjøres.

Vi har toalett og dusjkabinett i full bredde bakerst. Veldig bekvemt med egen dusj. Og 15 liter vann holder til en real dusj.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Danvik

Danvik


Antall Innlegg : 6
Age : 53
Localisation : Drammen
Registration date : 14.03.2014

Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd   Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Icon_minitimeLør 15 Mar 2014 - 15:19

ja ble overrasket over størrelsen på dusjen. Andre vogner med lignende løsninger har knøtteplass . Clima må jeg ha, er fra Nord Norge, og ha det varmt på natta er det verste jeg vet .Lurer også litt på hvor stor tv det er plass til på orginal festet til flatskjerm i vogna. Kjøper større tv når bua er oppe å går.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd   Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Icon_minitimeLør 15 Mar 2014 - 16:46

Hei.
Du skriver at du kjøpte en 2011, men i annsonsen står det 2010. Håper du ikke ble lurt her.
Til Toppen Go down
Danvik

Danvik


Antall Innlegg : 6
Age : 53
Localisation : Drammen
Registration date : 14.03.2014

Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd   Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Icon_minitimeLør 15 Mar 2014 - 18:37

Hei, nei ikke lurt. Vogna er modell 2010 men registrert i 2011. Så var en overligger. Fant ut av det i dag. Hva ville dere ha prioritert av utstyr som øker komforten?

Må bestemme meg til Mandag, da verkstedet begynner monteringen av det jeg har ønsket så langt. Kan si det slik at jeg gleder meg, til vogna er på olass og byggingen av platting og isocamp kan starte :-)
Til Toppen Go down
Danvik

Danvik


Antall Innlegg : 6
Age : 53
Localisation : Drammen
Registration date : 14.03.2014

Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd   Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Icon_minitimeLør 15 Mar 2014 - 20:09

Er vel egentlig veldig spent på hvor varm denne vogna er på vinteren. Skal bo 2 vintere i vogna så det finner jeg fort ut.

Noen her inne som har vinter campet med denne vogna tidligere?
Skriv gjerne erfaringene dine her
Til Toppen Go down
rui
CARAVANER
CARAVANER
rui


Male
Antall Innlegg : 93
Localisation : Varhaug
Registration date : 15.11.2009

Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd   Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Icon_minitimeLør 15 Mar 2014 - 20:51

Denne Nordic-utgaven er vel utstyrt med Alde, Seitz-vinduer++ nettopp for å være mer egnet til vinterbruk enn standardvognene. Tror denne vogna er utmerket til vinterbruk.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd   Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Icon_minitimeLør 15 Mar 2014 - 20:57

Danvik skrev:
ja ble overrasket over størrelsen på dusjen. Andre vogner med lignende løsninger har knøtteplass . Clima må jeg ha, er fra Nord Norge, og ha det varmt på natta er det verste jeg vet .Lurer også litt på hvor stor tv det er plass til på orginal festet til flatskjerm i vogna. Kjøper større tv når bua er oppe å går.

Jeg ville ikke ha bekymret meg for temperatur om natta. Når man setter ned varmen i vogna til f.eks. 17 grader en drøy halvtime - eller en time - før leggetid så blir det ca. 17 grader når du køyer. Med mindre nattetemp ute er i overkant av 17 grader. (Tar 17 grader som eksempel). Evn. bare åpne døra litt først.

De fleste TV-fester tåler 5-10 kilo vekt, spesielt når du står parkert og ikke har de vertikale kreftene i sving som ved kjøring. Så det går sikkert bra.

Vi vintercamper i en Solifer, og den er i alle fall lun og god, uten kaldtrekk. Hvordan din vogn vil oppføre seg kjenner jeg dessverre ikke til. Men du får sikkert svar av andre her inne ang. dette.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Danvik

Danvik


Antall Innlegg : 6
Age : 53
Localisation : Drammen
Registration date : 14.03.2014

Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd   Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Icon_minitimeSøn 30 Mar 2014 - 15:18

Fått pris på materialer til terrassen på 12 000,- dette er da med rekkverk og toppbord. Søyler justerings sko osv. Bredde 9 m lengde ut 5 m. Men skal ha plattingen 30 cm opp fra bakken.
Kan noen svare på hvor høy vogna må være. Skal ha topcamp eller tillsvarende spikerbu oppå terrassen. Fint om noen har tips. Må vel tillpasse høyde etter spikerteltet?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd   Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Endelig kjøpt vogn..
» Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe
» Vogn med midtsitter og køyesenger ønskes kjøpt!
» Ziptelt/markise ønskes kjøpt til 530 vogn
» Ny her som skal kjøpe første vogn...

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: BÜRSTNER-
Gå Til: