CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kan man klare seg med 120kg. nyttelast?

Go down 
+3
Thomas
Johnny
morrun
7 posters
AvInnlegg
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Empty
PosteTema: Kan man klare seg med 120kg. nyttelast?   Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Icon_minitimeTor 19 Jun 2014 - 14:37

Hei.

Har fått lyst på nyere vogn og har blitt tilbudt en med mye attraktivt utstyr, både for vinter- og sommerbruk. Men mye attraktivt utstyr veier jo en del. Antar at vogna er kjøpt og utstyrt for fastplass-bruk og ikke så mye med tanke på å reise omkring med den. Egenvekt er nemlig 1580kg., mens totalvekt er 1700kg. Vi skal ha vogn som kan brukes til både reise og fastligger. Vi er en familie på 4, vi trekker med en romslig personbil, men bilen kan jo ikke romme alt. Klær, mat, spiseutstyr kopper og kar, grill, fortelt/markise m.utstyr, teknisk/elektrisk utstyr, må kunne ha sin plass i vogna under forflytning.

Hva tror dere om dette, er jeg sjangseløs? Kan jeg evt. øke totalvekta på vogna i anledning evt. omregistrering, eller er dette en svær prosess? Vogna er en Knaus 580 fra 2010.

Takker for meningsytringer.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Empty
PosteTema: Re: Kan man klare seg med 120kg. nyttelast?   Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Icon_minitimeTor 19 Jun 2014 - 17:36

Ville kanskje ha kjørt vogna på en vekt for å finne ut hva vogna veier der og da. Men er kanskje ikke lett å få til før en eventuell handel.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Empty
PosteTema: Re: Kan man klare seg med 120kg. nyttelast?   Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Icon_minitimeTor 19 Jun 2014 - 18:45

Det er nesten uten unntak at egenvekt er høyere enn hva som er oppgitt. Det blir meste teoretisk vekt. Hvis du har flaks så har du i realiteten 100 kg å laste. Vi er en familie på 5 og sliter med å holde innenfor lovlig lastevekt som er 180 kg. Har vogn med 1820 EV og 2000 TV. Og da pakker vi veldig nøysomt! Anbefaler ikke å ha under 200 kg lastevekt hvis det er snakk om barnefamilier. Vi drar akkurat lovlig ut på tur, men hjem igjen er det overvekt hver forbanna gang Smile Uansett, lykke til! Smile
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Empty
PosteTema: Re: Kan man klare seg med 120kg. nyttelast?   Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Icon_minitimeFre 20 Jun 2014 - 1:24

Takk for svar. Med finger`n i jorda kjenner jeg at 120kg. blir for snaut. Kikket på en Burstner Belcanto nordic 580 TK også. Denne har bare 170kg nyttelast. Det hjelper jo en del med 50kg. opp, men jeg vet sannelig ikke hva jeg skal tenke man må sette som minstekrav. Selv om XC90`n vår er romslig, tar bikkja halve bagasjerommet. Kommer ikke utenom å laste mye i vogna når vi skal på tur. Thomas skriver ovenfor at hans anbefaling er minimum 200kg. Nå har jeg en mindre LMC. Den har omlag 240kg nyttelast. Derfor har nyttelast aldri vært noe jeg har måttet tenkt på før nå, når vi ønsker å oppgradere til større vogn med vinteregenskaper. Bare familiens sykler veier 40kg. Plusser jeg på alt jeg nevnte øverst i tråden, så tar man fort oppi 170kg. Det er veldig tullete at det skal være så små marginer.
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 75
Localisation : Nordens Paris, Norway
Registration date : 15.02.2012

Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Empty
PosteTema: Re: Kan man klare seg med 120kg. nyttelast?   Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Icon_minitimeFre 20 Jun 2014 - 12:01

Adria og Knaus har store vogner med god lasteevne. Mener ei 763 Adria har ca 640kg tilgjengelig ved 2500kg totalvekt.
Men da må man ha litt penger og grei bil som trekkdyr
Til Toppen Go down
BTomter

BTomter


Antall Innlegg : 12
Registration date : 13.02.2014

Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Empty
PosteTema: Re: Kan man klare seg med 120kg. nyttelast?   Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Icon_minitimeOns 25 Jun 2014 - 10:42

Polar vogner har god nyttelast. Min 680 fra 2009 har 1560 egenvekt og 1900 totalvekt :-)
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 118
Localisation : Hovdebygda, Ørsta
Registration date : 19.01.2011

Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Empty
PosteTema: Re: Kan man klare seg med 120kg. nyttelast?   Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Icon_minitimeTor 26 Jun 2014 - 23:22

Viss du skal ha markise kan du trekke bort nye 35-40 kg.

Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Empty
PosteTema: Re: Kan man klare seg med 120kg. nyttelast?   Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Icon_minitimeFre 27 Jun 2014 - 0:02

Da ser det ut til at vi velger en Knaus med 230kg nyttelast. Da har vi kun 10kg mindre enn på gamlevogna og det var alltid tilstrekkelig på den. Hvor mye veier et AC-anlegg komplett?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Empty
PosteTema: Re: Kan man klare seg med 120kg. nyttelast?   Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Icon_minitimeFre 27 Jun 2014 - 6:50

Avhengig av type. Benkemontert er lettest. Sånne tall er alltid oppgitt når du sjekker den typen du vil kjøpe.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Empty
PosteTema: Re: Kan man klare seg med 120kg. nyttelast?   Kan man klare seg med 120kg. nyttelast? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kan man klare seg med 120kg. nyttelast?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bobiler og nyttelast

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: