CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?

Go down 
+4
Dethleffs
offpist
Johnny
smholt
8 posters
AvInnlegg
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeMan 24 Mar 2014 - 11:39

Jeg står på fast sted med vogna, har batteri, men funderer litt på hvordan jeg skal kunne vedlikeholde spenningen på batteriet i vogna i de periodene den ikke er i bruk, da batteriet er helt utladet etter noen uker.
Har vurdert å sette inn en bryter, slik at batteriet ikke tappes når jeg ikke er på plassen, men lurer også på om jeg skal sette opp et solcellepanel, max 100W, for å vedlikeholdslade batteriet. Det brukes jo ikke mye "tomgangs"-strøm, bare noen mA, så det er jo ikke mye som skal til for å holde oppe spenningen, skulle jeg tro.
Om 100W panel vil være nok, er vel også et spørsmål, men tenkte å lage det så diskre som mulig og sette det vertikalt og ikke på taket, slik at det ikke dekkes av snø. Dermed så vil jeg ikke ha mange paneler.

Ønsker å gjøre minst mulig inngrep i vogna, så jeg lurer på om det ville være greit å koble solcellepanelets regulator direkte til 13 pols vognkontakten ved draget, på ladepinnen, pinne 10 + jord?

Eller må man inn lenger inn i systemet å koble dette?

Noen som har noen erfaringer å dele?

Dette er jo absolutt ikke nødvendig, men det hadde jo vært gøy å ha nok strøm på batteriet til å kunde sende sms'er med status som temp, bilde fra kamera, etc  Smile  Gøy med alle slags bokser  Embarassed
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeMan 24 Mar 2014 - 15:06

100w skulle være nok til vedlikeholdslading når forbruket er så lite som du beskriver. Dette forutsetter at du har en regulator som takler vedlikeholdslading. Er litt forskjellig ute å går her og alle er vel ikke like efektive.
Har kjøpt et sammenleggbart 120w solcelle panel men ikke fått testet det noe særlig ennå annet enn at det virker og leverer strøm.
Dette panelet leveres med krokodilleklemmer for å kobles direkte til batteriet men kan helt sikkert kobles på andre måter.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeTir 25 Mar 2014 - 20:39

En bryter som kobler bort batteriet når du ikke er der er enkelt og smart.
Solceller er bra, men virker ikke med en gang det legger seg litt snø på det.
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeTir 25 Mar 2014 - 21:57

Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 26 Mar 2014 - 15:11

Takk for respons, men er det noen som har noe greie på mitt andre spørsmål i starten av tråden?

Sitat :
Ønsker å gjøre minst mulig inngrep i vogna, så jeg lurer på om det ville være greit å koble solcellepanelets regulator direkte til 13 pols vognkontakten ved draget, på ladepinnen, pinne 10 + jord?

Eller må man inn lenger inn i systemet å koble dette?

Har forresten bestilt meg et lite, komplett sett på ebay. Bare 40 W, men det er mest for testens skyld. Virker det så er jo det bra.
40W panel: New 40W 12V solar panel full kit mono crystalline
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 9 Apr 2014 - 11:55

Da har panelet kommet, det ble et 50w panel, men jeg lurer fortsatt litt på beste måten å koble dette.
Jeg ønsker jo helst å kunne koble det til tilhengerkontakten, så jeg slipper å "grave meg inn" i vognen.

Noen som vet om det vil være greit eller bør man koble seg nærmere batteriet?

Et litt dårlig bilde av det hele:
Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Photo-08.04.14-14-56-00
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 9 Apr 2014 - 13:21

I utgangspunktet så er kortest mulig strekk med ledninger best for å unngå spenningstap men om du går via tilhengerkontakten eller kobler opp på annen måte så blir vel ikke ledningsstrekket så ulikt.
Har sånn i utgangspunktet adoptert ideen din med å koble til via tilhengerkontakten for vårt panel også. Men må sjekke at det er forbindelse med batteriet via den veien først. Dethleffs er ikke de mest avanserte på 12v siden.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 9 Apr 2014 - 15:25

hei
dette med solceller er intressant , men jeg er helt blank her. ikke ute etter kuppe tråden men lurer på om noe som dette er dugende i det hele tatt til litt lading.

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Solcellepanel-31632/

er ikke så mye strøm en bruker (tror jeg) litt dospyling.noen ledlys og i værste fall en barnefilm på en strømsvak tv.
kan dette "biltemagreiene" være noe å prøve , eller blir det som å pisse i havet?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 9 Apr 2014 - 16:11

Har kjøpt et 120w sammenleggbart panel som teoretisk skal gi borti 6,6A. Har ikke fått testet så mye ennå men det lader nå opp batteriene.

Link til tilsvarende panel på Ebay
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 9 Apr 2014 - 22:19

så ut til være noe mere "power" i den enn biltema sitt.
er nok mærkbart gå fra 13 w til 120w.

samt dette er vel watt som målt under en gitt standard som ikke er reell å oppnå.
betyr noe mere tid i tenkeboksen om en skal prøve et panel
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeTor 10 Apr 2014 - 11:05

Johnny skrev:
Har kjøpt et 120w sammenleggbart panel som teoretisk skal gi borti 6,6A. Har ikke fått testet så mye ennå men det lader nå opp batteriene.

Link til tilsvarende panel på Ebay
Har du koblet det via tilhengerkontakten, pinne 10 og 13?

Skal på vogna i påsken og tester mitt eget panel i løpet av første helg. Har koblet det opp på kontoret og det gir 6 volt om det ligger inne med lys fra rombelysningen. Håper på litt sol for å se hva det kan gi. Very Happy 
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeTor 10 Apr 2014 - 11:20

Koblet opp mitt på et bilbatteri og da ga det 13,8 v på batteriet. Og etter et par timer gikk det over til vedlikeholdslading. men noe mer har jeg ikke fått testet. Har ikke koblet opp mot tilhengerfestet ennå.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeFre 11 Apr 2014 - 15:08

Idag hadde jeg 17 volt inne på kontoret når det var sol ute, selv uten sollys direkte på panelet. Dette lover bra. Smile  Skal teste det i helgen.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeLør 12 Apr 2014 - 1:23

Hadde vært interessant med en tabell som viser spenningen fra panelet (volt) som funksjon av lysnivået:
U= f(antall lux)
Smile Da kunne man lage seg en matematisk formel for slike paneler.

Lysmåler finnes innebygd i bl.a. et universalinstrument fra Biltema (noen hundrelapper).

Har planer om ca. 100 W panel til båten. Om sommeren her nord har vi stort sett sol og lys døgnet rundt, men overskyet vær kan sikkert dempe spenningen betydelig?

Ser forresten at noen kina-paneler har bra pris i forhold til effekt.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeSøn 13 Apr 2014 - 21:24

Det gikk ikke som planlagt gitt.  Embarassed 
Testet idag med regulatoren som fulgte med og koblet det til ladingen på draget, men pga at regulatoren pulser strømmen, klikket det fælt i noen releer i vogna. Burde vel ha tenkt meg det, siden vognens 12 volt system og lader ligger mellom kontakten på draget og batteriet.
Men, så jeg testet med en vanlig 12 volt strømforsyning og det så ut til å virke.
Så da setter jeg inn en DC/DC converter/regulator mellom solpanelet og kontakten. En slik regulator kan jeg så sette på 12-13V spenning og det burde jo da gjøre susen. En 50 lapp fra China.
Tenkte jeg skulle lage noe med et rele som koblet ut når spenningen gikk under 12 V, men vi prøver med dette først.

Har forresten satt solpanelet inne i forteltet, bak det ene vinduet. Dermed blir det ikke så synlig og det blir ikke dekket av snø. Plasseringen vår på plassen er ganske synlig, derfor har jeg lurt litt på hvordan jeg kunne gjøre panelet så lite synlig som mulig.
Så får vi se om det gir nok strøm med denne plasseringen, men siden jeg bare skal ha vedlikeholdslading, burde det vel være tilstrekkelig. Den som lever får se.  Smile 
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeTir 6 Mai 2014 - 11:00

Har oppdatert bloggen med litt mer info om dette.

Nå har jeg byttet ut den originale laderegulatoren med en ren spenningsregulator og det ser ut til å fungere.

Må teste litt mer.

Link til blog: http://www.platelayer.com/Default.aspx?pageid=65

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Dscn2362
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeTir 6 Mai 2014 - 16:52

Har du noen link til spenningsregulatoren du har montert nå?
Testa forøvrig mitt 120w panel til å lade opp batteriet på Pergåtten. Noen timer så var det strøm nok til å starte bilen selv om bateriet var heller kleint. Var flatt igjen etter et par timer uten lading.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeTir 6 Mai 2014 - 18:23

Jeg fant den på ebay. Det tok ikke mange dager før den var i postkassa:

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-15A-Converter-Buck-Adjustable-4-32V-12V-to-1-2-32V-3-3V-5V-24V-Step-Down-/281206555382?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item41793782f6

Monterte den in i en liten koblingsboks fra Biltema.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeTir 6 Mai 2014 - 18:34

Tasle skrev:
Hadde vært interessant med en tabell som viser spenningen fra panelet (volt) som funksjon av lysnivået:
U= f(antall lux)
Smile Da kunne man lage seg en matematisk formel for slike paneler.


Lysmåler finnes innebygd i bl.a. et universalinstrument fra Biltema (noen hundrelapper).

Har planer om ca. 100 W panel til båten.  Om sommeren her nord har vi stort sett sol og lys døgnet rundt, men overskyet vær kan sikkert dempe spenningen betydelig?

Ta en titt på denne siden, han kan det meste om strøm og solceller og annet. Har laget mye statistikk over lading, sjekk ut selv:

http://frittliv.autonomtech.se/

Tips og diverse: http://frittliv.autonomtech.se/HintsKnowhow/hintsknowhow.php#POS

Og hjelpsom er han også!
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeTir 6 Mai 2014 - 18:40

Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 7 Mai 2014 - 7:58

SMHOLT.

Var det pinne 10 for pluss og pinne 11 for minus du brukte på 13 pins kontakten fra solcellepanelet?

Har du Autark pakke (orginal batteri og 12 v lader som går på 12v)
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 7 Mai 2014 - 12:49

Harald- skrev:
SMHOLT.

Var det pinne 10 for pluss og pinne 11 for minus du brukte på 13 pins kontakten fra solcellepanelet?

Har du Autark pakke (orginal batteri og 12 v lader som går på 12v)
Jeg er faktisk litt usikker på hva jeg egentlig gjorde, men skriver i min blog at jeg brukte 10 og 11. Tror det er det jeg har gjort. Tenkte jeg skulle sjekket det en ekstra gang ved å måle på kontakten, men glemte det sist gang jeg var der.
Ser jo også at pinne 9 og 13 er nevnt i oversikter på kontakten.

Ser at du har et innlegg her, som kanskje avklarer litt og gjør at jeg kanskje bare har styrestrøm aktivt for øyeblikket  Crying or Very sad 
Kanskje jeg får koble sammen slik at 9 og 13 brukes også? Om jeg har samme løsning, lader jeg ikke batteriet nå. Æsj  Embarassed  Evil or Very Mad 

https://caravan.norwegianforum.net/t4589-kobling-av-hengerkontakt-til-hobby-2011-med-booster#245160

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Oh20l1

Kjekt at du la ut dette skjemaet. Jeg hadde ikke tilgang til dette før, men ser jo nå hvordan det burde vært gjort. Skal ikke opp på vogna på noen uker, men fristende å ta seg en kjapp tur og fikse dette.  Very Happy 

Jeg skal ha original Autark pakke i vogna, men har aldri funnet akkurat det utrykket i noen papirer som fulgte med, men det ble bestilt før levering. Batteriet Askjem satte i tror jeg var et lokalt levert bilbatteri og ikke et fritidsbatteri, som jeg kanskje hadde forventet.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 7 Mai 2014 - 14:29

janp skrev:
Tasle skrev:
Hadde vært interessant med en tabell som viser spenningen fra panelet (volt) som funksjon av lysnivået:
U= f(antall lux)
Smile Da kunne man lage seg en matematisk formel for slike paneler.


Lysmåler finnes innebygd i bl.a. et universalinstrument fra Biltema (noen hundrelapper).

Har planer om ca. 100 W panel til båten.  Om sommeren her nord har vi stort sett sol og lys døgnet rundt, men overskyet vær kan sikkert dempe spenningen betydelig?

Ta en titt på denne siden, han kan det meste om strøm og solceller og annet. Har laget mye statistikk over lading, sjekk ut selv:

http://frittliv.autonomtech.se/

Tips og diverse: http://frittliv.autonomtech.se/HintsKnowhow/hintsknowhow.php#POS

Og hjelpsom er han også!

Flott, men etter å kun ha pløyd gjennom måledata i full fart, fant jeg ingenting om verken lumen eller lux.  Tenker på solcellepanel for å lade forbruksbatteri i båten, men trenger trenger å lage en formel som regner om fra antall lux til ampere for å estimere ladestrøm uansett tid på dagen.  Her nord har vi jo sol midt på natta også - om sommeren. Men også rikelig med overskyet vær, så det er ikke alltid optimale forhold for solceller  Wink

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 7 Mai 2014 - 16:26

smholt skrev:
Harald- skrev:
SMHOLT.

Var det pinne 10 for pluss og pinne 11 for minus du brukte på 13 pins kontakten fra solcellepanelet?

Har du Autark pakke (orginal batteri og 12 v lader som går på 12v)
Jeg er faktisk litt usikker på hva jeg egentlig gjorde, men skriver i min blog at jeg brukte 10 og 11. Tror det er det jeg har gjort. Tenkte jeg skulle sjekket det en ekstra gang ved å måle på kontakten, men glemte det sist gang jeg var der.
Ser jo også at pinne 9 og 13 er nevnt i oversikter på kontakten.

Ser at du har et innlegg her, som kanskje avklarer litt og gjør at jeg kanskje bare har styrestrøm aktivt for øyeblikket  Crying or Very sad 
Kanskje jeg får koble sammen slik at 9 og 13 brukes også? Om jeg har samme løsning, lader jeg ikke batteriet nå. Æsj  Embarassed  Evil or Very Mad 

https://caravan.norwegianforum.net/t4589-kobling-av-hengerkontakt-til-hobby-2011-med-booster#245160

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Oh20l1


Kjekt at du la ut dette skjemaet. Jeg hadde ikke tilgang til dette før, men ser jo nå hvordan det burde vært gjort. Skal ikke opp på vogna på noen uker, men fristende å ta seg en kjapp tur og fikse dette.  Very Happy 

Jeg skal ha original Autark pakke i vogna, men har aldri funnet akkurat det utrykket i noen papirer som fulgte med, men det ble bestilt før levering. Batteriet Askjem satte i tror jeg var et lokalt levert bilbatteri og ikke et fritidsbatteri, som jeg kanskje hadde forventet.

Kanskje det er derfor du fikk klikking i releer?
Slik jeg har forstått funksjonen på 10/11 er å veksle mellom de to ingangene på booster slik at man enten tar fra bil, da ved aktivert rele, eller via strømforsyning, da uten aktivert rele som ligger inne i booster.

Dette er for å unngå at man lader både fra bil og omformer samtidig om man kobler til bilen før "landstrømmen er tatt bort.
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 7 Mai 2014 - 17:22

Harald- skrev:


Kanskje det er derfor du fikk klikking i releer?
Slik jeg har forstått funksjonen på 10/11 er å veksle mellom de to ingangene på booster slik at man enten tar fra bil, da ved aktivert rele, eller via strømforsyning, da uten aktivert rele som ligger inne i booster.

Dette er for å unngå at man lader både fra bil og omformer samtidig om man kobler til bilen før "landstrømmen er tatt bort.
Regulatoren jeg prøvde med først skal jo egentlig kobles rett på batteriet og hadde en pulserende spenning av noe slag.

Jeg har jo batteriladeren og elektronikken i vogna imellom, derfor tenkte jeg at jeg istedenfor skulle bruke ren DC-spenning. Og det var vel noen releer på hovedkortet som klapret litt.

Ellers så står det i manualen til vogna at ladespenning tas fra den "feed" som har høyest spenning. Da skulle man tro at den vekslet automatisk mellom bil og 220V.
Jeg får teste det etter hvert, men det går nok noen uker før jeg får gjort det.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 18 Jun 2014 - 14:37

Da har vi fått litt mer erfaring med solcelleplanelet og det ser ut til å fungere. Fortsatt strøm på batteriet etter noen uker, uten å ha vært tilkoblet 220V. Det var jo hensikten med å sette opp et panel.

Sjekk ut bloggen her: http://www.platelayer.com/Default.aspx?pageid=65

Her strømmåler i serie med panelet:
Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Smh_13079
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 18 Jun 2014 - 15:15

Flott Blogg!!

Kjøpte også en spenningsregulator fra Ebay/Kina.
Denne var uten kapsling.
Den var også justert til 19V når jeg fikk den, selv om det var beskrevet som at den skulle levere 12.
Dette var en justering på ett potmeter.
Der er også noen kjøleribber på den, så var litt skeptisk til å sette den inn i en boks uten kjøling.
Hvilke erfaringer har du gjort deg med denne?
Har du en link?
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 18 Jun 2014 - 15:29

Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 18 Jun 2014 - 15:31

Takker.

Helt identisk med den jeg satt inn i kjørevogna, men 8A.
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 68
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeOns 18 Jun 2014 - 15:34

Jeg satte den bare inn i en koblingsboks fra Biltema, boret noen huller til lufting. Burde sikkert hatt en bedre boks, men vi prøver med det først.
Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? $_12
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitimeSøn 26 Apr 2015 - 12:34

Hvordan var erfaringene i gjennom vinteren med solcellepanelet?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Empty
PosteTema: Re: Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?   Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!
» Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: