CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Truma 5002 og slangeføring

Go down 
AvInnlegg
Bkind




Antall Innlegg : 2
Registration date : 02.02.2015

Truma 5002 og slangeføring Empty
PosteTema: Truma 5002 og slangeføring   Truma 5002 og slangeføring Icon_minitimeOns 5 Okt 2016 - 19:55

Hei!

Håper på litt innspill fra mer erfarne campere enn meg her inne. :-)
(Dette ble en lang post, så håper dere er tålmodige)

Har nylig kjøpt en Knaus Südwind 750, 2005 modell, som har Truma 5002 med Ultra Heat montert.

Truma'en fungerer forsåvidt bra og det kommer greit med varmluft ut av dysene rundt i vogna.

I tillegg til disse dysene, er det lagt slange langs vegg øverst i sittegruppene, i dobbeltsengen, langs køysengene og gjennom kjøkkenet.
Disse slangene har hull (Lite kutt på tvers av slangen og presset ned på den ene siden) som skal fungere som dyser som slipper varmluft opp langs veggene. Dette er jo fornuftig for å motvirke litt av evt kulderas fra vinduer og for å skape god sirkulasjon av varmluften.
(ref div foruminnlegg ang vinteroptimering av Hobby med Truma rundt på nettet)

Problemet er at veldig lite luft kommer opp av disse slangene langs veggene.
Derfor sjekket jeg litt rundt slangeføringene og retningen på luftstrømmen og det viser seg at alle slangene som går langs veggene er koblet sammen.

Det er altså 3 av uttakene fra viftene på Truma'en som blåser varmluft inn i samme "kretsløp" av slanger, bare at de blåser hver sin vei.
En av dem blåser først gjennom rundsitteren, en annen først gjennom frokostgruppen og den tredje først gjennom badet og dobbeltsengen.
Ved frokostgruppen møtes alle disse slangene og det virker litt rart for meg.

Da vet jeg aldri hvilken vei luftstrømmen går gjennom slangene. (Det kommer an på hvilken vifte som er satt til å blåse kraftigst, hvordan fordelingen er satt opp på viftene bak på Truma'en, hvor lange slangene er i de tre kretsløpene og hvordan luftdysene er åpnet/lukket rundt i vogna.)
De hullene/dysene som er laget på slangen krever jo at luftstrømmen en vei for å slippe opp varmluften.
Viftene vil vel kanskje også arbeide "mot hverandre"?

Ville det ikke være bedre om disse fikk hvert sitt kretsløp å arbeide med? (f.eks1=rundsitter, 2=frokostgruppe/kjøkken, 3=soverom/bad)
Altså sette på noen dekklokk slik at ikke alt dette er koblet sammen?
Da vet jeg alltid hvilken vei luftstrømmen går slik at jeg kan sørge for at slangene er trykket ned på riktig side av kuttet. (Jeg tenker også å montere inn WL ventiler i stedet for disse selvlagde slangedysene)

Noen som har erfaringer eller tanker rundt dette?
Til Toppen Go down
 
Truma 5002 og slangeføring
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Truma SL 5002 - varmeflammen fungerer 1 av 20 ganger
» Trøbbel med Truma Ultraheat og Truma vannvarmer.
» Trumatic 5002
» Truma varmer...
» truma...

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: